Trairea cu sens a credintei

Trairea cu sens a credintei

Părintele Dumitru Stăniloae spunea că trăirea credinței trebuie canalizată spre o „ţintă”, pentru a duce sufletul, după „legi precise” duhovnicești, spre „tot mai multă curăţie şi dragoste”.

Doar așa trăirea are valoare, întrucât este o „înaintare cu rânduială spre ţinta desăvârşirii”, nu o orbecăială fără reguli și fără sens.

De aceea nu există credință curată cât timp nu ne străduim să ne schimbăm inimile, după modelul Sfinților Părinți, împlinind voia lui Dumnezeu.

În caz contrar, trăirea se reduce la sentimente sau sentimentalisme, la vorbire fără conținut și la fapte făcute mai mult din obligație, sau pentru un câștig (inclusiv duhovnicesc) imediat sau pentru alte scopuri cu iz de egoism.

Trăirea credinței nu este o simplă „stare sufletească”, care vine atunci „când se nimereşte”, sau pe care o provocăm noi „prin cuvinte frumoase”.

Nici nu se reduce la o simțire din care lipsește „păstrarea statornică şi dezvoltarea progresivă” a credinței spre o „ţintă clară”, care este curățirea inimii și dobândirea Duhului Sfânt (Părintele Dumitru Stăniloae, „Filocalia”, vol. I).

Altfel râmânem doar cu încântarea și mulțumirea de sine, în timp ce în suflet patimile și răutățile ne vor otrăvi în continuare cugetele, gândurile, vorbele și faptele.

Chiar dacă nu toți vor ajunge la „culmea virtuții”, totuși, prin dorință sinceră și sârguință, oamenii se fac „mai buni sau în nici un caz mai răi. Iar acest folos al sufletului nu este mic. Căci în cunoştinţa şi credinţa cea către Dumnezeu stă mântuirea şi desăvârşirea sufletului” (Sf. Antonie cel Mare, „Filocalia”, vol. I).

Adevărata „călătorie” care ne împlinește, ca oameni chemați de Dumnezeu la desăvârșire, este cea interioară, o experiență transfiguratoare în harul Duhului Sfânt care ne descoperă Împărăția lui Dumnezeu dinlăuntrul nostru.

Dacă nu ar fi așa, după mintea noastră ar însemna că toți cei care se nasc cu diferite handicapuri sau care pe parcurs, din cauza unor boli ori accidente, sunt privați de o existență „normală”, vor fi definitiv „condamnați” la neîmplinire și nefericire de către un Dumnezeu „nedrept”.

Pentru că identificăm, în mod superficial, sensul vieții, nu cu împlinirea prin și în IUBIRE, ci cu satisfacerea într-o măsură cât mai mare a plăcerilor și dorințelor noastre egoiste.

De fapt nu există „handicap” și „infirmitate” mai mare pentru noi, decât lipsa IUBIRII din viața noastră. E „iadul” sufletesc personal pe care fiecare îl trăiește cu durere în felul său, indiferent de poziția socială, de avere sau de inteligență.

Duhul Sfânt pogoară în orice inimă arsă de dor, o inimă „sănătoasă”, chiar dacă acea inimă e într-un scaun cu rotile, chiar dacă n-a văzut lumea, chiar dacă nu e „erudită”, chiar dacă e neștiută și nebăgată în seamă de nimeni...

Singurul criteriu de judecată a toate și a toți, criteriu cu adevărat absolut, este IUBIREA. Ea ne va arăta tuturor așa cum suntem și cine suntem.

O vorbă de-a noastră românească zice: „Ce-am fost și ce-am ajuns”. Asta ne descoperă că de la chipul lui Dumnezeu, pe care toți îl avem pecetluit în adâncul ființei, și până la asemănarea cu Dumnezeu, e cale lungă și mult de lucru.

Din nefericire pentru toți, unii o iau pe căile întortocheate ale păcatelor, deși li se par drepte, și ajung să se asemene dobitoacelor: „Şi omul, în cinste fiind, n-a priceput; alăturatu-s-a dobitoacelor celor fără de minte şi s-a asemănat lor” (Psalmi 48, 12).

Alții ajung să fie asemenea dracilor, a căror credință e chiar mai mare, pentru că puțini oameni se cutremură înaintea lui Dumnezeu: „Tu crezi că unul este Dumnezeu? Bine faci; dar şi demonii cred şi se cutremură” (Iacov 2, 19).

Iar despre cei îngâmfați, care umblă „după îmboldirile cărnii, în pofte spurcate”, Sfânta Scriptură spune că ajung să dispreţuiască „domnia cerească” și „nu se cutremură să hulească măririle (din cer)” (II Petru 2, 10).

Cu toate că și dracii cred, ei nu împlinesc niciodată voia Domnului. Așa a ajuns și omul din cauza împietririi inimii: crede și trăiește credința, dar într-un mod deformat și superficial. Astfel, prin tot ce face, omul caută să urmeze intereselor personale și să i se împlinească mereu voia proprie, și acesta este și motivul pentru care Îl cheamă pe Dumnezeu în rugăciune.

Pentru că nu Îl mai căutăm pe Hristos pentru El Însuși, ci doar pentru a ne împlini cererile egoiste, dacă se poate cât mai repede, fără efort și așa cum vrem noi. Și acest fapt este adeverit de modul în care ne comportăm dacă nu am primit ceea ce am cerut sau dacă am primit.

În ultimul caz, Îl dăm la o parte pe Dumnezeu din ale noastre, pentru a nu ne deranja cumva, urmând să-L căutăm când se mai ivește vreo problemă. Până atunci însă ne întoarcem la vechile noastre obiceiuri.

Când vizităm un prieten mergem de dragul lui, ca să-l vedem, și întâlnindu-ne să ne bucurăm împreună, sau mergem pentru ceea ce ne pune pe masă și pentru vorbele frumoase care ne mângâie auzul și orgoliul?

De aceea ar trebui să ne iubim unii pe alții pentru frumusețea chipului dinlăuntrul nostru și, în același timp, ar trebui să ne doară întunecarea acestui chip luminos din noi.

Au fost oameni care s-au născut și au crescut în vremuri și în medii familiale și sociale potrivnice sau care au fost robiți de patimi grele, și totuși au ajuns, dacă nu sfinți, atunci creștini la locul lor, cu credință curată, ceea ce nu e puțin lucru.

Astăzi, într-o lume a progresului și a comodității, vedem cum tot mai mulți oameni se netrebnicesc din cauza ofertei de păcate, ambalate în strălucitoare amăgiri, care ne îmbie seducător la tot pasul. Alegerea însă ne aparține!

Când ne doare că am căzut din neputință omenească în păcat și apoi suntem atenți să nu mai cădem, atunci e un „semn vizibil” că Dumnezeu este aproape de inima noastră...

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

18 Iunie 2019

Vizualizari: 775

Voteaza:

Trairea cu sens a credintei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

credinta

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact