Chestiunea curatiei

Chestiunea curatiei

- Dacă îngrădesc valul de impresii care vin din exterior, pentru păstrarea curăţiei, îmi apare uneori un sentiment de pustietate, după care -disperarea. Ce să fac?

- Deci chestiunea curăţiei. Dacă omul se fereşte de necurăţia care vine din exterior, se va simţi el singur? Oare curăţia exterioară este într-adevăr curăţie?

Intrebarea este pusă în aşa fel, încât este foarte greu să răspunzi. Curăţia este determinată de starea inimii şi a minţii, nu de un anumit fel de activitate. Poţi să faci ceva care la exterior nu pare a fi deloc curat, dar să nu ai în acelaşi timp intenţii murdare. Şi iarăşi, necurăţia, gândurile desfrânate apar din cauza iubirii de sine şi a ne-iubirii aproapelui.

Uneori, când îi povăţuiesc pe oamenii care se pregătesc de căsnicie, ei se miră foarte tare. Eu le spun: „După ce veţi încheia căsătoria, relaţia voastră nu trebuie să se bazeze pe pofta trupească. Ea trebuie să rămână întotdeauna curată şi neprihănită." Oamenii rămân uimiţi. Ei spun: „Cum e posibil să ai relaţii intime şi să fii în acelaşi timp curat? Cum e posibil să ai relaţii conjugale şi să rămâi neprihănit?"

Ideea este că gândurile desfrânate, necurate, nu au nimic în comun cu iubirea pentru alţii. Ele apar din dragoste pentru noi înşine. Un alt exemplu este atunci când facem ceva pentru soţ sau soţie, dorindu-ne ca şi ei să facă ceva pentru noi. In acest caz, procedăm în mod egoist, chiar dacă facem ceva ce ei îşi doresc. De ce? Pentru că faptele noastre nu sunt îndreptate spre ei, ci spre noi înşine. Şi, dacă avem relaţii intime cu soţul sau soţia, dar nu suntem în acelaşi timp neprihăniţi şi curaţi, asta nu este dragoste pentru ei. Este iubirea propriului „eu". Prin urmare, asta nu e iubire. Şi, prin urmare, acest lucru nu e corect. Nu e corect, chiar dacă suntem căsătoriţi. Căsătoria nu ne dă dreptul să păcătuim. Căsătoria ne propune alte posibilităţi de a ne manifesta iubirea, dar trebuie să fie iubire într-adevăr. Anume iubirea trebuie să fie forţa motrice a căsătoriei.

Este ca şi mâncarea. Dumnezeu a făcut că mâncarea să aibă gust. Dar scopul consumării ei nu este delectarea simţului gustativ, ci hrănirea. Aşa că, dacă mâncăm ca să simţim doar gustul mâncării, nu cu scopul de a ne hrăni, asta este lăcomie a pântecelui, chiar dacă nu mâncăm mult. Pentru că în acest caz nu folosim hrana în scopul pentru care este destinată, ci pentru propria plăcere. Şi, pe de altă parte, chiar dacă mâncarea este plăcută la gust, dar o mâncăm cu scopul de a ne alimenta, este bine. Iar dacă mâncăm doar pentru desfătarea gustului, este lăcomie a pântecelui. Pretutindeni este nevoie de măsură.

Atâta timp cât facem ceva şi în acelaşi timp nu ne iubim pe noi înşine, suntem în siguranţă. Dar uitaţi-vă cât ne iubim, în toate privinţele. Asta se vede şi din hainele pe care le purtăm, şi din mâncarea pe care o mâncăm, şi din felul în care ne amenajăm locuinţele, şi prin persoanele cu care comunicăm, faţă de care suntem ataşaţi sau pentru care simţim ostilitate, şi din ceea ce iubim şi din ceea ce nu iubim. Totul este concentrat asupra propriului „eu". Dar suntem copleşiţi atât de tare de acesta, încât nici nu observăm asta. Noi considerăm că e ceva minunat tocmai ceea ce ne distruge. Asta ne aduce plăcere şi noi credem că este bine.

Intr-o zi a venit la mine o femeie tânără şi foarte drăguţă din parohia mea. Mi-a spus:

- Nu ştiu de ce, dar îmi vine foarte greu să-i iubesc pe copiii din prima căsnicie a soţului meu. Ei nu mă plac, nici eu pe ei. Eu nu le fac niciun bine. Dar nici rău nu le fac.

- Da? Totuşi ei au fost nevoiţi să o schimbe pe mama cu tata, am remarcat eu.

- Şi ce dacă? Eu nu le-am făcut nimic rău.

- Sigur că le-aţi făcut. Căci dumneavoastră nu v-aţi gândit la aceşti copii şi la cât de greu le va fi. V-aţi gândit numai la dumneavoastră şi la viitorul soţ. Şi acum încă nu puteţi înţelege de ce copiii se supără atât de mult, deşi dumneavoastră, intrând în viaţa tatălui lor, v-aţi băgat în locul mamei lor.

Când ne dorim ceva, nu vedem nimic, în afară de lucrul dorit. Nu vedem cum comportamentul nostru se răsfrânge asupra celor din preajmă. Pentru că atenţia noastră este îndreptată spre noi înşine. Facem la fel ca această femeie, dar în raport cu nişte lucruri mai puţin importante.

De exemplu, mi se întâmplă deseori să aud pe la mănăstiri: „Nu ştiu de ce este mâhnită, căci nu i-am făcut nimic. Ea mereu este supărată de ceva. Mereu este aşa." In loc să spunem: „De ce sora mea are o asemenea ispită? Ce aş putea să fac să o ajut?" Căci nimănui nu-i place să fie nefericit! Iar următoarea întrebare ar trebui să fie: „De ce nu aş ajuta-o? De ce ne-am pierdut nădejdea pentru ea?"

Parintele Ioachim Parr

Să nu preferi nimic iubirii lui Hristos, vol II; Editura Egumenita

Cumpara cartea "Să nu preferi nimic iubirii lui Hristos, vol II"

Pe aceeaşi temă

01 Noiembrie 2016

Vizualizari: 3462

Voteaza:

Chestiunea curatiei 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact