Sunt unele idei controversate, tulburătoare, greu de verificat mai degrabă de evitat, nu de amplificat, nu de răspândit groază. Nu e lașitate, ci realism: unele lucruri ne depășesc și le predăm lui Dumnezeu. Evanghelia aduce claritate, limpezime, ne scapă de confuzie și de frică. Îngerii nu ne pedepsesc pe toți în masă, ca și cum Hristos n-ar exista. Dumnezeu este iertare, iubire, fericire, nicidecum pedeapsă, răzbunare, ură. Dumnezeu nu este dezbinare, nici amenințare, nici teroare, nici scenarii fictive. Mai degrabă Lucifer se ocupă cu așa ceva. Să nu confundăm răul cu binele.
În lumea contemporană, marcată de informații contradictorii și de o tendință tot mai accentuată de a amplifica teama și nesiguranța, se remarcă adesea idei controversate și tulburătoare. Din perspectiva ortodoxă, însă, suntem îndemnați să abordăm astfel de lucruri cu prudență și realism, evitând răspândirea groazei și a confuziei. Creștinismul ortodox ne învață că nu este un act de lașitate să ne ferim de unele subiecte care ne depășesc capacitatea de înțelegere, ci este o dovadă de înțelepciune să ne încredințăm lui Dumnezeu acele aspecte care sunt dincolo de limitele noastre umane. Aceasta nu înseamnă evitare, ci un realism duhovnicesc, o ancorare în smerenie și o credință că Dumnezeu poate aduce lumină acolo unde noi nu o putem găsi singuri.
Evanghelia este cea care aduce claritate și limpezime în viața credincioșilor, eliberându-i de confuzie și frică. Ea nu este doar un set de reguli morale, ci este Cuvântul lui Dumnezeu revelat, care ne arată adevărul despre noi înșine, despre lume și despre Dumnezeu. Prin mesajul său, Evanghelia ne îndeamnă să cultivăm iubirea, iertarea și speranța, renunțând la scenariile negative care răspândesc nesiguranță și teamă în societate. În același timp, ea ne amintește că Dumnezeu nu este o forță punitivă, care ar trimite îngeri să pedepsească oamenii într-un mod nediferențiat, ci este un Tată iubitor, care ne cheamă la pocăință, la comuniune și la mântuire.
Astfel, concepția despre Dumnezeu ca un judecător necruțător, care amenință constant omenirea, este contrară adevărului revelat în Hristos. Dumnezeu este iubire, milostivire și fericire, nu o sursă de răzbunare, ură și pedeapsă. Iar când astfel de imagini deformate ale lui Dumnezeu apar în gândirea sau cultura contemporană, ele sunt adesea influențate de ideea greșită că frica poate fi un mijloc eficient de a controla sau educa. Însă frica duce, în cele din urmă, la dezbinare și teroare, aspecte care sunt străine de natura divină. În ortodoxie, Dumnezeu este izvorul unității și al păcii, iar amenințările și scenariile fictive care seamănă neliniște sunt mai degrabă o lucrare a celui rău, al cărui scop este tocmai acela de a tulbura sufletele și a înșela oamenii.
Din acest punct de vedere, ortodoxia ne îndeamnă să nu confundăm răul cu binele. În învățătura creștină, Lucifer este cel care folosește înșelăciunea, teama și ura pentru a dezbina și a distruge armonia creată de Dumnezeu. El este cel care amplifică falsul, inventează scenarii de groază și cultivă confuzia. De aceea, în fața unor idei și imagini care răspândesc teamă și deznădejde, creștinii sunt chemați să se îndrepte spre Dumnezeu, să se roage și să caute discernământul prin luminarea Duhului Sfânt.
Așadar, în loc să ne lăsăm prinși în capcana controverselor și a temerilor nefondate, este mai sănătos să ne orientăm spre Evanghelie și spre viața în Hristos. Înțelegând că adevărul lui Dumnezeu nu este amenințare, ci libertate, putem să ne eliberăm de confuziile care încearcă să ne devieze de la calea mântuirii. Această încredere în iubirea și milostivirea divină ne protejează de influențele negative și ne îndrumă să trăim o viață plină de sens și pace, în comuniune cu Dumnezeu și cu cei din jur.
Realismul creștin ortodox ne învață să nu amplificăm groaza, ci să trăim în adevăr, iubire și pace, având credința că Dumnezeu are în grijă întreaga lume și că orice teamă nefondată poate fi alungată prin încrederea în El. Aceasta nu este lașitate, ci înțelepciune și maturitate spirituală, o confirmare a faptului că adevărata noastră siguranță vine doar din comuniunea cu Dumnezeu.
Echilibrul și discernământul în viața ortodoxă
Echilibrul este esențial în viața duhovnicească, fiind privit ca o armonie între trup și suflet, între rugăciune și muncă, între asceză și iubire față de aproapele. Sfinții Părinți au subliniat adesea importanța echilibrului, avertizând împotriva exagerărilor care pot duce fie la o viață prea austeră, fie la o neglijență a disciplinei spirituale.
Sfântul Antonie cel Mare este unul dintre sfinții care a arătat puterea echilibrului în viața ascetică. A trăit în pustie, însă a știut când să primească ucenici și să le împărtășească învățătura sa, fără a renunța la rigorile monahale. Antonie a păstrat un echilibru între izolarea sa de lume și slujirea prin învățătura oferită celor care-l căutau. Discernământul l-a ajutat să-și împartă timpul între rugăciune și învățătură, dovedind că adevărata asceză nu este izolare de lume, ci o lucrare constantă în folosul aproapelui.
Discernământul, cunoscut în tradiția ortodoxă drept „mama virtuților,” se referă la capacitatea de a deosebi binele de rău și de a lua decizii în conformitate cu voia lui Dumnezeu. Sfântul Varsanufie din Gaza spunea că „discernământul este mai mare decât toate virtuțile,” pentru că, fără el, chiar și virtuțile pot deveni patimi. El a fost cunoscut pentru sfaturile date monahilor și creștinilor, mereu bazate pe această virtute fundamentală, care este un fel de busolă spirituală. Varsanufie arăta că, pentru a lua decizii corecte, este nevoie de rugăciune și de o inimă curată, eliberată de patimi.
Blândețea ca expresie a echilibrului
Blândețea este o virtute esențială în creștinismul ortodox, învățată de la Hristos însuși, care ne îndeamnă să fim „blânzi și smeriți cu inima” (Matei 11,29). Blândețea reflectă echilibrul interior al sufletului, care nu se lasă tulburat de provocările lumii. Sfântul Serafim de Sarov este un exemplu desăvârșit al blândeții; el întâmpina pe toți cei care veneau la el cu cuvintele „Bucuria mea, Hristos a înviat!”, indiferent dacă erau prieteni sau dușmani. Blândețea sa izvorâta din dragostea profundă pentru Hristos și pentru aproapele, și era dublată de o mare putere spirituală, căci prin blândețe a fost capabil să alunge demonii și să aducă alinare sufletelor tulburate.
Blândețea nu este o slăbiciune, ci o forță tainică ce izvorăște dintr-o inimă curată și iubitoare. Aceasta a fost arătată și de Sfântul Nectarie de la Eghina, care, deși a fost persecutat și defăimat de unii contemporani, a rămas blând și iertător. El nu a căutat răzbunare, ci a primit suferința ca pe o cruce, arătând că blândețea este un mod de a ne apropia de Dumnezeu și de a păstra liniștea interioară în mijlocul încercărilor.
Lumina interioară - rodul discernământului și blândeții
Lumina interioară este rodul vieții spirituale orientate către Dumnezeu. Sfinții Ortodocși sunt adesea descriși ca „purtători de lumină” pentru că, prin viața lor, au devenit canale ale iubirii și harului divin. Sfântul Grigorie Palama, un mare teolog isihast, a vorbit despre experiența luminii dumnezeiești, văzută de sfinți prin har, ca o mărturie a prezenței lui Dumnezeu. Această lumină nu este doar o metaforă, ci o experiență reală, dăruită de Dumnezeu celor care au puritatea inimii și împlinesc voia Sa.
Lumina interioară se manifestă prin pace, dragoste și putere de înțelegere, fiind rezultatul unui suflet împăcat cu Dumnezeu și cu sine însuși. Sfântul Paisie Aghioritul, cunoscut pentru discernământul său profund, a dovedit că un suflet luminos poate schimba viețile celor din jur. Cuvintele lui pline de înțelepciune și simplitate atingeau sufletele oamenilor, aducând alinare, speranță și îndrumare duhovnicească. Paisie învăța că lumina interioară vine atunci când omul renunță la sine și se dăruiește cu toată inima lui Hristos.
Viețile sfinților ortodocși ne arată că echilibrul, discernământul, blândețea și lumina nu sunt doar concepte abstracte, ci căi concrete spre mântuire. Prin cultivarea echilibrului și a discernământului, învățăm să ne păzim de extreme, iar prin blândețe și iubire putem aduce lumină în sufletele celor din jur. Sfinții au devenit modele vii ale acestor virtuți, demonstrând că viața duhovnicească nu este o cale ușoară, ci una care cere muncă, smerenie și jertfă.
Pentru noi, căutarea acestor virtuți este o cale de urmat, o chemare spre o viață trăită în lumina lui Hristos. Astfel, viețile sfinților ne rămân ghid și inspirație, amintindu-ne mereu de promisiunea Mântuitorului: „Fericiți cei curați cu inima, căci aceia vor vedea pe Dumnezeu” (Matei 5,8).
Bucuria Liturghiei și chemarea la fericirea veșnică
În tradiția ortodoxă, Sfânta Liturghie ocupă un loc central în viața credinciosului, fiind mai mult decât o slujbă religioasă. Liturghia este o reîntâlnire cu Hristos, o chemare la comuniune cu Dumnezeu, care ne oferă un izvor de bucurie spirituală profundă. Bucuria Liturghiei nu este una de ordin material, ci o stare de pace și împlinire, care vine din trăirea prezenței lui Dumnezeu. Această bucurie este doar o umbră a fericirii veșnice, așa cum este trăită în împărăția cerurilor. Așadar, Liturghia devine pentru ortodocși o anticipare a veșniciei, o pregătire pentru fericirea fără de sfârșit la care suntem cu toții chemați.
Liturghia - Taină a Împărtășirii cu Hristos
Liturghia ortodoxă este privită ca o Taină, un act divin în care credincioșii se împărtășesc cu Hristos, primind Trupul și Sângele Său în Sfânta Euharistie. Această împărtășanie nu este doar o ceremonie simbolică, ci o întâlnire reală cu Hristos cel înviat. Așa cum spune Sfântul Ioan Gură de Aur, „Liturghia este cerul pe pământ.” Participarea la Liturghie este o cale de a trăi bucuria prezenței lui Dumnezeu, de a simți că ne aflăm într-un spațiu sacru, unde timpul pământesc se suspendă și suntem părtași ai vieții veșnice. Bucuria aceasta nu este una de suprafață, ci una profundă, izvorâtă din harul lui Dumnezeu care lucrează în inimile credincioșilor.
Pregustarea Împărăției lui Dumnezeu
Biserica Ortodoxă învață că în fiecare Liturghie, cerul și pământul se unesc și astfel suntem invitați să trăim deja, chiar și vremelnic, bucuria Împărăției lui Dumnezeu. Acest aspect al Liturghiei ne face să înțelegem că fericirea veșnică nu este o promisiune abstractă a unei vieți de după moarte, ci o realitate care începe încă din această viață prin comuniunea cu Dumnezeu. Atunci când participăm la Liturghie, suntem părtași la viața și lumina lui Hristos, iar aceasta ne transformă lăuntric, ne aduce pace și ne eliberează de grijile lumești.
Bucuria adevărată și renunțarea la egoism
În Liturghie, credinciosul învață să-și depășească egoismul, să se deschidă către ceilalți și către Dumnezeu. Bucuria creștină izvorăște din dăruire, din capacitatea de a iubi și de a sluji. „Dăruind vei dobândi” este unul dintre principiile esențiale ale spiritualității ortodoxe. În cadrul Liturghiei, întreaga comunitate se adună în numele lui Hristos, formând un singur trup, iar acest act ne învață să fim solidari, să ne iubim aproapele, să ne rugăm pentru ceilalți. Astfel, bucuria Liturghiei este și o pregătire pentru fericirea veșnică, în care ne vom regăsi pe deplin uniți cu Dumnezeu și cu întreaga creație.
Liturghia și pregătirea pentru fericirea veșnică
Sfânta Liturghie ne oferă ocazia să ne pregătim pentru viața veșnică, prin pocăință, rugăciune și împărtășanie. Liturghia este o lucrare a iubirii divine și o chemare la trăirea virtuților creștine. Fiecare credincios este chemat să-și adâncească legătura cu Dumnezeu și să devină un vas al harului Său, iar această chemare este expresia iubirii desăvârșite a lui Dumnezeu față de noi. Participarea la Liturghie devine astfel o practică prin care sufletul se curăță și se pregătește pentru întâlnirea cu Dumnezeu, în vederea dobândirii vieții veșnice.
Prin participarea la Sfânta Liturghie, ortodocșii trăiesc bucuria prezenței divine și își pregătesc sufletele pentru fericirea veșnică. Această bucurie, deși este experimentată parțial în această viață, este o anticipare a comuniunii eterne cu Dumnezeu, care este scopul final al vieții creștine. Liturghia devine, astfel, nu doar un ritual, ci o adevărată școală a iubirii, a păcii și a fericirii, o poartă deschisă către Împărăția Cerurilor. Trăind bucuria Liturghiei, creștinul ortodox răspunde chemării lui Dumnezeu de a intra în comuniune cu El, pregătindu-se pentru marea întâlnire de dincolo de timp, unde fericirea și bucuria vor fi fără sfârșit. Asta predică Hristos, nimic altceva.
Marius MATEI
-
Smerenia si discernamantul
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti
-
Discernamantul
Publicat in : Editoriale
-
Discernamantul in cresterea copiilor
Publicat in : Sfaturi duhovnicesti
-
Filosofia postului: discernamantul duhovnicesc
Publicat in : Post
-
Discernamantul lui Avva Pimen
Publicat in : Credinta
Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.