Umbrirea Sfintei Fecioare Maria

Umbrirea Sfintei Fecioare Maria

Fecioara Maria este prima şi singura care a realizat în chip deplin sfinţenia. Neprivind la nimic din cele create, dar purtând în inima ei de Mamă toată durerea și suferința lumii, Ea a ajuns mai presus de heruvimi şi de serafimi pentru că, în timp ce aceştia stau în jurul tronului lui Dumnezeu şi văd doar slava Lui, Maica Domnului a primit în Ea însăşi Cuvântul lui Dumnezeu şi stă de-a dreapta Lui în cer.

Așa cum spune Sf. Grigorie Palama, Fecioara Mamă este „hotar” între natura creată şi cea necreată, „vasul tuturor harurilor” şi „imaginea vie a tuturor virtuţilor”. Ea este „slava celor de pe pământ, desfătarea celor din cer, podoaba întregii creaţii. Ea este început, izvor şi rădăcină a nădejdii revărsate nouă în ceruri” (Omilia 14, 15).

Prin înomenirea lui Iisus Hristos cerul şi pământul s-au unit, întrucât El este Dumnezeu adevărat, a doua Persoană din Sfânta Treime, care stă de-a dreapta Tatălui şi este, în acelaşi timp, Om adevărat, „cel de-al doilea Adam”, aşa cum Îl numeşte Sf. Apostol Pavel.

Taina întrupării Mântuitorului nostru constituie evenimentul ce împlineşte prezicerile proorocilor şi desfiinţează blestemul protopărinţilor Adam și Eva.

Maica Domnului participă la acest eveniment mântuitor, nu într-un mod pasiv şi nu doar prin credinţă şi ascultare. În calitatea ei de „Theotokos”, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu „oferă drept ofrandă” întreaga ei persoană şi, înainte de toate, fecioria ei, prin care este intim unită cu Cuvântul lui Dumnezeu ca „mireasă” a Lui, și „prin care a pledat înaintea lui Dumnezeu cauza întregii omeniri” (Ermanno M. Toniolo, „Acatistul Maicii Domnului explicat. Imnul şi structurile lui mistagogice”, Edit. Deisis, Sibiu, 2009, p. 258).

Niciodată omul nu a fost şi nu va fi mai aproape de Dumnezeu ca şi în cazul Sf. Fecioare Maria. Este maximum de apropiere posibilă, prin care sângele Fecioarei se revarsă în sângele Pruncului Iisus, iar din inima ei se desprinde „inima de carne” a Lui, în care va încăpea apoi întreaga umanitate, cu toate neputințele și relele ei, pentru a fi vindecată și sfințită.

Pântecul Fecioarei Maria devine astfel „altarul” în care s-a copt, aşa cum spune imnul liturgic, Pâinea Vieţii (Pr. Emil Jurcan, „Resacralizarea logosului uman prin revenirea la Logosul divin”, pp. 27-28).

Duhul Sfânt este Cel care L-a zămislit pe Hristos în formă de „prezenţă istorică”, atunci când a umbrit-o pe Sf. Fecioară cu harul Său, în timp ce Preacurata, aducându-şi întreaga ei viaţă ofrandă lui Dumnezeu, a contribuit la împăcarea noastră cu El.

Împăratul tuturor a dorit frumuseţea negrăită a Sfintei Copile (Ps. 44, 13), de aceea El S-a pogorât şi a umbrit-o, după cum afirmă Sf. Evanghelist Luca: „Duhul Sfânt se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri” (Lc. 1, 35).

Dumnezeu însă nu și-a arătat venirea prin întuneric şi „într-o pară de foc” (Ieşirea 3, 2), precum s-a întâmplat cu Moise, nici prin vijelie, nor şi „adiere de vânt lin” (III Regi 19, 12), ca în cazul profetului Ilie, ci Puterea lui Dumnezeu a „adumbrit” în chip nemijlocit, fără vreo „perdea”, pântecul atotpreacurat şi feciorelnic, fără nici un intermediar, nici aer, nici eter, nici altceva din cele sensibile sau din cele mai presus de acestea (Sf. Grigorie Palama, Omilia 37, 4).

Iar ceea ce numim „umbrirea” Fecioarei de Puterea Celui Preaînalt a fost de fapt o „unire” a ei cu Dumnezeu şi o „formare” a umanităţii Lui din pântecul preasfânt şi feciorelnic al Maicii Domnului (Sf. Grigorie Palama, Omilia 53, 45).

„Dar întrucât ceea ce aruncă umbră îşi produce prin fire forma şi figura proprie în lucrul umbrit, de aceea în pântecul ei a avut loc nu numai o unire, ci şi o formare, iar ceea ce s-a format din amândouă, din Puterea Celui Preaînalt şi din acel pântec preasfânt şi feciorelnic, a fost Cuvântul întrupat al lui Dumnezeu” (Sf. Grigorie Palama, Omilia 37, 4).

Și petrecând pe pământ împreună cu oamenii (Baruh 3, 38), Fiul lui Dumnezeu a restaurat şi a îndumnezeit firea noastră căzută.

Superioritatea Sf. Fecioare Maria faţă de puterile cerești o arătă faptul că la Buna Vestire, Ea a fost umbrită nu de un înger, ci de Însuşi Cuvântul lui Dumnezeu.

„Căci pe Ea avea să o umbrească nu un înger, nu un arhanghel, nici înşişi heruvimii sau serafimii, ci Însăşi Puterea enipostatică a Celui Preaînalt (Lc. 1, 35), şi vorbind cu Ea nu prin vijelie şi nor (Iov 38, 1), nu prin beznă şi foc (Ieșirea 19, 18; 20, 21), nu printr-o adiere de vânt subţire (3 Regi 19, 12), cum o făcuse odinioară celor vrednici, fiecăruia la timpul lui, ci Însăşi Puterea Celui Preaînalt a umbrit pântecul feciorelnic în chip nemijlocit” (Diac. Ioan I. Ică jr., „Maica Domnului în teologia secolului XX şi în spiritualitatea isihastă a secolului XIV: Grigorie Palama, Nicolae Cabasila, Teofan al Niceei”, Edit. Deisis, Sibiu, 2008, p. 353).

Întruparea Fiului lui Dumnezeu este Taina cea mare a credinţei şi a teologiei noastre, prin care Cuvântul S-a făcut „fără schimbare” trup din Duhul Sfânt şi din Maria, Sfânta Pururea Fecioară Născătoare de Dumnezeu (Sf. Ioan Damaschin, „Dogmatica”, Edit. Anastasia, Bucureşti, 2004, p. 45).

Un bun prilej de a medita sau măcar de a ne aduce aminte, din când în când, de „deșertarea de sine” și de pogărârea din cer, la noi nevrednicii, a Fiului lui Dumnezeu și de smerenia și desăvârșita ascultare a Sf. Fecioare Maria față de voia Domnului.

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

12 Martie 2019

Vizualizari: 1097

Voteaza:

Umbrirea Sfintei Fecioare Maria 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact