Harul lui Dumnezeu

Harul lui Dumnezeu

E cu neputinţă să izbutim vreun lucru bun fără harul dumnezeiesc , pe care nu ni-l dă Dumnezeu dacă nu ni-l dorim şi dacă nu-l cerem cu stăruinţă, întotdeauna, în toate lucrările cele bune e nevoie de conlucrarea omului cu Dumnezeu. Harul lui Dumnezeu îl vom găsi numai pe durata luptei noastre duhovniceşti, cu multă rugăciune, în cadrul Bisericii Ortodoxe şi a Tainelor ei.

Lupta duhovnicească constă în încercarea noastră de a restrânge - prin rugăciune şi cu ajutorul lui Dumnezeu - mintea noastră în inimă şi de a-i birui pe cei trei uriaşi diabolici aflaţi în lăuntrul nostru: uitarea diavoleasca, ignorarea funestă a intunericului nostru (neştiinţa) şi trândăvia ateistă (moleşeala). Acestea sunt cele trei mari rele, care zămislesc şi întăresc toate patimile răutăţii la cei neînvăţaţi şi iubitori de plăcere. Şi cum sunt războite ele? Pe de o parte, le războim cugetând continuu numai la bunătăţile lui Dumnezeu, la voia Lui, şi la ceea ce este cuviincios, drept, curat şi virtuos , iar pe de altă parte le războim cu lumina cunoştinţei cuvintelor lui Dumnezeu, lumină care alungă din suflet întunericul neştiinţei şi zămisleşte râvna desăvârşită, ce îl sileşte pe om să se sârguiască cu faptele mântuirii (Marcu Ascetul ).

Prin scurta rugăciune a lui Iisus, izbutim următoarele lucruri bune: ni se dă Duhul Sfânt, întrucât numai cu harul Acestuia putem rosti numele Domnului nostru ; ne sunt date daruri dumnezeieşti (prin ea i-a făgăduit Domnul lui Petru cheile Impărăţiei cerurilor ; se curăţeşte inima (prin chemarea lui Dumnezeu lăcaşul sufletului nostru e curăţat de orice influenţă demonică şi de orice dispoziţie păcătoasă, încât sufletul îl poate vedea-simţi pe Dumnezeu din ce în ce mai clar); sunt izgoniţi demonii, cărora le este frică de numele Domnului nostru; Se sălăşluieşte în noi lisus Hristos, dacă ne aducem aminte de El continuu prin pomenirea Lui neîncetată , care ne şi veseleşte; izvorăsc din inima noastră înţelesuri duhovniceşti (întrucât Hristos este comoara a toată înţelepciunea şi cunoaşterea , pe care o dă celui în care S-a sălăşluit); ne izbăvim de păcate (Mărturisirii lui Petru i-a urmat şi darul iertării ); ni se tămăduiesc trupul şi sufletul (cu puterea acestui nume l-a vindecat Petru pe bărbatul infirm ); primim luminare dumnezeiasca pentru că Hristos este Lumina cea adevărată şi-i dă strălucire şi har celui care îl cheamă, întrucât El însuşi ne-a asigurat că acela care îl va urma va dobândi lumina Vieţii; ţâşneşte (ca dintr-un izvor) mila lui Dumnezeu, întrucât pe aceasta o cerem de la Cel blând şi, de aceea, îl chemăm pe Cel mult- milostiv; li se descoperă taine dumnezeieşti celor smeriţi (Dumnezeu i-a descoperit pescarului smerit Petru acea admirabilă mărturisire de credinţă, pe care a făcut-o).

Rugăciunea aceasta este singurul mijloc de mântuire, deoarece conţine sfântul nume al Dumnezeului nostru, singurul nume prin care ne putem mântui, după cum ne-a confirmat şi Apostolul (Filocalia greaca, vol. V, 60-61).

Pentru toate aceste motive, noi toţi, credincioşii, trebuie să mărturisim şi să chemăm neîncetat Numele acesta, lucrare ce arată credinţa şi iubirea noastră faţă de Domnul nostru, iubire de care nimic nu ne poate despărţi. Insă şi pentru faptul că prin chemarea acestui Nume dobândim har, iertare, izbăvire, tămăduire, sfinţire, luminare şi - în primul rând - mântuirea noastră (Simeon al Tesalonicului).

Energia Duhului Sfânt, pe care am primit- o în taină, când am fost botezaţi, o putem regăsi pe două căi. Prima cale este lucrarea poruncilor lui Dumnezeu, prin care ni se descoperă acest dar după mult timp şi multă osteneală: cu cât împlinim poruncile, cu atât mai mult străluceşte în noi lumina Duhului Sfânt.

A doua cale (mai scurtă) de a cunoaşte energia harului Duhului Sfânt este continua chemare cu metodă şi cu ştiinţă a Domnului lisus Hristos întru ascultare, dacă înveţi să sapi cu hărnicie în lăuntrul tău şi să cauţi aurul cu răbdare (Sfântul Grigorie Sinaitul).

Fiecare începător în cele duhovniceşti poate simţi uneori în lăuntrul său o energie a harului (energie duhovnicească), iar alteori o energie a amăgirii (energie satanică), dar fiind prunc (în cele duhovniceşti - n. tr.) nu îi este uşor să le deosebească una de alta. Există, de asemenea, o căldură triplă a energiei ce se aprinde în suflet: de la Harul lui Dumnezeu, de la amăgire-păcat şi de la lăcomia pântecelui (care se smereşte prin înfrânare).

Energia Harului este o putere a Duhului Sfânt din inimă, îmbinată cu bucurie şi veselie, putere care curăţă, sprijină şi încălzeşte sufletul. Totodată ea conteneşte vremelnic gândurile şi omoară mişcarea (cea vicleană) a trupului. Semnele şi roadele acestei energii bune sunt: lacrimile de pocăinţă, zdrobirea, smerenia, infranarea, tacerea, rabdarea, ascunderea de altii si cele asemenea.

Energia rătăcirii este o aprindere neastâmpărată a păcatului, care încălzeşte cu voluptate sufletul şi aţâţă pofta trupească de împreunare pătimaşă cu alt trup. Această energie satanică aduce bucurie iraţională, trufie, tulburare, veselie nedefinită si plăcere slabă, se încinge cu plăcerile şi stimulează partea poftitoare a sufletului.

Cu această energie conlucrează pântecele nesătul, de unde se şi aprinde mustul trupului: energia satanică atrage sufletul ca - prin obişnuinţa sa cu voluptatea - acesta să alunge încetul cu încetul din lăuntrul lui harul lui Dumnezeu, iar diavolul să-l prăvălească în păcatul cu fapta (Filocalia greacă, vol. IV, 67-70).

Il văd pe Dumnezeu cei care, atunci când se roagă, nu văd nimic (adică, nu-i trec prin minte imagini şi năluciri). Şi cei care îl văd pe Dumnezeu în felul acesta sunt şi auziţi de El. Fericit este cel care crede că Dumnezeu îl vede şi îl acoperă, când se luptă şi se roagă (Ilie Ecdicul).

Ieromonah Maxim Aghioritul

Filosofia ascetica potrivit Sfintei Scripturi si Sfintilor Parinti, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Filosofia ascetica potrivit Sfintei Scripturi si Sfintilor Parinti"


 

Pe aceeaşi temă

23 Noiembrie 2017

Vizualizari: 3332

Voteaza:

Harul lui Dumnezeu 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact