Despre asa-numita 'eutanasie'

Despre asa-numita 'eutanasie'

In Sfânta Scriptură, moartea apare ca despărţire a sufletului de trup (v. Ps. 145, 4; Lc. 12, 20). Aşadar, se poate spune că viaţa continuă atâta timp cât se desfăşoară activitatea organismului ca întreg. Prelungirea vieţii prin mijloace artificiale, când funcţionează de fapt numai anumite organe, nu poate fi privită ca o sarcină obligatorie şi în toate cazurile dezirabilă a medicinei. Uneori, amânarea ceasului morţii nu face decât să prelungească suferinţele bolnavului, lipsindu-l de dreptul la un sfârşit demn, «neînfruntat, în pace», pe care creştinii ortodocşi îl cer de la Domnul la sfintele slujbe. Atunci când terapia activă devine imposibilă, locul ei trebuie luat de asistenţa paleativă (analgezie, îngrijire, sprijin social şi psihologic), precum şi de cea pastorală. Toate acestea au scopul de a asigura un sfârşit cu adevărat omenesc al vieţii, încălzit de milostivire şi dragoste.

Inţelegerea ortodoxă a conceptului de «sfârşit neînfruntat» include pregătirea pentru ceasul morţii, care este privit ca o etapă duhovniceşte însemnată a vieţii omului.

Inconjurat de grijă creştină, în ultimele zile ale existenţei sale pământeşti bolnavul este capabil să trăiască transformări harice, legate de noua înţelegere a căii parcurse în viaţă şi de pocăinţa în faţa confruntării cu veşnicia - iar pentru rudele ce aşteaptă moartea şi pentru lucrătorii sanitari îngrijirea răbdătoare a celui bolnav devine posibilitate de a-I sluji însuşi Domnului, după cuvântul Mântuitorului: întrucât aţi făcut unuia dintr-aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie Mi-aţi făcut (Mt. 25, 40).

Ascunderea de pacient, sub pretextul confortului său sufletesc, a faptului că se află într-o stare gravă îl lipseşte adeseori pe cel ce urmează să moară de posibilitatea pregătirii conştiente pentru sfârşitul vieţii de aici şi de mângâierea duhovnicească dobândită prin participarea la Tainele Bisericii, totodată aruncând umbra neîncrederii asupra relaţiilor lui cu apropiaţii şi cu medicii.

Suferinţele fizice dinaintea morţii nu sunt întotdeauna înlăturate în mod eficace prin aplicarea metodelor analgetice. Ştiind aceasta, Biserica Ii adresează în asemenea cazuri lui Dumnezeu rugăciunea: «Dezleagă-l pe robul Tău de această durere de nesuferit şi de această neputinţă amară ce-l ţine, şi-l odihneşte pe dânsul unde sunt sufletele drepţilor» (Molitfelnic, Rugăciunea pentru cel ce se luptă greu cu moartea). Doar Domnul e Stăpân al vieţii şi al morţii (v. I Regi 2, 6). In mâna Lui El ţine viaţa a tot ce trăieşte şi suflarea întregii omeniri (Iov 12, 10). Ca atare, Biserica, rămânând credincioasă poruncii dumnezeieşti: să nu ucizi (leş. 20, 13), nu poate să recunoască moralitatea tentativelor răspândite acum în societate de a legaliza aşa-numita «eutanasie», adică omorârea intenţionată a bolnavilor incurabili (inclusiv la dorinţa acestora). Dorinţa bolnavului de a i se grăbi moartea este uneori determinată de o stare depresivă, care-l lipseşte de posibilitatea evaluării corecte a stării sale. Recunoaşterea legalităţii eutanasiei ar duce la încălcarea demnităţii şi pervertirea datoriei profesionale a medicului, care este chemat să păstreze, nu să curme viaţa. «Dreptul la moarte» se poate transforma cu uşurinţă într-o ameninţare la adresa vieţii pacienţilor pentru al căror tratament nu există suficiente mijloace materiale.

Astfel, eutanasia reprezintă o formă de omor sau de sinucidere, după cum pacientul ia parte la ea sau nu. In acest din urmă caz sunt aplicabile regulile canonice corespunzătoare, potrivit cărora sinuciderea intenţionată, ca şi ajutorul dat la săvârşirea ei, este apreciată ca un păcat grav. Cel ce se sinucide intenţionat, care «a făcut aceasta fiind jignit de cineva sau din vreo altă pricină legată de puţinătatea de suflet», nu este învrednicit de îngropare creştinească şi de pomenire liturgică (vezi Timotei Alexandrinul, canonul 14). Dacă sinucigaşul şi-a luat viaţa inconştient, «nefiind în toate minţile», adică într-o criză de boală psihică, rugăciunea bisericească pentru el este îngăduită după cercetarea cazului de către arhiereul locului. Totodată, trebuie să ne amintim că o parte de vină pentru sinucidere o are adeseori şi anturajul sinucigaşului, care n-a fost capabil să-l compătimească în mod real şi să dea dovadă de milostivire. Impreună cu Apostolul Pavel, Biserica cheamă: purtaţi-vă poverile unul altuia, şi aşa veţi împlini legea lui Hristos (Gal. 6, 2)" (Bazele concepţiei sociale a Bisericii Ortodoxe Ruse).

PROF. DR. DMITRI AVDEEV
PSIHIATRIA PENTRU DUHOVNICI, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "PSIHIATRIA PENTRU DUHOVNICI"

 

Pe aceeaşi temă

05 Aprilie 2017

Vizualizari: 1378

Voteaza:

Despre asa-numita 'eutanasie' 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

eutanasia psihiatria

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact