Despre asa-numita 'eutanasie'

Despre asa-numita 'eutanasie'

In Sfânta Scriptură, moartea apare ca despărţire a sufletului de trup (v. Ps. 145, 4; Lc. 12, 20). Aşadar, se poate spune că viaţa continuă atâta timp cât se desfăşoară activitatea organismului ca întreg. Prelungirea vieţii prin mijloace artificiale, când funcţionează de fapt numai anumite organe, nu poate fi privită ca o sarcină obligatorie şi în toate cazurile dezirabilă a medicinei. Uneori, amânarea ceasului morţii nu face decât să prelungească suferinţele bolnavului, lipsindu-l de dreptul la un sfârşit demn, «neînfruntat, în pace», pe care creştinii ortodocşi îl cer de la Domnul la sfintele slujbe. Atunci când terapia activă devine imposibilă, locul ei trebuie luat de asistenţa paleativă (analgezie, îngrijire, sprijin social şi psihologic), precum şi de cea pastorală. Toate acestea au scopul de a asigura un sfârşit cu adevărat omenesc al vieţii, încălzit de milostivire şi dragoste.

Inţelegerea ortodoxă a conceptului de «sfârşit neînfruntat» include pregătirea pentru ceasul morţii, care este privit ca o etapă duhovniceşte însemnată a vieţii omului.

Inconjurat de grijă creştină, în ultimele zile ale existenţei sale pământeşti bolnavul este capabil să trăiască transformări harice, legate de noua înţelegere a căii parcurse în viaţă şi de pocăinţa în faţa confruntării cu veşnicia - iar pentru rudele ce aşteaptă moartea şi pentru lucrătorii sanitari îngrijirea răbdătoare a celui bolnav devine posibilitate de a-I sluji însuşi Domnului, după cuvântul Mântuitorului: întrucât aţi făcut unuia dintr-aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie Mi-aţi făcut (Mt. 25, 40).

Ascunderea de pacient, sub pretextul confortului său sufletesc, a faptului că se află într-o stare gravă îl lipseşte adeseori pe cel ce urmează să moară de posibilitatea pregătirii conştiente pentru sfârşitul vieţii de aici şi de mângâierea duhovnicească dobândită prin participarea la Tainele Bisericii, totodată aruncând umbra neîncrederii asupra relaţiilor lui cu apropiaţii şi cu medicii.

Suferinţele fizice dinaintea morţii nu sunt întotdeauna înlăturate în mod eficace prin aplicarea metodelor analgetice. Ştiind aceasta, Biserica Ii adresează în asemenea cazuri lui Dumnezeu rugăciunea: «Dezleagă-l pe robul Tău de această durere de nesuferit şi de această neputinţă amară ce-l ţine, şi-l odihneşte pe dânsul unde sunt sufletele drepţilor» (Molitfelnic, Rugăciunea pentru cel ce se luptă greu cu moartea). Doar Domnul e Stăpân al vieţii şi al morţii (v. I Regi 2, 6). In mâna Lui El ţine viaţa a tot ce trăieşte şi suflarea întregii omeniri (Iov 12, 10). Ca atare, Biserica, rămânând credincioasă poruncii dumnezeieşti: să nu ucizi (leş. 20, 13), nu poate să recunoască moralitatea tentativelor răspândite acum în societate de a legaliza aşa-numita «eutanasie», adică omorârea intenţionată a bolnavilor incurabili (inclusiv la dorinţa acestora). Dorinţa bolnavului de a i se grăbi moartea este uneori determinată de o stare depresivă, care-l lipseşte de posibilitatea evaluării corecte a stării sale. Recunoaşterea legalităţii eutanasiei ar duce la încălcarea demnităţii şi pervertirea datoriei profesionale a medicului, care este chemat să păstreze, nu să curme viaţa. «Dreptul la moarte» se poate transforma cu uşurinţă într-o ameninţare la adresa vieţii pacienţilor pentru al căror tratament nu există suficiente mijloace materiale.

Astfel, eutanasia reprezintă o formă de omor sau de sinucidere, după cum pacientul ia parte la ea sau nu. In acest din urmă caz sunt aplicabile regulile canonice corespunzătoare, potrivit cărora sinuciderea intenţionată, ca şi ajutorul dat la săvârşirea ei, este apreciată ca un păcat grav. Cel ce se sinucide intenţionat, care «a făcut aceasta fiind jignit de cineva sau din vreo altă pricină legată de puţinătatea de suflet», nu este învrednicit de îngropare creştinească şi de pomenire liturgică (vezi Timotei Alexandrinul, canonul 14). Dacă sinucigaşul şi-a luat viaţa inconştient, «nefiind în toate minţile», adică într-o criză de boală psihică, rugăciunea bisericească pentru el este îngăduită după cercetarea cazului de către arhiereul locului. Totodată, trebuie să ne amintim că o parte de vină pentru sinucidere o are adeseori şi anturajul sinucigaşului, care n-a fost capabil să-l compătimească în mod real şi să dea dovadă de milostivire. Impreună cu Apostolul Pavel, Biserica cheamă: purtaţi-vă poverile unul altuia, şi aşa veţi împlini legea lui Hristos (Gal. 6, 2)" (Bazele concepţiei sociale a Bisericii Ortodoxe Ruse).

PROF. DR. DMITRI AVDEEV
PSIHIATRIA PENTRU DUHOVNICI, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "PSIHIATRIA PENTRU DUHOVNICI"

 

Pe aceeaşi temă

05 Aprilie 2017

Vizualizari: 1452

Voteaza:

Despre asa-numita 'eutanasie' 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

eutanasia psihiatria

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact