Ritualurile

Ritualurile

La sinodul lor, Sfintii Apostoli au desfiintat toata randuiala rituala a Vechiului Testament si i-au eliberat pe crestini de jugul ce apasase asupra parintilor si stramosilor lor. Pe aceasta tema, unii "destepti" isi pun intrebarea: "De ce avem ritualuri asa de diverse si complicate?" Si neputand da raspuns la ea, ajung la concluzia indrazneata ca este vorba de o intoarcere la iudaism.

Apostolii insa, cand au pus aceasta lege, aveau in vedere doar cultul vechi-testamentar, nu orice cult indeobste, si cand au scris epistola catre Biserica din Antiohia n-au facut altceva decat sa mentioneze ca nu pun asupra madularelor acesteia jugul legii, ce apasa asupra iudeilor, si nicidecum ca interzic instituirea unor ritualuri potrivite cu duhul noii credinte. Gandul cere cuvant, iar hotararea - fapte: si duhul credintei cere ritual exterior, si acest ritual a inceput sa fie practicat inca din primele zile de dupa pogorarea Sfantului Duh, care a pus temelia Bisericii nou-testamentare. In trasaturile sale esentiale, el a fost instituit chiar de catre Apostoli: de la ei avem felul savarsirii Tainelor, de la ei avem adunarile de rugaciune si randuielile lor, de la ei avem ierarhia bisericeasca, de la ei avem porunca de a osebi locuri si soroace pentru a aduce slujba lui Dumnezeu, de la ei avem posturile si rugaciunile de acasa, de la ei avem nevointele infranarii in toate privintele si feluritele chipuri ale evlavioaselor obiceiuri crestinesti.

Cel ce doreste poate afla indicii cu privire la toate acestea in Faptele si Epistolele Apostolilor.

Concluzia este urmatoarea: Sfintii Apostoli au desfiintat niste ritualuri si au introdus altele. Cum sa vedem iudaism in asta? Credinta nu poate fi lasata despuiata. Lucrul acesta ar fi potrivnic firii noastre si firii credintei insesi. Se va plange cineva ca ritualurile exterioare incarca prea mult credinta noastra, care este duhovniceasca? Uita-te bine, si vei vedea ca n-o incarca deloc prea mult. Nu trebuie macar cate un ritual pentru orice imprejurare? Tocmai asa-i la noi. Pe de o parte, orice ritual multumeste o cerinta a inimii credincioase, iar pe de alta se afla in deplina armonie cu duhul credintei. Daca ne uitam la ritualurile noastre bisericesti in ansamblul lor, ni se vor parea multe - dar ia distribuiti-le potrivit nevoilor de multe feluri ale crestinilor, si veti vedea ca sunt foarte putine si ca toate sunt foarte simple.

Ma rog, o sa mai spuna unii: "De ce sunt inchise intr-o forma rigida? In epoca apostolica multe se faceau prin improvizatie: venea Duhul, si lua nastere o rugaciune, sau o cantare, ori un cuvant de zidire - iar acum, totul de-a gata si doar de-a gata". Dar nu-i totuna? Atunci venea Duhul si dadea rugaciunea, iar acum ia aminte cum se cuvine la rugaciunea gata alcatuita, si te vei inalta in acelasi Duh. Problema este de Duh. Daca omul ramane doar la cuvintele rugaciunii si la gesturile exterioare, se departeaza de trairea apostolica a ritualului - iar cel care, de fiecare data cand se savarseste ritualul exterior, va intra in Duh, va face negresit tot ce se facea si in crestinismul apostolic. A lasa tot ritualul exterior la bunul plac al miscarilor duhului anumitor persoane sau fiecarui credincios este un lucru care cu greu poate fi considerat intelept.

Nu e mai bine oare sa ne supunem randuielii care exista, rugandu-ne Domnului sa randuiasca totul in Biserica Sa asa cum place sfintei Lui voi? Scopul ritualului bisericesc este zidirea duhului si cati sfinti nu s-au zidit in mijlocul frumoaselor noastre ritualuri! Asadar, ritualurile nu ne abat de la scopul crestinismului, ci ne ajuta sa ajungem la el.
Fii intelept, si totul va fi bine.

Sfantul Teofan Zavoratul

.
Pe aceeaşi temă

08 Iunie 2012

Vizualizari: 8365

Voteaza:

Ritualurile 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact