Din nou despre Iubire

Din nou despre Iubire

Părintele Paisie Olaru spunea că Dumnezeu, la Judecata Sa, ne va întreba „câte suflete am adunat aici și câți s-au mântuit... Altfel, stăm degeaba dacă nu ne vedem de suflet!”.

Drept urmare, înaintea lui Dumnezeu nu va fi vorbire, așa cum credem noi, despre meritele noastre lumești: școli absolvite, funcții avute, averi adunate...

Dacă ar fi așa, cum credeți că vor fi mântuiți cei săraci, bolnavi, abandonați de oameni..., care aparent nu au realizat mai „nimic” în această viață, din cauza neputințelor de tot felul, intelectuale, ori trupești, ori materiale...?

„Jos pălăria” pentru toți cei care au făcut și pentru cei care fac atâtea, prin profesia lor, datorită cărora avem hrană, asistență medicală, electricitate, posibilitatea de a cunoaște, de a călători... Ar fi o listă foarte lungă, ca să poți să-i cuprinzi pe toți acești „anonimi”, care își fac datoria la locul lor de muncă și datorită cărora viața noastră se umple de culoare, de frumusețe și de atâtea facilități....

Ce bine ar fi, dacă ar veni cât mai curând acea zi binecuvântată, ziua în care omul se va trezi la realitate și va conștientiza că unicul sens al vieţii este Iubirea.

Ca nu cumva să realizăm într-un târziu, că „întreaga noastră viaţă ne-am privat-o de sens, am jefuit-o noi înşine şi astfel ne găsim complet dezbrăcaţi...”, adică goi de iubire.

Aceasta este unica întrebare pe care Dumnezeu ne-o va adresa, fiecăruia dintre noi, la Judecata Sa: „Ai avut inimă de om sau în locul inimii ai avut o piatră?” (Părintele Antonie de Suroj).

De fapt, noi singuri ne osândim prin faptele noastre rele: „Iar aceasta este judecata, că Lumina a venit în lume şi oamenii au iubit întunericul mai mult decât Lumina. Căci faptele lor erau rele. Că oricine face rele urăşte Lumina şi nu vine la Lumină, pentru ca faptele lui să nu se vădească. Dar cel care lucrează adevărul vine la Lumină, ca să se arate că faptele lui sunt săvârşite în Dumnezeu” (Ioan 3, 19-21).

De câte ori nu afirmăm că iubim pe aproapele nostru. E ușor de spus, mai ales atunci când suntem la distanță și când nu implică nici un efort din partea noastră sau măcar o dovadă minimă de iubire.

Mă mir că rețelele de socializare nu „explodează” de atâta dragoste „declarativă”..., un spațiu virtual în care toată lumea „iubește” fictiv pe toți și în același timp urăște real pe toți!

Ce înseamnă această „părută” iubire? Înseamnă a iubi doar ceea ce ne convine și la modul în care ne convine... Înseamnă a-l judeca și ponegri pe cel ce se ostenește pe calea virtuților, chiar și pentru cea mai mică greșeală, trecând însă cu vederea răutățile fără de număr ale celor „rătăciți” pe cale.

Motivul e unul simplu: pe cei dintâi îi invidiem, de ceilalți nu ne pasă. Cunoașteți zicerea: cel netrebnic vrea să-l vadă pe cel bun, cel puțin la fel de rău ca și el! De aceea, netrebnicul nu va incerca niciodată să devină mai bun, ci se va strădui să-l distrugă pe cel mai bun decât el, prin orice mijloacele.

Nu întâmplător oamenii pe care „credem că îi iubim” sunt foarte puţini. Ei sunt cei care acceptă să se conformeze condițiilor impuse.

Părintele Antonie de Suroj arăta faptul că o astfel de „iubire” care condiționează, orientată după bunul plac și după interese, nu poate vedea decât „urâțenia” celorlalți, visând la o „frumuseţe perfectă”, așa cum mintea o zugrăvește în nuanțe abstracte și ireale, în fond, o iubire amestecată cu un egoism disimulat.

A iubi înseamnă a ne purta „sarcinile unii altora” (Galateni 6, 2), cuvânt care se referă nu doar la propriile necazuri, ori la propriile așteptări și dorințe, ci mai ales la grija față de persoana de lângă noi.

De aici se naște o altă întrebare, în legătură cu iubirea noastră față de aproapele: suntem capabili să purtăm povara problemelor de viață ale semenilor, atunci când suferința se prelungește, când boala pare fără de sfârșit, când greutățile sunt multe și nelimitate?

Şi atunci, constatăm că lucrurile nu stau așa cum credeam noi. Adică, odată cu trecerea timpului, sentimentele se răcesc..., și nu numai, ci ne îndepărtăm încet-încet unii de alții, pentru ca în cele din urmă să-l părăsim chiar și pe cel aflat la mare nevoie.

Nefericirea nu înseamnă a iubi „puţin” sau a nu fi capabili să iubim un număr mare de oameni, ci a vedea cum dragostea noastră, pentru cei pe care noi îi numim „dragi”, este „jalnică, clătinată de nerăbdare, dezbrăcată de tandreţe...”.

De aceea ar trebui să ne întrebăm, ce fel de dragoste avem față de oameni: „o dragoste de bucurie sau o dragoste din interes”? Dragostea noastră este resimțită de aproapele ca libertate sau ca o „stare de sclavie”?

Atâta timp cât celălalt percepe dragostea noastră ca pe o povară, care îl privează de libertate și creativitate, care îl „sufocă” și îi controlează viața, nu se poate vorbi despre o dragoste adevărată (Mitrop. Antonie de Suroj, „Taina vindecării”, Editura Reîntregirea, Alba Iulia, 2009).

Dacă într-adevăr am avea iubire reciprocă, unii față de ceilalți, nu ar mai fi pe pământ atâtea nedreptăți, suferințe și răutăți..., ci toți am trăi în bunăstare, pace și liniște sufletească!

Sorin Lungu

Despre autor

Sorin Lungu Sorin Lungu

Colaborator
264 articole postate
Publica din 18 Ianuarie 2018

Pe aceeaşi temă

21 August 2020

Vizualizari: 1291

Voteaza:

Din nou despre Iubire 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

iubirea dragostea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact