Contradictiile culturii moderne

Contradictiile culturii moderne

Contradictiile culturii moderne

 

Prestigiul de care se bucura astazi cultura moderna este inca imens. Inteleasa adesea superficial si mai intotdeauna unilateral, cultura moderna a avut multe temple si numerosi adoratori. N-au lipsit cei care sa-i ridice osanale, socotind-o singura formula salvatoare pentru omenirea suferinda si co­rupta. Recordurile pe care le-a putut atinge tehnica au incu­rajat lumea sa creada in posibilitatea unui progres fara limita si sa spere in realizarea fericirii pe pamant.

 

Dar daca datorita tehnicii s-au inmultit si perfectionat mijloacele de trai si s-a usurat intrucatva viata in anumite privinte, totusi constatam cu amaraciune ca fericirea la care aspira si pentru care lucreaza toata lumea n-a fost infaptuita nici pe departe.

 

Mai intai, nu toata lumea beneficiaza de rezultatele teh­nicii. Majoritatea oamenilor traiesc in aceleasi conditii ma­teriale rudimentare ca si acum doua mii de ani. Apoi, chiar infima minoritate care se bucura de avantajele ei nu se simte si nu este inca fericita. Noile conditii de viata in care traieste aceasta lume n-o scutesc de toate neplacerile; ba chiar ii adauga inca altele si mai mari. In sfarsit, dezvoltarea uni­laterala a culturii in directia aceasta a produs perturbatii si daune celor mai multi. Astfel, daca s-au perfectionat si au sporit masinile si fabricile, din faptul acesta au tras foloase putini, patronii; in schimb, cei mai multi, lucratorii, au fost crunt loviti. Masina eliminand pe lucratori, a aparut somajul.

 

Pe langa aceasta, prin masini, lacomia si orgoliul omu­lui au gasit mijlocul de a ingramadi arsenale intregi de arme menite nu sa usureze viata umana, ci s-o ingreuieze si s-o distruga.

Daca tehnica a pus la indemana omului mijloace rapide de comunicatie si transmisiune, relatiile dintre oameni de­venind, e adevarat, mai rapide si mai frecvente, dar nu in totdeauna pentru a se ajuta si colabora, ci mai curand pentru a se concura, certa si distruge.

 

Cuceririle tehnice, in loc sa micsoreze suferinta, mizeria si coruptia, le-au sporit si mai mult; somajul, lipsa, suferin­ta si pacatul sunt astazi chiar mai accentuate decat alta data.

Pe de alta parte, nu-i mai putin adevarat ca analfabetismul a scazut simtitor, nivelul intelectual s-a ridicat si s-a adaugat la patrimoniul culturii o suma impozanta de valori teoretice, politice si estetice. Putem afirma chiar ca traim o epoca de inflo­rire a culturii in domeniul acestor valori; mai cu seama stiinta pretinde a constitui titlul de glorie al vremurilor noastre.

 

Cu toate acestea, omenirea n-a devenit mai fericita. Toate aceste valori n-au fost suficiente pentru a-i da omului ferici­rea, pentru ca aceasta nu-i posibila fara desavarsirea mora­la si credinta religioasa. Iar de valorile morale si religioase omenirea evului nostru nu pare sa se fi ocupat decat doar pentru a le combate, nesocoti sau chiar dispretui.

 

Cultura de astazi a incercat sa se constituie in afara si peste valorile morale si religioase, pe care le-a eliminat ca perimate si superflue sau chiar daunatoare progresului. Prin aceasta insa si-a scris singura sentinta de nocivitate si zadar­nicie. Faptul ca tarile cele mai culte se afla astazi inclestate in cel mai crancen razboi pe care l-a cunoscut vreodata ome­nirea  probeaza, in mod peremptoriu, incapacitatea radicala a culturii actuale si ineficacitatea ei fata de viata umana.

 

Se mai poate oare numi cultura aceea care nu este in stare sa stapaneasca cele mai barbare instincte ale omului?

 

S-a vorbit adesea de criza culturii de azi, manifestata prin haosul si disperarea pe care le-a produs, dar, cautandu-se pricinile acolo unde nu se aflau, s-a incercat remedierea ei prin leacuri ineficace. Pornindu-se de la un diagnostic gresit, s-au operat interventii in viata economica, asa cum proce­deaza cei care, in loc sa atace direct microbii unei boli, in­cearca sa-i vindece numai leziunile, exterioare sau numai simptomele. Si astfel, cultura si-a purtat nestingherit pasii spre catastrofa fatala, spre care o impingeau germenii distru­gerii, pe care-i purta chiar in sanul ei.

 

Este intr-adevar surprinzator sa constatam cum cultura creata spre fericirea omului, tocmai ea sa fie aceea care sa-i dea lovitura mortala. Pentru cine adanceste problema, feno­menul acesta, paradoxal la prima vedere, se explica lesne. Caci, in realitate, nu cultura veritabila si deplina duce la dis­trugerea vietii, ci numai o pseudo-cultura sau o cultura uni­laterala. Altfel nu ne-am putea explica faptul ca tocmai epo­ca in care s-au realizat cele mai multe inventii si descoperiri a coincis cu cea mai acuta criza a culturii.

 

Intr-adevar, progresul a fost realizat unilateral si exclusiv. Valorile tehnico-economice au cunoscut o dezvoltare ne­maipomenita si o pretuire dusa pana la idolatrie, pe cand valorile morale si religioase n-au minat o dezvoltare paralela si nu s-au bucurat de pretuirea cuvenita. Aceste valori din urma, care constituie elementele propriu umane ale culturii, cu menirea desavarsirii omului, au fost nesocotite. S-a per­fectionat materia, dar s-a neglijat complet omul, care a ramas cu acelasi caracter moral primitiv. Omul nu s-a putut adapta la noile conditii de viata create de tehnica; a ramas in starea lui naturala sau, daca avem de inregistrat si aici o schimbare, aceasta s-a facut in sensul pervertirii si decaderii omului.

 

Asa, bunaoara, daca s-a cultivat inteligenta si abilitatea in manuirea uneltelor, in schimb s-au neglijat virtutile morale ori s-au cultivat instinctele si tendintele inferioare ale na­turii umane, adica acelea care asigura omului folosirea ego­ista, hedonista si utilitarista a materiei. Nezagazuite de nici o opreliste morala si religioasa, fortele bestiale au izbucnit cu furie, transformandu-se, prin obisnuinta, in patimi demonice.

In aceste contradictii dintre cultura si viata consta tragedia omului.

 

Constantin C. Pavel

 

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 4445

Voteaza:

Contradictiile culturii moderne 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact