Logica si supra-logica

Logica si supra-logica

Logica si supra-logica

Am vorbit deseori despre capacitatea omului contemporan de a actiona exclusiv cerebral, ne-gandu-si partea simtuala, inteleasa ca manifestare subconstienta si primitiva. Ceea ce nu e absolut rational, demonstrabil matematic, palpabil, nu poate exista si este un produs fals al mintii umane. Sub incidenta acestui reductionism mental intra si un bun de mare pret al crestinului: credinta. Si, poate, pe buna dreptate, mai ales ca sensul acestui termen a fost denaturat de predicatorii falsi ce propun in fapt o incredere oarba, de neinteles, in ceea ce nu se vede, adica, intr-o Fiinta inaccesibila. Insasi doctrina lor nu propaga decat o resemnare sentimentalista altoita pe o "traire" legalista, bazata pe principiul "dupa fapta si rasplata".

Este un crestinism despuiat tocmai de ceea ce ii da vigoare, de Hristos. Acest tip de etica - o morala autonoma, ce nu-L mai are in centrul ei pe Dumnezeu, Care devine Lege si nu Persoana - se reduce, cu toate perceptele biblice, doar la un cod al bunelor maniere. Acesta, o data indeplinit literal, asigura intr-o abstracta "viata de apoi" o fericire relativa, pe fundalul hollywoodian al unui spatiu idilic-agrar, fertil bio si zoologic, in esenta doar o prelungire "irenica" a Terrei, asa cum o cunoastem azi, exceptandu-i bineinteles imperfectiunile.

In realitate, credinta nu este nici pe departe o suma de adevaruri obiectivate, asimilabile mintal, fara posibilitatea, de altfel fireasca, de a le evalua intr-un mod onest. Cum pot sa cred in ceea ce nu cunosc, se intreba si Fericitul Augustin! De aceea, trecerea theoriei prin filtrul praxis-ului este mai mult decat justificata. Personal, cred ca Dumnezeu apreciaza infinit mai mult constienta persoanelor care I se dedica in deplina trezvie, decat ignoranta unora dublata poate de un fanatism cladit pe nisip. Credinta este in primul rand intalnire cu un Altul, participare ontologica si relatie personala existential-teandrica, iar acest stadiu depaseste simpla memorare a adevarurilor religioase. Ea nu este doar o atitudine psihologica, o simpla incredere sau o afiliere ideologica. Omul religios se implica in ceea ce face intr-un mod integral, trup si suflet, noetic si faptic. Astfel, credinta ( "ipostasul celor nadajduite ", Evr. 1,2), prin proba experimentala ia caracter de certitudine. A crede inseamna si realizare a faptului ca fara harul divin necreat nu poti accede la inaltimile duhovnicesti ale sfinteniei.

In esenta, nu vorbim aici decat despre acel cuvant cheie al literaturii patristice: sinergie. Intr-o alta ordine a ideilor, spunem, alaturi de Sf. Maxim, ca "Dumnezeu nu lucreaza decat prin cel ce lucreaza" (Rasp. 60 catre Talasie). Pasivismul si laxismul nu sunt asadar de dorit. Credinta activa - prin excelenta, o sublima forma de cunoastere superioara ce apartine atat oamenilor simpli, cat si artistului, omului de stiinta etc. - este sinonima cu vederea lui Dumnezeu inca din aceasta viata terestra.

Sentinta este univoca: acela care nu L-a vazut pe Dumnezeu nu se mantuieste. Din aceasta cauza sfintii nu vor mai fi judecati; ei au contemplat Logosul dumnezeiesc, iar Patericul sau Filocalia abunda in astfel de relatari veridice. Crestinul care "si-a lepadat toata grija cea lumeasca" si se aseamana prin ethosul sau "cetelor heruvimice" vede in chip simbolic - a se citi real si nu preinchipuit - in Duhul Adevarului pe Tatal prin Fiul, intreaga Treime, Care ne cheama constant la Ospatul Ceresc, Sfanta Liturghie (a se vedea icoana lui A. Rubliov, "Sfanta Treime" sau "Troita"). Dumnezeu este prezent si ni se comunica personal prin harul increat izvorat din Duhul. Desigur ca acest prezenteism eshatologic nu trebuie impins spre extrem. Exista fara doar si poate intre aceasta viata si cea de dupa momentul destramarii legaturii trup-suflet o diferenta de intensitate. Numai astfel putem intelege Peasna a 9-a din Canonul invierii: "Da-ne noua sa ne impartasim cu Tine mai adevarat in ziua cea neinserata (ziua a 8-a , n.n.) a imparatiei Tale".

Deci, termenul credinta se poate traduce prin supra-logica divino-umana; logica umana, limitata prin natura ei, nu poate circumscrie nelimitatul. Ortodoxia nu se impune, nu se invata, ci se traieste. Pe cale discursiva nu poti face pe cineva sa creada. Cel mult, il vei face prozelit al unei ideologii si nu al unui mod de viata. Lasa viata ta sa vorbeasca pentru tine sau, vorba lui Homiakov: "daca nu pot sa te conving, atunci haide sa ne rugam impreuna".

preot Manuel RUSU

Baraganul Ortodox

.

09 Mai 2012

Vizualizari: 4524

Voteaza:

Logica si supra-logica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 25.37 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact