Libertate si iubire

Libertate si iubire

 

Libertate si iubire

 

Consecintele acestui adevar sunt capitale. Inceputul, cauza, sursa, punctul de plecare al existentei nu este vreo necesitate logica impersonala, nici preexistenta inexplicabila a unei Fiinte dumnezeiesti si nici elanul orb al unei Naturi absolute si nedeterminate. Este libertatea unei Persoane care realizeaza existenta pentru ca iubeste. Dincolo de aceasta, insusirile pe care le atribuim lui Dumnezeu, in masura posibilitatilor limbajului nostru logic, nu trebuie sa fie con­siderate trasaturi caracteristice care sunt impuse existentei dumnezeiesti de Fiinta sau Natura Sa, ci consecinte ale modului de existenta personala.

 

Astfel, Dumnezeu este necreat nu pentru ca Fiinta Sa trebuie sa fie necreata, ci pentru ca este "Persoana adevarata", un Eu care are constiinta de sine existentiala libera de orice predeterminare, prin urmare libera si de orice provenienta, creatie sau emanare. Este atemporal, fara de inceput si vesnic, tocmai pentru ca Existenta Sa personala constituie inceputul si scopul Sau de a Fi - nu tinde sa fie ceea ce prescrie natura Sa, asa incat tendinta si elanul existentei Sale spre scopul real al existentei Sale sa constituie o durata de timp. Este infinit si nemarginit, "dincolo de orice loc", deoarece modul Sau de existenta personala este comuniunea nespatiala de iubire. Exista ca iubire, nu ca individualitate autonoma, de aceea nu se plaseaza niciodata in antiteza pentru a crea distanta si, prin urmare, marimi masurabile -existenta Persoanei lui Dumnezeu este o  apropiere fara spatiu, fara dincolo, fara limita sau marime.

 

Sfanta Scriptura ne asigura ca "Dumnezeu este iubire" (I Ioan 4, 16). Nu ne spune ca Dumnezeu are iubire, ca iubirea  este o  calitate,  o  insusire  a  lui  Dumnezeu.  Ne adevereste  ca  ceea  ce  este  Dumnezeu  este  iubirea,  ca Dumnezeu este ca iubire, ca modul in care este Dumnezeu este iubirea. Dumnezeu este Treime de Persoane si aceasta Treime este Monada de viata, deoarece viata Ipostasurilor lui Dumnezeu nu este o simpla supravietuire, un fapt pasiv de mentinere in existenta, ci o realizare dinamica a iubirii, o unitate indestructibila de iubire. Fiecare Persoana exista nu pentru sine, ci exista oferindu-se comuniunii de iubire cu celelalte Persoane. Viata Persoanelor este o "compenetrare reciproca" de viata, ceea ce inseamna ca viata uneia devine viata a celeilalte, Existenta lor izvoraste din  realizarea vietii ca si  comuniune,  din  viata  care se identifica cu daruirea de sine, cu iubirea.
 

Daca Dumnezeu este Existenta si viata cea adevarata, cauza si sursa si punctul de plecare al lui a Fi, atunci in nici un caz a Fi, existenta si viata nu pot fi despartite de dinamica iubirii. Daca modul in care este Dumnezeu este iubirea si din acest mod de existenta izvoraste orice posibilitate si expresie de viata, atunci pentru a se realiza viata, aceasta trebuie sa functioneze ca iubire. Daca nu va functiona ca iubire, atunci existenta nu mai constituie viata. Aceasta eventualitate tine de libertatea persoanei, din mo­ment ce numai persoana si numai ca produs al libertatii poate realiza viata ca iubire. Daca libertatea ipostasurilor personale vrea sa realizeze existenta nu ca mod de viata, nu ca mod al plinatatii triadice de viata, ci ca un mod diferit de cel care constituie viata, atunci existenta insasi nu mai reuseste sa-si atinga finalitatea sa care este viata, esueaza in ceea ce priveste realizarea scopului pentru care exista. Atunci apare moartea ca si consecinta ultima a libertatii razvratite.

 

Adevarul Dumnezeului treimic al Bisericii nu este un adevar "religios" oarecare, un raspuns mai bun sau mai putin bun din toate cate exista referitoare la Dumnezeu. Adevarul Dumnezeului Treimic este raspunsul Bisericii care priveste viata si moartea, este luminarea tainei existentei, descoperirea posibilitatii vietii celei adevarate, libere de timp si de stricaciune.

 

Christos Yannaras

Pe aceeaşi temă

04 Mai 2012

Vizualizari: 4361

Voteaza:

Libertate si iubire 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

libertatea iubirea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact