Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Primele trei zile din cadrul Saptamanii Sfintelor Patimi Biserica le numeste mari si sfinte, si au in interiorul derularii liturgice a Saptamanii sfinte, un scop bine definit. Ele situeaza sarbatorile in perspectiva sfarsitului, ne reamintesc sensul eshatologic al Pastelui. În mod frecvent...
Virtutea si pacatul tin de fiinta umana, reclamand un subiect al lor constient si liber. Si anume ele tin de conditia omului in timp si spatiu, in cuprinsul vietii lui pamantesti, dar cu efecte directe asupra dimensiunii eshatologice a omului: fericirea vesnica sau osanda vesnica
In crestinism, rolul acordat sufletului in invatatura de credinta si in viata religioasa, precum si frumoasa doctrina eshatologica, intemeiata pe invatatura divina a Mantuitorului si a Sfintilor Apostoli, doctrina superioara tuturor
De fiinta omului tin virtutea si pacatul; ele tin de conditia omului in timp si spatiu, in cuprinsul vietii lui pamantesti, dar cu efecte directe asupra dimensiunii eshatologice a omului: fericirea vesnica sau osanda vesnica. Aceasta inseamna ca pentru a-si atinge tinta sa ultima...
Evanghelistul Matei ne informeaza ca, dupa rostirea invataturii eshatologice, care se incheiase in seara zilei de Marti, in saptamana Sf. Patimi, Mantuitorul a zis ucenicilor Sai: Stiti ca peste doua zile vor fi Pastile si Fiul Omului se va da sa se rastigneasca
Avesta cuprinde o intreaga eshatologie. Potrivit acesteia, dupa moarte sufletul mortului ramane trei zile langa cadavru. Dupa aceea isi ia drumul, ajungand la un pod imens intins peste o prapastie. Inainte de a porni pe acest pod
Vai mie, innegritule suflete!..." (Duminica Lasatului sec de carne - a infricosatei Judecati; Mt 25, 31-46) De acum tensiunea creste intru toate. Si ce poate fi mai cutremurator decat faptul ca - intr-o eshatologie rasturnata - "se vor deschide cartile si se vor arata faptele oamenilor, inaintea...
Există fiinţe care, încă de la naştere, sunt mistuite de setea de absolut. Aceasta este o taină a persoanei umane şi a preştiinţei lui Dumnezeu. Născut la Moscova în 1896, într-o familie ortodoxă numeroasă, Părintele Sofronie este, cu siguranţă, una dintre acestea. Încă din...
In parabola Bogatului nemilostiv si a saracului Lazar, Mantuitorul a vrut sa arate care este destinul omului dupa moarte, in eternitate, si care sunt elementele care il determina. Este momentul in care incepe sa elaboreze invatatura Sa eshatologica, daca invatatura despre cele din urma, despre cele...
Iadul si diavolul in iconografia ortodoxa. Caracteristica imaginilor eshatologice este faptul de a reprezenta iadul ca loc de tortura, al unor suferinte fizice extreme, iar pe diavoli, ca fiinte infricosatoare, avand coarne, cu coada etc. Exista teologi care spun ca aceste reprezentari sunt...
In perioada 5-8 septembrie 2012, va avea loc la Manastirea Bose din Italia cel de-al 20-lea Colocviu ecumenic international de Spiritualitate ortodoxa. Tema colocviului va fi: "Omul - pazitor al creatiei”, implicand domenii ca spiritualitate, ascetica, teologia mediului, bioetica, teologie morala...
Tinta sau finalitatea vietii omului pe pamant este mantuirea si indumnezeirea lui, deci cresterea in Hristos. Viata persoanei umane nu are numai o dimensiune pamanteasca, ci si una eshatologica. Faptura umana, ca fiinta spirituala, traieste in timp si spatiu, dar nu numai pentru acest veac, ci si...
Sfanta si Marea Luni ne pune inainte blestemarea smochinului neroditor (Matei 21, 19 - 20) si istoria lui Iosif cel Prea Frumos. Din aceste pilde se desprind doua intelesuri paralele: unul istoric, privind poporul evreu in asteptarea primei veniri a lui Mesia; altul duhovnicesc, eshatologic...
Sfanta si Marea Marti ne pregateste pentru intrarea in camara Mantuitorului cu doua parabole strict eshatologice - parabola celor zece fecioare si parabola talantilor.
In epoca unui progres tehnologic fara precedent, a tendintei omului de a se increde mai mult in descoperirile stiintei decat in revelatia biblica, nu s-au curmat preocuparile de ordin eshatologic. In crestinism, este limpede ca nu se poate vorbi despre o data anume la care lumea, asa cum o stim...
In cadrul Programului de burse ”Erasmus”, la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Bucuresti a conferentiat Prof. Univ. Dr. Gunther Wenz, profesor de dogmatica si directorul Institutului de Teologie Fundamentala si Ecumenism al Facultatii de Teologie Evanghelica din München. Tema a fost...
Traditia despre „suirea Fecioarei Maria cu Trupul la cer" a fost tratata de poeti si predicatori ca un semn eshatologic, o consecinta a invierii lui Hristos, o anticipare a invierii universale. Textele vorbesc foarte explicit despre moartea naturala a Sfintei Fecioare, excluzand orice legatura...
Domnul atrage atenţia asupra iminenţei şi asprimii pedepsei eshatologice, care-i aşteaptă pe cei necredincioşi - „plângerea şi scrâşnirea dinţilor" (24, 51; 25, 30) - şi îndeamnă la priveghere activă în aşteptarea venirii Sale (24, 42; 25, 13). El face aceasta printr-o serie de...
Dogma teotokologică are şi o dimensiune eshatologică, ce derivă din aspectul eshatologic al dogmei hristologice. Aşa cum slava dumnezeiască a Mântuitorului lisus Hristos se va arăta deplin la a doua Sa venire, când va judeca lumea, tot astfel şi slava Maicii Domnului se va descoperi...
În acest articol am vorbit despre roadele Învierii Domnului: restaurarea ființială a omului, unirea cerului și pământului, restabilirea legăturii omului cu Dumnezeu și redeschiderea căii spre veșnicie. Am subliniat și faptul că Învierea Mântuitorului ne descoperă sensul eshatologic...