Umbrirea Sfintei Fecioare Maria

Umbrirea Sfintei Fecioare Maria

Fecioara Maria este prima şi singura care a realizat în chip deplin sfinţenia. Neprivind la nimic din cele create, dar purtând în inima ei de Mamă toată durerea și suferința lumii, Ea a ajuns mai presus de heruvimi şi de serafimi pentru că, în timp ce aceştia stau în jurul tronului lui Dumnezeu şi văd doar slava Lui, Maica Domnului a primit în Ea însăşi Cuvântul lui Dumnezeu şi stă de-a dreapta Lui în cer.

Așa cum spune Sf. Grigorie Palama, Fecioara Mamă este „hotar” între natura creată şi cea necreată, „vasul tuturor harurilor” şi „imaginea vie a tuturor virtuţilor”. Ea este „slava celor de pe pământ, desfătarea celor din cer, podoaba întregii creaţii. Ea este început, izvor şi rădăcină a nădejdii revărsate nouă în ceruri” (Omilia 14, 15).

Prin înomenirea lui Iisus Hristos cerul şi pământul s-au unit, întrucât El este Dumnezeu adevărat, a doua Persoană din Sfânta Treime, care stă de-a dreapta Tatălui şi este, în acelaşi timp, Om adevărat, „cel de-al doilea Adam”, aşa cum Îl numeşte Sf. Apostol Pavel.

Taina întrupării Mântuitorului nostru constituie evenimentul ce împlineşte prezicerile proorocilor şi desfiinţează blestemul protopărinţilor Adam și Eva.

Maica Domnului participă la acest eveniment mântuitor, nu într-un mod pasiv şi nu doar prin credinţă şi ascultare. În calitatea ei de „Theotokos”, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu „oferă drept ofrandă” întreaga ei persoană şi, înainte de toate, fecioria ei, prin care este intim unită cu Cuvântul lui Dumnezeu ca „mireasă” a Lui, și „prin care a pledat înaintea lui Dumnezeu cauza întregii omeniri” (Ermanno M. Toniolo, „Acatistul Maicii Domnului explicat. Imnul şi structurile lui mistagogice”, Edit. Deisis, Sibiu, 2009, p. 258).

Niciodată omul nu a fost şi nu va fi mai aproape de Dumnezeu ca şi în cazul Sf. Fecioare Maria. Este maximum de apropiere posibilă, prin care sângele Fecioarei se revarsă în sângele Pruncului Iisus, iar din inima ei se desprinde „inima de carne” a Lui, în care va încăpea apoi întreaga umanitate, cu toate neputințele și relele ei, pentru a fi vindecată și sfințită.

Pântecul Fecioarei Maria devine astfel „altarul” în care s-a copt, aşa cum spune imnul liturgic, Pâinea Vieţii (Pr. Emil Jurcan, „Resacralizarea logosului uman prin revenirea la Logosul divin”, pp. 27-28).

Duhul Sfânt este Cel care L-a zămislit pe Hristos în formă de „prezenţă istorică”, atunci când a umbrit-o pe Sf. Fecioară cu harul Său, în timp ce Preacurata, aducându-şi întreaga ei viaţă ofrandă lui Dumnezeu, a contribuit la împăcarea noastră cu El.

Împăratul tuturor a dorit frumuseţea negrăită a Sfintei Copile (Ps. 44, 13), de aceea El S-a pogorât şi a umbrit-o, după cum afirmă Sf. Evanghelist Luca: „Duhul Sfânt se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri” (Lc. 1, 35).

Dumnezeu însă nu și-a arătat venirea prin întuneric şi „într-o pară de foc” (Ieşirea 3, 2), precum s-a întâmplat cu Moise, nici prin vijelie, nor şi „adiere de vânt lin” (III Regi 19, 12), ca în cazul profetului Ilie, ci Puterea lui Dumnezeu a „adumbrit” în chip nemijlocit, fără vreo „perdea”, pântecul atotpreacurat şi feciorelnic, fără nici un intermediar, nici aer, nici eter, nici altceva din cele sensibile sau din cele mai presus de acestea (Sf. Grigorie Palama, Omilia 37, 4).

Iar ceea ce numim „umbrirea” Fecioarei de Puterea Celui Preaînalt a fost de fapt o „unire” a ei cu Dumnezeu şi o „formare” a umanităţii Lui din pântecul preasfânt şi feciorelnic al Maicii Domnului (Sf. Grigorie Palama, Omilia 53, 45).

„Dar întrucât ceea ce aruncă umbră îşi produce prin fire forma şi figura proprie în lucrul umbrit, de aceea în pântecul ei a avut loc nu numai o unire, ci şi o formare, iar ceea ce s-a format din amândouă, din Puterea Celui Preaînalt şi din acel pântec preasfânt şi feciorelnic, a fost Cuvântul întrupat al lui Dumnezeu” (Sf. Grigorie Palama, Omilia 37, 4).

Și petrecând pe pământ împreună cu oamenii (Baruh 3, 38), Fiul lui Dumnezeu a restaurat şi a îndumnezeit firea noastră căzută.

Superioritatea Sf. Fecioare Maria faţă de puterile cerești o arătă faptul că la Buna Vestire, Ea a fost umbrită nu de un înger, ci de Însuşi Cuvântul lui Dumnezeu.

„Căci pe Ea avea să o umbrească nu un înger, nu un arhanghel, nici înşişi heruvimii sau serafimii, ci Însăşi Puterea enipostatică a Celui Preaînalt (Lc. 1, 35), şi vorbind cu Ea nu prin vijelie şi nor (Iov 38, 1), nu prin beznă şi foc (Ieșirea 19, 18; 20, 21), nu printr-o adiere de vânt subţire (3 Regi 19, 12), cum o făcuse odinioară celor vrednici, fiecăruia la timpul lui, ci Însăşi Puterea Celui Preaînalt a umbrit pântecul feciorelnic în chip nemijlocit” (Diac. Ioan I. Ică jr., „Maica Domnului în teologia secolului XX şi în spiritualitatea isihastă a secolului XIV: Grigorie Palama, Nicolae Cabasila, Teofan al Niceei”, Edit. Deisis, Sibiu, 2008, p. 353).

Întruparea Fiului lui Dumnezeu este Taina cea mare a credinţei şi a teologiei noastre, prin care Cuvântul S-a făcut „fără schimbare” trup din Duhul Sfânt şi din Maria, Sfânta Pururea Fecioară Născătoare de Dumnezeu (Sf. Ioan Damaschin, „Dogmatica”, Edit. Anastasia, Bucureşti, 2004, p. 45).

Un bun prilej de a medita sau măcar de a ne aduce aminte, din când în când, de „deșertarea de sine” și de pogărârea din cer, la noi nevrednicii, a Fiului lui Dumnezeu și de smerenia și desăvârșita ascultare a Sf. Fecioare Maria față de voia Domnului.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

12 Martie 2019

Vizualizari: 1063

Voteaza:

Umbrirea Sfintei Fecioare Maria 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact