Mangaierea lui Dumnezeu

Mangaierea lui Dumnezeu

Pentru crestinul ortodox mangaierea lui Dumnezeu, departe de a fi o simpla figura de stil, este o realitate duhovniceasca. Asemenea tuturor realitatilor duhovnicesti si aceasta are un caracter de taina. Este un eveniment despre care nu se trambiteaza, ci de care te bucuri tainic in smerenie si tacere. Pe aceasta mangaiere duhovniceasca adusa de harul lui Dumnezeu intru noi se intemeiaza cunoasterea lui Dumnezeu in imprejurarile concrete ale vietii. Din cauza pacatelor si a impietririi inimii noastre, multi dintre noi fie am devenit nesimtitori fata de aceasta realitate fie, in cazul incercarilor ce presupun boala si suferinta, o resimtim ca pe o adevarata "palma” primita de la El. Dumnezeu ne este insa alaturi atat la vreme de necaz, cat si la vreme de bucurie, spre mantuirea noastra. Dumnezeu Mantuitorul, din iubire fata de omul cazut prada pacatului si suferintei, dar care Il cheama in ajutor, Se descopera acestuia si ca "Dumnezeu Mangaietorul".

Dumnezeu Tatal, Mangaietorul

Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie ne descopera lamurit aceasta invatatura despre fiecare Persoana a Sfintei Treimi in manifestarea "mangaietoare” asupra noastra. Cuvantul "mangaietor" sau  "paraclet” provine din grecescul "ὁ παράκλητος” (paraclitos) inseamnand "cel pe care-l chemi in ajutor“. Verbul "paraclein” inseamna "a chema pe cineva” dar are intelesuri variate precum: "a apara”, "a mijloci”, "a consola”, "a mangaia”.

Sfantul Apostol Pavel ne face cunoscut in Epistola a II-a catre Corinteni atributul de "mangaietor” al lui Dumnezeu numindu-L "Dumnezeul mangaierii”: "Binecuvantat este Dumnezeu si Tatal Domnului nostru Iisus Hristos, parintele indurarilor si Dumnezeul a toata mangaierea, Cel ce ne mangaie pe noi“ (II Corinteni 1, 3-4).

Mantuitorul Hristos, Mangaietorul

Apelativul de "Mangaietor” apartine totodata si Persoanei divino-umane a lui Hristos.

In prima Epistola Soborniceasca a Sfantului Apostol Ioan Mantuitorul Iisus Hristos este numit Paraclet sau Mangaietor: "Copiii mei, acestea vi le scriu, ca sa nu pacatuiti, si daca va pacatui cineva, avem mijlocitor catre Tatal, pe Iisus Hristos cel drept.” (1 In. 2; 1 )

Sensul cuvantului este clar in acest caz. Mantuitorul Iisus este mijlocitorul nostru inaintea Tatalui Ceresc. Daca crestinii savarsesc un pacat, nu trebuie sa deznadajduiasca. Il au pe Hristos care, prin moartea si invierea Sa, ii poate curati de pacat ducandu-i inaintea Tatalui ca o jertfa curata, bine primita.

De altfel, Mantuitorul Insusi marturiseste despre Sine ca este Mangaietor, in mod indirect, atunci cand le spune Apostolilor Sai in cuvantarea rostita la Cina cea de Taina: "Si Eu voi ruga pe Tatal si alt Mangaietor va va da voua ca sa fie cu voi in veac” (In 14; 16)

Duhul Sfant, Mangaietorul

Intemeindu-se pe Sfanta Scriptura, Traditia Bisericii a pastrat in monumentele sale unul dintre cele mai raspandite apelative ale Sfantului Duh, "Paracletul” sau "Mangaietorul”.

Acest nume dat Sfantului Duh a fost descoperit de Insusi Mantuitorul ucenicilor Sai si arata lucrarea harica a celei de-a Treia Persoane a Sfintei Treimi (ca mijlocitor, invatator, mangaietor si aparator), atat asupra lor, cat si asupra crestinilor, in Biserica, incepand cu Cincizecimea, intr-o lume care intotdeauna le va fi ostila. Cuvantul "paraclet" apare numai de cinci ori in Sfanta Scriptura si doar in scrierile Sfantului Apostol si Evanghelist Ioan: 1 In 2:1; In 14:26; 26; In 15:26; In 16:7.

In cuvantarera Sa de la Cina cea de Taina Mantuitorul anunta plecarea Sa cu trupul de pe pamant, dar tot El este Cel care le spune ucenicilor despre evenimentul exceptional ce urmeaza a avea loc la scurt timp dupa plecarea Sa: "Si Eu voi ruga pe Tatal si alt Mangaietor va va da voua ca sa fie cu voi in veac, Duhul Adevarului, pe Care lumea nu poate sa-L primeasca, pentru ca nu-L vede, nici nu-L cunoaste; voi Il cunoasteti, ca ramane la voi si in voi va fi! Nu va voi lasa orfani: voi veni la voi. Inca putin timp si lumea nu Ma va mai vedea; voi insa Ma veti vedea, pentru ca Eu sunt viu si voi veti fi vii.” (In 14; 16-19).

Aceasta prezenta de taina insa reala a lui Hristos, este aratata in termenii prezentei Sfantului Duh, care va fi trimis de Tatal dupa proslavirea Fiului. In Duhul Sfant Hristos ramane vesnic prezent cu Apostolii si cu toti care cred in El.

Teologul Paul Evdokimov aminteste in acest sens: “In timpul lucrarii pamantesti a lui Hristos relatia intre oameni si Duhul Sfant nu se efectua decat prin si in Hristos. Dimpotriva, dupa Cincizecime, relatia cu Hristos nu se efectueaza decat prin si in Duhul Sfant.”

Sfantul Chiril al Alexandriei nu intelege o prezenta a lui Hristos printr-un reprezentant, ci considera pe Duhul Sfant ca Cel prin Care Hristos lucreaza in credinciosi si in Biserica, iar lucrarea lui Dumnezeu comuna Celor trei Persoane, isi are capat tot in Duhul, asa dupa cum mana este ultimul organ prin care puterea intregului corp omenesc se finalizeaza si se concretizeaza intr-o fapta. Sfanta Treime implineste impreuna orice lucrare, dar lucrarea se concretizeaza intr-un rezultat prin Duhul Sfant.

Duhul Sfant se numeste "Mangaietorul'' pentru ca mangaie sufletele crestinilor, cand sunt pe pamant. El mangaie mamele care nasc si cresc copii, mangaie pe copiii orfani, pe saraci, pe vaduve, pe batrani si pe toti bolnavii. Duhul Sfant mangaie pe mucenicii care rabda in chinuri si isi dau viata pentru Hristos, pe calugari si pe slujitorii Bisericii, in timpul ispitelor care vin asupra lor de la oamenii cei rai. El mangaie, lumineaza, inspira, invata, insufleteste, intareste si sfinteste pe toti credinciosii. El este Sfant si sfinteste viata noastra prin cele sapte Sfinte Taine. El este atotintelept si bun si ne calauzeste viata prin cele Sapte daruri ale Sale, care sunt: intelepciunea, intelegerea, sfatul, puterea, cunostinta, evlavia si frica de Dumnezeu (Isaia 11, 1).

De aceea, in traditia liturgica si spirituala ortodoxa, orice rugaciune, taina, lauda sau slujba, incepe cu invocarea Sfantului Duh, care nu este o simpla lucrare de ritual, ci se refera la insasi natura si scopul cultului crestin. Mai mult, pentru Parintii Bisericii Rasaritene, vocatia si misiunea Bisericii se identifica cu insasi rugaciunea ei de continua innoire a trimiterii Duhului Sfant: "Doamne, Cel ce in ceasul al treilea, ai trimis pe Preasfantul Tau Duh Apostolilor Tai, pe acela, Bunule, nu-L lua de la noi, ci ni-L innoieste noua celor ce ne rugam Tie". Epicleza, chemarea Duhului Sfant este rugaciunea crestina prin excelenta, deoareca crestinii traiesc cu certitudinea ca nu exista timp si spatiu fara prezenta vie si venirea permanenta a lui Hristos cel inviat in Duhul Sfant.

In incheiere, amintim faptul ca fiecare dintre noi, atat in momentele de bucurie duhovniceasca, dar mai ales in cele in care suntem impresurati de necazuri, de incercari si ispite, suntem datori a chema prezenta mangaietoare a Sfantului Duh si a Sfintei Treimi, prin aceasta scurta rugaciune pe care o avem de la Sfintii Parinti:

"Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul Adevarului, Care pretutindenea esti si toate le plinesti, Vistierul bunatatilor si Datatorule-de-viata, vino si Te salasluieste intru noi si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre”. Amin

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

17 Iunie 2020

Vizualizari: 13241

Voteaza:

Mangaierea lui Dumnezeu 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact