De ce avem trup?

De ce avem trup?

Uneori ni se pare că trupul ne limitează, că dacă n-ar fi el, greoi și dedat la compromisuri, ne-ar fi muilt mai ușor în avânturile noastre spirituale. Existau concepții spiritualiste, din antichitatea greacă până aproape noi, după care trupul e o simplă carcasă, care ne ține înlănțuiți de materie și de care ne putem elibera abia prin moarte. Moartea ar însemna, în aceste condiții, că spiritul nostru, în sfârșit lipsit de povara trupului, se poate mișca liber. Creștinismul însă nu este printre aceste concepții. Ba, din contră, despre el s-a putut spune că este singurul materialism veritabil, pentru că spune că va fi „un cer nou și un pământ nou” care vor dura veșnic.

Iar ceea ce se cheamă în mod obișnuit materialism nu este decât unul din soiurile obișnuite de nihilism. Astfel că valorizarea materiei, inclusiv a trupului, în creștinism este mai mare decât în oricare alte concepții, fie spiritualiste, fie materialiste.

Trupul nu este rău și nu este sursa răului, cu toate că este înclinat către moleșeală, către lenevie, este, în el însuși, tot ce poate fi mai opus avântului duhovnicesc. Dumnezeu ne-a făcut cu trup ca să putem muri, să iubim, să ne căim de păcatele noastre, să ne putem sacrifica pentru aproapele nostru. Îngerii, de pildă, nu pot face toate astea. Dacă Satana, înger de lumină fiind, a făcut greșeala de a se semeți, de a vrea să fie ca Dumnezeu, în locul Lui, a devenit pe vecie întunecat, stăpânit sau stăpânind răul, fără să poată muri sau să se poată căi vreodată de păcatele lui. El rămâne așa cum a apucat să fie, fără să mai poată să se mai schimbe.

Ca să nu mai repete aceeași greșeală, când l-a făcut pe om, Dumnezeu l-a înzestrat cu trup luat din pământ. Omul nu era muritor de la început, ci înzestrat cu capacitatea de a muri dacă încalcă regula comuniunii, așa cum a fost stabilită de Dumnezeu. Putea să o ia în sus sau în jos, iar modul cum a ales îl știm cu toții. Să ne amintim însă puțin episodul căderii. Dumnezeu i-a spus lui Adam:„ în momentul în acre vei mânca vei muri” (Facere 2, 17). Adam însă nu a murit în acel moment, ba chiar a avut în față o viață destul de lungă, de aproape 1000 de ani după izgonirea din paradis, căci timpul petrecut acolo înainte de cădere nu poate fi măsurat. Cum a murit, dacă amai trăit încă atâția amar de ani? Nu rămâne decât soluția că moartea lui Adam a fost una duhovnicească, mai întâi de toate. Atunci Dumnezeu a hotărât, în ănțelepciunea Lui, ca omul să aibă și o moarte trupească, tot atunci s-a născut și mortalitatea ca putință negreșită de a muri.

În ciuda părerii curente, moartea adevărată este aceea a duhului, atunci când se rupe din legătura cu Dumnezeu. Iar noi gândim adesea, cum aminteam înainte, că duhul este înlănțuit de trup. De fapt e invers: un duh mort primește un duh biologic viu, pe care Dumnezeu încearcă să-l resusciteze prin aceea că trupul poate suferi. Putința de pătimire a trupului îi dă șansa duhului de a se trezi. Dacă am fi fost doar duhuri, răutatea ar fi fost veșnică. Așa însă îi punem capăt prin moarte sau, mai înainte, prin întoarcerea de la rău prin pocăință.

Binele se adună, îl strânge Dumnezeu pe tot, nicio fărâmă nu scapă, și va fi veșnic, chiar când oamenii care-l vor fi făcut îl vor uita. Ce se întâmplă însă cu răul? El nu se produce la fel ca binele, ba chiar pare să-l copleșească de mult prea multe ori. El de ce n-ar fi veșnic? Nu, el nu e veșnic, căci Dumnezeu îl trimite în neantul din care a apărut. Răul nu are o ființă a lui proprie, el doar parazitează binele. Tot răul de pe lume există pentru că se poate agăța de ceva deja existent pe care încearcă să îl distrugă. În Împărăția de Apoi însă o asemenea infestare a ființei care există nu va mai fi posibilă, căci cei prezenți acolo se vor fi curățit deja.

Adam a murit cu adevărat în momentul în care a încălcat porunca lui Dumnezeu. Dar mortalitatea a intrat în om abia când Dumnezeu i-a făcut acestuia hainele de piele. Despre acestea s-a discutat mult în teologia ortodoxă, dar îndeobște acestea sunt ascoiate cu substratul biologic al vieții.

Se consideră uneori în creștinism, inclusiv în ortodoxie, că trupul este legătura noastră cu animalitatea, că în el se află toate poftele și patimile care ne despart de Dumnezeu, iar rostul ascezei este tocmai acela de a înfrânge trupul, de a-l face să fie supus și ascultător, să nu se mai poată opune primirii harului. Petru Creția spunea, referindu-se la o vorbă a lui Constantin Noica: „Iar cine îşi numeşte trupul "fratele porc", distingîndu-l de sine şi dispreţuindu-l cu oarecare tandră şi indulgentă condescendenţă uită ce abisuri de abjecţie poate conţine sufletul uman". Iar Apostolul Pavel ne atenționează că „Căci lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh.” (Efeseni 6, 12) Trupul nu este vinovat de căderile și patimile în care cădem, chiar dacă prin el se lucrează toate acestea. El doar execută ceea ce îi spune duhul să facă, fie duhul nostru, când îl îndreptăm către bine, fie duhurile căzute, atunci când ele ajung să decidă. De aceea, ar trebui să ținem minte că orice cădere, chiar dacă se manifestă în trup, ea are loc mai întâi în duh, și de acolo cuprinde și restul.

În loc să-l privim ca pe o pacoste, de care nu știm cum să scăpăm, ar trebui să înțelegem trupul ca pe unica noastră șansă de a face ceva pentru ceilalți. Ceea ce nu implică o acțiune trupească nu are valoare ca acțiune. Un gând de a ajuta pe cineva nu este totuna cu acțiunea de a ajuta. Să zicem că vreau să ajut o bătrânică să treacă strada. Dacă nu aș avea un trup n-aș putea face asta. Și, mai mult, ca să acord ajutorul planificat, trebuie să-mi pun voința în mișcare și să fac efortul cerut de actul meu.
Presupun că am putea iubi și dacă n-am avea trup, dacă, de pildă, am fi îngeri. Dar atunci n-am putea să ne arătăm cumva iubirea pentru ceilalți. Nu ne-ar păsa de spațiu, de timp, de efortul depus. Fără trupuri am trăi imensa nefericire de nu putea suferi și nici de a ne putea jertfi pentru binele aproapelui nostru.

Dumnezeu ne poate ajuta în fel și chip, dar ar fi bine să reținem faptul fundamental că singura modalitate de a ne mântui a fost aceea de a lua un trup, asemenea nouă, care să aibă aceleași afecte ca și noi și, mai ales, să împărtășească moartea noastră.
Dacă n-ar mai exista niciun alt fapt pe lume, acesta singur ar fi suficient ca să ne arate valoarea fundamentală a trupului.

Paul Curca
 

.

Despre autor

Paul  Curca Paul Curca

Senior editor
132 articole postate
Publica din 07 Aprilie 2011

Pe aceeaşi temă

20 August 2015

Vizualizari: 5318

Voteaza:

De ce avem trup? 5.00 / 5 din 3 voturi.

Cuvinte cheie:

trupul invierea trupului

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact