Pricinile care indeamna la milostenia trupeasca

Pricinile care indeamna la milostenia trupeasca

Pricinile care indeamna la milostenia trupeasca sunt:

1) Prin porunca lui Dumnezeu, zidirile lui Dumnezeu slujesc tuturor oamenilor deopotrivă. Soarele, luna, stelele strălucesc la fel pentru bogat şi pentru sărac; norii dau ploaie şi bogatului şi săracului; văzduhul ţine în viaţă şi pe bogat, şi pe sărac; focul încălzeşte la fel pe bogat şi pe sărac; apa stinge, deopotrivă, setea bogatului şi setea săracului; pământul îşi dăruieşte roadele şi bogatului, şi săracului. Aşadar, învăţăm de aici că şi bogaţii şi săracii au acelaşi drept să se îndestuleze cu bunătăţile acestei lumi. Prin urmare, rău fac aceia care se îndestulează doar ei cu bogăţiile acestei lumi, iar săracilor nu le fac parte; şi mai rău fac cei ce iau de la alţii şi îşi însuşesc loruşi.

2) Orice lucru bun am avea, nu e al nostru, ci darul lui Dumnezeu, ce ne-a fost dat nu numai spre folosul nostru, ci şi spre folosul semenilor; drept aceea: lucrurile bune care ne-au fost încredinţate nu trebuie să le ţinem doar pentru noi, ci să împărţim, întru slava lui Dumnezeu, şi fraţilor noştri creştini care sunt în nevoie. Prin urmare, vor da răspuns înaintea lui Dumnezeu cei ce nu împart din bunătăţile Lui în cinstea Celui ce ie-a dăruit, ci fie că le opresc pentru ei, fie că le risipesc în desfătări şi alte cheltuieli netrebnice.

3) Dragostea cere să ne milostivim de cei săraci şi să dăm ajutor celor nevoiaşi, să îmbrăcăm pe cel gol şi să hrănim pe cel flămând, să dăm de băut celui însetat ş.a.m.d.
(Matei 15,35-36).

4) Cei milostivi vor fi miluiţi, potrivit făgăduinţei lui Hristos. Vasile cel Mare spune: „Săracul care cere de la tine îţi cere împrumut, înfaţişându-ţi pe Cel bogat din ceruri, Care îţi va întoarce datoria; căci s-a zis: «Cine miluieşte pe sărac, dă împrumut lui Dumnezeu»” (Omilia la Psalmul 14).

5) „Judecata este fără milă pentru cei ce n-au făcut milă” (Iacob 2, 13); şi nemilostivii sunt trimişi în focul veşnic, precum spune Hristos: „Mergeţi de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care a fost gătit diavolului şi îngerilor lui; căci flămând am fost şi nu Mi-aţi dat să mănânc; însetat am fost şi nu Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi nu M-aţi primit; gol şi nu M-aţi îmbrăcat; bolnav şi în temniţă şi nu M-aţi cercetat” (Matei 25,41-43).

6) Legea firii cere să-i facem aproapelui nostru ceea ce am dori ca alţii să ne facă nouă. Vrem să mâncăm, să bem, să ne îmbrăcăm, să ne odihnim; datori suntem să înlesnim acestea şi aproapelui, căci are aceeaşi fire, acelaşi trup şi aceleaşi neputinţe ca şi noi; vor să bea, să se îmbrace, la fel ca şi noi, şi nu pot trăi fără aceste lucruri. Aşadar, cel
ce are, dar nu dă celui aflat în nevoie, a pierdut şi cea din urmă scânteie a legii fireşti, căci nu-i în aşa un om nici o compătimire faţă de cel ce are aceeaşi fire cu el; şi unul ca
acesta nu este om, ci doar pe dinafară are chip de om, dar de fapt este ca o fiară ori ca o piatră ce nu aduce nimănui vreo roadă şi nu este mişcată nici de tânguiri, nici de
plânsete.

Chiar şi păgânii, mişcaţi de legea firească [naturală], se milostivesc de nevoiaşi; iar creştinii ar trebui să fie îndemnaţi spre compătimire şi milostivire nu numai de rudenia cea după fire (adică de faptul că suntem oameni cu toţii), ci şi de cea duhovnicească; şi mai cu seamă numele lui Hristos (creştinii cunosc cât ar trebui să fie de mare, de cinstit şi de dulce acelora care-l cunosc), pomenit fiind de cel sărman, ar trebui să mijlocească aceluia care cere toată mila şi ajutorul din partea creştinilor, căci dacă pentru cineva care cere în numele unui prieten ori binefăcător iubit, nu cruţăm nimic, ci împlinim cererea, cu cât mai mult ar trebui să împlinim de dragul lui Hristos, Binefăcătorul nostru Cel mai mare, oricare cerere care nu se împotriveşte voii Lui? Să cugete fiecare dacă este vreun lucru mare a înălţa vreo căscioară celui ce nu are acoperiş, ori a îmbrăca pe cel gol, ori a răscumpăra pe cel robit, ori a slobozi de povara sa pe cel apăsat de datorii, ori a răscumpăra pe cel strâmtorat pentru dări, ori a sluji celui bolnav sau întemniţat, ori a da mână de ajutor vreunui alt nevoiaş în numele Aceluia Care, fiind de o măreţie neasemuită, a voit a se smeri până-ntr-atât şi a bea prea-amarul pahar al pătimirii şi al morţii, de dragul tău şi al mântuirii tale? Pentru numele Lui se cade să nu ne cruţăm nu doar avutul, ci şi pe noi înşine -, le vorbesc celor care cunosc numele lui Hristos.

7) Cu ce nădejde te vei ruga lui Dumnezeu, de vreme ce tu însuţi nu asculţi rugăciunea semenilor tăi? Cum vei spune: „Doamne, miluieşte!”, de vreme ce tu însuţi nu miluieşti? Cum vei cere dimpreună cu ceilalţi: „Dă, Doamne!”, de vreme ce tu însuţi nu dai măcar ce poţi să dai? Cu ce gură vei zice: „Auzi-mă, Doamne!”, de vreme ce tu însuţi nu asculţi pe cel sărman sau, mai degrabă, pe însuşi Hristos Care vorbeşte prin cel sărman? Cu ce nădejde vei întinde mâinile către Ziditorul tău, de vreme ce tu însuţi întorci spatele aproapelui care întinde către tine mâinile? Milostiv este Dumnezeu, şi milostivirea Sa cea firească îl înduplecă spre rugăciunea omenească, însă spre rugăciunea celor milostivi, căci „aceste jertfe (adică iubirea de străini şi întrajutorarea) sunt plăcute lui Dumnezeu” (Evrei 13, 16).

8) Acum este vremea bineprimită pentru a săvârşi binefaceri în cinstea şi slava bunului Dumnezeu, a cheltui, a da săracilor, „a ne face prieteni cu bogăţia nedreaptă, ca atunci
când vom sărăci, să ne primească în corturile cele veşnice” (Luca 16, 9). Acum este vremea potrivită pentru a semăna aceste seminţe bune, ca să culegem cu bucurie, la învierea cea de obşte, o roadă neasemuit mai multă şi mai bună, ce dăinuieşte în veac. „Atunci când trupul acesta stricăcios se va îmbrăca întru nestricăciune şi trupul acesta muritor se va îmbrăca întru nemurire” (I Corinteni 15, 54), fiecare va vedea roada bunelor sale osteneli; şi ceea ce seamănă acum cu nădejde, va culege în veacul cel viitor cu negrăită veselie; atunci va vedea „comoara adunată în ceruri”, comoară nestricăcioasă, pe care „nici viermele, nici molia nu o strică, iar hoţii nu o sapă, nici nu o fură” (Matei 6, 20), comoară pe care aici, pe pământ, „a împărţit-o, a dat-o săracilor” în numele lui Hristos (Psalmii 111,8;// Corinteni 9, 9).

9) Cu câtă bucurie şi plăcere se va înfăţişă cel milostiv înaintea feţei blândului şi milostivului Fiu al lui Dumnezeu, dimpreună cu numeroşii săi fraţi pe care aici i-a hrănit, i-a îmbrăcat, i-a odihnit, bolnavi ori întemniţaţi fiind ei i-a cercetat în numele lui Hristos! De câtă slavă va avea parte acolo, atunci când va fi numit părinte al numeroşilor săraci pe care i-a miluit şi i-a ajutorat aici!

10) Cât de plăcut va fi a auzi din partea Dreptului Judecător aceste vorbe mult dorite: „Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu, de moşteniţi împărăţia care v-a fost gătită vouă la întemeierea lumii, căci flămând am fost şi M-aţi hrănit; însetat am fost şi Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi M-aţi primit; gol am fost şi M-aţi îmbrăcat; bolnav am fost şi
M-aţi cercetat; în temniţă am fost şi aţi venit la Mine” 

11) Dimpotrivă, cât de cumplit va fi pentru cei nemilostivi să audă aceste cuvinte înfricoşate din partea Dreptului Judecător: „Mergeţi de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care a fost gătit diavolului şi îngerilor lui, căci flămând am fost şi nu Mi-aţi dat să mănânc; însetat am fost şi nu Mi-aţi dat să beau; străin am fost şi nu M-aţi primit; gol şi nu M-aţi îmbrăcat; bolnav şi în temniţă şi nu M-aţi cercetat”.

12) Nimeni nu-şi va lua cu sine bogăţiile plecând din această lume; ci va pleca de aici aşa cum a venit: gol, numai cu sufletul. „Noi n-am adus nimic în lume, tot aşa cum
nici nu putem să scoatem ceva din ea afară” (I Timotei 6, 7), spune apostolul. Bogăţia pe care o lăsăm aici piere după moartea noastră, fără a ne aduce vreun folos; iar bogăţia pe care o cheltuim aici în numele lui Hristos ne va fi înapoiată în ceruri cu dobândă mare, căci omul care îşi cheltuieşte averea şi o dă săracilor în numele Lui va primi din mâna cea darnică a Domnului bogăţie nestricăcioasă în locul celei stricăcioase, comoară cerească în locul celei pământeşti, vistierie veşnică în locul celei vremelnice şi mult mai mare agoniseală decât aceasta pământească, întrucât „cel ce are milă de sărman dă cu împrumut lui Dumnezeu şi El îi va răsplăti fapta lui cea bună” (Pilde 19, 17), grăieşte Solomon. Căci atât de milostiv şi de îndurat este Domnul nostru, că nici „acela care dă în numele Lui un pahar de apă rece nu-şi va pierde plata sa” (Matei 10,42; Marcu 9,41).

SFÂNTUL TIHON DE ZADONSK

Fragment din cartea "Despre pocainta. Despre adevaratul crestinism", Editura Sophia

Cumpara cartea "Despre pocainta. Despre adevaratul crestinism"

 

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2023

Vizualizari: 1255

Voteaza:

Pricinile care indeamna la milostenia trupeasca 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

milostenia faptele bune

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact