Ce este canonul de la Spovedanie?

Ce este canonul de la Spovedanie?

La sfarsitul Spovedaniei, duhovnicul ii poate da un canon celui ce si-a marturisit pacatele. El nu este o pedeapsa, ci un mijloc de insanatosire a firii omenesti. Canonul (in limba greaca, epitimia) este un tratament prescris de duhovnic pentru vindecarea bolilor sufletesti cauzate de pacate. Astfel, credinciosul poate primi de la duhovnic recomandarea de a face un anumit numar de metanii sau rugaciuni, sa tina post, sau poate fi chiar oprit pentru o vreme de la primirea Sfintei impartasanii.

Canonul 102 Trulan condamna atat acrivia necontrolata, cat si pogoramantul nechibzuit in ceea ce priveste canonul de la spovedanie, asa incat penitentul sa nu cada nici in deznadejde, dar nici in nepasare: "Cei ce au primit de la Dumnezeu puterea de a lega si a dezlega trebuie sa tina seama de calitatea pacatului si de aplecarea spre intoarcere a celui ce a pacatuit si astfel sa dea bolii tratament potrivit, ca nu cumva aplicand (tratamentul, n.n.) in chip disproportionat... sa greseasca in privinta mantuirii celui bolnav. Caci boala pacatului nu este simpla, ci de multe feluri si deosebita si odrasleste multe vlastare ale pierzaniei, din care raul se revarsa si se lateste mai departe, pana cand se opreste prin puterea medicului. Drept aceea, cel ce dovedeste pricepere medicala in privinta sufletului, mai intai sa cerceteze dispozitia celui ce a pacatuit, si daca (acela) inclina spre sanatate, sau dimpotriva, (daca) prin moravurile sale provoaca asupra-si boala, sa supravegheze in ce chip se ingrijeste el intre timp de intoarcerea sa, si de nu se impotriveste medicului, si de nu creste rana sufletului prin intrebuintarea doctoriilor puse asupra ei, si asa sa masoare milostivirea dupa vrednicie. Caci toata grija lui Dumnezeu si a celui ce i s-a incredintat puterea pastorala este de a intoarce oaia cea ratacita si de a tamadui pe cea ranita de sarpe, si nici spre prapastia deznadejdii a o impinge, nici franele a le slabi spre renuntarea la viata si la dispretuirea ei; ci la orice caz sa stea intr-un chip impotriva patimei, ori prin doctoriile cele mai amare... ori prin cele mai delicate si blande, si sa se nevoiasca spre cicatrizarea ranei, cercetand roadele pocaintei si indreptand intelepteste pe omul cel chemat catre stralucirea cea de sus..."

Duhovnicul este dator sa ceara de la Dumnezeu sa-l lumineze in a prescrie celui ce se spovedeste canonul potrivit pentru vindecarea acestuia. Sfantul Ioan Gura de Aur marturiseste: “Epitimia sa nu se dea simplu, dupa cantitatea pacatului, ci sa aiba in vedere si vointa celor care pacatuiesc, ca nu cumva, voind sa carpesti ceea ce s-a rupt, mai mare sa faci ruptura, sau straduindu-te sa ridici ceea ce a cazut, mai mare sa faci caderea“. Ori pentru aceasta dreapta socoteala, este nevoie de lucrarea lui Dumnezeu.

Se poate intampla ca un duhovnic sa stabileasca canonul intr-un mod nedrept. De exemplu, sa nu tina seama de problemele grave de sanatate ale penitentului si sa-i recomande acestuia un post aspru pentru perioada mare de timp. In astfel de situatii, credinciosul poate merge la un alt duhovnic pentru spovedanie. In afara unor astfel de situatii, toate canoanele prescrise la Spovedanie trebuie tinute.

Sfintele Canoane prevad epitimia maxima. De exemplu, Sfantul Vasile cel Mare pedepseste desfraul in functie de starea civila (7 ani pentru cei necasatoriti, 15 ani pentru cei casatoriti). Dar parintele Arsenie Papacioc spunea ca "Nu trebuie apasat pe o puternica nevointa prin canonisire, ci mai mult pe o intensitate a ei. Nu timpul poate decide, ci calitatea vietuirii printr-o continua dispozitie sufleteasca, nedand loc la amaraciuni opace".

Duhovnicul nu greseste micsorand timpul pocaintei, ca spune Sfantul Vasile cel Mare in Canonul 74: "Cel caruia i s-a incredintat puterea de a lega si dezlega, vazand sarguirea spre pocainta a celui ce a pacatuit, nu se va osandi pentru micsorarea timpului canonisirii".

Canonul inceteaza atunci cand omul s-a vindecat. Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Timpul nu slujeste la nimic. Noi nu intrebam daca rana a fost deseori pansata, ci daca pansamentul l-a facut bine pe penitent. Numai ranitul ne arata cand este momentul potrivit sa-l scoatem".

In concluzie, canonul de la Spovedanie nu este o pedeapsa, ci un medicament care il ajuta pe credincios sa-si redobandeasca sanatatea sufleteasca si uneori si pe cea trupeasca.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2016

Vizualizari: 23584

Voteaza:

Ce este canonul de la Spovedanie? 4.40 / 5 din 5 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Andrei PanaitPostat la 2016-07-05 15:58

    Părintele Rafail Noica spunea ca "Împărtăşania este medicamentul cel mai potrivit în vindecarea sufletului şi iertarea păcatelor, de aceea duhovnicii ar trebui să ştie că răspunderea este cel puţin la fel de mare atunci când nu împărtăşesc". Si eu sunt de parare ca omul primeste mai multa putere in lupta cu patimile impartasindu-se cu Trupul si Sangele Domnului.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact