Tipurile virtutilor

Tipurile virtutilor

Sfântul Ignatie Briancianinov distinge următoarele virtuţi:
- înfrânarea trupului prin hrănirea lui cu măsură, care face să slăbească iubirea de sine;
- „întreaga înţelegere": începutul acesteia constă în neclătinarea minţii de către gândurile desfrânate, iar desăvârşirea - în curăţia văzătoare de Dumnezeu;
- neagonisirea - satisfacerea cu strictul necesar;
- blândeţea - pacea inimii, nerăutatea, liniştea minţii;
- plânsul cel fericit - frângerea dureroasa a inimii, sărăcia cu duhul;
- trezvia - observarea tuturor faptelor, cuvintelor şi gândurilor proprii, neîncrederea extremă în propria fire căzută;
- smerenia - frica de Dumnezeu, cunoaşterea propriei nimicnicii, mustrarea de sine;
- dragostea - atracţia iubirii de Domnul, vederea chipului dumnezeiesc în aproapele, bucuria duhovnicească.

Virtuţile acestea sunt rezultatul nevoinţei duhovniceşti încordate.

Impărţirea virtuţilor în sufleteşti şi trupeşti este descrisă de Sfântul Efrem Sirul. Acesta numără între virtuţile sufleteşti bărbăţia, „buna înţelegere", „întreaga înţelegere", dreptatea, din care iau naştere credinţa, nădejdea, dragostea, smerenia, blândeţea, mărinimia, răbdarea, bunătatea, simplitatea, iubirea de dreptate, libertatea duhului, „împreună-pătimirea" (compasiunea), milostivirea, dărnicia, cinstirea aproapelui, evlavia. Virtuţile trupeşti sunt înfrânarea, postirea, privegherea şi celelalte nevoinţe ale ascezei fizice.

După părerea Sfântului Ioan Scărarul, există virtuţi fireşti (naturale), dăruite de Dumnezeu tuturor (cum ar fi milostenia, fiindcă şi păgânii au compasiune; dragostea, fiindcă şi animalele varsă lacrimi; credinţa şi nădejdea), şi virtuţi mai presus de fire (supranaturale), cum ar fi curăţia, nemânierea, smerita cugetare, rugăciunea, umilinţa duhovnicească.

In nevoinţa creştinului care şi-a stabilit drept scop atingerea desăvârşirii religios-morale trebuie neapărat să distingem două momente: cel pozitiv (curăţirea şi sfinţirea inimii, iubirea de Dumnezeu şi de aproapele) şi cel negativ (lupta cu patimile şi cu păcatul, lepădarea de propriul „eu" şi de propria voie).

Aceste două principii reprezintă scopurile ascetismului, iar calea spre acest scop constă în a dezvolta treptat aceşti embrioni care au fost sădiţi în natura omului şi pot fi refăcuţi în el de către harul dumnezeiesc.

Spre îndreptarea sufletului stricat de patimi, Sfântul Grigorie Palama propune următoarele mijloace mântuitoare:

- „pomenirea morţii": ţinând minte că cel mai cumplit lucru este moartea duhovnicească, adică despărţirea sufletului nostru de Dumnezeu, trebuie să ne temem de această moarte duhovnicească, şi atunci va pieri frica în faţa morţii trupeşti;

- plânsul mântuitor pentru propriile păcate: aceasta este întristarea mântuitoare, „întristarea cea dulce a inimii", „mierea duhovnicească", ce preface lacrimile în bucurie;

- conştientizarea propriei păcătoşenii şi nevrednicii înaintea lui Dumnezeu duce la smerenie şi pocăinţă.

Sfântul Grigorie vede cele mai importante virtuţi în dragoste, rugăciune, dreptate, înfrânare, pocăinţă, postire, credinţă, smerenie. Virtuţile acestea sunt mijloacele prin care se ajunge la scopul ultim al vieţii creştinului: mântuirea sufletului. Viaţa virtuoasă, conformă cu legile duhovnicesc-morale, este condiţia mântuirii.

Virtuţile au diferite grade şi niveluri, care sunt intercorelate: „Virtuţile trupeşti să fie în tine chezăşie a celor sufleteşti, cele sufleteşti - chezăşie a celor duhovniceşti, iar cele duhovniceşti - chezăşie a cunoştinţei celei nemateriale şi fiinţiale" (Sfântul Evagrie Ponticul). „Toate virtuţile sunt legate între ele ca verigile unui lanţ duhovnicesc, şi depind una de alta: rugăciunea - de dragoste, dragostea - de bucurie, bucuria - de blândeţe, blândeţea - de smerenie, smerenia - de slujire, slujirea - de nădejde, nădejdea - de credinţă, credinţa - de ascultare, ascultarea - de simplitate" (Sfântul Macarie Egipteanul).

In felul acesta se formează o scară integrală şi progresivă a virtuţilor, care arată în ce ordine şi în ce fel trebuie dobândite virtuţile. Ea a fost aflată de asceţii creştini prin propria experienţă duhovnicească, căreia trebuie să-i dăm, bineînţeles, o foarte mare atenţie: „Preaînţeleptul nostru Domn a binevoit ca întru sudoare să mâncăm pâinea noastră, şi a făcut aceasta nu din răutate, ci ca să nu ni se aplece şi să murim, căci fiecare virtute o naşte pe următoarea. Aşadar, dacă o laşi pe maica virtuţii şi te duci să le cauţi pe fiice înaintea de a o afla pe maica lor, virtuţile acelea se vor dovedi a fi pentru suflet vipere" (Sfântul Isaac Sirul).

Scara virtuţilor trebuie străbătută de la un cap la altul, adică omul trebuie să dobândească toate virtuţile în urma dezvoltării sale duhovniceşti, l a aceasta i-a chemat pe ucenicii Săi - aşadar, şi pe toţi creştinii - însuşi Iisus Hristos, zicând: Fiţi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârşit este (Mt. 5,48). Tocmai în asta constă legea caracterului integral al virtuţilor: „Nu o singură lucrare oarecare îl duce la desăvârşire pe râvnitor, ci acesta trebuie să năzuiască cu sârguinţă spre fiecare virtute" (Ava Isaia).

LARISA ŞEHOVŢOVA, IURI ZENKO

ELEMENTE DE PSIHOLOGIE ORTODOXĂ, EDITURA SOPHIA

Cumpara cartea "ELEMENTE DE PSIHOLOGIE ORTODOXĂ"

 

Pe aceeaşi temă

01 Aprilie 2022

Vizualizari: 2357

Voteaza:

Tipurile virtutilor 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact