Cunoasterea rationala a lui Dumnezeu si maladiile necredintei

Cunoasterea rationala a lui Dumnezeu si maladiile necredintei

Problema adevarului si a cunoasterii, adica modul in care Dumnezeu poate fi cunoscut, este fundamentala in teologie. Cunoasterea lui Dumnezeu a constituit o preocupare a marilor teologi inca din primele secole ale existentei Bisericii, intrebarea lor de baza fiind daca omul este capabil sa intre in contact cu revelatia divina si astfel s-a discutat de la inceput in teologia Bisericii despre rolul si locul credintei si al ratiunii, afirmandu-se prioritatea credintei asupra ratiunii. Ratiunea trebuie sa fie convertita sis a aiba calitatea dreptei judecati, iar credinta, produsa de Dumnezeu prin Duhul Sfant in sufletul omului, foloseste si puterea naturala de incredere si dreapta judecata a omului. Deci credinta inseamna nu numai o opinie, ci incredere. Ea trebuie sa fie impreuna cu trairea.



Potrivit traditiei patristice, exista o cunoastere a lui Dumnezeu rationala sau catafatica si una apofatica sau negative. Prin nici una din ele nu-L putem cunoaste pe Dumnezeu in fiinta Lui. Prin cunoasterea rationala Il cunoastem pe Dumnezeu numai in calitate de cauza creatoare si sustinatoare a lumii. De aceea spunem ca toate lucrurile isi au inceputul de la Dumnezeu., dar si toate isi au în Dumnezeu un rost dar si o randuiala. Iata cum reda în cuvinte putine, dar profunde-menite a sublinia temeinicia cu care Dumnezeu a randuit intrega Sa creatie- Sfantul Evanghelist Ioan: ,,Toate printr-Însul s-au facut si fara de Dansul nimic nu s-a facut din ceea ce s-a facut” ( Ioan 1,3). Sfantul Evanghelist Ioan insa nu se refera numai la creatie, ci face o legatura intre aceasta si viata oamenilor. De aceea adauga putin mai departe: ,,Intr-Insul era viata si viata era lumina oamenilor“ (Ioan 1,4). Aceasta subliniere fara indoiala are o deosebita importanta, intrucat viata umana fara intemeiere si randuiala nu poate exista. Dupa caderea in pacat, oamenii constientizand ca s-au indepartat de Dumnezeu , au incercat o modalitate de al regasi si au fost profund impresionati si marcati de aceasta randuiala pe care Creatorul a asezat-o in univers.

Sfantul Apostol Pavel a surprins - cu nulta patrundere - acest fapt, atunci cand scrie romanilor: ,,Inca de la facerea lumii, cele nevazute ale Lui - adica vesnica Sa putere si dumnezeirea- prin cugetare se vad prin fapturi“ (Romani 1,20). Iata de ce universal, pentru omul care-L cauta pe Dumnezeu, este o icoana a maretiei Sale. Nimic nu oglindeste atotputernicia Creatorului precum o face universul, care este o adevarata carte a maretiei lui Dumnezeu. De aici putem usor sa ne dam seama ca omul, folosindu-se pe calea rationala de revelatia naturala si contemplind cosmosul, a putut sa afle pe Dumnezeu; din aceste motive, prin sine, cosmosul este cea dintai icoana a lui Dumnezeu. Pana si cei mai inversunati iconoclasti nu au putut sa nege ca universal este cea mai mareata icoana a lui Dumnezeu. Filozoful Parmenide arata ca aceasta cautare a lui Dumnezeu nu trebuie sa se lase influentata de aparente, de fantasme.

De aceea, odata cu Pamenide se pune – pe calea rationala- problema unui Dumnezeu unic, pe Care nu-l putem cunoaste, daca nu Se reveleaza omului. Un alt filosof, Heraclit, spunea ca nici o prezentare a lui Dumnezeu nu poate fi adevarata; ,,fata de divinitate omul matur pare a fi nevarsnic, asa ca un copil fata de un om matur “si ,,omul cel mai intelept, comparat cu divinitatea, va parea ca o maimuta in privinta intelepciunii, frumusetii si in toate celelalte. ( Cf. Filosofia greaca pana la Platon, trad. Adelina Piatkowski si Ion Banu, vol. I, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti 1976, p. 362)

Prin aceasta el nu facea altceva decat sa se revolte impotriva idolatriei, care era practicata in lumea antica. Aceasta ,,revolta“ a sa ne incredinteaza ca fiinta umana cauta in mod natural pe Dumnezeu - cum spune Fericitul Augustin -, dar nu poate sa-L cunoasca intr-atat incat sa-I aduca cinstirea care I se cuvine. De aceea si religia si cunoasterea- utilizand revelatia naturala si posibilitatile de cunoastere ale ratiunii- sunt ,,nedepline“ si nu pot ,,astampara“ setae omului dupa Dumnezeu.
Asadar religia este nu numai depasirea a ceea ce este cunoscut, ci si a cognoscibilului, facandu-l pe om sa inteleaga ca existenta sa il poate duce dincolo de limitele pana unde poate merge ratiunea sa.

Preot David Marian, parohia Nuntasi, Constanta
 

.

Despre autor

Marian David preot Marian David

Colaborator
121 articole postate
Publica din 03 Ianuarie 2014

Pe aceeaşi temă

18 Ianuarie 2014

Vizualizari: 3371

Voteaza:

Cunoasterea rationala a lui Dumnezeu si maladiile necredintei 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact