Despre asa-numita 'eutanasie'

Despre asa-numita 'eutanasie'

In Sfânta Scriptură, moartea apare ca despărţire a sufletului de trup (v. Ps. 145, 4; Lc. 12, 20). Aşadar, se poate spune că viaţa continuă atâta timp cât se desfăşoară activitatea organismului ca întreg. Prelungirea vieţii prin mijloace artificiale, când funcţionează de fapt numai anumite organe, nu poate fi privită ca o sarcină obligatorie şi în toate cazurile dezirabilă a medicinei. Uneori, amânarea ceasului morţii nu face decât să prelungească suferinţele bolnavului, lipsindu-l de dreptul la un sfârşit demn, «neînfruntat, în pace», pe care creştinii ortodocşi îl cer de la Domnul la sfintele slujbe. Atunci când terapia activă devine imposibilă, locul ei trebuie luat de asistenţa paleativă (analgezie, îngrijire, sprijin social şi psihologic), precum şi de cea pastorală. Toate acestea au scopul de a asigura un sfârşit cu adevărat omenesc al vieţii, încălzit de milostivire şi dragoste.

Inţelegerea ortodoxă a conceptului de «sfârşit neînfruntat» include pregătirea pentru ceasul morţii, care este privit ca o etapă duhovniceşte însemnată a vieţii omului.

Inconjurat de grijă creştină, în ultimele zile ale existenţei sale pământeşti bolnavul este capabil să trăiască transformări harice, legate de noua înţelegere a căii parcurse în viaţă şi de pocăinţa în faţa confruntării cu veşnicia - iar pentru rudele ce aşteaptă moartea şi pentru lucrătorii sanitari îngrijirea răbdătoare a celui bolnav devine posibilitate de a-I sluji însuşi Domnului, după cuvântul Mântuitorului: întrucât aţi făcut unuia dintr-aceşti fraţi ai Mei, prea mici, Mie Mi-aţi făcut (Mt. 25, 40).

Ascunderea de pacient, sub pretextul confortului său sufletesc, a faptului că se află într-o stare gravă îl lipseşte adeseori pe cel ce urmează să moară de posibilitatea pregătirii conştiente pentru sfârşitul vieţii de aici şi de mângâierea duhovnicească dobândită prin participarea la Tainele Bisericii, totodată aruncând umbra neîncrederii asupra relaţiilor lui cu apropiaţii şi cu medicii.

Suferinţele fizice dinaintea morţii nu sunt întotdeauna înlăturate în mod eficace prin aplicarea metodelor analgetice. Ştiind aceasta, Biserica Ii adresează în asemenea cazuri lui Dumnezeu rugăciunea: «Dezleagă-l pe robul Tău de această durere de nesuferit şi de această neputinţă amară ce-l ţine, şi-l odihneşte pe dânsul unde sunt sufletele drepţilor» (Molitfelnic, Rugăciunea pentru cel ce se luptă greu cu moartea). Doar Domnul e Stăpân al vieţii şi al morţii (v. I Regi 2, 6). In mâna Lui El ţine viaţa a tot ce trăieşte şi suflarea întregii omeniri (Iov 12, 10). Ca atare, Biserica, rămânând credincioasă poruncii dumnezeieşti: să nu ucizi (leş. 20, 13), nu poate să recunoască moralitatea tentativelor răspândite acum în societate de a legaliza aşa-numita «eutanasie», adică omorârea intenţionată a bolnavilor incurabili (inclusiv la dorinţa acestora). Dorinţa bolnavului de a i se grăbi moartea este uneori determinată de o stare depresivă, care-l lipseşte de posibilitatea evaluării corecte a stării sale. Recunoaşterea legalităţii eutanasiei ar duce la încălcarea demnităţii şi pervertirea datoriei profesionale a medicului, care este chemat să păstreze, nu să curme viaţa. «Dreptul la moarte» se poate transforma cu uşurinţă într-o ameninţare la adresa vieţii pacienţilor pentru al căror tratament nu există suficiente mijloace materiale.

Astfel, eutanasia reprezintă o formă de omor sau de sinucidere, după cum pacientul ia parte la ea sau nu. In acest din urmă caz sunt aplicabile regulile canonice corespunzătoare, potrivit cărora sinuciderea intenţionată, ca şi ajutorul dat la săvârşirea ei, este apreciată ca un păcat grav. Cel ce se sinucide intenţionat, care «a făcut aceasta fiind jignit de cineva sau din vreo altă pricină legată de puţinătatea de suflet», nu este învrednicit de îngropare creştinească şi de pomenire liturgică (vezi Timotei Alexandrinul, canonul 14). Dacă sinucigaşul şi-a luat viaţa inconştient, «nefiind în toate minţile», adică într-o criză de boală psihică, rugăciunea bisericească pentru el este îngăduită după cercetarea cazului de către arhiereul locului. Totodată, trebuie să ne amintim că o parte de vină pentru sinucidere o are adeseori şi anturajul sinucigaşului, care n-a fost capabil să-l compătimească în mod real şi să dea dovadă de milostivire. Impreună cu Apostolul Pavel, Biserica cheamă: purtaţi-vă poverile unul altuia, şi aşa veţi împlini legea lui Hristos (Gal. 6, 2)" (Bazele concepţiei sociale a Bisericii Ortodoxe Ruse).

PROF. DR. DMITRI AVDEEV
PSIHIATRIA PENTRU DUHOVNICI, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "PSIHIATRIA PENTRU DUHOVNICI"

 

Pe aceeaşi temă

05 Aprilie 2017

Vizualizari: 1423

Voteaza:

Despre asa-numita 'eutanasie' 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

eutanasia psihiatria

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact