Despre rugaciune


Cuvant despre rugaciune

Al lui Nichifor din singuratate

Cei ce sunteti stapaniti de dorul de a avea parte de marita, dumnezeiasca si luminoasa aratare a Mantuitorului nostru Iisus Hristos ; cei ce voiti sa primiti in simtirea inimii focul cel mai presus de ceruri; cei ce va sarguiti sa ajungeti cu cercarea si cu simtirea la impacarea cu Dumnezeu ; cei ce ati lasat toate ale lumii, ca sa aflati si sa agonisiti comoara cea ascunsa in tarina inimilor voastre; cei ce voiti sa va aprindeti inca de aici cu lumina candela sufletelor si ati lepadat toate cele de aici; cei ce intru cunostinta si cercare voiti sa cunoasteti si sa primiti imparatia cerurilor, aflatoare in launtrul vostru - veniti sa va arat stiinta vietuirii pasnice sau ceresti, sau mai bine zis metoda care duce pe lucratorul ei, fara osteneala si fara multa sudoare, la limanul nepatimirii. E o metoda care nu se lasa speriata de nici o amagire sau infricosare din partea dracilor, infricosandu-se numai atunci cand petrecem afara de viata pe care v-o infatisez, departati de ea prin neascultare. Asa s-a intamplat odinioara cu Adam, care, neavand grija de porunca lui Dumnezeu, ci imprietenindu-se cu sarpele si socotindu-l pe acesta vrednie de crezare si hranindu-se astfel cu fructul amagirii, s-a aruncat jalnic in prapastia mortii, a intunericului si a stricaciunii si a atras impreuna cu sine pe toti cei de dupa el.

Deci intoarceti-va, sau, mai drept vorbind, sa ne intoarcem, fratilor, spre noi insine, lepadand cu totul sfatul sarpelui si umblarea dupa cele ce ne trag in jos. Caci nu putem ajunge la impacarea si la familiarizarea cu Dumnezeu, pana ce nu ne intoarcem, sau mai bine zis pana ce nu intram in noi insine, pe cat ne este cu putinta. Ceea ce e minunat este ca, desfacandu-ne de ratacirea prin lume si de frica de sarpe, ne alipim strans de imparatia cerurilor aflatoare in launtrul nostru. De aceea vietuirea calugareasca s-a numit arta artelor si stiinta stiintelor, pentru ca ea nu ne pricinuieste ceva asemanator lucrurilor acestora stricacioase. in care ne infundam, mutandu-ne mintea la ele de la cele mai inalte, ci ne fagaduieste bunatati straine si tainice "pe care ochiul nu le-a vazut si urechea nu le-a auzit si la inima omului nu s-au suit" (1 Cor. II, 9). De aceea, "lupta noastra nu este impotriva sangelui si a trupului, ci impotriva domniilor, a stapaniilor si a capeteniilor intunericului veacului acestuia" (Efes. VI, 12).

Daca deci veacul de acum este intuneric, sa fugim de el. Sa fugim cu gandul, ca sa nu fie nimic comun intre noi si satana, dusmanul lui Dumnezeu. Caci cel ce vrea sa se imprieteneasca cu el, se face dusman al lui Dumnezeu, iar celui ce s-a facut dusman al lui Dumnezeu cine ii va ajuta ? De aceea sa urmam pilda parintilor nostri si sa cautam comoara din launtrul inimilor noastre, ca si ei. Iar afland-o pe aceasta, sa o tinem cu tarie, lucrand-o si in acelasi timp pazind-o. Caci spre aceasta am fost randuiti de la inceput. Iar daca vreun alt Nicodim s-ar arata nedumerit de acestea, zicand in duh de impotrivire : "Cum poate cineva intrand in inima sa lucreze sau sa ramana acolo?", cum a zis acela catre Mantuitorul: "Cum poate cineva sa intre in pantecele maicii sale a doua oara si sa se nasca, batran fiind ?" (Ioan III, 4), va auzi si el ca "Duhul sufla unde voieste" (Ioan III, 8). Daca ne indoim cu necredinta de faptele vietii lucratoare, cum ne vor veni cele ale vederii ? Caci faptuirea este treapta spre contemplatie (spre vederea sufleteasca).

Dar fiindca fara dovezi scrise nu poate fi incredintat de aceasta cel ce se indoieste, sa insiram in acest Cuvant vietile sfintilor si cele puse de ei in scris, spre folosul multora, ca incredintandu-se prin aceasta, sa-l apere de toata indoiala. Deci incepand Cuvantul de la parintele nostru cel mare, sa adaugam culegeri din cuvintele si faptele celor urmatori, pe cat ne este cu putinta, spre adeverire.

Carti Ortodoxe
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact