Dragostea, maica si san al tuturor virtutilor

Dragostea, maica si san al tuturor virtutilor

Text
Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuieşte, nu se laudă, nu se trufeşte. Dragostea nu se poartă cu necuviinţă, nu caută ale sale, nu se
aprinde de mânie, nu gândeşte răul. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă. (I Cor. 13, 4-7)

Comentariu
In aceste puţine cuvinte din Epistola întâia către Corinteni, Sfântul Apostol Pavel înfăţişează chipul iubirii şi înrudirea ei cu multe virtuti.

Vedem cu mirare că Apostolul spune mai întâi cum nu e iubirea şi ce nu face ea, şi apoi cum este iubirea şi care sunt lucrările ei. Iubirea, după cum se vede, nu este simplă simţire a inimii şi nici simţire simplă, aşa cum credem noi; e o trăire cuprinzătoare care pe unele le alungă de la ea şi nu le faptuieşte, iar pe altele şi le face ale ei.

Dintre cele lepădate sunt patimile de căpetenie, al căror nume ni le-au lăsat Părinţii: gastrimarghia (lăcomia) şi desfrânarea - că zice: „nu se poartă cu necuviinţă”; arghirofilia (iubirea de arginţi) şi pleonexia (pofta şi aviditatea) - că „nu caută ale sale”, „nu pizmuieşte”; mânia - că „nu se aprinde de mânie”, „nu gândeşte răul”, „nu se bucură de nedreptate”; cenodoxia (slava deşartă) - că „nu se laudă”; mândria - că „nu se trufeşte”.

Iar ale ei sunt virtuţile, rude şi chipuri ale sale. Că zice Apostolul: „dragostea îndelung rabdă”, „este binevoitoare”, „se bucură de adevăr”, „toate le crede”, „toate le nădăjduieşte”, „toate le suferă”.

E binevoitoare, nu mică la suflet şi chircită în sine; e, adică, mărinimoasă şi iertătoare. Se face slujitoare smerită a celuilalt, sare la nevoie, ajută cu fapta şi cuvântul, împlinind cuvântul Domnului, Care îndeamnă să se facă omul slujitor al tuturor (Mc. 9, 35; cf. 10, 43-44) şi următor al Său, căci Fiul Omului n-a venit să I se slujească, ci ca să slujească El (Mt. 20, 28; Mc. 10, 45).

Inima care pe toate le suferă a alungat de la ea mânia; întrece bunăvoinţa, mărinimia si iertarea, care e uitarea relelor; îndură încă şi cele care nu-i sunt ei pe plac, îi stau în cale şi par vrednice de osândă. A dobândit, aşadar, neosândirea aproapelui.

Inima ce toate le crede nu e neştiutoare si oarbă, ci crezătoare semenului, căci nu e în ea duh de bănuială, de temere, de îndoială, care s-o întemniţeze şi s-o zăvorască.
Iubirea „toate le nădăjduieşte”, ca una care niciodată nu deznădăjduieşte din pricina fratelui; crede cu tărie că de-ar fi acela ultimul păcătos din lume şi tot se va face bun şi va spori cu duhul, prin bunăvoia şi osteneala sa, cu lucrarea harului; e dragostea inimii care pururi doreşte binele fiecărui om.

Incă şi „toate le rabdă” iubirea, după cum spune Apostolul, înţelegând, fireşte, îngăduinţa, dar mai cu seamă răbdarea, virtute de temelie, după Părinţi. Răbdarea are multe chipuri, biruind astfel multe patimi şi înfrăţindu-se cu multe virtuţi. Pe frate îl primeşte aşa cum este, cu neajunsurile şi metehnele lui; niciodată nu se mânie, niciodată nu-l osândeşte, întotdeauna iartă greşelile lui, pururi aşteaptă să se întoarcă de la rele şi pururi se roagă pentru el; pe cel ce o are îl face să se socotească cel mai de pe urmă păcătos. Căci aşa e răbdarea, după cuvântul Părinţilor şi pilda vieţii mulţimilor de sfinţi.

Dragostea „se bucură de adevăr”, spune; adică a lepădat vorbirea de rău si clevetirea fratelui, viclenia si minciuna; îl ştie, adică, pe frate potrivit adevărului său de făptură creată după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, menit înfierii şi îndumnezeirii prin har. Şi, cunoscând că acela are intrare liberă la Dumnezeu - în clipa aceasta de se face vrednic -, se bucură de el cu duhul. Iar de nu-l vede aşa, fratele i se face pricină de întristare, înşelare şi păcat. Cu adevărat, săracă e iubirea dacă nu are ochi străvăzător, dacă se leagă uşuratic de ce-i vremelnic în om şi lucru al firii căzute, dacă nu vede că viază în Domnul, că Domnul e în el şi că îi stă în putinţă să se facă dumnezeu prin har. Aşa-i văd sfinţii pe oameni; aşa văzându-i, Sfântul Serafim de Sarov spunea oricărui om care-i ieşea în cale: „Bucuria mea!”

Fragment din cartea "DESPRE IUBIREA CREŞTINĂ", Editura Sophia

Cumpara cartea "DESPRE IUBIREA CREŞTINĂ"

Pe aceeaşi temă

04 Octombrie 2022

Vizualizari: 781

Voteaza:

Dragostea, maica si san al tuturor virtutilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact