Arhitectura religioasa in Italia si Rusia


Italia meridionala si Sicilia

Planul in cruce greaca inscrisa a fost ales pentru cateva biserici din Calabria si din Sicilia, cu deosebire pentru cele ale manastirilor basiliene (Nume ce provine de la regula de viata monahala impusa de Sf. Vasile cel Mare). San Marco de la Rossano este unul dintre cele mai bune exemple de acest fel. Patru cupole se inalta peste compartimentele din colturi, ca in anumite biserici de la Constantinopol si ca la Sfantul Pantelimon de la Nerezi.

Rusia Kieviana

Planul in cruce greaca inscrisa, in versiunea sa constantinopolitana, a fost adoptat de Rusia Kieviana atunci cand rusii nu s-au mai multumit cu bisericile lor de lemn.

Dupa Cronica de la manastirea Ipatiev, Vladimir ar fi chemat mesteri bizantini pentru construirea bisericii Dijmei (Desiatinei), numita astfel pentru ca printul o construise si o inzestrase cu a zecea parte din veniturile sale. Acest edificiu a fost zidit intre 989 si 996, intru cinstirea Adormirii Maicii Domnului. El nu ne este cunoscut decat datorita sapaturilor, dar acestea par sa fi aratat ca era cladit in cruce greaca inscrisa. In orice caz acest plan a fost aplicat la catedrala Schimbarii la Fata, zidita la Cernigov de Mistislav, fiul lui Vladimir, si terminata de fratele sau mai mare, Iaroslav cel intelept (1019-1054) pe la 1036. Aceasta biserica pastreaza in bratele crucii tribunele pe care Constantinopolul le suprimase din acest loc de mai multe secole: printul slav si anturajul sau voiau sa imite eticheta capitalei Imperiului, unde basileul si curtea sa, la Sfanta Sofia si in alte sanctuare vechi, asistau la slujbe in tribune de unde dominau gloata credinciosilor si primeau aici impartasania.

Atunci cand Iaroslav cel Intelept a marit Kievul si a ridicat aici numeroase constructii menite sa rivalizeze cu acelea de la Constantinopol, el a adoptat pentru catedrala Sfanta Sofia, zidita intre anii 1037 si 1046, un plan mai amplu. Sub refacerile din secolele al XVII-lea si al XVIII -lea care, dupa o perioada de parasire la sfarsitul Evului Mediu, au transformat-o intr-un edificiu baroc polono-ucrainean, se poate vedea ca la origine ea avea cinci nave terminate fiecare spre rasarit cu o absida si marginite pe celelalte trei laturi de un portic.

Fara indoiala, neputand sa imite Sfanta Sofia de la Constantinopol sau vreo alta biserica impunatoare cu cupola de pe vremea lui Iustinian, a caror prezenta in capitala Imperiului nu mai facea necesara inaltarea unor noi sanctuare mari pentru ceremonii, in orasul de pe Nipru s-a tinut sa se dea o mai mare maiestate tipului de biserica in cruce greaca, prin sporirea navelor. Sfanta Sofia de la Kiev era incununata de treisprezece cupole: una mare in centru, si alte douasprezece mai mici repartizate pe fiecare dintre compartimentele din colturi.

Intentia simbolica era aceea de a-l evoca pe Hristos inconjurat de cei doisprezece apostoli. Constructorii au putut fi influentati in aceasta directie de obiceiul existent de a se inalta peste vechile biserici rusesti de lemn mai multe cupole: Sfanta Sofia de la Novgorod, construita din lemn de stejar de catre Vladirnir nu avusese oare, dupa marturia cronicilor, treisprezece cupole ? Inrauririi Constantinopolului i se datoreaza zonele de arcade si de nise care decoreaza absidele, ferestrele numeroase si alternanta in parament a asizelor din blocuri de cuartit cu straturi de caramizi si de mortar rosietic. Cornisele orizontale ale cupolelor, care in capitala Imperiului erau atunci inlocuite cu cornise festonate, s-au mentinut la Kiev. In schimb, frontoanele triunghiulare pe care Constantinopolul le elimina treptat au fost total abandonate la catedrala lui Iaroslav in favoarea liniilor curbe. In interior au fost amenajate tribune, pentru desfasurarea ceremoniilor princiare, peste pronaos si colaterale, de jur-imprejurul crucii centrale (a boltilor).

Cu etajarea sa de acoperisuri rotunjite deasupra boltilor in leagan si a cupolelor cu cornise orizontale inaltate pe tambururi zvelte, Sfanta Sofia de la Kiev are o infatisare cu totul deosebita, in care elementele imprumutate de la Constantinopol, dar alese si potrivite dupa gustul local se impletesc intr-un ansamblu care devine tipic pentru Rusia.

Planul catedralei de la Kiev a fost reluat sub o forma simplificata la biserica Sfanta Sofia construita la Novgorod intre anii 1045 si 1050 de catre Vladimir, fiul lui Iaroslav, spre a inlocui sanctuarul de lemn, dedicat aceluiasi hram, care fusese ridicat de bunicul sau, Vladimir, si distrus in 1045 de un incendiu. Este evidenta aici acea propensiune spre verticalitate pe care o cerea imensitatea cimpiei rusesti, unde edificiile puteau fi vazute de departe, si care va fi caracteristica pentru scoala de la Novgorod. Cu aceasta insa parasim domeniul artei bizantine pentru a intra in acela al artei ruse.

Alaturi de asemenea edificii, in care fastul princiar tinea sa se afiseze, alte biserici de la Kiev si de la Novgorod au ramas credincioase planului in cruce inscrisa cu trei nave fara tribune. La Kiev, folosirea unor paramente din straturi de caramizi separate prin mortar trandafiriu face sa apara mai stransa asemanarea cu cladirile de la Constantinopol, pe cand la Novgorod blocajul acoperit cu tencuiala alba confera fatadelor o infatisare specifica, dar si aceasta ne indeparteaza de arta bizantina.

C. Delvoye

.

05 Iunie 2008

Vizualizari: 2037

Voteaza:

Arhitectura religioasa in Italia si Rusia 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact