Vointa proprie

Vointa proprie

„Voinţa proprie" (sau idion thelema) este termenul folosit în literatura ascetică pentru a se denumi voinţa firii căzute a omului (cf. Efeseni 2, 3). Sfântul Ioan Scărarul nu dispreţuia voinţa omului, ci sublinia faptul că ea s-a desprins de voia lui Dumnezeu, cu care era unită la începuturile creaţiei. El le recomanda atât monahilor, cât şi tuturor credincioşilor doritori să afle împărăţia lui Dumnezeu pe pământ, să se lepede mai întâi de părerea de sine şi de impunerea voii proprii (idiognomon rythmos), de conducerea prin sine însuşi (idior-rythmia) şi de încrederea în judecata proprie (oikeiopiston), prevenindu-i că, dacă nu vor avea grijă să se ferească de toate acestea, vor rătăci calea spre mântuire. Ascultarea înseamnă, în primul rând, renunţarea la propria voie şi desprinderea de idiorrytbmia. Cei ce încearcă să-şi satisfacă propria voie, disociindu-se de voia divină şi de cea a semenilor lor, se răzvrătesc împotriva lui Dumnezeu. Numai dacă ne vom lepăda de voia proprie şi ne vom supune voii lui Dumnezeu, care ne este mijlocită de părintele nostru duhovnicesc, vom demonstra că nu facem parte din categoria celor care-L înfruntă pe Dumnezeu, răzvrătindu-se împotriva Lui. Să rupem deci hârtia care ne ţine în robia propriei voinţe şi care ne îndeamnă să pretindem, în mod arbitrar, că avem „drepturile" noastre! În mod paradoxal, ne exercităm cu adevărat propria voie numai atunci când, printr-un act de autodisciplină, ne supunem părintelui duhovnicesc şi ne armonizăm voinţa proprie cu voia lui Dumnezeu.

Supunerea nu este o sarcină uşoară. Din cauza condiţiei umane căzute şi întru totul absorbite de sine, chiar şi asceţii trebuie să facă uneori eforturi supraomeneşti pentru a-şi tăia propria voie şi a se cuceri voii lui Dumnezeu. Supunerea e o situaţie de limită - or, situaţiile de limită impun măsuri de limită.

Deşi unii credincioşi consideră că, pentru a se sfinţi şi împărtăşi de divino-omenitatea lui Hristos, e suficient să renunţe la anumite plăceri egoiste şi strict personale, adevărul este că făptura umană trebuie să se înstrăineze cu desăvârşire de voia proprie, care s-a desprins de Dumnezeu odată cu căderea protopărinţilor din Rai. Cel ce se leapădă de voia proprie, ne încredinţează Sfântul Ioan Scărarul, nu numai că va primi răsplătire, dar „va moşteni viaţa veşnică", iar Ava Dorotei din Gaza merge mai departe, afirmând că „cel ce vrea să dobândească mântuirea trebuie să renunţe întru totul la voia sa". Poarta cea „strâmtă" şi calea cea „îngustă" a renunţării încep printr-un proces lent şi dureros, asemănător celui prin care a trecut Hristos însuşi (cf. Luca 22,42) - dar dacă voni rămâne lângă Cel ce a îndurat răstignire şi moarte pe cruce pentru noi şi pentru a noastră mântuire, vom „vorbi cu îngerii" şi vom sta „de-a dreapta" Lui la învierea cea de obşte.

Din Vechiul Testament aflăm că neascultarea echivalează cu moartea (cf. Numerii 16 şi Ieşirea 14); ştiind aceasta, Sfinţii Părinţi vorbeau adeseori despre „moartea voii proprii" ca despre un remediu al morţii provocate de neascultare. Plecându-ne voia şi aşezând-o la picioarele părintelui nostru duhovnicesc, nu o vom omorî, ci o vom înmormânta ştiind că ea va învia - aşa cum a înviat Hristos Domnul. Inmormântarea voii proprii se face de bunăvoie. Sfântul Ioan Scărarul precizează că ea e strâns legată de „învierea smereniei". Prin urmare, deşi pare de ordin negativ, lepădarea de propria voie este de fapt o realizare cât de poate de pozitivă şi dătătoare de viaţă.

In calitate de discipoli ai lui Hristos, scopul nostru este de a căuta să împlinim voia lui Dumnezeu şi de a ne supune Lui în tot ceea ce facem, gândim sau simţim: „Cel ce aleargă cu socoteală pe această cale sfântă, toate ocupaţiile, toate rostirile, toate gândurile, fiecare pas şi toate mişcările le va săvârşi potrivit voinţei Domnului, prin Domnul, şi, în aşa fel, de parcă le-ar lucra în faţa Domnului."

Armonizarea propriei voinţe cu voia lui Dumnezeu nu se poate înfăptui decât dacă ne dezbrăcăm mai întâi de voinţa noastră ca de o haină a ruşinii, aruncând-o, şi dacă, lepădându-ne astfel de ea, ne apropiem de Dumnezeu cu toata smerenia - sau, cum ne îndeamnă Sfântul Varsanufie, cu ferma convingere că nu avem pe nimeni pe lume în afară de El: „învăţătura cea prealuminoasă a Mântuitorului nostru este aceasta: «Facă-se voia Ta!» Cel ce spune această rugăciune din inimă părăseşte voia sa şi le lasă pe toate în voia lui Dumnezeu."

Transcenderea propriei voinţe este un proces continuu care se desfăşoară de-a lungul întregii noastre vieţi duhovniceşti. Să ne străduim în fiecare împrejurare a vieţii noastre să biruim firea noastră cea răzvrătită şi să ne înălţăm mai presus de ea spre armonia care ne-a fost dăruită dintru începuturile creaţiei; fiecare gând şi fiecare mişcare să ne facă mai sme riţi, pentru a nu ne înstrăina de voia lui Dumnezeu. In timp ce unii dintre noi vor trebui să lucreze cu multă răbdare la tăierea propriei voinţe, cei desăvârşiţi vor cunoaşte voia lui Dumnezeu în chip direct, nemijlocit, prin întâlnirile lor personale cu El în rugăciune.

In ultimă instanţă, idion thelema nu poate fi dezrădăcinată numai prin eforturile proprii, ci cu ajutorul harului lui Dumnezeu. Dumnezeu taie voia proprie cu „sabia Duhului", îndepărtând-o de la cei smeriţi cu sufletul şi trupul, de la cei ce nu-L înfruntă prin răzvrătiri necuviincioase.

John Chryssavgis

Vindecarea launtrica a omului, Editura Sophia

Cumpara cartea "Vindecarea launtrica a omului"

Pe aceeaşi temă

13 Mai 2021

Vizualizari: 3031

Voteaza:

5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 75.00 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 50.00 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
De altundeva, Revelatia
De altundeva, Revelatia Revelații am avut cu toții: ieșind din insignifianța cotidiană, ele singure, de neuitat, decid viața noastră. Dar ce înseamnă revelația nu știm, pentru că nu se poate nici comanda, nici reproduce ca un obiect. Rămânem astfel muți în fața a ceea ce ne 79.29 Lei
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor
Mistica ortodoxa. Stiinta indumnezeirii omului. Stiinta sfintilor Acest curs de mistică ortodoxă a fost audiat de către unii sfinți canonizați de curând de către Biserica Ortodoxă Română, pe care i-a hrănit cu „jăratic ceresc”, deschizându-le calea către curățire, iluminare și îndumnezeire, deci către SINAXAR (a se 75.06 Lei
Fericirea altfel
Fericirea altfel „Această carte are cutezanța de a promite și de a oferi rețeta unei adevărate fericiri: Fericirea altfel. Dar pentru ca să descoperi această rețetă, mai întâi ea te cheamă într-o călătorie. Trebuie să parcurgi un drum lung dar spectaculos. Un drum cu 84.57 Lei
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave
Sfantul Vasile al Ostrogului. Viata si minunile. Tamaduitorul celor cu mintile bolnave La adăpostul culmilor nepătrunse ale Muntenegrului, departe de zgomotul şi vâltoarea marilor oraşe şi a staţiunilor turistice, se află Mănăstirea Sfântului Vasile al Ostrogului, un mărgăritar nepreţuit de credinţă vie, ortodoxă, în mijlocul lumii de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact