Credinta, doctrina si civilizatie crestina

Credinta, doctrina si civilizatie crestina

Tradiţia creştină probează, aşadar, extraordinara longevitate a gândirii teologice şi filozofice pe care creştinismul a asigurat-o Europei. în faţa acestei demonstraţii păleşte chiar şi cea mai îndârjită contestare a meritelor Bisericii în raport cu civilizaţia euroatlantică (dar şi cu Mediterana, Levantul sau Orientul Apropiat). Prinţii occidentali au dezbătut nu doar preţul grânelor, politicile imperiale ale Romei, costul unei cruciade ori statistica morţilor după cutremure, epidemii sau cataclisme militare. In lumea premodernă, oameni instruiţi şi suflete simple, păcătoşi notorii şi inimi nevinovate, au cugetat la taina lumilor nevăzute. Fără această aplecare către interioritate, compasiune, meditaţie, liniştire, lumea pe care o cunoaştem astăzi ar fi arătat cu totul altfel. Jaroslav Pelikan narează cu fineţe confruntarea, dar şi dialogul pasionant dintre diferitele şcoli doctrinare ale creştinismului. Tradiţia creştină (1971-1989) şi Credo (2003) sunt parte dintr-un proiect anamnetic, menit să ne arate modul în care lumea creştină şi-a construit identitatea printr-un discurs teologic, liturgic, filozofic şi artistic demn de atenţia posterităţii. Când aspiră la o arhitectonică luminoasă, dogmatica nu se confundă cu dogmatismul închistat, tenebros şi virulent.

Nu este deloc evident faptul că încercarea de limpezire a ideilor teologice sub forma unui crez este responsabilă pentru violenţele specifice anumitor facţiuni religioase de orientare tribală.40 Pentru creştini, agresivitatea este un păcat împotriva iubirii, după cum nepăsarea faţă de adevăr drapează lenea spirituală. Textele canonice ale Bisericii condamnă însă, fără echivoc, apelul la brutalitate, intimidare sau şantaj.

Cu toate acestea, rămâne foarte răspândită ideea că definirea unei ortodoxii doctrinare produce automat violenţă. Războaiele confesionale, însă, nu s-au produs decât atunci când teologia a devenit ideologie, mai precis când prezenţa lui Dumnezeu în istorie a încetat să mai fie un mister. Sectarismul tratează dogma drept adevăr propoziţional, confundând, ca orice oceanograf inexperimentat, fotografia apelor din adânc -- aflate mereu în mişcare - cu însăşi realitatea mediului marin. Or, aşa cum spunea Alfred Korzybski (1879-1950), „harta nu este teritoriul” (the map is not the territory)

Dogmele trimit către misterul transcendenţei aşa cum un vitraliu permite văzului o altă contemplare a luminii. Scopul iniţial al dezbaterilor doctrinare, cel puţin, n-a fost acela de-a adânci faliile între diferitele grupuri etnice ori sociale, ci dimpotrivă, de-a uni atât orizontala Bisericii universale, cât şi verticala unei conştiinţe antrenate pentru dialogul cu sfera invizibilului. Dogma structurează sintaxa gândirii teologice, dar numai la capătul unui exerciţiu dificil de curăţire a inimii prin rugăciune, sacramente, studiu, meditaţie, conversaţie, lectură şi relectură. Sinoadele ecumenice ale Bisericii nu pot fi citite în afara acestui proces de transformare interioară, lipsit de o imediată intenţionalitate politică ori militară. „Simbolurile de credinţă” nu caută să epuizeze adevărul revelaţiei şi nu pretind să circumscrie infinitul divin. Ele oferă un ghid indispensabil însă în confruntarea noastră cu paradoxul vieţii religioase. Textele sacre, adesea incomprehensibile, primesc un plus de inteligibilitate în lumina progresului duhovnicesc, în vârful căruia se află discernământul. Un asemenea traseu va percepe, aşa cum spunea diac. Ioan Ică Jr., „natura muzicală profundă a formelor canonice. In definitiv, canonul e şi un gen muzical.”'

Jarolav Pelikan arată mai bine decât orice istoric geniul unic al creştinismului. Dacă iudaismul se concentrează pe lege şi orropraxie (vizibilă în împlinirea corectă a poruncilor şi a ritualurilor din Templu), islamul alunecă, deşi atent la faptele legii, în fideism: laa ilăba illaAllăh, wa Mithammad rasul Allăh (în traducere: „nu este alt zeu decât Allah, iar Mohamed este profetul său”). Creştinismul a încurajat dialogul dintre raţiune şi credinţă pentru că afirmă identitatea dintre Logos şi Dumnezeu. Formulele dogmatice doar aproximează misterul transcendenţei. Textele scripturistice reprezintă materia primă a reflecţiei teologice, aşa cum Constituţia are o funcţie transcendentală în raport cu dezbaterile politice curente. Şi totuşi, pentru mai bine de un mileniu şi jumătate, armătura conceptuală a faimoasei doctrina christiana a fost îndatorată filozofiei greceşti. A fost o greşeală (aşa cum sugera Spinoza)? Noţiuni ca „ousia”, „hypostasis”, „physis”, „energeia” s-au dovedit indispensabile pentru dogma creştină. Ele nu reduc dezbaterea doctrinară la o simplă divergenţă de ordin terminologic. Ortodoxia nu străluceşte printr-o gâlceavă de cuvinte, nici prin interpretarea mecanică a unor legi. Credinţa adevărată este o tatonare permanentă, sfioasă şi îndrăzneaţă, a misterului Dumnezeirii. Ea se hrăneşte din elanul iubirii şi renunţarea spontană la slava deşartă.

Autorul monumentalei serii Tradiţia creştină a trăit intr-un timp în care avocaţii Evangheliei au o presă proastă. Ucenicilor lui Iisus li se impută toate contingenţele nefaste ale istoriei bisericeşti, din care n-au lipsit cruciadele, cenzura, coerciţia, zelul manipulator, producţia de angoasă şi frică. De ce-ar lipsi, însă, şi statisticile pozitive: minunile vindecărilor sufleteşti, isprăvile filantropice, realizările artistice şi performanţele culturale: Jaroslav Pelikan este printre puţinii istorici care scot la iveală comorile creştinismului, iar nu doar slăbiciunile omeneşti şi nevredniciile slujitorilor săi.

Să observăm, totuşi, că nici modernitatea seculară n-a fost scutită de grave rătăciri. Deşi a dorit să aducă pacea şi să apere libertatea individuală (printr-o „imunitate politică” în faţa tiraniei), lumea occidentală a scos la iveală teribila capacitate a omului de-a ucide în numele unui „mai bine” imaginar (devenit duşmanul binelui real).

Noţiunea de progres a ignorat finitudinea creaturii şi corupţia intrinsecă a naturii omeneşti. Pentru a se vindeca de boala genetică a ignoranţei, omul viu este cel care se aşază între credinţă şi raţiune, între rugăciune şi studiu, între liturghia mistică şi asistenţa socială, între nostalgia paradisului şi pasiunea cetăţii.

Mihail Neamtu

Fragment din cartea "Povara libertatii", Editura DECENEU

Cumpara cartea "Povara libertatii"


 

Pe aceeaşi temă

28 August 2018

Vizualizari: 896

Voteaza:

Credinta, doctrina si civilizatie crestina 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

credinta civilizatia

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.00 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 45.00 Lei
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos
Sfanta Iuliana - mireasa lui Hristos Cu adevărat, Iuliana a dobândit puteri suprafirești prin harul lui Dumnezeu. A biruit legile firii, a rămas nevătămată de foc și de plumbul topit, a fost tămăduită în chip minunat după ce chinuri înfricoșătoare i‑au mutilat trupul. A cucerit inimile 15.86 Lei
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 22.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 13.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 34.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 33.83 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 50.74 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 50.74 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact