Despre influente asupra Scripturii

Despre influente asupra Scripturii

Unii, întrucât s-a discutat în fîlosofia elină despre Logos în sensul de persoană, ipostas, susţin că Ioan a preluat de acolo această terminologie. Ioan însă nu cunoştea filosofia elină. Când Apostolii Petru şi Ioan au săvârşit minunea de la templu, iudeii s-au mirat fiindcă ştiau, zice, că erau „oameni fără carte şi simpli” (FA. 4, 13). Iudeii, numindu-i „simpli”, cu înţelesul de neştiutor de carte, nu se refereau la faptul că nu ştiau filosofia elină, ci că nu ştiau bine nici Legea mozaică.

Nu erau cărturari, adică învăţători de lege, tâlcuitori ai Legii; nu cunoşteau bine [Legea]. Precum astăzi, unii dintre bunii noştri creştini, sărmanii, nu ştiu teologie. Aşadar, „simpli” cât priveşte credinţa iudeilor, cunoaşterea Scripturilor iudaice; a Vechiului Testament. Dacă erau, cât priveşte Legea, „simpli”, gândiţi-vă cum erau cât priveşte filosofia elină. Apostolii nu ştiau fîlosofie. E o tendinţă mai recentă de a face conexiuni între Creştinism şi fîlosofie, pe care Pavel o numeşte amăgire deşartă. „Luaţi aminte”, zice, „să nu vă fure minţile cineva cu fîlosofia şi cu deşarta înşelăciune” (Col. 2, 8).

Atunci, se întreabă ei, cum foloseşte Ioan cuvântul Logos (Cuvânt) în sens de persoană? In Vechiul Testament există expresia „logos (cuvânt)” în sens de persoană şi, mai ales, cu referire la a doua Persoană a Sfintei Treimi: „Trimis-a cuvântul Său”, zice psalmistul, „şi i-a vindecat pe ei şi i-a izbăvit pe ei din stricăciunile lor” (Ps. 106, 20). De vreme ce „i-a vindecat din fărădelegile lor”, trebuie să fi fost o Persoană. A trimis Logosul (Cuvântul), şi Acesta i-a vindecat de stricăciunile; de fărădelegile lor. In Vechiul Testament exista ideea de Logos (Cuvânt) ca persoană, chiar dacă nu fusese aprofundată.

Până şi în înţelepciunea lui Solomon (18, 15/. urm) există un fragment aparte, cu referire la îngerul nimicitor, trimis de Domnul să lovească pe întâi-născuţii egiptenilor. Acolo îl numeşte pe înger Cuvânt (Logos), ceea ce înseamnă, de asemenea, persoană, fiindcă îngerul era o fiinţă, o persoană, nu cuvântul rostit.

De vreme ce în scrierile iudaice exista ideea de logos (cuvânt) ca persoană, de ce să fi fost nevoie ca Ioan să recurgă la filosofia neoplatonică? Ce nevoie avea el de Plotin sau de Platon sau de mai ştiu eu cine? Işi însuşeşte cuvântul acesta, cu înţeles de persoană, şi îl aplică Celei de-a Doua Persoane a Sfintei Treimi. „La început era Cuvântul” (In 1, 1), adică Ipostasul, Persoana a Doua a Sfintei Treimi era împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt. „Toate prin El s-au făcut; şi fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut”(In 1, 3). La fel ca atunci când spune Pavel „Puterea şi înţelepciunea lui Dumnezeu” cu referire la Hristos (I Cor. 1,24). Asta spunem şi noi. Hristos! Inţelepciunea lui Dumnezeu e totuna cu Hristos.

Locaşul Sfintei Sofia din Constantinopol ştiţi cui era afierosit? Nu era afierosit Sfintei Martire Sofia şi celor trei fiice ale ei, Pistis, Agapi şi Elpis. Locaşul înţelepciunii lui Dumnezeu era afierosit Domnului nostru Iisus Hristos, Care este înţelepciunea lui Dumnezeu şi a Tatălui. Sfânta Sofia înseamnă locaşul lui Iisus Hristos, locaşul lui Dumnezeu-Cuvântul, al înţelepciunii lui Dumnezeu. Lui îi este închinat.

ARHIMANDRIT EPIFANIE THEODOROPOULOS

Fragment din cartea "Ne vorbeste parintele Epifanie. Lamuriri pentru framantari (1)", Editura Sophia

Cumpara cartea "Ne vorbeste parintele Epifanie. Lamuriri pentru framantari (1)"

 

Pe aceeaşi temă

03 Octombrie 2022

Vizualizari: 536

Voteaza:

Despre influente asupra Scripturii 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

sfanta scriptura biblia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact