Noua era a Duhului Sfant

Nicolae Berdiaev (1874-1949)*, nu ar fi fost niciodata considerat un credincios al Bisericii Ortodoxe in vremuri normale. El este de fapt un filosof umanist gnostic ce si-a gasit inspiratia mai curand in sectele "mistice" occidentale decat in izvoarele Ortodoxiei.

* Cunoscut publicului roman din numeroase articole aparute in reviste de cultura din traduceri, intre care consemnam: Un nou ev-mediu, Arhidioceza Sibiu, 1936, trad. de prof. Maria Vartic, editie reprodusa la Editura Omniscop din Craiova in 1995; Sensul creatiei, Humanitas, 1992, trad. din b. rusa de Anca Oroveanu, Prefata, cronologie si bibliografie de Andrei Plesu; Filosofia lui Dostoievski, Iasi, Institutul European, 1992, trad. din B. rusa de Radu Parpauta; Adevar si revelatie, Ed. de Vest, 1993, trad. din b. rusa, note si postfata de Ilie Gyurcsic.

Faptul ca el este numit in unele cercuri ortodoxe - chiar pana in zilele noastre (1979, n.tr.) - "filosof ortodox" si chiar "teolog", este o dovada trista a ignorantei religioase a fi vremurilor pe care le traim. Vom cita in continuare din scrierile sale.*

* Dupa G. Gregerson, "Nicholas Berdiaev, Prophet of a New Age", in Orthodox Life, Jordanville, N.Y., 1962, no. 6, unde sunt date referinte complete (n. ed.)

Privind cu dispret la Sfintii Parinti si la "duhul monahal ascetic al Ortodoxiei istorice" cat si la intregul "Crestinism conservator care indreapta puterile sufletesti ale omului numai catre infranare si mantuire", Berdiaev este mai curand interesat de "Biserica interioara", de "Biserica Duhului Sfant", de "acea viziune spirituala asupra vietii, care, in cursul secolului XVIII, si-a gasit expresia si salasul in lojile masonice". "Biserica - crede el - , se afla doar intr-un stadiu potential", ea fiind "incompleta", Berdiaev asteptand cu nerabdare venirea unei "credinte ecumenice", a unei "plinatati de credinta" care sa reuneasca nu doar diferitele formatiuni crestine (caci "Crestinismul trebuie sa fie capabil sa existe intr-o mare varietate de forme in Biserica Universala"), ci si "adevarurile partiale ale tuturor ereziilor" si "toate activitatile umanist-creatoare ale omului modern... ca experienta religioasa consfintita in Duhul".

Traim vremurile aparitiei unui "Nou Crestinism"; ale unui "nou misticism, a carui adancime va depasi nivelul pur-religios si care trebuie sa inglobeze in sine toate religiile". Caci "exista o mare fratie spirituala... careia ii apartin nu doar Bisericile Apusului si Rasaritului, ci si toti aceia ale caror vointe sunt indreptate catre Dumnezeu si catre divin, adica toti aceia care aspira la elevatie spirituala"- adica, precizam noi, oameni apartinand tuturor religiilor, sectelor si ideologiilor religioase.

Berdiaev prezicea venirea unei "noi si finale revelatii dumnezeiesti", a unei "noi ere a Duhului Sfant", resuscitand predictiile lui Gioacchino da Fiore**, monahul latin din secolul al XII-lea, conform carora marile ere a Tatalui (Vechiul Testament) si a Fiului (Noul Testament) vor face loc celei de a treia si finale "Era Duhului Sfant".

** Vezi capitolul "Gioacchino da Fiore: o noua teologie a istoriei" in Mircea Eliade, Istoria Credintelor si Ideilor Religioase vol. III, Ed. stiintifica si Enciclopedica, 1988. (n. tr.)

Berdiaev scrie: "Lumea se indreapta catre o noua spiritualitate si catre un nou misticism; in ele nu va mai incapea nimic din vechea viziune ascetica asupra vietii". "Succesul miscarii catre unitatea crestina presupune ca insusi crestinismul sa intre intr-o epoca noua, intr-o noua si mai adanca spiritualitate, ceea ce inseamna o noua revarsare a Duhului Sfant".

Aceste fantezii supra-ecumeniste nu au nimic de-a face cu crestinismul ortodox pe care Berdiaev de fapt il dispretuia. Dar cine este constient de climatul religios al timpului actual vede ca aceste fantezii corespund de fapt tendintelor majore ale gandirii religioase contemporane. Berdiaev pare intr-adevar sa fi fost un "profet" sau cel putin sa fi fost sensibil la un curent de gandire si simtire religioasa care nu erau foarte evidente in timpul vietii lui, dar care au devenit aproape dominante astazi.

Auzim acum pretutindeni de "puternica miscare a Duhului Sfant" iar un preot ortodox grec, Parintele Eusebius Stefanou, ii invita pe crestinii ortodocsi sa se alature acestei miscari atunci cand scrie despre "puternica revarsare a Duhului Sfant din zilele noastre"*.

* The Logos, January, 1972

In aceeasi publicatie din Martie, 1972, p.8, co-editorul Ashanin invoca nu doar numele lui Berdiaev, ci si programul sau: "Recomandam cu caldura scrierile lui Nicholae Berdiaev, marele profet spiritual al epocii noastre. Acest geniu spiritual... (este) cel mai mare teolog al creativitatii spirituale... Acum germenele Ortodoxiei da in sfarsit rod... Logosul divin al lui Dumnezeu daruieste poporului Sau o noua intelegere a istoriei si misiunii sale in El. The Logos (este) vestitorul acestei noi ere, al acestei noi chemari a Ortodoxiei".

Carti Ortodoxe
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact