Pot sa ma vindec? Chiar vreau sa ma vindec?

Pot sa ma vindec? Chiar vreau sa ma vindec?

Pericopa evanghelică despre vindecarea paraliticului este o lectură care, ori de câte ori e citită, descoperă în adâncul nostru realităţi noi ale vieţii interioare. Una dintre întrebările care îi poate aduce omului pacea interioară şi care îl poate îmbogăţi existenţial este întrebarea adresată de Hristos:

Vrei să fii sănătos ? Vrei să te faci bine, să te vindeci? Se naşte în mod justificat în noi întrebarea: Bine, dar de ce întreabă Hristos asta? Există vreo situaţie în care omul care boleşte, suferă, mai ales de o boală grea, să nu-şi dorească vindecarea?

Am putea să răsturnăm întrebarea. Este sigur că toţi oamenii care suferă îşi doresc, la nivelul adânc al existenţei lor, vindecarea? Este sigur că toţi oamenii îşi pot dezvolta îndeajuns capacităţile şi posibilităţile procesului de vindecare? Nu există vreun răspuns de la sine înţeles şi nici nu este pe deplin clar din punct de vedere psihologic.

In cele mai multe tratate teologice se enunţă faptul că Hristos respectă libertatea fiecărui om şi de aceea nu vrea să săvârşească nici o minune fără consimţământul celui suferind. Nu spun că această încercare hermeneutică este greşită, dar simt că nu este singurul motiv pentru care Hristos insistă atât de mult asupra consimţământului bolnavului pe calea restaurării sale.

Hristos întreabă pentru că ştie că vindecarea ca fapt eminamente interior omului, fapt care îi transformă viaţa, nu este o procedură simplă. Adică nu este de la sine înţeles faptul că toţi oamenii, la nivelul adânc al sinelui lor, pot intra în această procedură a vindecării, nici măcar atunci când o cer cu insistentă.

De multe ori boala este mult mai dorită decât sănătatea. Mulţi oameni au învăţat, au fost educaţi să trăiască înrobiţi de acest rol al victimei, al nefericitului, al nenorocitului şi al neputinciosului. Vor să se simtă incapabili, aşa încât să nu se expună ameninţărilor vieţii, responsabilităţilor, durităţii, nesiguranţei ei. Preferă boala, problema, neputinţa, slăbiciunea, deoarece fără acestea ar fi nevoiţi să-şi asume propriul rol în viaţă, să se lupte cu coşmarurile interioare si exterioare. Si mulţi oameni dintre noi nu pot rezista la asta, n-au fost învăţaţi cu aşa ceva.

Este de neîndurat această angoasă, frica, panica pe care le provoacă aceste răspunderi, într-un cuvânt realitatea crudă numită viaţă. Cei mai mulţi oameni nu fac faţă răspunderii de a fi sănătos, de a fi bucuros sau fericit. „Aleg" nefericirea, dacă o putem numi opţiune, pentru că au învăţat să trăiască doar în acest fel. Aşa şi-au făcut prieteni. Aşa s-au căsătorit, aşa lucrează şi în general aşa clădesc un întreg sistem de relaţii şi legături.

Se prea poate să nu fie ei înşişi singurii vinovaţi. De cele mai multe ori nu ne alegem realitatea psihică proprie. Libertatea noastră e îngrădită din pruncie de experienţele psihice negative ale copilăriei. Tiparele bolnăvicioase de formare a personalităţii nu sunt nimic altceva decât modurile în care şinele a învăţat să supravieţuiască într-un mediu familial dificil, uneori chiar patologic. Sunt mecanisme de apărare care s-au format aşa încât să reziste în viaţă în mijlocul chinului subestimării, al violenţei şi al
abuzului fizic sau emoţional şi multor altor forme patologice de violenţă familială şi socială.

Dacă de-a lungul timpului nu ai învăţat alt mod de a trăi, de a supravieţui, mecanismele de apărare devin pe deplin a doua ta natură. Este înfricoşătoare lupta pe care mai târziu eşti nevoit s-o duci aşa încât să înveţi alte moduri prin care să poţi avea o viaţă şi o prezenţă socială substanţiale şi împlinite.

Hristos, prea bine cunoscând cele de mai sus, ne descoperă că boala întregeşte procedura restaurării, numai atunci când se schimbă felul nostru bolnăvicios de viaţă. Vindecarea de profunzime intervine atunci când viaţa noastră se schimbă, la fel şi modul nostru de a relaţiona cu persoane şi lucruri, cu şinele nostru, cu societatea, cu natura, cu viaţa însăşi. Altfel, rămânem la suprafaţa unei oarecare simptomatologii care nu dezvăluie întreaga dimensiune a bolii. In spatele fiecărei boli se ascunde un anume mod de viaţă.

Şi pentru că nu există viaţă omenească fără de păcat, adică fără eşecuri şi greşeli, din acest motiv toţi ne vom îmbolnăvi şi vom gusta paharul amar al suferinţei. Astfel că aceasta nu ne absolvă de răspunderea de a ne îngriji, conlucrând cu harul lui Dumnezeu în ceea ce priveşte sănătatea noastră, depăşind chiar şi zestrea implicit traumatică a existenţei noastre.

Să nu uităm că în spaţiul Bisericii lucrurile nu rămân strict limitate la datele omeneşti, ci sunt definite teandric, dumnezeieşte şi omeneşte. Asta înseamnă că nu suntem
singuri în străduinţa de a ne vindeca. Există dimensiunea terapeutică a experienţei duhovniceşti, a harului lui Dumnezeu, care pe cele neputincioase le vindecă şi pe cele lipsite le împlineşte.

PR. HARALAMBOS PAPADOPOULOS

Fragment din cartea "CALEA SPRE TINE ÎNSUŢI", Editura Sophia

Cumpara cartea "CALEA SPRE TINE ÎNSUŢI"

 

Pe aceeaşi temă

12 Septembrie 2024

Vizualizari: 838

Voteaza:

Pot sa ma vindec? Chiar vreau sa ma vindec? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact