Trapeza cu pacatosi

Trapeza cu pacatosi

Şi a fost când şedea El în casă, iată, mulţi vameşi şi păcătoşi venind, şedeau cu Iisus şi cu ucenicii Lui.

Şi văzând Fariseii, au zis ucenicilor Lui: pentruce cu vameşii şi cu păcătoşii mănâncă şi bea Dascălul vostru?

Iar Iisus auzind au zis lor: n'au trebuinţă cei sănătoşi de doctor, ci cei bolnavi

Deci mergând, învăţaţi-vă ce este: milă voesc, iar nu jertfă; că n'am venit să chem pre cei drepţi, ci pre cei păcătoşi la pocăinţă. /Mt. 9,10-13/

Fiilor, nu ştiţi cât de mult îmi amintesc cele pe care astăzi le-am citit, de viaţa de mănăstire în înfăţişarea ei de început, de obşte.

Intrarea în mănăstire este o hotărâre şi înclinare cu voie către aceasta, iar nu ceva ursit de soartă. Pentru cei care vieţuiesc în Hristos, nu se potriveşte a spune că „cineva poate, iar altcineva nu poate." Aceasta este îndreptăţire de sine.

Adevărat este doar faptul că cineva nu vrea, iar cineva vrea ca întreaga sa viaţă să o afierosească lui Hristos. Aceasta este şi o hotărâre îndelung cugetată şi bine rânduită, fiind că orice om care vrea să vină în mănăstire trebuie să ştie întocmai pentru ce vine, ce se cere de la el în mănăstire, la ce trebuie să se aştepte, cum trebuie să facă etc.

Cel care s'a hotărât să trăiască în mănăstire, e dator înainte de toate să îşi dea seama că că este bolnav şi păcătos; că Hristos a venit să-i mântuiască pe cei bolnavi şi păcătoşi,iar nu pe cei care cred despre sine că sânt sănătoşi şi drepţi. /cf. Mc. 2, 17/

Patimile noastre pricinuiesc starea noastră bolnavă şi păcătoşenia noastră. Lupta pentru slavă şi putere (iubirea de slavă), lupta pentru bani şi avere (iubirea de argint) şi dorul după îndulcirile trupeşti (iubirea de plăcere) trăite de foarte multe ori au devenit a doua noastră natură. Ne aflăm sub robia păcatului, îmbătaţi de ademenirea lui. Mintea noastră căzută şi înrobită este mândră, împrăştiată şi întunecată. Voinţa şi dorinţa noastră pentru bine sânt slăbite.

Tot aşa, nou-veni tul trebuie să ştie că lupta lui de căpătâi, după intrarea în mănăstire, va fi cu patima iubirii de slavă, iar nu cu patima iubirii de argint şi nici cu patima iubirii de plăceri. In mod obişnuit, de ultimele două patimi ne eliberăm încă din momentul intrării în Biserică, după prima spovedanie, la începutul vieţii noastre duhovniceşti ortodoxe.

Insă, lucrarea nevoinţei arată că de înalta gîndire despre sine însuşi şi de mintea noastră, ca şi principiu pentru toate cele văzute şi nevăzute, ne lepădăm foarte greu. Înrobirea minţii de mândrie, de înalta părere de sine însuşi este singura pricină întrucât, şi după atâta vreme petrecută in mănăstire, fără condiţii şi fără lupte de împlinire a patimilor iubirii de argint şi iubirii de plăcere, cei mai mulţi il intre noi nu dobândesc darul rugăciunii minţii şi inimii.

Când vom desface inima într'o măsură îndestulătoare şi de această patimă, atunci vom primi şi darul rugăciunii în inimă.

Prin urmare, pentru a pune început bun şi a atinge primul ţel, vremelnic - deschiderea inimii şi rugăciunea minţii şi a inimii -, cel ce vine în mănăstire trebuie să înţeleagă că mintea sa este mândră, împrăştiată şi întunecată - stare pe care fiecare om cugetând va putea uşor să o desprindă din însuşirea cea bună şi din preamultul rugăciunii sale.

Tot aşa trebuie să ştie şi că mintea, prin nevoinţă isihastă, trebuie să o prefacă în minte smerită, adunată şi luminată. Această prefacere a minţii este, de fapt, înnoirea minţii.
Expresia „înnoirea minţii" este tâlcuirea întocmai a cuvântului grecesc /metanoia/, care la noi este tradus prin „pocăinţă."

Astfel, celui ce vine în mănăstire îi stă în faţă nevoinţă pocăinţei sau mai bine spus înnoirea minţii. In viaţa de zi cu zi, aceasta înseamnă că lucrul de început şi de căpetenie trebuie să fie următorul: ca mintea sa să o supună minţii părintelui duhovnicesc prin desăvârşită ascultare. Tot la fel trebuie să se trudească a le fi ascultător şi tuturor părinţilor, fraţilor sau maicilor, surorilor din mănăstire, câtă vreme nu încalcă ascultarea faţă de părintele duhovnicesc. Aceasta este ne-voinţa ocupării ultimului loc, cum se aminteşte în Evanghelie, de care omul trebuie numai să se apuce, iar nu să-l ferească cu toate puterile. Pe acest din urmă loc trebuie să rămână până când va fi chemat pe un loc mai sus - adică până când va dobândi darul rugăciunii minţii şi inimii. In viaţa de fiecare zi din mănăstire acest lucru înseamnă şi că trebuie ca întotdeauna să împlinească mai întâi voia şi dorinţa celuilalt decât pe a lui proprie.

Deci, când nou-venitul în chip slobod şi cu iubire intră în ascultare, adică atunci când îşi pune mintea lui sub asculta re de mintea părintelui său duhovnicesc, din acea clipă în
cepe şi mersul pe calea vindecării sale duhovniceşti; începe curăţirea energiei minţii sale, iar prin energie se curăţă şi esenţa minţii aflată în inimă. încetează hrănirea patimii iubirii de slavă şi începe prefacerea ei. Tocmai în desăvârşita ascultare, întreagă şi nemijlocită, găsim înţelesul nevoinţei noastre monahiceşti. Toate celelalte le avem şi în lume...

Nou-venitul trebuie să rămână în această nevoinţă, răbdând toate ispitele şi nevoile ce le va avea după aceea, cu mulţumire către Dumnezeu. Şi nu trebuie să murmure pentru situaţiile care îi lovesc trufia lui, pentru că acestea doar îl ajută să vadă ce are în inimă şi ce trebuie să cureţe în ea. De aceea şi Sfinţii Părinţi din pustie ştiau să spună că, dacă nu ar fi ispitele, nimeni nu ar putea să se mântuiască. Tot aşa, în toate ispitele nou-venitul se cuvine să recunoască marea iubire a lui Dumnezeu faţă de el. Pentru că şi doctorul, când vrea să ne ajute şi să ne cureţe rana, face ceva ce mai întâi ne doare. Dar despre aceste lucruri altă dată...

Cu desăvârşita ascultare faţă de părintele duhovnicesc, nou-venitul, în fapt, arată prin lucrare şi credinţa, şi încrederea sa în iubirea şi pronia dumnezeiască pentru mântuirea lui. Cela ce ascultă pre voi, pre Mine Mă ascultă, şi cela ce se leapădă de voi, de Mine se leapădă. Iar cela ce se leapădă de Mine se leapădă de Cela ce M'au trimis pre Mine. /Lc. 1o, 16/ De aceea ascultarea, adică îndrumarea duhovnicească nu trebuie fie înţeleasă ca închinare la idoli, ci în hotarele zidiri comuniunii şi legăturii noastre cu Dumnezeu: Cu preţ sânteţi cumpăraţi; nu vă faceţi robi oamenilor. /1 Cor. 7, 23/ Acesta este moment hotărâtor în nevoinţă ascultării, ce nu trebuie să se scape din vedere!

Dacă, totuşi, după intrarea în mănăstire, nou-venitul stăruie să lucreze o anumită vrere şi plan de-al său, sau dacă în treburile de fiecare zi alege voia sa, prin aceasta el arată
că nu îi crede Domnului, ci lui însuşi, sau altfel spus, aceasta arată că se sprijină pe mintea sa bolnavă. In acest fel dă greş în toate încă de la început şi îşi lasă inima înrobită şi pângărită de patima iubirii de slavă. Nu este luminare, nu este îndumnezeire. Mândria (iubirea de slavă deşartă) se vădeşte în feluri diferite, dar, de fapt, ea este neîncredere în Dumnezeu şi în pronia şi iubirea Lui pentru noi: Cum puteţi voi să credeţi, slavă unul de la altul luând, şi pre slava cea dela singur Dumnezeu nu o căutaţi? Ioan 5, 44/ Iar în ce facem de zi cu zi ea se arată ca neascultare faţă de părintele duhovnicesc şi ca nerăbdare şi nemulţumire în ispite.

Şi să încheiem: fiecare om ce vrea să intre şi să rămână în mănăstire trebuie să înţeleagă, ca cel dintâi lucru, că asta se datorează stării lui bolnave şi păcătoase şi mai ales înrobirii sale de patima iubirii de slavă deşartă. Iar ceea ce, tot ca prim lucru, trebuie să mai ştie, este cunoaşterea şi experienţa Sfinţilor Părinţi, a faptului că această patimă se vindecă în ascultare întreagă şi nemijlocită, întemeiată pe credinţa şi încrederea sa în iubirea şi pronia Lui Dumnezeu pentru el şi care se mai arată ca îndelungă răbdare cu mulţumire Lui Dumnezeu pentru toate ispitele şi nevoile ce le întâmpină.

Putem să băgăm de seamă că şi cu ascultarea desăvârşită faţă de părintele duhovnicesc, şi cu credinţă şi încredere în iubirea şi pronia dumnezeiască pentru noi, şi cu îndelungă răbdare, cu mulţumire lui Dumnezeu pentru toate ispitele şi nevoile pe care le întâmpinăm, noi, de fapt, încetăm să hrănim patima minţii noastre - iubirea de slavă deşartă (mândria, înalta părere de sine) - şi ne orânduim pe calea vindecării, pe calea curăţirii inimii de patimi, a luminării minţii şi a îndumnezeirii persoanei noastre zidită după chipul lui Dumnezeu.

Fragment din cartea "Nici Eu nu voi spune vouă...", Editura Predania

Cumpara cartea "Nici Eu nu voi spune vouă..."

Pe aceeaşi temă

09 Ianuarie 2024

Vizualizari: 512

Voteaza:

Trapeza cu pacatosi 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact