Invatator si ucenic

Invatator si ucenic

„Era într-o joi. Cerul era cenuşiu. O zăpadă de peste 15 centimetri acoperea pământul. O pulbere albă încă cernea de sus când părintele Serafim a început să vorbească cu mine.

Ne aflam într-o poieniţă, aproape de sihăstria sa, într-un loc unde muntele coboară până la malul râului Sarovka.

Mi-a spus să şed pe trunchiul unui copac pe care tocmai îl doborâse; iar el s-a ghemuit în faţa mea" (E. M., p. 19).

Convorbirile monahului Serafim cu Motovilov au loc într-o poiană din pădure, la vreo opt kilometri de Mănăstirea Sarov. La 18 ani, tânărul Prohor căuta o mănăstire unde să-şi poată îndeplini chemarea monahală. Alegerea lui s-a oprit asupra acestui loc retras, ascuns în adâncurile unei păduri dese şi bogate în vânat. Călugării avuseseră de suferit din partea autorităţilor, care nu vedeau cu ochi buni proliferarea acestor obşti monahale.

Mănăstirea din Sarov a fost întemeiată la începutul secolului al XVIII-lea. Ea a venit să tulbure codrii nepătrunşi, feriţi de lume, iar prezenţa monahului cu nume de văpaie a luminat-o cu harurile Duhului, pe care acesta le-a revărsat din belşug asupra mulţimilor însetate să afle răspunsuri la căutările lor lăuntrice privind rostul vieţii.

Iarna se apropie, natura se dizolvă în cenuşiul zilei, înviorat de albeaţa covorului de zăpadă care se îngroaşă văzând cu ochii. Ne aflăm într-o poiană unde se înalţă o mică sihăstrie ridicată chiar de Serafim. Acesta este decorul unde se va desfăşura con-vorbirea dintre un bătrân care ani îndelungaţi a dus lupta duhovnicească împotriva puterilor întunericului şi un tânăr, odinioară ţintuit la pat de o boală necruţătoare, iar acum pus pe picioare prin rugăciunile şi darurile de vindecător ale bătrânului călugăr.

Plămădit din întrebări privind sensul vieţii creştine, Motovilov avea să fie scribul fidel al cuvintelor pe care ti-a fost dat să le audă. Prin el, sfântul monah adresa un mesaj oamenilor, un mesaj în stare să schimbe inimile, să înteţească în ele flacăra Evangheliei, să transfigureze vieţile prin puterea Duhului Sfânt.

Această comunicare învăţător-ucenic se întâlneşte şi în Evanghelie, unde modelul desăvârşit al învăţătorului înţelept ne este dăruit în persoana lui Iisus Hristos, aşa cum vedem întâlnirile cu Nicodim, cu Marta, Petru şi chiar în întâlnirea ultimă, a de pe cruce, cu tâlharul cel bun. In toate aceste cazuri, ca şi în multe altele, ucenicii primesc cu evlavie cuvintele învăţătorului din Nazaret, care le vor îngădui să înainteze pe calea vieţii în Duhul.

Ceea ce apropie demersul lui Serafim de cel al învăţătorului înţelepciunii evanghelice este preştiinţa - dumnezeiască în cazul lui Iisus, dată prin har în cazul bătrânului monah -, care le permite să cunoască negreşit mişcările sufleteşti ale oamenilor: „Domnul mi-a arătat, spune părintele Serafim, că încă din copilărie doreai să ştii care este scopul vieţii creştine şi că de multe ori ai pus această întrebare unor înalte feţe bisericeşti" (E. M., pp. 19-20).

Părintele Serafim înţelege bine întrebările care-l frământă pe Motovilov, insatisfacţia lui în faţa acelui creştinism călduţ care-i era prezentat, întemeiat pe un cod etic banal -„urmează poruncile, fă binele" -, pe o purtare călăuzită de un ritualism rece - „mergi la biserică, roagă-te la Dumnezeu" -, totul încununat de sfatul derizoriu: „Nu căuta mai presus de ceea ce îţi este dat să înţelegi."

Ce departe suntem de chemarea evanghelică la desăvârşire: Fiţi, dar, voi desăvârşiţi precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârşit este (Mt. 5, 48); sau la dragoste: Să vă iubiţi unul pe altul precum v-am iubit Eu (In 15,12); sau la bucuria Veştii celei Bune: Cel ce crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi (In 11, 25)! Ne gândim la Sfânta Tereza de Lisieux: „Vreau să fiu sfântă, sfântă sau nimic." Este cu neputinţă să împiedici un suflet de copil sau de adult să se deschidă iubirii dumnezeieşti.

Intrebările care-l frământă pe Motovilov în legătură cu scopul vieţii creştine, cu natura Duhului, cu mijloacele de a-L dobândi şi de a trăi în El, orice om poate - sau trebuie - să şi le pună la un anumit moment al vieţii sale. Jean Sullivan povesteşte într-una din cărţile sale că un inginer de înaltă clasă, înconjurat de alţi ingineri la fel de competenţi ca el, se plângea că nu era nimeni în stare să-i explice care este rostul vieţii sale, pentru ce munceşte, într-o societate hipertehnocratizată, unde se pot construi avioane supersonice, oamenii pierd sensul lucrurilor elementare, elanul vital care pune lumea în mişcare.

Acest secret ni-l va dezvălui părintele Serafim. La întrebările lui Motovilov nu răspunde cu argumente teologice de ordin intelectual, ci, aşa cum vom vedea, el dezvăluie ochilor uluiţi ai tânărului realitatea unui om transfigurat de Duhul. A prinde în cuvinte conţinutul credinţei este o întreprindere dificilă, uneori mai presus de puterile omeneşti. Este însă posibil ca, prin fapte, printr-o preschimbare lăuntrică, să arăţi că harul, dragostea divină sunt lucrătoare în om.

Aşadar monahul îşi aşază oaspetele pe trunchiul unui copac pe care tocmai îl doborâse, unicul jilţ pe care i-l putea oferi. Şi, cu un gest de o mare simplitate, se ghemuieşte şi el pe pământ în faţa lui. Cu multă smerenie, trebuie să-şi înalţe privirea pentru a se adresa tânărului. Persoana sa pare a voi să se dea la o parte, nimic nu trebuie să se aşeze între mesajul de împărtăşit şi destinatarul acestuia.

Iarna cu cenuşiul ei va fi repede uitată. Zăpada, simbol al purităţii, dar şi simbol al îngheţului care domneşte în inima oamenilor, va fi trambulina care-l va arunca pe cititor într-o altă lume, tainică şi plină de lumină.

„Pe toată durata convorbirii, din clipa în care chipul părintelui Serafim s-a luminat, această viziune nu s-a schimbat defel. De la începutul relatării până la sfârşit, stareţul a rămas în aceeaşi poziţie. Am văzut cu ochii mei strălucirea luminii negrăite al cărei izvor era el. Pot să mărturisesc acest lucru sub jurământ.Nicolae Motovilov, noiembrie 1831" (E.M.,p. 92)

Michel Evdochimov

Sa ne rugam 15 zile cu Sfantul Serafim de Sarov, Editura Sophia

Cumpara cartea "Sa ne rugam 15 zile cu Sfantul Serafim de Sarov"

19 Mai 2020

Vizualizari: 2811

Voteaza:

Invatator si ucenic 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact