Harul dumnezeiesc - Sfantul Iustin Popovici

Harul dumnezeiesc - Sfantul Iustin Popovici

Toate realitatile Dumnezeiesti intrupate in Dumnezeu-Omul Hristos revarsa necontenit din sine nenumarate si nemasurate puteri Dumnezeiesti, neaparat trebuitoare fiintei omenesti pentru mantuire, pentru indumnezeire, pentru increstinare, pentru imbisericire, pentru induhovnicire, pentru intreimificare, pentru indumnezeu-omenire; ele sunt numite printr-un singur cuvant: har.

Toate aceste puteri Dumnezeiesti au in toate privintele insusiri si caracter Dumnezeu-omenesc, si prin aceasta sunt cu toata fiinta in trupul Dumnezeu-omenesc al Bisericii, din ea si prin ea. In Biserica, totul este Dumnezeu-omenesc, fiindca totul este al Dumnezeu-Omului. Nimic nu este in Biserica in afara categoriilor "Dumnezeu-omenescului" si "al Dumnezeu-Omului". Mantuirea noastra, adica in-dumnezeu-omenirea noastra, nu este altceva decat necontenita noastra "inharisire". In Biserica si prin Biserica darul este oceanul nesfarsit al Dumnezeiestilor, Dumnezeu-omenestilor puteri in-dumnezeu-omenitoare, increstinatoare, intreimisitoare, care lucreaza si inrauresc fara incetare in organismul Dumnezeu-omenesc al Bisericii. Prin Dumnezeu-Omul Hristos, Care este Biserica, ni s-au dat noua toate puterile Dumnezeiesti ce sunt trebuincioase oamenilor pentru viata si buna-cinstire in amandoua lumile (2 Petru 1:3-4).

Inaintea Dumnezeu-Omului, si ca Persoana - si ca Biserica - sta omul, cu firea sa cea dupa chipul lui Dumnezeu. Zidit dupa chipul lui Dumnezeu, omul are si libertate dupa chipul lui Dumnezeu. Aceasta libertate are dimensiuni uriase, nemasurate. Dupa voia sa libera, omul poate chiar sa se lepede de Dumnezeu si sa aleaga pe diavolul. Si inca: omul poate sa ajunga "dumnezeu dupa har", insa si diavol, dupa voia sa libera. Intrebuintata cu intelepciune Dumnezeiasca, voia libera il duce pe om la Dumnezeu si il uneste cu Dumnezeu; intrebuintata rau, il duce pe om la diavol si-l uneste cu el.

Istoria neamului omenesc este martorul graitor al acestui fapt. Dumnezeu Se face om tocmai in scopul ca, in calitate de Dumnezeu-Om, in Persoana Sa Dumnezeu-omeasca, sa ii arate omului si sa-l invete cum poate folosi in chip de Dumnezeu inteleptit libera sa vointa, cum sa zideasca in sine un om haric, un om dupa chipul lui Hristos, si cum sa desavarseasca pana la deplinatate asemanarea cu Dumnezeu a fiintei sale. Iar pentru atingerea acestui scop, Domnul a dat omului puterile Dumnezeiesti trebuincioase, a intemeiat pe Sine, Dumnezeu-Omul, Biserica cu sfintele ei Taine si sfintele ei fapte bune. Facandu-se "de un trup" cu trupul Dumnezeu-omenesc, Biserica (Efeseni 3:6), omul ajunge, cu ajutorul Sfintelor Taine si sfintelor fapte bune, la scopul randuit lui de catre Dumnezeu: ajunge "dumnezeu dupa har".

Toata mantuitoarea si de Dumnezeu daruita intelepciune a crestinului sta in a-si supune de buna voie vointa sa libera vointei Dumnezeiesti a Domnului Hristos, dupa pilda Aceluiasi Domn Hristos, Care de buna voie a supus in Persoana Sa Dumnezeu-omeneasca vointa Sa omeneasca vointei Dumnezeiesti. Aceasta legatura Dumnezeu-omeneasca intre vointa Dumnezeiasca si cea omeneasca este legea cea mai desavarsita si pravila cea mai trebuitoare in trupul Dumnezeu-omenesc al lui Hristos-Biserica: a-ti supune de buna voie vointa omeneasca vointei Dumnezeiesti a Domnului Hristos, si astfel, cu ajutorul harului Sfintelor Taine si sfintelor fapte bune, a-ti dobandi mintuirea, indumnezeirea, in-dumnezeu-omenirea si viata vesnica in Imparatia dragostei lui Hristos.

In trupul Dumnezeu-omenesc al Bisericii s-a dat tot harul Dumnezeirii treimice, har care ne mantuieste de pacat, de moarte si de diavol, ce ne renaste, ne schimba la fata, ne sfinteste, ne in-crestineaza, ne indumnezeieste, ne intreimiseste. Darul acesta s-a dat fiecaruia dupa masura harului lui Hristos (Efeseni 4:7).

Iar Domnul Hristos masoara harul fiecaruia dupa osteneala lui (1 Corinteni 3:8): dupa osteneala in credinta, in dragoste, in milostenie, in rugaciune, in postire, in priveghere, in blandete, in pocainta, in smerenie, in rabdare, si in celelalte sfinte fapte bune si Sfinte Taine evanghelice. Cunoscand dinainte, prin atotstiinta Sa Dumnezeiasca, cum se va folosi fiecare dintre noi de harul Sau, de darurile Sale, Domnul Hristos Isi si imparte darurile, fiecaruia dupa puterea lui (Matei 25:15). Totusi de osteneala noastra personala si de inmultirea darurilor Dumnezeiesti ale lui Hristos tine locul nostru in trupul de viata facator Dumnezeu-omenesc al lui Hristos-Biserica, ce, ca o singura si de nedespartit fiinta ceresc-pamanteasca Dumnezeu-omeneasca, se intinde de la pamant pana mai presus de toate cerurile cerurilor.

Cu cat omul traieste mai mult plinatatea harului lui Hristos, cu atat are mai multe daruri in el insusi si cu atat se revarsa prin el, ca printr-un de-un-trup cu Hristos, puterile Dumnezeu-omenesti ale Bisericii lui Hristos, ale trupului lui Hristos, puteri care ne curatesc de tot pacatul, ne sfintesc, ne indumnezeiesc, ne in-dumnezeu-inomenesc. Astfel stand lucrurile, fiecare din noi traieste in toti si pentru toti, fiindca un singur trup suntem toti. De aceea se si bucura fiecare de darurile fratilor sai, mai ales cand ele sunt mai mari decat ale sale.

Sfantul Iustin Popovici

Pe aceeaşi temă

27 August 2013

Vizualizari: 2930

Voteaza:

Harul dumnezeiesc - Sfantul Iustin Popovici 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 28.00 Lei
Elogii. Imnele vietii
Elogii. Imnele vietii „Am numit aceste pagini Elogii nu ca pe o formă de laudă goală, ci ca pe o încercare de a ridica, prin cuvânt, imne către acele realități de dincolo de noi. Elogiul, în forma lui lui originară, nu este o superficială flatațiune, ci este o rară înălțare: 80.00 Lei
Un condamnat la moarte ascet
Un condamnat la moarte ascet Un condamnat la moarte ascet - Corespondența cu Anthony și Sarah Atwood a Mitropolitului Ierotheos al Nafpaktosului. Un criminal în ochii lumii, dar în ochii lui Dumnezeu, fiul care „pierdut era și s-a aflat” și a primit haina cea dintâi 37.00 Lei
Oameni care vor fi mereu cu mine
Oameni care vor fi mereu cu mine Un roman învăluitor și liric care reconstituie destinul unei familii armene de-a lungul mai multor generații. Între trecut și prezent, între durerea pierderii și lumina mereu nouă a speranței, romanul ne amintește că la temelia inimii noastre stau cei 58.14 Lei
Fenomenul erosului
Fenomenul erosului Rezultat al unei reflecții profunde și radicale, redactate într-un stil impecabil, meditațiile asupra fenomenului erosului (amour) ale lui Jean-Luc Marion sunt o amplă analiză și regândire a unei teme fundamentale a culturii europene. La trei veacuri și 42.29 Lei
Omul recent
Omul recent Ilustrații de Mircea Cantor „Omul recent este o meditaţie despre lumea de azi a unui modern nesatisfăcut de propria sa modernitate. Este o critică a modernităţii care nu se mulţumește nici cu proclamaţiile suficiente ale postmodernităţii, nici cu 100.43 Lei
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete
Sa oprim timpul! Pledoarie pentru tinerete Scopul nostru este ca toti oamenii sa-si propuna inversarea procesului de imbatranire. - Autorii A gasi caile de optimizare a propriei noastre biologii inseamna a deveni propriul nostru Demiurg. - Dumitru Constantin-Dulcan Noi zicem ca si longevitatea se 105.71 Lei
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007)
Jurnalul unui psihiatru si nu numai (1997-2007) Cartea dr. Galina Răduleanu evocă momente din activitatea Spitalului Clinic de Psihiatrie „Profesor Doctor Alexandru Obregia”. Cum, în acea perioadă, am colaborat îndeaproape cu domnia sa, am citit acest jurnal cu atenție și cu o justificată curiozitate. 50.74 Lei
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului
Sfintii Parinti despre Moartea si Invierea Domnului Vazut‑ai ca de acum moartea se numeste pretutindeni „adormire” si „somn” si ca ceea ce mai‑nainte de aceasta îsi avea fata înfricosata s‑a facut lesne defaimata acum, dupa învierea lui Hristos? Vazut‑ai cît de stralucita este biruinta învierii?! Pentru în 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact