Limitele supunerii sotiilor

Limitele supunerii sotiilor

Cum anume le povăţuieşte Sfantul Ioan Gura de Aur să se poarte pe femeile ale căror soţi sunt necredincioşi? Aduce el oare în discuţie limitele supunerii în cazul soţiilor ale căror soţi sunt tiranici şi care le maltratează?

Mai întâi, Sfântul Ioan o îndeamnă pe soţia aflată într-o asemenea situaţie să încerce să-l suporte pe soţul ei atât cât îi este ei posibil, încurajând-o să aibă încredere că dragostea ei statornică şi devotamentul ei faţă de el îi vor înmuia acestuia inima în cele din urmă. El avea o încredere deosebită în forţa soţiei credincioase de a birui necredinţa soţului ei. Le îmbie apoi pe soţii să-şi analizeze gândurile şi faptele, pentru a fi sigure că duc într-adevăr o viaţă de credincioşie deplină, mai degrabă decât să înceapă să-i învinovăţească pe soţii lor de nesupunere faţă de ele sau să se plângă de ei:

„Să nu cercetăm lucrurile care li se cer celorlalţi, atunci când noi suntem vinovaţi cu privire la ce ni se cere nouă înşine, pentru că învinuirea altuia nu ne va absolvi de propria noastră vină. Ingrijeşte-te doar de aceasta: cum poţi tu să scapi de vina pe care o porţi tu. Căci şi Adam a dat vina pe femeie, iar ea pe şarpe, şi nu le-a fost de nici un folos acest lucru. Să nu-mi spui, dar, ce a făcut rău bărbatul tău, ci să te îngrijeşti cu toată luarea-aminte să-i arăţi bărbatului tău respectul ce i se cuvine. Pentru că şi eu, atunci când vorbesc cu el, şi-l povăţuiesc să te iubească şi să aibă grijă de tine, îi cer să facă ce îi este poruncit lui, şi nu-l las să aducă vorba despre legea care a fost rânduită femeii. Drept aceea, tu ocupă-te numai de acele lucruri care ţin de tine şi fii supusă bărbatului tău" .

După aceea, Sfântul Părinte le aminteşte soţiilor că atunci când ascultă de bărbaţii lor, chiar dacă aceştia le nedreptăţesc, arată ascultare faţă de Dumnezeu. In adevăr soţia care-şi iubeşte stăruitor bărbatul necredincios va dobândi o mare răsplată de la bunul Dumnezeu:

„Căci mai ales aceasta înseamnă că arăţi ascultare faţă de Dumnezeu: să nu încâlci legea, chiar atunci când suferi lucruri care sunt împotriva legii. Şi, de fapt, a iubi pe cel care te iubeşte nu e socotit ca fiind cine ştie ce. Dar cel ce slujeşte pe omul care-l urăşte pe el este cel care, mai presus de toţi ceilalţi, este vrednic de laude şi cununi. In acelaşi fel, dar, adu-ţi aminte că, dacă bărbatul tău îţi face silă, şi înduri aceasta, îţi vei atrage slăvite cununi".

Soţiilor pe care soţii lor le lovesc, Sfântul Ioan Hrisostom le dă aceleaşi poveţe:

„Dacă păgânilor care ne lovesc pe obrazul drept trebuie să le întoarcem celălalt obraz, cu atât mai mult trebuie să înduri purtarea trufaşă şi aspră a bărbatului tău. Nu cumva să înţelegi din aceasta că eu spun că e voie să-ţi baţi femeia - să nu fie! Căci aceasta este cea mai cumplită ofensă , nu numai pentru cea care este lovită, dar şi pentru cel care o loveşte. Insă chiar dacă te-ai însoţit cu un asemenea nenorocit, nu te mâhni, o, femeie, ci gândeşte-te la răsplata care te aşteaptă pentru aceasta [în ceruri], şi la cinstirea [răbdării tale] în viaţa de aici".

Aceasta nu înseamnă că Sfântul Părinte spune, de fapt, că nu există nici o limită în privinţa supunerii femeii faţă de bărbatul ei. Pentru el, supunerea soţiei trebuie să înceteze atunci când soţul ei o constrânge să comită un act profanator, reprobabil sau imoral:

„Dar ce să faci, mă întrebi, dacă el [bărbatul tău] te obligă să jertfeşti idolilor sau să i te alături într-o faptă imorală, pe motivul că sunteţi căsătoriţi, şi tu refuzi, iar el te părăseşte? Lasă-l să plece; e mai bine să te desparţi de el şi să pui capăt căsătoriei decât să încâlci dreptatea şi cinstea. Tot aşa ne povăţuieşte şi Sfântul Pavel: «în astfel de împrejurare, fratele sau sora nu sunt legaţi» [I Corinteni 7, 15]. Dacă el te loveşte în fiecare zi, şi dacă mereu îţi caută pricină, e mai bine să te desparţi de el. (...) Un asemenea bărbat e la fel de vinovat de stricarea căsătoriei ca şi cel care umblă cu desfrânatele".

Intr-una din Omiliile cuprinse în Comentariu la Evanghelia după Matei, Sfântul Ioan arată că legea vetero-testamentară potrivit căreia bărbatul care-şi urăşte soţia trebuie să divorţeze de ea a fost întocmită pentru binele acesteia: „Dacă legea [veche] ar fi silit pe bărbat să ţină în casă pe femeia pe care o urăşte, bărbatul ar fi ucis-o".

Desigur, în unele privinţe, Sfântul Ioan Hrisostom era un idealist, dar în această problemă era suficient de realist pentru a recunoaşte că unele căsătorii pur şi simplu nu sunt rânduite de Dumnezeu, deşi instituţia căsătoriei în sine este o Sfântă Taină binecuvântată de El:

„Drept aceea, când înţeleptul zice: «O casă şi o avere sunt moştenire de la părinţi, iar o femeie înţeleaptă este un dar de la Dumnezeu» [Pilde 19, 14], el voieşte să spună că Dumnezeu este Cel care a rânduit căsătoria, iar nu că El este Cel care uneşte pe fiecare bărbat cu femeia cu care s-a însoţit după propria sa voie. Căci pe mulţi îi vedem că se însoţesc unul cu celălalt spre răul lor, chiar dacă le e legiuită căsătoria, şi aceasta nu poate fi pusă în seama lui Dumnezeu".

Din aceste spuse ale sale reiese că Sfântul Părinte admitea divorţul, implicaţia fiind că atât soţul, cât şi soţia au dreptul să-l iniţieze.

In privinţa limitelor supunerii faţă de partenerul lor de viaţă, Sfântul Ioan Hrisostom le povăţuieşte pe femei să adopte şi un alt fel de atitudine decât cea de a răbda abuzurile acestuia şi a suporta să fie nedreptăţită sau lovită. Astfel, el le recomandă să nu-şi iubească soţii în mod exagerat şi să nu depindă de ei prea mult, pentru că dragostea faţă de bărbaţii lor nu trebuie să înlocuiască dragostea de Dumnezeu. In acest sens, el le dojeneşte cu asprime pe soţiile care plâng fără măsură atunci când îşi pierd soţii, spunându-le că o asemenea comportare demonstrează că dragostea şi încrederea lor faţă de aceştia este mai puternică decât dragostea de Dumnezeu şi încrederea lor în El:

„Ascultaţi aceasta, femeilor, voi toate care vă tânguiţi, voi toate care atunci când vine vremea doliului, bociţi şi vă jeliţi fără astâmpăr: vă purtaţi întocmai ca păgânii. [...]

Pentru că acest lucru, ce necredinţă mare arată, să vă închipuiţi că bărbaţii voştri sau fiii voştri vă sunt adevăraţii ocrotitori, iar nu Dumnezeu? Sau gândiţi cumva că aceasta nu-L va mânia pe Dumnezeu? Căci adesea El chiar din această pricină îi ia de lângă voi, ca să nu fiţi aşa legate de ei şi ca să vă luaţi nădejdea de la ei. Dumnezeu este gelos pe unele ca acestea şi voieşte să fie iubit (phileisthai) mai presus de toate!"

Femeia, spune Sfântul Părinte, „să caute har de la Dumnezeu, Mântuitorul ei, iar nu de la bărbatul ei".

David C. Ford
Barbatul si femeia in viziunea Sfantului Ioan Gura de Aur, Editura Sophia

Cumpara cartea "Barbatul si femeia in viziunea Sfantului Ioan Gura de Aur"

Pe aceeaşi temă

09 Martie 2016

Vizualizari: 2124

Voteaza:

Limitele supunerii sotiilor 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact