Logica si supra-logica

Logica si supra-logica

Logica si supra-logica

Am vorbit deseori despre capacitatea omului contemporan de a actiona exclusiv cerebral, ne-gandu-si partea simtuala, inteleasa ca manifestare subconstienta si primitiva. Ceea ce nu e absolut rational, demonstrabil matematic, palpabil, nu poate exista si este un produs fals al mintii umane. Sub incidenta acestui reductionism mental intra si un bun de mare pret al crestinului: credinta. Si, poate, pe buna dreptate, mai ales ca sensul acestui termen a fost denaturat de predicatorii falsi ce propun in fapt o incredere oarba, de neinteles, in ceea ce nu se vede, adica, intr-o Fiinta inaccesibila. Insasi doctrina lor nu propaga decat o resemnare sentimentalista altoita pe o "traire" legalista, bazata pe principiul "dupa fapta si rasplata".

Este un crestinism despuiat tocmai de ceea ce ii da vigoare, de Hristos. Acest tip de etica - o morala autonoma, ce nu-L mai are in centrul ei pe Dumnezeu, Care devine Lege si nu Persoana - se reduce, cu toate perceptele biblice, doar la un cod al bunelor maniere. Acesta, o data indeplinit literal, asigura intr-o abstracta "viata de apoi" o fericire relativa, pe fundalul hollywoodian al unui spatiu idilic-agrar, fertil bio si zoologic, in esenta doar o prelungire "irenica" a Terrei, asa cum o cunoastem azi, exceptandu-i bineinteles imperfectiunile.

In realitate, credinta nu este nici pe departe o suma de adevaruri obiectivate, asimilabile mintal, fara posibilitatea, de altfel fireasca, de a le evalua intr-un mod onest. Cum pot sa cred in ceea ce nu cunosc, se intreba si Fericitul Augustin! De aceea, trecerea theoriei prin filtrul praxis-ului este mai mult decat justificata. Personal, cred ca Dumnezeu apreciaza infinit mai mult constienta persoanelor care I se dedica in deplina trezvie, decat ignoranta unora dublata poate de un fanatism cladit pe nisip. Credinta este in primul rand intalnire cu un Altul, participare ontologica si relatie personala existential-teandrica, iar acest stadiu depaseste simpla memorare a adevarurilor religioase. Ea nu este doar o atitudine psihologica, o simpla incredere sau o afiliere ideologica. Omul religios se implica in ceea ce face intr-un mod integral, trup si suflet, noetic si faptic. Astfel, credinta ( "ipostasul celor nadajduite ", Evr. 1,2), prin proba experimentala ia caracter de certitudine. A crede inseamna si realizare a faptului ca fara harul divin necreat nu poti accede la inaltimile duhovnicesti ale sfinteniei.

In esenta, nu vorbim aici decat despre acel cuvant cheie al literaturii patristice: sinergie. Intr-o alta ordine a ideilor, spunem, alaturi de Sf. Maxim, ca "Dumnezeu nu lucreaza decat prin cel ce lucreaza" (Rasp. 60 catre Talasie). Pasivismul si laxismul nu sunt asadar de dorit. Credinta activa - prin excelenta, o sublima forma de cunoastere superioara ce apartine atat oamenilor simpli, cat si artistului, omului de stiinta etc. - este sinonima cu vederea lui Dumnezeu inca din aceasta viata terestra.

Sentinta este univoca: acela care nu L-a vazut pe Dumnezeu nu se mantuieste. Din aceasta cauza sfintii nu vor mai fi judecati; ei au contemplat Logosul dumnezeiesc, iar Patericul sau Filocalia abunda in astfel de relatari veridice. Crestinul care "si-a lepadat toata grija cea lumeasca" si se aseamana prin ethosul sau "cetelor heruvimice" vede in chip simbolic - a se citi real si nu preinchipuit - in Duhul Adevarului pe Tatal prin Fiul, intreaga Treime, Care ne cheama constant la Ospatul Ceresc, Sfanta Liturghie (a se vedea icoana lui A. Rubliov, "Sfanta Treime" sau "Troita"). Dumnezeu este prezent si ni se comunica personal prin harul increat izvorat din Duhul. Desigur ca acest prezenteism eshatologic nu trebuie impins spre extrem. Exista fara doar si poate intre aceasta viata si cea de dupa momentul destramarii legaturii trup-suflet o diferenta de intensitate. Numai astfel putem intelege Peasna a 9-a din Canonul invierii: "Da-ne noua sa ne impartasim cu Tine mai adevarat in ziua cea neinserata (ziua a 8-a , n.n.) a imparatiei Tale".

Deci, termenul credinta se poate traduce prin supra-logica divino-umana; logica umana, limitata prin natura ei, nu poate circumscrie nelimitatul. Ortodoxia nu se impune, nu se invata, ci se traieste. Pe cale discursiva nu poti face pe cineva sa creada. Cel mult, il vei face prozelit al unei ideologii si nu al unui mod de viata. Lasa viata ta sa vorbeasca pentru tine sau, vorba lui Homiakov: "daca nu pot sa te conving, atunci haide sa ne rugam impreuna".

preot Manuel RUSU

Baraganul Ortodox

.

09 Mai 2012

Vizualizari: 4468

Voteaza:

Logica si supra-logica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact