Curat cu inima

Curat cu inima

1 decembrie 1905
Iubită fiică în Domnul, cuvioasă Xeni, primeşte binecuvântarea mea părintească.
(a se citi tuturor surorilor)

Ieri am slujit la Azilul săracilor şi le-am vorbit despre curăţia inimii şi a duhului, explicând pe larg cuvintele acestea ale lui Natanael: „Rabi, Tu eşti Fiul lui Dumnezeu, Tu eşti Regele lui Israel“ (Ioan 1,49 - Nota trad.). M-am aşezat să-ţi scriu şi ţie astăzi predica pe care am ţinut-o ieri, fiindcă subiectul are mare însemnătate. Am început aşa: îşi iese din sine, fraţi creştini, se întreabă şi se minunează oricine aude această mărturisire mai presus de fire a lui Natanael: „Rabi, Tu eşti Fiul lui Dumnezeu, Tu eşti Regele lui Israel." De ce ? Fiindcă a venit atât de grabnic şi fiindcă a izvorât dintr-o credinţă desăvârşită. De unde avea el această cunoaştere ? De unde această încredinţare şi această convingere ? Ce s-a petrecut într-însul, în sufletul şi în inima lui, de a cunoscut în numai câteva clipe că Cel Care vorbeşte cu el este Fiul lui Dumnezeu şi Regele lui Israel, Mesia cel aşteptat, despre Care au scris Moise în Lege şi prorocii ? Cu adevărat Domnul i-a descoperit cine este când l-a văzut sub smochin.

Dar, oare numai această descoperire l-a făcut pe Natanael să creadă, să adeverească şi să mărturisească ? Dacă numai atât de puţin i-a fost de ajuns ca să creadă, atunci se naşte întrebarea de ce pentru el a fost de ajuns un răstimp atât de scurt şi doar o singură descoperire ca să-L cunoască pe Dumnezeu şi să-I mărturisească credinţă, iar iudeilor, şi mai ales cărturarilor Şi fariseilor, nu le-a ajuns nici toată viaţa Domnului, cea petrecută pe pământ, nici lucrările, nici cuvintele şi nici mărturia Lui, ca să se încredinţeze asupra persoanei şi asupra chipului dumnezeiesc al lui Iisus ?

Şi nu numai că n-au crezut în Iisus, dar au aruncat în El cu pietre când mărturisea despre Sine şi în cele din urmă L-au osândit la moarte, fiindcă Se făcuse pe Sine Fiu al lui Dumnezeu. De unde această mare deosebire, când şi unuia şi celorlalţi Domnul le-a adeverit întru acelaşi chip despre persoana Sa ? Tot El ne răspunde la întrebare, arătându-le ucenicilor Săi neprihănirea şi curăţia lui Natanael. „Iată cu adevărat israelit în care nu este vicleşug. Iată pricina pentru care una şi aceeaşi mărturisire dată lor a fost crezută de unii, iar de alţii nu. Natanael a crezut pe dată şi a mărturisit că Domnul, învăţătorul, este Fiul lui Dumnezeu şi Regele Iudeilor, fiindcă era un israelit adevărat, neviclean şi curat cu inima, în care nu se afla vicleşug, pe când fariseii şi cărturarii şi ceilalţi iudei necredincioşi n-au crezut, pentru că erau pui de vipere, fii ai minciunii şi neam necredincios, strâmb şi adulter, aşa cum Domnul însuşi i-a numit din pricina vicleniei şi a necurăţiei inimilor lor. De aici roadele atât de diferite ale descoperirii făcute lor de Hristos. De aceea cel curat cu inima, Natanael, a crezut şi a mărturisit de cum a văzut, în vreme ce iudeii, fariseii, cărturarii şi cei în chip mincinos numiţi israeliţi n-au crezut.

Cum ar fi fost cu putinţă, fraţi creştini, să creadă iudeii, având o inimă atât de învârtoşată? Intr-o inimă ca aceasta întunecată şi plină de negură, acoperită de nori deşi şi negri aducători de fulgere şi furtuni, cum ar putea străbate lumina cunoaşterii, lumina adevărului ? Desigur, nu e cu putinţă. Şi cum poate fi împărtăşire între lumină şi întuneric ? Lumina dumnezeiască luminează inimile şi cugetele curate, fiindcă acestea o primesc. Cele necurate, dimpotrivă, neputând primi iluminarea, trimit înapoi lumina cunoaşterii şi a adevărului, deoarece le place să rămână în întuneric. Prorocul Isaia a profeţit neamului lui Israel această cădere a iudeilor, spunând: „Urechi au şi nu vor auzi, ochi au şi nu vor vedea. Că s-a învârtoşat inima poporului acestuia şi cu urechile sale greu a auzit şi ochii săi i-a închis, ca nu cumva să vadă cu ochii şi cu urechile să audă şi cu inima să înţeleagă şi să se întoarcă la Mine şi să-l vindec“ (Isaia 6, 10 - Nota trad.). Şi n-au crezut, fiindcă s-a învârtoşat inima lui Israel, adică s-a împietrit din pricina relelor sale. De aceea n-au crezut. Dar cel ce era cu adevărat israelit a crezut şi L-a mărturisit pe Domnul ca Fiu al lui Dumnezeu, fiindcă inima lui era nevinovată şi lipsită de orice vicleşug.

Mare lucru este, fraţi creştini, să avem inimă curată şi nevicleană, fiindcă numai o astfel de inimă primeşte lumina dumnezeiască şi dumnezeieştile revelaţii, precum ne-am putut încredinţa din mărturisirea lui Natanael. Când Petru, întrebat de Domnul „Dar voi cine ziceţi că sunt ?“, a făcut aceeaşi mărturisire ca Natanael, Domnul i-a spus: „Nu trup şi sânge ţi-au descoperit ţie aceasta, ci Tatăl Meu Cel din ceruri. “ Cu adevărat numai Tatăl din ceruri îi putea descoperi lui Natanael că învăţătorul cel nou pe Care atunci îl vedea pentru întâia oară, este Fiul lui Dumnezeu, Regele lui Israel. Fără această descoperire venită de la Dumnezeu însuşi ar fi fost cu neputinţă pentru un iudeu, ce nu auzise de Dumnezeirea triipostatică şi de însuşirile ipostasurilor Dumnezeirii Treimice, să cunoască şi să mărturisească faptul că Iisus, învăţătorul, este Fiul Tatălui Ceresc. Aşadar firesc, aşa cum Părintele ceresc i-a descoperit lui Petru, tot aşa i-a descoperit şi lui Natanael că Domnul Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, Regele lui Israel. Lui Natanael i-a descoperit această taină pentru inima sa curată.

A cunoaşte pricina pentru care Dumnezeu l-a ales pe Natanael este, fraţi creştini, o altă mare descoperire făcută nouă de Tatăl. Din aceasta am învăţat că Dumnezeu îi iubeşte pe cei cu inimă curată şi îi ascultă pe ei în rugăciune, împlinindu-le cererile cele pentru mântuire, descoperindu-le lor şi învăţându-i tainele firii dumnezeieşti.

Natanael cel lipsit de orice vicleşug s-a învrednicit a se bucura de toate acestea pentru inima sa curată.

Domnul însuşi ne spune că l-a văzut pe Natanael sub smochin. Inţelegem aşadar de aici că Domnul, ca Dumnezeu, l-a văzut şi l-a auzit în timp ce se ruga sub smochin, înţelegem că şi chemarea lui Filip şi apoi întâlnirea lui Natanael cu Iisus şi cunoaşterea Lui ca Dumnezeu sunt împlinirea cererii sale. Mărturisirea este urmarea revelaţiei, iar numărarea lui în rândul celor 12 Apostoli este urmarea faptului că Dumnezeu l-a chemat la apostolat, la această mare vrednicie, căci numele Apostolilor sunt scrise în ceruri, iar Natanael este Vartolomeu.

Iată dar de ce daruri nepreţuite îl învredniceşte pe om inima sa curată. Nimic nu este mai mare decât o inimă curată, cu adevărat nimic. Căci ce este mai mare decât tronul lui Dumnezeu ? Nimic. Aşadar, nimic nu este mai mare decât inima curată, de vreme ce ea însăşi este tronul lui Dumnezeu. Domnul însuşi o adevereşte atunci când spune că va veni să locuiască, să umble şi să-Şi facă sălaş într-însa. In ce altă inimă dacă nu în cea curată va veni Dumnezeu să locuiască ? Domnul a poruncit iudeilor prin Prorocul Isaia să se îmbăieze şi să se curăţească înainte de a le vorbi. Domnul le vorbeşte aşadar numai celor curaţi cu inima, numai lor li Se arată şi numai într-înşii locuieşte. Profetul David a cerut inimă curată de la Dumnezeu ca să-I poată vorbi şi duh drept ca să nu se aplece spre cele viclene şi strâmbe. Şi inima curată şi duhul cel drept sunt virtuţi ce merg împreună şi este cu neputinţă a fi despărţite una de cealaltă. Natanael le-a dobândit pe amândouă mărturisindu-L pe Domnul.

Aceste lucruri să iubim şi să cerem de la Dumnezeu şi pentru ele trebuie să ne nevoim, fiindcă numai ele ne duc la desăvârşire. Numai inima curată şi duhul drept ne fac pe noi chip al lui Dumnezeu. Numai prin ele inima noastră se face tron al lui Dumnezeu. Numai ele ne fac fericiţi şi numai ele, ca o arvună, adeveresc nouă despre bunătăţile ce vor veni.

Despre aceste lucruri am vorbit şi altele despre fericirea dumnezeiască. Pe acestea vi le-am scris şi vouă ca să învăţaţi.

Vă binecuvântez şi rămân rugător la Domnul

Părintele vostru duhovnicesc Nectarie de Pentapolis
30 aprilie 1906

Sfantul Nectarie din Eghina - Facatorul de minuni; Editura Sophia

Cumpara cartea "Sfantul Nectarie din Eghina - Facatorul de minuni"

 

Pe aceeaşi temă

30 Ianuarie 2017

Vizualizari: 1940

Voteaza:

Curat cu inima 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact