Pictura religioasa din Rusia


Pictura religioasa din Rusia

Aspectul pe care l-a capatat pictura din epoca Paleologilor transplantata in Rusia pune mai bine in evidenta, prin opozitie, constrangerile care i-au orientat cursul inlauntrul granitelor Imperiului.

Cronicile ne-au pastrat amintirea unor artisti greci veniti sa lucreze ia Novgorod si la Moscova:, in 1338, " grecul Isaia si prietenii sai" au pictat frescele din biserica Intrarii in Ierusalim de la Novgorod, astazi disparuta, iar in 1344 alti mesteri greci au zugravit vechea catedrala a Adormirii de la Moscova.

Cel mai important dintre acesti pictori bizantini a fost Teofan Grecul, nascut pe la 1330, care, dupa ce decorase biserici la Constantinopol si in imprejurimi, la Galata si la Calcedonia, a venit la Novgorod prin jurul anului 1360 sau 1370. Pe drum s-a oprit in Crimeea, la Caffa (Theodosia), unde a pictat peretii unei biserici.

La Novgorod, cu ajutorul unor ucenici, in parte recrutati pe loc, el a executat in 1378 frescele catedralei Spas Preobrajenie (Schimbarea la Fata). Prin nobletea personajelor cu proportii zvelte, el se leaga de traditia de la Kariye Djami. Dar, la Novgorod, bucurandu-se de mai multa libertate in compozitie si in executie, el si-a putut da friu liber temperamentului violent si pasionat. Niciodata in lumea bizantina un artist nu si-a afirmat personalitatea cu atata cutezanta.

Robustetea formelor confera deplina forta unei prezente reale a figurilor sale, pe care le simti insufletite de o apriga incordare spirituala. Intelegand din contactul direct cu vechile fresce de la Novgorod resursele pe care le oferea folosirea albului, el l-a utilizat in tuse mai spontane si mai energice decat inaintasii sai si nu ca pana atunci pentru redarea reliefului si nici dintr-o grija fata de eleganta formala, ci pentru a sublinia latura vizionara a personajelor sale stranii. Efectul produs este cu atat mai izbitor cu cat factura sobra neglijeaza detaliile si nu retine decat liniile esentiale. Aceasta simplificare nu are nimic rece sau intepenit. Dimpotriva, ea respira o viata puternica si confera figurilor o maretie tragica. Coloritul este redus si atenuat in acelasi spirit de schematizare dinamica.

El este dominat de semitonuri: carnatia chipurilor cu umbre de culoare a lutului ars; galben-pal, alb-sidefiu, trandafiriu si verde pentru vesminte. Pentru abundentele tuse de lumina care subliniaza pletele, barbile, trasaturile chipurilor si cutele vesmintelor, in afara de alb, Teofan a folosit albastrul, cenusiul si rosul. Figurile sale au fost comparate uneori cu negativele fotografice. Prin forta expresiva a coloritului, ca si prin vigoarea personala a stilului, frescele din biserica Spas Preobrajenie de la Novgorod se situeaza la polul opus fata de acelea din Peribleptos de la Mistra, aproape contemporane.

Unii cercetatori au crezut ca regasesc influenta lui Teofan Grecul in frescele bisericii Uspenia (Adormirea) de la Volotovo, care a fost zidita in 1352 si ale carei fresce, incepute in 1363, ar fi fost terminate prin anii 1370-1380 (biserica a fost distrusa de bombardamentele germane din timpul ultimului razboi). Teofan a mai lucrat un timp la Novgorod, apoi a plecat - cel mai tarziu in 1395 - la Moscova, unde a desfasurat o activitate nu numai de pictor de fresce, ci si de pictor de icoane si de miniaturist. El decora la Moscova, in 1395, biserica Nasterii Fecioarei, fiind ajutat de Simeon Ciornii, in 1399 catedrala Sfantul Mihail si in 1405 catedrala Blagovescenie (Bunavestire), cu colaborarea lui Prohor din Gorodet si a lui Andrei Rubliov insusi. A executat de asemenea picturi profane in palatul marilor cneji de la Moscova si in cel al lui Vladimir Andreievici, cneazul de Vladimir.

Din operele apartinand perioadei moscovite a lui Teofan nu ne-au ramas decat remarcabilele icoane alcatuind ansamblul Deisis pe care l-a pictat pentru iconostasul catedralei Blagovescenie.

Puternica personalitate a lui Teofan a produs o impresie profunda asupra rusilor, care l-au numit "inteleptul", admirandu-i atat vioiciunea mintii cat si indrazneala stilului. Actiunea pe care a exercitat-o asupra dezvoltarii artei ruse a putut fi comparata cu aceea pe care au avut-o in secolul al XVIII-lea Rastrelli, Quarenghi si Rossi.

C. Delvoye

.

20 Iunie 2008

Vizualizari: 8150

Voteaza:

Pictura religioasa din Rusia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact