Yoga si isihasmul

Yoga si isihasmul


Yoga si isihasmul

 

Conceptul de "sfintenie moderna", este prezent in mintea multora dintre contemporanii nostri. S-a ajuns ca aspiratiile spirituale ale omului sa fie transformate intr-o "aventura" psihologica, care nu are, practic, nimic in comun cu reinnoirea spirituala in sensul crestin.

 

Sunt tineri care practica yoga, pe motiv ca pot descoperi in aceste practici valori ignorate sau necunoscute de noi, modalitati de a trai, pe care noi nu le credem posibile. Se incerca prin aceasta inlaturarea valorilor care au avut si au o circulatie universala. Daca vorbim de o criza, ea nu se caracterizeaza prin rasturnarea valorilor, nu atat prin faptul ca valorile nu mai fac parte din insasi existenta noastra, ci mai curand prin inexistenta vastelor valori care sa ordoneze, sa centreze intreaga activitate a omului in familie, in societate, in omenire.

 

Cererea de un asa-numit "supliment" de religie orientala a devenit astazi o moda in Occident cat si la noi.

 

Anumiti teologi, istorici si fenomenologi ai religiilor incearca sa acrediteze ideea ca intre rugaciunea inimii si yoga, ar exista multe convergente.

 

Astfel, constatam o directie care cerceteaza acest fenomen mai mult din punct de vedere istoric. Anumiti  cercetatori, sustin ca legaturile dintre spiritualitatea budista si cea elenista si timpuriu crestina ar fi condus la o infuzie de diferite elemente ale celei budiste in spiritualitatea Bisericii rasaritene. In acest sens, se aminteste de faptul ca Panten, care intemeiase in anul 180 d.Hs. renumita scoala teologica din Alexandria, a ajuns pana in India din motive misionare, (dupa cum relateaza Eusebiu).  Pe de alta parte, se aminteste ca si Clement din Alexandria consemneaza numele unui anume Buda, pe care ei il venereaza ca pe un Dumnezeu pentru marea sa virtute.

 

O alta directie de cercetare, inrudita de altfel cu prima, este cea fenomenologica, care ar dori sa accentueze tot mai mult asa-numitele convergente intre cele doua spiritualitati, mai precis cu privire la calea mistica spre desavarsirea omului.

 

Trebuie spus ca la inceputurile sale, meditatia Yoga avea un scop exclusiv religios. In prezent, aceasta tehnica de meditatie se practica si in afara cadrului religios, ca metoda de psiho-igiena, psiho-terapie, de "largire" pana la universalizare a constiintei ratiunii. Finalitatea nu mai este experienta religioasa. Prin urmare, ea nu are, in aceasta situatie, nimic comun cu "rugaciunea inimii".

 

"Rugaciunea inimii" reprezinta exclusiv o cale de rugaciune catre Iisus Hristos si, de aceea, este intotdeauna inspirata dintr-un anumit continut al credintei. Aceasta rugaciune - spre deosebire de meditatia Yoga - este practicata in interiorul Bisericii si are ca fundament harul lui Hristos.

 

Rugaciunea lui Iisus nu reprezinta, asa cum s-ar parea, o tehnica individualista, ci ea isi are izvorul in Tainele Bisericii. Aceasta "rugaciune a inimii" nu-l izoleaza pe credincios, asa cum se intampla in Yoga, chiar daca ea necesita liniste si singuratate; sub aspect spiritual, ea nu-l separa pe acesta de lume. Dimpotriva, ea impinge pe mistic spre izvorul Sfintelor Taine, spre "inima" Bisericii.

 

Exista o mare deosebire intre cele doua cai mistice. Daca pe treptele superioare ale tehnicii yoga, virtutile morale nu mai joaca nici un rol, prin urmare nu mai sunt cultivate si dezvoltate mai departe, in mistica crestina rasariteana aceasta relatie este tocmai inversa. Inseamna ca extazul mistic ramane  totdeauna subordonat desavarsirii morale.

 

Daca pozitia corpului joaca un rol la fel de insemnat si in rugaciunea lui Iisus, asa dupa cum ne confirma "maestrii" spirituali rasariteni: "Aseaza-te pe un scaun mic, intr-un loc linistit, retras, pe jumatate intuneric; aduna-ti mintea, coboar-o din cap in inima si tine-o acolo apoi, apleaca-ti capul putin spre piept, incordeaza putin muschii pieptului, gatului si umerilor, si spune frecvent, cu rabdare, cu atentie si c traire din inima: Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma !", finalitatea este cu totul alta.

 

Misticul ortodox nu se interiorizeaza pentru a renunta la constiinta propriului eu, ci pentru a-L descoperi in interiorul sau pe Iisus Hristos pe care L-a primit deja prin taine.

 

Daca intalnim o asemanare si in ceea ce priveste aceasta "infranare" sau "dominare" a respiratiei, nu trebuie sa ne lasam indusi in eroare. Respiratia reprezinta, pentru yoghin, un pas mai departe spre asa-numita "suspendare" sau "oprire" a gandirii, a oricaror senzatii si perceptii prin "cosmicizarea" constiintei. In crestinism este vorba de o retinere sau oprire a respiratiei in fata lui Dumnezeu, niciodata de un fel de "a nu mai respira" in Dumnezeu, de a nu mai trai dupa invatatura Sa si in comuniune cu El. 

 

In concluzie, spiritualitatea ortodoxa cere nu distrugerea naturii umane ci transfigurarea ei. Insa transfigurarea nu poate fi atinsa decat prin trairea in Hristos, cu Hristos si pentru Hristos. Acesta este scopul rugaciunii inimii. Numele lui Iisus il transform ape mistic in "locul" prezentei lui Dumnezeu, il face sa nu  se piarda in acel "Nimic" absolut. Experienta ce i-a fost daruita Sfantului Apostol Pavel poate fi inteleasa mult mai bine in lumina acestei "rugaciuni a inimii": "Nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine" (Galateni 2, 20).

 

 

 

 

 

 

Pe aceeaşi temă

16 Iulie 2012

Vizualizari: 5710

Voteaza:

Yoga si isihasmul 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 27.00 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 22.00 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 40.00 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic
Educarea copiilor pentru Imparatia lui Dumnezeu. Un ghid practic Principiile ortodoxe de creștere a copiilor al lui Philip Mamalakis a fost publicat și tradus în mai multe limbi. Faptul că a fost pus în practică de părinți de diverse confesiuni vine să confirme încă o dată regăsirea unui bun simț comun în privința 21.14 Lei
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni
Cum ne tamaduim ranile si gasim ajutor in necazuri. Povatuiri, minuni, rugaciuni Nu vă întristați, fiilor, pentru ispitele pe care le înfruntați fiecare, ci aveți răbdare, și rugați‑L pe Dumnezeu, și spuneți: „Nu ne duce pe noi în ispită, Doamne, ci ne izbăvește de cel viclean!” În ispite, necazuri, mâhniri să cereți ajutor de la 21.14 Lei
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii
Sa prindem un loc pe corabia mantuirii Biserica Mântuitorului Hristos este corabia mântuirii noastre. Ori de câte ori suntem loviți de furtunile greu­tăților, ispitelor, necazurilor, venim grabnic și ne adăpostim în această corabie duhovnicească, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Atunci când 15.86 Lei
Jane - Vacanta pe insula
Jane - Vacanta pe insula Romanul scriitoarei canadiene Lucy Maud Montgomery (1874‑1942) prezintă povestea unei fetițe aflate în pragul adolescenței, care se confruntă cu o serie de încercări dificile, cea mai dureroasă fiind separarea părinților săi. Două vacanțe pline de 29.60 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact