Reprezentarea iadului

Reprezentarea iadului

Iadul este un loc si un mod de vietuire vesnica. Iadul este un loc deoarece trupurile inviate care se vor osandi la munci vesnice sunt materie transfigurata, deci ocupa un oarecare spatiu. Daca, unde este iadul, nimeni nu a marturisit pana acum, cum este iadul insa, multi au spus de-a lungul vremii. Rezumand toate definitiile iadului, putem spune ca iadul este adunarea la un loc a tot ce este rau si urat: intuneric, durere, chin, singuratate, lipsa, frica etc.

Reprezentare simbolica a iadului

Iadul nu este locul unde Dumnezeu nu este prezent, ci locul unde cei osanditi nu mai pot face nimic pentru a comunica cu semenii lor si cu Preasfanta Treime, sursa Vietii a toate cate sunt; datorita faptului ca s-au rupt pe veci de Izvorul Vietii, starea celor din iad se mai numeste si "moarte vesnica". Iadul apare astfel ca o singuratate absoluta, in care cei osanditi sunt constienti de existenta lor, de a celorlalti si de a lui Dumnezeu, insa nu pot face nimic spre a se apropia de ei.

Pictorul spaniol Salvador Dali (1904-1989), reprezentant de seama al curentului suprarealist in arta, infatiseaza chinul celor din iad intr-un mod original, asezand doi oameni spate in spate, intr-o imposibilitate de a-si vedea reciproc fata. Pozitia celor doi, sezand spate in spate, indica exact singuratatea absoluta de care aminteam putin mai sus, in care fiecare osandit ii simte pe toti ceilalti, insa nu poate face nimic spre a intra in contact si in comuniune cu ei.

Nevoia vitala a comuniunii cu Dumnezeu si cu ceilalti oameni se vede inca din aceasta viata, orice om sanatos sufleteate dandu-si seama ca nu poate trai intr-o singuratate absoluta. Diavolul cauta insa neincetat a batjocori nevoia omului de a trai in comuniune cu Dumnezeu si cu semenii, drept pentru care il si ispiteste neincetat pe om spre contrazicere, certuri si dezbinare. Care dintre oameni nu va ajunge la iubirea (comuniunea) de Dumnezeu si de semeni mai inainte de moarte, isi va lua plata pe care singur si-a pregatit-o, adica imposibilitatea oricarei comuniuni in iad.

Filosoful Jean Paul Sartre definea iadul intr-un mod nesanatos, insa vrednic de luat in seama: "Ceilalti, iata iadul!" Privind spre tabloul lui Salvador Dali si luand aminte la cuvintele Sfintilor Parinti, indraznesc sa spun ca iadul este mai degraba locul unde nu mai sunt ceilalti. Intr-un glas, Sfintii Parinti spun ca "in aproapele sta viata si moarte, raiul si iadul", adica, daca am ajuns sa-l iubim si sa ne jertfim pentru aproapele, am dobandit raiul, iar daca am ajuns sa-l uram pe aproapele si sa ne bucuram de raul patimit de acela, am dobandit iadul.

Iadul este singuratatea absoluta a celui mandru, care nu mai are inaintea cui sa se mandreasca; este singuratatea absoluta a celui desfranat, care nu mai are cu cine sa-si satisfaca poftele; este singuratatea absoluta a celui manios, care nu mai are pe cine sa isi verse veninul; este singuratatea absoluta a celui care nu a trait cu si pentru Dumnezeu si semenii sai. Patimile il insingureaza pe om, instrainandu-l pe acesta vesnic de tot ce este bun si frumos (filocalic).

Marturie din iad, descoperita Sfantului Macarie Egipteanul.

Povestea Sfantul Macarie Egipteanul unele ca acestea: "Umbland odata prin pustie, am aflat o capatana de om zacand jos si, miscand-o pe dansa cu toiagul de finic, am auzit glas dintr-insa si i-am zis ei: "Tu cine esti?" Iar aceea a zis: "Eu eram slujitor al idolilor si al elinilor ce petreceau in locul acela, iar tu esti Purtatorul de Duh Macarie. Deci sa stii ca in orice ceas te milostivesti de cei din munca si te rogi pentru ei, aceia se mangaie putin."

Intrebat-a batranul: "Care este mangaierea si care este munca?" Raspuns-a capatana: "Pe cat este de departe cerul de pamant, pe atat este si focul de sub noi de intins, din picioare pana la cap stand noi in mijlocul focului, si nu este cu putinta sa vada cineva pe altul fata catre fata, ci fata fiecaruia este lipita de dosul celuilalt. Pentru aceasta, atunci cand te rogi pentru noi, unul poate vedea din parte fata altuia, si aceasta este mangaierea." Iar, auzind batranul, greu suspinand si plangand, a zis: "Amar zilei intru care s-a nascut omul pacatos. Ca acestuia i-ar fi fost mai bine daca nu s-ar fi nascut, precum a zis Domnul despre Iuda."

Si a zis iarasi batranul catre capatana: "Este vreo alta munca mai rea decat aceasta?" Iar ea a raspuns, zicand: "O munca mai rea este dedesubtul nostru." Zis-a batranul: "Si cine este acolo?" Iar ea a zis: "Noi (necrestinii), ca cei ce n-am stiut pe Dumnezeu, macar ca putin si tot ne miluim, iar cei ce au cunoscut pe Dumnezeu si s-au lepadat de Dansul, sunt dedesubtul nostru si se muncesc mai rau." Si, luand batranul capatana, a ingropat-o pe ea si a trecut mai departe."

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

19 Septembrie 2012

Vizualizari: 22524

Voteaza:

Reprezentarea iadului 5.00 / 5 din 7 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Jolinar SeteshPostat la 2017-03-30 18:18

    Unde nu este nici durere nici intristare nici suspin domnule Teodor Danalache ?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact