Satana si atotputernicia lui Dumnezeu

Satana si atotputernicia lui Dumnezeu

In gândirea biblică şi patristică, atotputernicia lui Dumnezeu nu este un fapt săvârşit şi încheiat, ca şi cum ar fi vorba despre ideile nemişcate dinlăuntrul fiinţei dumnezeieşti, care se manifestă acum în timp. In acest caz, independenţa reală a lui Dumnezeu faţă de lume şi libertatea fiinţelor raţionale s-ar modifica prin mijlocirea unui gen de fatalitate augustiniană, de care ar fi dependent nu doar omul, ci şi Dumnezeu. Dimpotrivă, tradiţia iudeo-creştină răsăriteană greacă s-a păzit pe sine, aşa cum vom vedea, de asemenea idei filosofice primejdioase prin insistarea asupra dogmei creaţiei reale şi din nimic, în acord cu care lumea nu este emanaţia sau copia arhetipurilor fiinţei dumnezeieşti, ci rodul voii şi lucrării dumnezeieşti.

Fiinţele raţionale create de Dumnezeu nu sunt copii ale presupuselor arhetipuri aflate în fiinţa lui Dumnezeu fiindcă intr-un asemenea caz ar fi dependente de un gen anume de predestinaţie absolută; făpturile zidite sunt cu adevărat libere întrucât sunt în afara fiinţei dumnezeieşti, chiar dacă în decursul existenţei sunt continuu şi neîncetat dependente de voia şi lucrarea dumnezeieşti. Una dintre aceste creaţii, pe deplin liberă şi după voia proprie independentă de Dumnezeu, este şi satana, care, asemenea tuturor făpturilor zidite, nu este icoana unui arhetip din fiinţa dumnezeiască, nici rău după fiinţă. Este rău şi făcător-de-rău, asemenea oamenilor răi, numai după voinţă şi lucrare.

Prin urmare, atotputernicia lui Dumnezeu nu se întinde, prin voia şi lucrarea Sa, asupra libertăţii fiinţelor raţionale. Atotputernicia dumnezeiască asupra lumii, asemenea tuturor relaţiilor dumnezeieşti cu lumea, nu aparţine fiinţei dumnezeieşti. Aşadar, atotputernicia dumnezeiască nu este micşorată din pricina faptului că răul va fi distrus în cele din urmă de obşte. Pentru prezent, au loc multe nedreptăţi şi absurdităţi, în pofida voinţei lui Dumnezeu. Dumnezeu combate răul, însă nu prin violenţă şi prin suprimarea libertăţii făpturilor, ci [o face] ca un îndelung-răbdător, prin iubire şi dreptate, fără ca fiinţa dumnezeiască să aibă ceva de suferit şi, totodată, fără a se diminua libertatea şi realitatea răului.

In clipa în care libertatea răului ar fi anihilată în vreun fel, atunci în mod automat Dumnezeu ar deveni autor al răului. Cel ce curmă libertatea răului trebuie fie să desfiinţeze răul, fie să-şi asume el însuşi răspunderea pentru existenţa lui. Astfel, Augustin, făcându-şi griji din pricina eventualei contestări a atotputerniciei lui Dumnezeu şi neavând răbdare să aştepte descoperirea acesteia la cea de-a Doua Parusie, s-a grăbit să o consolideze filosofic prin raportarea anagogică la fiinţa dumnezeiască. Străduindu-se să apere puterea lui Dumnezeu, i-a privat pe diavol şi pe om de libertate şi a sfârşit prin a atribui răul lui Dumnezeu, sub pretextul vinovăţiei oamenilor faţă de El chiar înainte de a vedea aceştia lumina zilei.

Impărăţia desăvârşită a lui Dumnezeu nu este încă o realitate generalizată. La început s-a arătat prin proroci ca făgăduinţă, apoi s-a împlinit în Hristos prin învierea sufletelor aflate în stăpânirea diavolului şi a morţii; se propagă în viaţa Bisericii pe temeiul Sfintelor Taine şi va precumpăni în chip absolut la a Doua Venire, odată cu învierea trupurilor tuturor celor morţi în vederea Judecăţii de obşte, astfel că vremea de acum a fărădelegii şi nedreptăţii va fi nimicită, între timp există pentru toţi două căi (a vieţii şi a morţii): „pe una sunt aşezaţi îngerii luminători ai lui Dumnezeu, iar pe cealaltă, îngerii satanei; şi unul [dintre domni] e Domnul din veac şi până în veac, iar celălalt - stăpânul vremii de acum a fărădelegii".

Ioannis Romanidis

Fragment din cartea "Pacatul stramosesc", Editura Sophia

Cumpara cartea "Pacatul stramosesc"

Pe aceeaşi temă

06 August 2018

Vizualizari: 1135

Voteaza:

Satana si atotputernicia lui Dumnezeu 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

satana diavolul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact