A consola inseamna a-l ajuta pe om sa sufere

A consola inseamna a-l ajuta pe om sa sufere

Nu compătimire, ci compasiune

Pentru oamenii aflaţi într-o situaţie de viaţă dificilă e bine să dăm dovadă de compasiune, dar nu trebuie să-i compătimim. Pentru mulţi, cuvintele acestea sunt sinonime, dar asta nu este adevărat.

Compătimirea faţă de omul care suferă de sentimentul singurătăţii „miroase" a aer de superioritate - e atitudinea condescendentă a celui puternic faţă de cel slab, a omului de succes faţă de ratat, a celui inteligent faţă de cel prost. Există oameni care spun pe faţă: „Mă scoate din sărite când sunt compătimit! Este atât de înjositor!

Intotdeauna mă fac că totul îmi merge bine şi mă strădui să nu arăt că îmi este rău, ca să nu stârnesc compătimire nimănui." „Compătimitorul" se simte în mod inconştient, în adâncul sufletului, mai presus, mai bun, şi tocmai în sensul acesta compătimirea este înjositoare, duce la condamnarea inconştientă a celuilalt şi la îngâmfare. Unii oameni cărora le place să compătimească se înconjoară în mod intenţionat de persoane mai puţin realizate şi mai puţin fericite, ca să aibă întotdeauna la îndemână un „mijloc de autoadmirare": „Şi pe ăsta l-am ajutat, şi pe ăsta, iar pe tine te mâncau câinii fără mine, numai eu am putut să... dacă n-aş fi fost eu... Fără mine ei nu sunt în stare de nimic". Şi dacă se dovedeşte deodată că „primitorilor de binefaceri" totul le merge bine, „compătimitorii" simt deseori o adâncă dezamăgire, pierd senzaţia propriei importanţe, care era posibilă doar pe fondul nefericirii celorlalţi, şi încep să aibă ei înşişi nevoie de compasiune.

Compătimirea nu numai că pune la îndoială valoarea experienţei personale; în plus, ea neagă sau depreciază resursele interioare ale omului care a ajuns în necaz. Cel care suferă este atunci mai degrabă un obiect care trebuie îngrijit, pentru care trebuie să faci şi să decizi totul, decât o persoană ce în situaţia dată pur şi simplu are nevoie de ajutor.

Compasiunea se deosebeşte de compătimire prin faptul că în ea există respectul faţă de om, faţă de experienţa, durerea şi suferinţele lui, şi nu există îngâmfare. E vorba de o atitudine sensibilă faţă de sentimentele celorlalţi. Prin compasiune par a spune: „Eu înţeleg că ţi-este rău/ te doare/eşti speriat; şi eu am trecut în viaţa mea prin lucruri asemănătoare; te accept şi îţi accept sentimentele, ai dreptul la ele, o să fiu alături de tine şi o să te ajut cu ce o să pot, dacă vrei." Totodată, prin compasiune se manifestă solidaritatea cu persoana, nu cu sentimentul. Nu trebuie să mor de amărăciune alături de cel întristat, să cad în depresie la fel ca el, să tremur de frică ori să-l urăsc pe omul care l-a supărat. Mai mult decât atât: pot să nu împărtăşesc deloc sentimentele pe care le trăieşte el - de pildă, pot să nu văd nici un motiv pentru supărarea sau vinovăţia lui, pot chiar considera că într-o anumită privinţă n-are dreptate, dar totodată să recunosc dreptul lui de a simţi acum ceea ce simte - supărare, vinovăţie, furie, amărăciune - fără a încerca să-i schimb părerea, să-i „bag minţile în cap", fără să caut „triumful dreptăţii", fără să emit judecăţi de valoare privitor la personalitatea lui şi la ceea ce se petrece cu ea. Primind sprijin emoţional şi acceptare, celălalt se va linişti mai repede, va putea să privească situaţia sa cu mai multă luciditate, şi poate va vedea că a greşit. Principalul este să nu se simtă singur.

O persoană nu poate fi mai presus sau mai prejos decât alta. Compasiunea e o relaţie de oameni egali, de parteneri. Cel ce oferă compasiune e o persoană ce vine la întâlnirea cu altă persoană pentru a-i fi alături la necaz şi la bucurie. Compasiunea faţă de omul care suferă exclude contopirea cu el, când „eu sunt tu şi tu eşti eu". In contopire, persoana nu mai are graniţe şi, prin urmare, nici spaţiu personal, ceea ce-i vată- mă atât pe omul care ajută, cât şi pe cel ce are nevoie de ajutor. Contopirea e calea către dependenţă. în cazul compasiunii, nimeni nu salvează pe nimeni, nu-l „scoate la liman", nu-l „alimentează energetic"; rolul tău este modest - pur şi simplu de a fi alături. Ce înseamnă asta vom arăta puţin mai jos.

Olga Krasnikova

Singuratatea, Editura Sophia

Cumpara cartea "Singuratatea"

 

Pe aceeaşi temă

19 Octombrie 2017

Vizualizari: 1435

Voteaza:

A consola inseamna a-l ajuta pe om sa sufere 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact