Cunoasterea rationala a lui Dumnezeu si maladiile necredintei

Cunoasterea rationala a lui Dumnezeu si maladiile necredintei

Problema adevarului si a cunoasterii, adica modul in care Dumnezeu poate fi cunoscut, este fundamentala in teologie. Cunoasterea lui Dumnezeu a constituit o preocupare a marilor teologi inca din primele secole ale existentei Bisericii, intrebarea lor de baza fiind daca omul este capabil sa intre in contact cu revelatia divina si astfel s-a discutat de la inceput in teologia Bisericii despre rolul si locul credintei si al ratiunii, afirmandu-se prioritatea credintei asupra ratiunii. Ratiunea trebuie sa fie convertita sis a aiba calitatea dreptei judecati, iar credinta, produsa de Dumnezeu prin Duhul Sfant in sufletul omului, foloseste si puterea naturala de incredere si dreapta judecata a omului. Deci credinta inseamna nu numai o opinie, ci incredere. Ea trebuie sa fie impreuna cu trairea.



Potrivit traditiei patristice, exista o cunoastere a lui Dumnezeu rationala sau catafatica si una apofatica sau negative. Prin nici una din ele nu-L putem cunoaste pe Dumnezeu in fiinta Lui. Prin cunoasterea rationala Il cunoastem pe Dumnezeu numai in calitate de cauza creatoare si sustinatoare a lumii. De aceea spunem ca toate lucrurile isi au inceputul de la Dumnezeu., dar si toate isi au în Dumnezeu un rost dar si o randuiala. Iata cum reda în cuvinte putine, dar profunde-menite a sublinia temeinicia cu care Dumnezeu a randuit intrega Sa creatie- Sfantul Evanghelist Ioan: ,,Toate printr-Însul s-au facut si fara de Dansul nimic nu s-a facut din ceea ce s-a facut” ( Ioan 1,3). Sfantul Evanghelist Ioan insa nu se refera numai la creatie, ci face o legatura intre aceasta si viata oamenilor. De aceea adauga putin mai departe: ,,Intr-Insul era viata si viata era lumina oamenilor“ (Ioan 1,4). Aceasta subliniere fara indoiala are o deosebita importanta, intrucat viata umana fara intemeiere si randuiala nu poate exista. Dupa caderea in pacat, oamenii constientizand ca s-au indepartat de Dumnezeu , au incercat o modalitate de al regasi si au fost profund impresionati si marcati de aceasta randuiala pe care Creatorul a asezat-o in univers.

Sfantul Apostol Pavel a surprins - cu nulta patrundere - acest fapt, atunci cand scrie romanilor: ,,Inca de la facerea lumii, cele nevazute ale Lui - adica vesnica Sa putere si dumnezeirea- prin cugetare se vad prin fapturi“ (Romani 1,20). Iata de ce universal, pentru omul care-L cauta pe Dumnezeu, este o icoana a maretiei Sale. Nimic nu oglindeste atotputernicia Creatorului precum o face universul, care este o adevarata carte a maretiei lui Dumnezeu. De aici putem usor sa ne dam seama ca omul, folosindu-se pe calea rationala de revelatia naturala si contemplind cosmosul, a putut sa afle pe Dumnezeu; din aceste motive, prin sine, cosmosul este cea dintai icoana a lui Dumnezeu. Pana si cei mai inversunati iconoclasti nu au putut sa nege ca universal este cea mai mareata icoana a lui Dumnezeu. Filozoful Parmenide arata ca aceasta cautare a lui Dumnezeu nu trebuie sa se lase influentata de aparente, de fantasme.

De aceea, odata cu Pamenide se pune – pe calea rationala- problema unui Dumnezeu unic, pe Care nu-l putem cunoaste, daca nu Se reveleaza omului. Un alt filosof, Heraclit, spunea ca nici o prezentare a lui Dumnezeu nu poate fi adevarata; ,,fata de divinitate omul matur pare a fi nevarsnic, asa ca un copil fata de un om matur “si ,,omul cel mai intelept, comparat cu divinitatea, va parea ca o maimuta in privinta intelepciunii, frumusetii si in toate celelalte. ( Cf. Filosofia greaca pana la Platon, trad. Adelina Piatkowski si Ion Banu, vol. I, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti 1976, p. 362)

Prin aceasta el nu facea altceva decat sa se revolte impotriva idolatriei, care era practicata in lumea antica. Aceasta ,,revolta“ a sa ne incredinteaza ca fiinta umana cauta in mod natural pe Dumnezeu - cum spune Fericitul Augustin -, dar nu poate sa-L cunoasca intr-atat incat sa-I aduca cinstirea care I se cuvine. De aceea si religia si cunoasterea- utilizand revelatia naturala si posibilitatile de cunoastere ale ratiunii- sunt ,,nedepline“ si nu pot ,,astampara“ setae omului dupa Dumnezeu.
Asadar religia este nu numai depasirea a ceea ce este cunoscut, ci si a cognoscibilului, facandu-l pe om sa inteleaga ca existenta sa il poate duce dincolo de limitele pana unde poate merge ratiunea sa.

Preot David Marian, parohia Nuntasi, Constanta
 

.

Despre autor

Marian David preot Marian David

Colaborator
121 articole postate
Publica din 03 Ianuarie 2014

Pe aceeaşi temă

18 Ianuarie 2014

Vizualizari: 3494

Voteaza:

Cunoasterea rationala a lui Dumnezeu si maladiile necredintei 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact