Retorica Traditiei: ce este normalitatea?

Retorica Traditiei: ce este normalitatea?

A zis iarăşi: va veni vremea ca oamenii să înnebunească şi când vor vedea pe cineva că nu înnebuneşte, se vor scula asupra lui, zicăndu-i că el este nebun, pentru că nu este asemenea lor. Awa Antonie cel Mare

Incercând să definească normalitatea, pe care o asociază cu Tradiţia (în sensul de moştenire şi experimentare a unor valori perene), H. R Patapievici scrie: „Tradiţia este ansamblul presupoziţiilor care nu sunt puse în discuţie (subl. n.), căci dacă ar fi, nu ar mai fi Tradiţie.1 Or, este foarte clar că omul postmodern, care priveşte Tradiţia ca pe un balast, cu valoare cel mult culturală, estetică ş.a., preferă să o vadă expusă într-un muzeu, aşa cum îi stă bine unei relicve. Condiţia umană nu mai este dată de valori morale general acceptate anterior, ci este un rezultat determinist al trecerii timpului, văzut ca schimbare perpetuă. Totul este pus sub semnul întrebării, totul este contestat, eliminat, înlocuit, proces ce continuă la nesfârşit. Nu mai este nevoie de fundaţie, casa poate fi construită şi pe nisip, omul fiind „liber" sa renunţe la propriile rădăcini, privind doar spre viitorul incert, uitând trecutul şi lecţiile lui. In timp ce culturile tradiţionale ajungeau la un consens despre valori după secole, milenii chiar, de includeri, excluderi, verificare şi continuitate, astăzi, totul este pus sub domnia relativismului, indiferent de domeniu.

Ştiu, veţi spune! Incă un discurs de tipul „cetate asediată", scoaterea la lumină a marilor conspiraţii ce ameninţă să distrugă Ortodoxia etc. Poate că da. Dar, a nu ţine cont de realităţile vremurilor în care trăim este la fel de nociv ca asumarea lor fără discernământ, doar pentru a fi în trend.

Punctul de plecare al acestei aporii este felul în care ne raportăm la normalitate. Ceea ce pentru mine un anumit lucra este normal, pentru altul ar putea fi exact invers. Ideea aceasta este cu atât mai clară cu cât observăm evoluţia sistemului de învăţământ în Occident, în special în Franţa, un veritabil „barometru" pentru a întrezări viitoarele tendinţe ce vor fi copiate volens nolens de întreaga Uniune Europeană. Să dăm câteva exemple2: încă de la grădiniţă, copiii vor afla că e perfect normal să ai doi taţi, că unul dintre ei poate purta rochie şi poate folosi rujul pentru a se „exprima" mai bine şi că ar fi bine că nu mai folosim pronumele personale feminine şi masculine3, înlocuindu-le cu pronumele personal neutru. Aflăm astfel cu stupoare că basmele ar trebui rescrise, fiind pline de jigniri la adresa minorităţilor: cum adică, Scufiţa Roşie nu poate fi Scufiţ? (sic!)

Pe scurt, aici (ca şi în Olanda) aflăm că identitatea de gen nu ne aparţine la momentul naşterii, nu suntem sexual determinaţi. Fiecare dintre noi îşi poate forma identitatea în funcţie de contextul social şi şi-o poate schimba când vrea. Scoaterea termenilor tată şi mamă din legislaţie este înfăptuită! Ambivalenţa este o bogăţie, spun ei. Care ei, veţi zice? Simplu, introducerea acestor idei inovatoare nu mai este făcută la presiunea unor grupuri sau ONG-uri obscure. De educarea concetăţenilor se ocupă chiar Statul. De ce? Pentru că toţi copiii aparţin în primul rând Statului, şi mai apoi familiei. Aşadar, Statul îşi impune propria educaţie, nu mai primează ideea de familie tradiţională. Şi, dacă nu eşti în stare să educi copiii în acord cu ceea ce promovează Statul, ţi se vor lua! (Cazul Bodnariu este doar un nume dintr-o lungă listă la nivelul,întregii Europe) Acelaşi Stat îţi va spune, prin lege, că este o crimă să îţi urechezi copilul dacă a făcut o prostie (A nu se înţelege că aş susţine în vreun fel orice formă de violenţă aplicată copilului!), dar, la polul opus şi în mod sadic, este un drept să îl ucizi înainte de naştere, prin avort. Mi-am amintit, cu această ocazie, ideea aceluiaşi scriitor român: „Ideologiile corectitudinii politice pretind tot mai mult ca Statul să intervină în zone care până de curând erau apanajul exclusiv al spaţiului privat (relaţiile dintre soţi, dintre părinţi şi copii, dintre îndrăgostiţi etc.)."4

Dacă acolo „Revoluţia sexuală" şi predarea „Teoriei gender în şcoli" sunt în plin avânt, la noi încă lucrurile stau sub o altă lumină. Deşi tipul acesta de propagandă, enunţat anterior, prinde avânt şi la noi în sânul anumitor ONG care, chipurile, ne reprezintă, mai ales când se legitimează cu pompoasa titulatură „Societate civilă", din ceea ce s-a scris, s-a vorbit şi dezbătut în peisajul media local, realizăm că aceştia sunt departe de a-şi impune punctul de vedere. Propunerea de proiect de lege privind parteneriatul civil a fost respinsă de Parlament pentru a doua oară, nu s-a reuşit introducerea Educaţiei Sexuale în şcoli şi basmele nu au fost „diortosite" pentru a nu ofensa minorităţile sexuale. Sigur, odată cu începerea campaniei pentru strângerea de semnături pentru modificarea art. 48 din Constituţie şi introducerea sintagmei bărbat şi femeie, atunci când vorbim despre căsătorie, toţi ortodocşii au fost clasificaţi ca fiind talibani, prinşi în atemporale vremuri inchizitoriale ş.a. Deranjat fiind de sfatul unui profesor către tinerii liceeni majori de a semna această iniţiativă dintr-un liceu din Bucureşti, un reprezentant al Asociaţiei Accept considera că respectivul dascăl îndoctrinează iremediabil nişte minţi tinere într-un spaţiu public. Nu am putut să nu remarc ipocrizia gestului: pe data 10 decembrie 2010, orele 13.00, în Aula Magna din cadrul Facultăţii de Drept, Universitatea Bucureşti (deci spaţiu public) avea loc o conferinţă despre „Situaţia drepturilor omului în anul 2010 în România", susţinuta de mai multe organizaţii, inclusiv cea amintită, care militează pentru respectarea drepturilor minorităţilor sexuale. In schimb, în anul 2015, la data de 18 februarie, la Casa de Cultură a Studenţilor din Bucureşti, la presiunea Asociaţiei Accept, a fost anulată de către direcţiune lansarea cărţii lui Virgiliu Gheorghe - „Faţa nevăzută a Homosexualităţii". Să mai spunem şi ca, tot în anul 2015 şi în prezent, elevii de liceu, din capitală şi nu numai, sunt invitaţi să completeze un chestionar, întocmit de aceeaşi asociaţie deosebit de activă, în care sunt încurajaţi, de pildă, să răspundă la întrebări de tipul: Ştiţi să existe discipline la care, în liceul dvs, profesorii abordează subiectul LGBT (lesbiene, gay, bisexuali şi persoane trans) la fiecare clasă? sau în liceul dvs cum este privit (sau cum ar fi privit) un elev LGBT? Care credeţi că ar lî atitudinea şi comportamentul celorlalţi elevi şi ale profesorilor faţă de un elev LGBT?5

Nu sunt homofob. Dar cred cu tărie că fiecare are libertatea, câştigată scump la Revoluţia din '89, să facă tot ceea ce îşi doreşte, atunci când nu lezează libertatea celui de lângă el. Nu este moral ca cei puţini să îşi impună punctul propriu de vedere cu forţa, mascată de „grija pentru respectarea drepturilor omului", asupra celor mulţi, majoritari. Conceptului de libertate nu ar trebui să i se asocieze doar drepturi, ci şi nişte obligaţii şi responsabilităţi care să culmineze în educaţia pe care o acordăm copiilor noştri. Şi, mai cred că atitudinea principiala pe care ar trebui să o aibă un creştin faţă de minorităţile LGBT nu trebuie să deschidă calea spre lapidare, ci spre vindecare, oferindu-le membrilor lor sprijin moral pentru a-şi învinge patima, mereu cu conştiinţa că, în afară de Dumnezeu, nimeni nu este fără de păcat (Ioan 8, 7), fără însă a ne relativiza propria credinţă creştină, pe care trebuie să o mărturisim neîncetat, inclusiv în problema căsătoriei între bărbat şi femeie.

Şi atunci, rămânem cu întrebarea: Ce este până la urmă normalitatea?

Preot Mariuel RUSU

1 PATAPIEVICI, H. Roman, Omul recent, ediţia a V-a, Editura Humanitas, Bucureşti, 2008, pag. 199.
2 Mai multe detalii pe http://inliniedreapta.net/la-scoala-cu-toti-pielea-goala/.
3 Nu de alta, dar îi ofensează pe cei aproximativ 3% homosexuali. Da! în Franţa 3%=97%. Cei mulţi trebuie să se supună celor puţini!
4 PATAPIEVICI, H. Roman, Idem, pag. 367.
5 http://accept-roniania.ro/blog/2013/08/30/abordarea-situatiilor-de-intimidare-a-elevilor-lgbt-seminar-adresat-profesorilor-de-liceu-si-consilierilor-scolari/chestionar-sunt-liceele-un-mediu-sigur-pentru-toti-elevii/

Sursa: BĂRĂGANUL ORTODOX- ianuarie 2016

 

Pe aceeaşi temă

19 Februarie 2016

Vizualizari: 1372

Voteaza:

Retorica Traditiei: ce este normalitatea? 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

traditia normalitatea

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact