Schimbarea inimii

Schimbarea inimii

Condiția ca orice om să se mântuiască este pocăința din adâncul inimii.

Jertfa de pe Golgota s-a făcut pentru mântuirea întregii lumi, nu doar a unora, ci pentru toţi oamenii. Mântuitorul Iisus nu S-a răstignit numai pentru o „categorie de greşeli”, ci pentru toate păcatele noastre.

Așa cum spunea Părintele Arsenie Papacioc, nu există un păcat mai mare decât cel făcut de Iuda, să-L trădezi chiar pe Dumnezeu. Şi totuşi, Hristos l-ar fi iertat şi pe el dacă se căia și nu se spânzura, așa cum l-a iertat pe Sf. Apostol Petru care, după ce s-a lepădat de Iisus de trei ori, a plâns cu amar („Ne vorbeşte Părintele Arsenie”, Editura Episcopiei Romanului, 1998).

Ce este pocăința? Mitropolitul Antonie de Suroj o definește ca fiind „cotitura vieţii, răsturnarea gândurilor, schimbarea inimii” care ne întoarce cu fața către Dumnezeu într-o nădejde plină de bucurie, ce izvorăște din credința că Mântuitorul Iisus a venit pe pământ nu ca să ne judece, ci ca să ne mântuiască, a venit nu la cei drepţi, ci la cei păcătoşi: „Milă voiesc, iar nu jertfă; că n-am venit să chem pe drepţi, ci pe păcătoşi la pocăinţă” (Mt. 9, 13).

Pocăinţa implică dorința și lupta hotărâtă de a trăi viața întru Hristos, nu în păcate. Aceasta presupune să aducem roade duhovnicești plăcute lui Dumnezeu: smerenia, dragostea, pacea, bucuria, răbdarea, înfrânarea...

Pentru a intra în duhul pocăinței trebuie să învăţăm să ne acceptăm întreaga noastră viaţă, cu toate aspectele ei dureroase și mai puțin luminoase. Altfel nu ne vom putea elibera de neliniştea și de „captivitatea interioară”, de protestul și de răzvrătirea dinlăuntrul nostru, și vom avea mereu sentimentul apăsător că am pierdut ani de zile rătăcind prin viață.

Pocăința nu înseamnă o inimă sfâșiată de durere, lacrimi și „tânguiri fară capăt” pentru un „trecut întunecat şi nevrednic de Dumnezeu, de noi înșine și de viaţa care ne-a fost dată”.

Pentru a fi roditoare, pocăința trebuie să sporească în bucurie, în lucrare duhovnicească, toate sub semnul nădejdii vii în mila și în iertarea dumnezeiască.

În caz contrar, pocăinţa se transformă în nesfârșite regrete, care în loc să ne trezească la viață, să ne înnoiască interior, omoară încet-încet dorința de a trăi cu înțelepciune clipa prezentă, pentru a răscumpăra un trecut pierdut prin alegeri nepotrivite și prin excese de tot felul.

În mod normal, durerea din inima noastră și „ruşinea adâncă” pentru faptul că suntem atât de departe de ceea ce era în puterea noastră să fim sau de ceea ce ar fi vrut Dumnezeu să fim, ar trebui să constituie „impulsul” pentru a începe să trăim o viaţă nouă, în conformitate cu învățătura Sf. Scripturi și a Sf. Biserici.

De asemenea, Mitropolitul Antonie ne îndeamnă „să scrutăm cu privire neîndurătoare” părțile întunecate ale vieţii noastre, aşa cum un medic examinează pe cel bolnav. Să le privim pe toate cu sinceritate și să primim suferința cauzată de amintiri până la capăt, fără să căutăm scuze pentru a diminua durerea sau pentru a face ruşinea mai puţin arzătoare, zicând în sine: „Sunt păcătos ca şi alţii” ori „Cum aş fi putut proceda altfel?”...

Doar așa pocăința devine lucrătoare, conștientizând „puterea ucigașă a păcatului” și asumând umilința și ruşinea pentru că nu suntem vrednici de noi înşine, și cu atât mai mult de semenii noștri şi de Dumnezeu. Altfel nu vom găsi în noi puterea de a ne smulge din această robie, rămânând „captivi cât timp ne complăcem în captivitate”.
Spre deosebire de noi, sfinţii au ales să bea „până la capăt paharul propriei ruşini şi să-şi înfigă în inimă, în conştiinţă, în toată făptura lor durerea acută a ceea ce reprezentau ei înşişi”, fără să falsifice imaginea de sine sau să întrețină iluzia unei vieți personale departe de a fi împlinită.

Aceasta este calea pocăinţei, a sincerității și a bărbăției, care înseamnă să „intri” în tine, să te înfăţişezi înaintea Domnului Iisus, să te vezi așa cum ești, şi în loc să fugi, ca şi Cain, de la faţa lui Dumnezeu, să te întorci către El şi să spui: „Cred, Doamne, în dragostea Ta, cred în Crucea Fiului Tău, cred, ajută necredinţei mele!”.

Şi apoi să urmezi calea lui Hristos, să primeşti „totul din mâna lui Dumnezeu, din toate să aduci roadele pocăinţei şi ale dragostei”. Să ierţi mai întâi tu pe fratele tău, fără să aștepți îndreptarea lui, „să-l duci ca pe o cruce, să te răstigneşti, dacă este nevoie, pe ea, pentru a avea puterea, precum Hristos, de a spune: <<Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac>>” (Lc. 23, 34) (Mitropolitul Antonie al Surojului, „Bucuria pocăinţei”, Editura Marineasa, Timișoara, 2005).

Pocăința înseamnă a intra în normalitate, în comuniune cu Dumnezeu și cu aproapele; înseamnă a păși pe calea ce duce spre Împărăţia lui Dumnezeu.

Să punem așadar cât mai repede început bun, intrând în duhul lucrării pocăinței, iar Dumnezeu ne va vindeca întreaga ființă, dăruindu-ne bucuria iertării ca naștere la o nouă viață...

Și așa cum spunea Părintele Arsenie Papacioc, să avem mare nădejde la Dumnezeu, chiar dacă suntem atât de slabi și „de nepătrunși de marile taine” dumnezeiești.
Cu cât ne apropiem de munte, cu atât îl vedem mai înalt. Totuși să avem curajul de a crede că „dacă nu putem să urcăm noi muntele, vine muntele la noi!”.

Cu cât trăim mai mult, cu atât să ne căim mai mult, și atunci bucuria lui Hristos va prisosi în sufletele noastre.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

03 Iulie 2019

Vizualizari: 998

Voteaza:

Schimbarea inimii 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

inima

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact