Isihasmul in mijlocul lumii

Isihasmul in mijlocul lumii

Cuvântul „mistică” este de origine greacă şi derivă din verbul grecesc „mio”, care înseamnă „a închide ochii” sau „a strânge buzele”.

Aceasta arată că pentru un trăitor întru Hristos, modalitatea de cunoaștere depășește simțurile firii. De aceea, mistica poate fi definită ca „vedere tainică” a lumii de dincolo.

Ţinând seama de calitatea şi de caracterul trăirii, mistica poate fi dumnezeiască sau demonică. Mistica dumnezeiască este expresia și dovada clară a sfinţeniei, și se zideşte doar pe binecuvântata temelie a pocăinţei şi a smereniei.

În schimb, mistica „bolnavă” este de inspiraţie diavolească, şi are întotdeauna ca temelie patima mândriei.

„Mistica sănătoasă se sprijină pe dreapta credinţă în Dumnezeu şi pe o solidă morală evanghelică. La temelia atât a dreptei credinţe în Dumnezeu, cât şi a solidei morale evanghelice se află smerenia” (Serafim Alexiev, „Trăire duhovnicească şi înşelare”, Edit. Sophia, Bucureşti, 2008, p. 9).

În cazul trăirilor mistice de sorginte demonică, în suflet se simte tulburare, întunecare de gânduri, înfierbântare a patimilor, nedumeriri foarte primejdioase, lipsa păcii sufleteşti, bucuria slavei deşarte, înfumurare şi trufie.

În cazul vedeniilor harice însă, în suflet stăpânesc liniștea, frica de Dumnezeu, conştiinţa propriei păcătoşenii şi nimicnicii, smerenia adâncă, umilinţa şi bucuria păcii în Duhul Sfânt (Ibidem, p. 69).

Termenul „hesychia”, de unde derivă cuvântul „isihasm”, înseamnă tăcere, linişte şi „adunare” interioară.

Isihasmul este o străveche practică mistică în spaţiul siro-egiptean, care recomandă apropierea credinciosului de Dumnezeu, nu prin simţuri sau raţiuni, ci prin „intuiţie lăuntrică” îndelung pregătită în linişte şi singurătate, cu ajutorul rugăciunii (Serafim Valeriu Adam, „Rugăciunea la Sfinţii Părinţi şi lumea de astăzi”, Edit. Grafica Prahoveană, Ploieşti, 2005, p. 12).

Isihasmul este adevărata practică duhovnicească şi contemplaţie, caracteristic monahismului răsăritean anahoretic, care nu reprezintă un scop în sine, ci este un mijloc de liniştire şi de unire ființială cu Dumnezeu, prin rostirea neîncetată a Numelui Mântuitorului Iisus.

Cel care vrea să devină isihast, trebuie să dobândească mai întâi liniştea lăuntrică, prin gândurile cele bune.

Părintele Arsenie Papacioc vorbea, în stilul său inconfundabil, despre lucrarea isihastă a creștinului viețuitor în mijlocul lumii. Oriunde ar fi omul, dacă are trezvie e ca și când ar fi în pustie. Lepădarea de lume poate să fie și în sufletul unui mirean. Sf. Scriptură se referă la toată lumea. Toată lumea a primit cele zece Porunci Dumnezeiești. Totuși trebuie să fim realiști: nu se poate vorbi de isihasm în societate, „acolo unde ne stau cozonacii pe masă”.

Sf. Paisie Aghioritul îndemna pe toți credincioșii: „Să închizi uşa chiliei tale ca să nu iasă trupul tău, uşa limbii tale ca să nu iasă cuvintele, poarta lăuntrică a sufletului tău, ca să nu intre duhurile viclene.

Cugetarea isihastului este un spaţiu închis, dăruit exclusiv lui Dumnezeu, unde niciun vrăjmaş înţelegător nu poate să intre, ca să fure şi să tâlhărească. Prietenul şi ajutorul isihiei este cugetul bărbătos şi sever, care stă priveghind la uşa inimii şi ucide sau alungă cugetele viclene care se apropie” (Sf. Paisie Aghioritul, „Mica Filocalie”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2009, p. 112).

Adevărata rugăciune stă în simţirea a ceea ce e întru Dumnezeu; nu e cea în care gândirea stă înaintea Lui spunând cereri, ci e plinătatea iubirii (Sf. Isaac Sirul, „Cuvinte către singuratici”, p. 53).

Raţiunea nu va putea niciodată să-L accepte singură pe Dumnezeu. Toată miza trebuie pusă pe inimă, întrucât doar inima curată Îl poate primi şi chiar înţelege pe Dumnezeu. Mintea se hrăneşte mai mult cu idei şi fantasme raţionale, iar inima cu iubire şi doruri de viaţă. Dumnezeu, însă, nu Se lasă gândit, ci numai iubit (Paulin Ilucă, „Manifest pentru păstrarea tinereţii”, Edit. Egumeniţa, Galaţi, 2010, pp. 109-110).

De aceea, rugăciunea isihastă înseamnă mintea coborâtă în chip smerit, în „biserica” inimii aprinsă de focul iubirii dumnezeieşti.

„În rugăciunea curată este vorba de unirea minţii (nous) cu inima. Nu trebuie ca mintea să rămână singură, nici inima să rămână singură. O rugăciune care se face numai cu mintea este o rugăciune rece; o rugăciune care se face doar cu inima este o rugăciune pur sentimentală, care ignoră tot ceea ce Dumnezeu ne-a dat, ceea ce ne dă şi ne va da în Hristos” (Pr. Dumitru Stăniloae, „Rugăciunea lui Iisus şi experienţa Duhului Sfânt”, Edit. Deisis, Sibiu, 2003, p. 67).

Astfel suntem îndreptăţiţi să spunem că rugăciunea isihastă este unica lumină care luminează sufletul omului şi care cuprinde inima cu focul dragostei de Dumnezeu, acel „lanţ” nevăzut ce ţine legătura tainică dintre Dumnezeu şi om (Paulin Lecca, „Din viaţa Sfântului Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului”, p. 124).

Cel care a dobândit cu adevărat isihia, nu se va mai îngriji de nevoile lui materiale, deoarece crede că Dumnezeu este nemincinos în toate făgăduinţele Sale (Sf. Paisie Aghioritul, op. cit., p. 112).

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

29 Octombrie 2018

Vizualizari: 2077

Voteaza:

Isihasmul in mijlocul lumii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact