Isihasmul in mijlocul lumii

Isihasmul in mijlocul lumii

Cuvântul „mistică” este de origine greacă şi derivă din verbul grecesc „mio”, care înseamnă „a închide ochii” sau „a strânge buzele”.

Aceasta arată că pentru un trăitor întru Hristos, modalitatea de cunoaștere depășește simțurile firii. De aceea, mistica poate fi definită ca „vedere tainică” a lumii de dincolo.

Ţinând seama de calitatea şi de caracterul trăirii, mistica poate fi dumnezeiască sau demonică. Mistica dumnezeiască este expresia și dovada clară a sfinţeniei, și se zideşte doar pe binecuvântata temelie a pocăinţei şi a smereniei.

În schimb, mistica „bolnavă” este de inspiraţie diavolească, şi are întotdeauna ca temelie patima mândriei.

„Mistica sănătoasă se sprijină pe dreapta credinţă în Dumnezeu şi pe o solidă morală evanghelică. La temelia atât a dreptei credinţe în Dumnezeu, cât şi a solidei morale evanghelice se află smerenia” (Serafim Alexiev, „Trăire duhovnicească şi înşelare”, Edit. Sophia, Bucureşti, 2008, p. 9).

În cazul trăirilor mistice de sorginte demonică, în suflet se simte tulburare, întunecare de gânduri, înfierbântare a patimilor, nedumeriri foarte primejdioase, lipsa păcii sufleteşti, bucuria slavei deşarte, înfumurare şi trufie.

În cazul vedeniilor harice însă, în suflet stăpânesc liniștea, frica de Dumnezeu, conştiinţa propriei păcătoşenii şi nimicnicii, smerenia adâncă, umilinţa şi bucuria păcii în Duhul Sfânt (Ibidem, p. 69).

Termenul „hesychia”, de unde derivă cuvântul „isihasm”, înseamnă tăcere, linişte şi „adunare” interioară.

Isihasmul este o străveche practică mistică în spaţiul siro-egiptean, care recomandă apropierea credinciosului de Dumnezeu, nu prin simţuri sau raţiuni, ci prin „intuiţie lăuntrică” îndelung pregătită în linişte şi singurătate, cu ajutorul rugăciunii (Serafim Valeriu Adam, „Rugăciunea la Sfinţii Părinţi şi lumea de astăzi”, Edit. Grafica Prahoveană, Ploieşti, 2005, p. 12).

Isihasmul este adevărata practică duhovnicească şi contemplaţie, caracteristic monahismului răsăritean anahoretic, care nu reprezintă un scop în sine, ci este un mijloc de liniştire şi de unire ființială cu Dumnezeu, prin rostirea neîncetată a Numelui Mântuitorului Iisus.

Cel care vrea să devină isihast, trebuie să dobândească mai întâi liniştea lăuntrică, prin gândurile cele bune.

Părintele Arsenie Papacioc vorbea, în stilul său inconfundabil, despre lucrarea isihastă a creștinului viețuitor în mijlocul lumii. Oriunde ar fi omul, dacă are trezvie e ca și când ar fi în pustie. Lepădarea de lume poate să fie și în sufletul unui mirean. Sf. Scriptură se referă la toată lumea. Toată lumea a primit cele zece Porunci Dumnezeiești. Totuși trebuie să fim realiști: nu se poate vorbi de isihasm în societate, „acolo unde ne stau cozonacii pe masă”.

Sf. Paisie Aghioritul îndemna pe toți credincioșii: „Să închizi uşa chiliei tale ca să nu iasă trupul tău, uşa limbii tale ca să nu iasă cuvintele, poarta lăuntrică a sufletului tău, ca să nu intre duhurile viclene.

Cugetarea isihastului este un spaţiu închis, dăruit exclusiv lui Dumnezeu, unde niciun vrăjmaş înţelegător nu poate să intre, ca să fure şi să tâlhărească. Prietenul şi ajutorul isihiei este cugetul bărbătos şi sever, care stă priveghind la uşa inimii şi ucide sau alungă cugetele viclene care se apropie” (Sf. Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, p. 112).

Adevărata rugăciune stă în simţirea a ceea ce e întru Dumnezeu; nu e cea în care gândirea stă înaintea Lui spunând cereri, ci e plinătatea iubirii (Sf. Isaac Sirul, „Cuvinte către singuratici”, p. 53).

Raţiunea nu va putea niciodată să-L accepte singură pe Dumnezeu. Toată miza trebuie pusă pe inimă, întrucât doar inima curată Îl poate primi şi chiar înţelege pe Dumnezeu. Mintea se hrăneşte mai mult cu idei şi fantasme raţionale, iar inima cu iubire şi doruri de viaţă. Dumnezeu, însă, nu Se lasă gândit, ci numai iubit (Paulin Ilucă, „Manifest pentru păstrarea tinereţii”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2010, pp. 109-110).

De aceea, rugăciunea isihastă înseamnă mintea coborâtă în chip smerit, în „biserica” inimii aprinsă de focul iubirii dumnezeieşti.

„În rugăciunea curată este vorba de unirea minţii (nous) cu inima. Nu trebuie ca mintea să rămână singură, nici inima să rămână singură. O rugăciune care se face numai cu mintea este o rugăciune rece; o rugăciune care se face doar cu inima este o rugăciune pur sentimentală, care ignoră tot ceea ce Dumnezeu ne-a dat, ceea ce ne dă şi ne va da în Hristos” (Pr. Dumitru Stăniloae, „Rugăciunea lui Iisus şi experienţa Duhului Sfânt”, Edit. Deisis, Sibiu, 2003, p. 67).

Astfel suntem îndreptăţiţi să spunem că rugăciunea isihastă este unica lumină care luminează sufletul omului şi care cuprinde inima cu focul dragostei de Dumnezeu, acel „lanţ” nevăzut ce ţine legătura tainică dintre Dumnezeu şi om (Paulin Lecca, „Din viaţa Sfântului Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului”, p. 124).

Cel care a dobândit cu adevărat isihia, nu se va mai îngriji de nevoile lui materiale, deoarece crede că Dumnezeu este nemincinos în toate făgăduinţele Sale (Sf. Paisie Aghioritul, op. cit., p. 112).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

29 Octombrie 2018

Vizualizari: 2021

Voteaza:

Isihasmul in mijlocul lumii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact