Lacomia moftului

Lacomia moftului

Lacomia pantecelui este socotita intre pacatele de moarte. Exista, insa, mai multe feluri de lacomie, iar unul dintre acestea ne poate insela cu usurinta. Pe acesta, pe care doresc sa-l aduc in atentie, Sfantul Ioan Casian il descrie ca “umbla dupa mancaruri mai rare si, deci, mai pretentioase". Este vorba, deci, nu despre o lacomie care are in vedere cantitatea, ci despre una care are in vedere moftul.

Nevoia de hrana

Nevoia de hrana defineste orice organism viu. Plantele, animalele si oamenii sunt dependenti de hrana. Dumnezeu a randuit ca omul sa se hraneasca pentru a intelege ca nu are viata in sine insusi, ci ca trebuie sa o primeasca din afara lui. Omul patimas, insa, care nu a inteles scopul hranei, a tranformat nevoia de hrana intr-una de gust.

Lacomia pantecelui se vadeste, in ceea ce priveste cantitatea, prin placerea de a manca mult, peste nevoile reale ale trupului, iar in ceea ce priveste calitatea, prin cautarea unor mancaruri cat mai alese, cat mai rafinate. Lacomia stimuleaza imaginatia, dand astfel nastere celor mai sofisticate si mai inedite meniuri.

In aceasta privinta, Sfantul Nicodim Aghioritul spune: "Sa inchizi in afara acestei usi mari a simturilor tale (gura) mancarurile cele felurite. Afara cu mesele cele bogate, afara cu dresurile bucatarilor, afara desfatarile si imbuibarile! De ce, oare, s-au nascocit unele ca acestea? Intr-adevar, nu poti sa raspunzi ca pentru o nevoie si grja de neaparata trebuinta a trupului, ci doar pentru blestemata dulceata a gatlejului (pentru gust). Cine naste niste mancaruri felurite ca acestea? Intr-adevar, nu faptele bune, ci numai patimile si rautatile sufletului si ale trupului. Lacomia, nesatiul si imbuibarea sunt primii lor nepoti. Iata: betia, delirul, ingrasarea si alte boli. Mai mult decat atat: curvia si sodomia. Ca sa zic pe scurt, aproape toate patimile cele trupesti si irationale, care se lucreaza sub pantece, sunt urmarile cele rele ale desfatarii gustului."

Lacomia moftului

Din pricina faptului ca este comparata cu lacomia excesului (a cantitatii), lacomia moftului este foarte greu de observat. Pe cat de usor e sa-ti dai seama de lacomia celui care intrece masura cuvenita, pe atat de greu e sa observi lacomia celui care refuza in mod ferm cantitatile mari si chiar nenumarate alte lucruri, dar nu e in stare sa treaca in mod pasnic peste niste pretentii si cantitati neglijabile.

Viata multora este inrobita acestui soi de satisfacere a simturilor, dar cei mai multi nu-l sesizeaza doar pentru ca e vorba de cantitati mici. Mai mult, ei nu fac legatura intre lacomia aceasta - a moftului - si nenumaratele tulburari care se nasc din ea. Mofturile gustului si ale stomacului il arunca pe om adesea in cearta, in nerabdare, in lipsa de mila fata de aproapele si in grija exagerata fata de sine.

C.S. Lewis ne ajuta sa intelegem acest lucru prin oferirea urmatorului exemplu. “O doamna in varsta, care rezufa in mod invariabil orice i se pune in fata, ajunsa spaima chelneritelor si a bucatarilor, spune: “Dar, va rog, va rog frumos, nu vreau decat o ceasca de ceai slab, dar nu foarte slab, si o bucatica, cea mai mica, de paine bine prajita.” Pentru ca ce vrea ea nu e mult si, oricum, mai putin costisitor decat ce i se ofera, nu va numi niciodata lacomie incapatanarea ei de a primi exact ce vrea, oricat de mare bataie de cap ar produce altora. Dimpotriva, in vreme ce tine neaparat sa i se faca pe plac, are impresia ca depune eforturi pe calea moderatiei.”

“Intr-un restaurant aglomerat, de pilda, femeia va scapa cu usurinta un mic tipat, la vederea farfuriei pe care chelnerita extenuata i-o asaza in fata, si va spune: “Vai, dar asta-i mult, mult prea mult! Ia-o de-aici si adu-mi farfuria pe sfert.” In caz ca cealalta riposteaza, femeia va spune ca o face doar pentru a evita risipa. In realitate, insa, o face pentru ca a ajuns intr-atat sclava mofturilor, incat nu mai poate suporta sa vada in fata ochilor mai multa mancare decat se intampla sa-si doreasca in acel moment.”

Moftul naste usor obisnuinta, iar aceasta din urma poate inrobi vointa omului. Pe acest traseu, omul va ajunge usor in starea de a-si iesi “din sarite” ori de cate ori se va vedea obligat sa-si refuze vreun capriciu. Drept urmare, “simplul exces culinar e mult mai putin valoros decat moftul”, dupa cum spune C.S. Lewis.

Cel stapanit de lacomia moftului poate fi numit si mofturos sau poftitor. Despre acesta, Sfantul Ioan Damaschin spune: “Poftitorul il dispretuieste pe Dumnezeu si poruncile Lui dumnezeiesti, uita de nobila sa obarsie dumnezeiasca, se salbaticeste fata de aproapele, isi intuneca ratiunea si n-o mai lasa sa priveasca spre adevar.”

*

Mantuitorul Iisus Hristos, propovaduind Imparatia lui Dumnezeu, ne spune: "Fericiti veti fi voi, care flamanziti acum, ca va veti satura. (...) Vai voua, celor ce sunteti satui acum, ca veti flamanzi" (Luca 6, 21, 25), pentru ca "Imparatia lui Dumnezeu nu este mancare si bautura, ci dreptate si pace si bucurie in Duhul Sfant"(Romani 14, 17).

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

10 August 2017

Vizualizari: 7385

Voteaza:

Lacomia moftului 4.60 / 5 din 5 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • AN StefanescuPostat la 2014-09-12 09:39

    Bun articol, in opinia mea, ca si tema aleasa. Iar C.S.Lewis nu isi dezice spiritul fin de observatie si abilitatea de a ne atrage atentia asupra ispitelor de dreapta (?) - a falsei moderatii, a falsului sacrificiu pentru aproape (ca in povestioara englezului care dorea sa-si bea ceaiul pe terasa, dar la insistentele celorlalti cedeaza si li se alatura, in casa... atmosfera este insa tensionata... ar fi fost mai natural ca fiecare sa isi urmeze dorinta in acest mic aspect al locului unde sa-si savureze ceaiul).

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact