Apararea și promovarea libertatii religioase in cadrul politicii externe a U.E.

Consiliul UE pentru Afaceri Externe a adoptat, in cadrul reuniunii de luni, 24 iunie 2013, in Luxemburg, un set de Linii directoare pentru promovarea si protejarea libertatii religioase si de credinta. Documentul reprezinta rezultatul unui amplu proces de consultare cu actorii sociali interesati si se doreste a fi un instrument important in procesul de implementare a politicilor externe ale Uniunii.

In deschiderea documentului, potrivit Reprezentantei Bisericii Ortodoxe Romanere pe langa Institutiile Uniunii Europene, reprezentantii statelor membre isi exprima ingrijorarea fata de incalcarea grava si in diverse moduri a libertatii religioase, atat de catre institutii de stat, cat si de organizatii neguvernamentale, in multe parti ale lumii, inclusiv in Europa. Semnatarii atrag atentia asupra faptului ca, de foarte multe ori, incalcarea dreptului la libertate religioasa are efecte dintre cele mai sumbre, precum exacerbarea fenomenului de intoleranta, si reprezinta adesea un indicator timpuriu de potentiale conflicte si violente ample.

Textul subliniaza, de asemenea, atitudinea impartiala a UE, care nu se aliniaza vreunei credinte religioase ori nereligioase, dar reafirma intentia Uniunii de a promova, in cadrul politicilor sale externe, libertatea religioasa ca un drept fundamental al oricarei persoane.

In privinta continutului precis al conceptului de libertate religioasa, UE se aliniaza legislatiei internationale deja in vigoare, afirmand existenta a doua componente: pe de o parte, libertatea de a adera sau nu la o credinta religioasa ori nereligioasa, precum si posibilitatea de schimbare a acesteia cu o alta, iar pe de alta parte, libertatea manifestarii acesteia, atat individual, cat si in cadrul comunitatii de credinta. In plus, aplicarea acestor exigente nu trebuie rezervata aderentilor traditiilor religioase ori filosofice sprijinite de structuri institutionale.

Totusi, documentul adoptat mentioneaza si existenta unor cazuri in care libertatea de manifestare a credintei - religioase ori nu - poate fi supusa unor limitari, dar numai atunci cand aceasta masura se impune pentru apararea sigurantei, ordinii, sanatatii si moralei publice, cu precizarea, insa, ca aceasta din urma nu trebuie inteleasa exclusiv in sensul conferit de una dintre traditiile religioase ori filosofice prezente intr-o societate.

In fine, textul atrage atentia asupra faptului ca dreptul la libertate religioasa nu poate fi invocat pentru a justifica fapte ce ar incalca alte drepturi fundamentale, cum ar fi dreptul la nediscriminare, mai ales in cazul femeilor sau copiilor, al minoritatilor religioase ori al celor sexuale. In acest sens, prevederile documentului trebuie intelese si in legatura cu un alt document adoptat de catre ministrii de externe ai UE in cadrul aceleiasi sedinte - Linile directoare pentru promovarea si protejarea tuturor drepturilor umane ale lesbienelor, homosexualilor, bisexualilor, transexualilor si intersexualilor.

Constituind un important pas inainte in institutionalizarea recunoasterii rolului deosebit al libertatii de credinta si religie in viata sociala a fiintei umane, Liniile directoare pentru promovarea si protejarea libertatii religioase si de credinta vor trebui sa fie si implementate, proces complex, care presupune monitorizarea incalcarilor libertatii religioase in lume, precum si promovarea de bune practici in domeniu.

Sursa: basilica.ro

Pe aceeaşi temă

28 Iunie 2013

Vizualizari: 453

Voteaza:

Apararea și promovarea libertatii religioase in cadrul politicii externe a U.E. 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE