![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Cătălin, reiau rugămintea dintr-o postare anterioară: recitește, cu puțină liniște și fără grabă, versetele 13 și 14 din Faptele Apostolilor. Apoi spune-mi te rog ce ai înțeles și vom compara înțelegerile noastre. (Eu am arătat deja ce am înțeles din textul biblic.) P.S. Textul zice clar: 1) lumina strălucește împrejurul tuturor (nici nu emană din Pavel și nici nu e prins doar Pavel în lumină, ci toți experiază lumina) 2) toți au căzut la pământ (efectul e trăit nu numai de Pavel ci și de ceilalți). Last edited by cezar_ioan; 09.08.2013 at 23:37:25. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Stimati colegi,
Ca aconfesional si neutru, pot spune, dupa ce am citit numeroasele pagini alae acestui topic, ca problema, asa cum este pusa indeosebi de N.Priceputu, Ioan Cezar si Alin, este destul de clara. Cel putin, la nivel de logica si intelect, mai clar decit d-l profesor si cei sus-numiti nu ar putea nimeni sa o faca. Deasemenea, a ramas inca un unghi de atac, pe care il voi aborda neutru, pur si simplu ca rationament logic bazat pe temeliile insesi ale credintei crestine rasaritene. Este vorba despe profetii, false profetii si minuni, eshatologie, antihristologie, si celelalte. Toate, se pare (detest sa caut si sa dau citate, nici chiar parafrazari) reunite de cei imbunatatiti spiritaul ai crestinismului autentic intr-un singur indemn clar: "respinge orice minune, oice viziune; Domnul NU Se supara daca o faci, caci iti vede rivna si te va mantui; va gasi El alta cale de a comunica vointa Sa in chip minunat, cale ce nu va fi cu putinta de suspectat ca fiind contrafacerea nascocita de Adversar". Inca ceva: simplul fapt ca unii din voi sunt atasati de miracole ca semn/susa de intarire/confirmare a credintei, este un calcai ahilean cit haul, o poarta super usoara pentru magicieni. Doamna Dobrin, nu imi spuneti ca nu sunteti la curent cu multitudinea avertizarilor date, cel mai recent, de preoti eminenti ai Rasaritului, de genul Cuv. Iustin Parvu sau pr. Cleopa, privind foamea maselor de spectacol si miracol. Vreti lumini? Mergeti la scientologi sau raelieni, si vedeti acolo show-uri paranormale la fel de manifeste precum un concert leidi gaga. Catalin, eu am taiat-o cu orice credinta institutionalizata, desi le apreciez pe toate cele care aduc beneficii spirituale autentice: ti-o spun, pur logic, judecind dupa scrierile profunde ortodoxe, pe cae amindoi le cunoastem, ca practica paranormalului e o rana mai greu de vindecat decit cancerul metastatic si AIDS la un loc: afecteaza spiritul. Sincer, esti constient ca de tine marturisita ta fosta atasare de paranormal cintareste poate destul de greu, desi poate deloc constientizata, in sustinerea acestei pozitii ale tale pe acest topic. Nu, nu e atac ad hominem, ci doar o intrebare vizind dinamica motivatiei in acest caz de dezbatere pe o tema spirituala foarte grava: inselarea de dincolo de natural. Un psiholog de elita ca Ioan Cezar s-a prins, desigur, de mecanism. Eu, fara vreo treaba cu psihodomeniile/psihostiintele, privesc si descompun si recompun elementele problemei in mod pur empiric. Dinsul poate, eu nu. P. S. Limpede si clarificatoare postarea lui N. Priceputu. Exact: ce tine de Dumnezeire ("Dumnezeu Duh este") nu e cuantificabil material, imortalizabil pe pelicule, dvd-uri, autoportrete, graffitti, aparate fizice de masura, etc. Last edited by Theodore_of_Mopsuestia; 10.08.2013 at 00:14:22. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
................
Last edited by Decebal; 13.08.2013 at 09:01:49. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Cu privire la caracterul obiectiv sau subiectiv al harului, consider că ne-ar fi de folos să aprofundăm problema.
Despre Dumnezeu Părintele Stăniloae spune că este Subiect pur. Putem găsi aici un foarte frumos articol care se referă și la acest aspect. Părintele scrie aici despre relația dintre Persoanele Sfintei Treimi. Însă toate persoanele sunt, prin definiție, subiecte, iar relația cu și între ele este de natură subiectivă; dacă vorbim de o relație obiectivă între persoane, aceea anulează, de fapt, persoana, o transformă în obiect. Harul, numit de Palama și energiile necreate ale lui Dumnezeu sau dumnezeirea, sunt nedespărțite de Persoanele Sfintei Treimi, el fiind cel care ne unește, fără contopire, cu Dumnezeu. Este, prin urmare, o realitate subiectivă, fapt arătat și în citatele date de Cezar și de Decebal, în care se arată participarea personală a celor luminați de har, chiar și a celor încă păcătoși. Dacă ar fi o realitate obiectivă, l-am putea constata obiectiv, l-am putea măsura cu aparate folosite pentru măsurarea proprietăților obiectelor. I-am putea măsura intensitatea, puterea ș.a. În plus, ar fi independent de persoană, așa cum este orice obiect; ar fi, prin urmare, creat. Last edited by N.Priceputu; 10.08.2013 at 00:11:36. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
........:)
Eeei, termenii ăștia, ce bogății mai poartă sub cămașa lor!...:) Dacă îmi dai voie, Cristian, să pun un strop la înțelesul termenilor, iar asta nu doar de dragul vocabularului psihologic (în psihologie operăm frecvent cu "subiect", "subiectiv", "obiectiv" etc.) cât și pentru că întrezăresc/presupun ce a vrut de fapt să spună Cătălin cu însușirea harului de a fi obiectiv. Într-un anumit sens cred că putem afirma că harul e obiectiv, deși exprimarea poate naște mari confuzii. Folosim uneori termenul de "obiectiv" cu sensul că e ceva care nu depinde de voința unei persoane, care atârnă de un factor din afară, care există independent că vrem sau nu, că ne place sau nu etc. Astfel, spunem că psihicul este o re-producere subiectivă a realității obiective, arătînd prin aceasta (în cheia filosofiei materialiste, fie vorba-ntre noi, dar asta e altă poveste) că realitatea, lumea, existența, toată Zidirea există ca atare indiferent că vrem sau nu vrem, că ne place sau nu, iar noi putem reflecta/cunoaște/reproduce în informații și trăiri această realitate/lume/Zidire. Lumea e un dat ontologic. Luăm act de acesta, în mod personal, subiectiv, de îndată ce primim suflarea de viață de la Dumnezeu. (Evident, nu știm prea mult despre cunoașterea intrauterină a realității dar știm mai multe despre cea care începe după naștere.) Dacă ne referim la existența lui Dumnezeu, de pildă, putem zice fără teamă de greșeală, cred eu, că aceasta este obiectivă, înțelegînd astfel că ea nu depinde de voința, dorința sau puterea noastră. Există independent de vreo contribuție de-a noastră. E în afara voinței noastre de a decide. Nu eu hotărăsc dacă Dumnezeu există sau nu (ci dimpotrivă, spunem noi creștinii, Dumnezeu hotărăște cine și cum și cât există...). Similar putem spune și despre har: vrem, nu vrem, îl primim sau nu, ne place ori ba, harul există și nu vine din noi, nu atârnă ca existență și manifestare în lume de noi, de voința și hotărârea noastră, ci doar de Bunul Dumnezeu. Harul e un dat ontologic, nu o manifestare a persoanei noastre. Că uneori noi ne străduim să conlucrăm cu harul, în relația teandrică, de la persoană la Persoane, asta e deja altă chestiune. Cred, deci, că harul poate fi considerat și obiectiv, ca dat ontologic, ca dar al Dumnezeirii, ca manifestare a Domnului în toată Zidirea, câtă vreme prin aceasta vrem să spunem că nu ni-l atribuim nouă înșine ci îl luăm așa cum este: manifestare a Dumnezeirii în Creație, indiferent că vrem ori ba. Acum, cât privește relația noastră cu harul, aceasta da, cred că relația e o realitate cu totul subiectivă, între persoane. Last edited by cezar_ioan; 10.08.2013 at 02:46:30. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Or, harul este necreat și prin aceasta obiectiv, nesupunîndu-se voinței creaturii, fiind în afara voinței ei. În acest sens al termenului de obiectiv, de independent ca existență de voința creaturii, harul se înțelege încă și mai bine ca fiind energie necreată. Ca lucrare în om, însă, ca participare rodnică la viața noastră întru mântuire, harul depinde în mod semnificativ de participarea subiectivă a omului, de disponibilitatea noastră pentru conlucrare (care ține de alegere, de liberul arbitru, mai întâi). Aceasta o afirmăm și o practicăm în Biserică. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Nu știu dacă e adevărat...:)
Cunosc doar că avem, în sfârșit, o concepție comună asupra unui lucru. Care s-ar putea, totuși, să fie o concepție falsă, dacă o raportăm la cunoașterea duhovnicească veritabilă. Aștept replica lui N.Priceputu, care trimitea la anumite materiale despre această chestiune. Materialul lui Cristian, împreună cu cel propus de dl. Nastya, cred că ne vor ajuta mult să avansăm în înțelegere. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Textul de care am spus are câteva cuvinte foarte bune și cu privire la felul în care înțelegem dogma, despre apofatic și catafatic. Repostez linkul: http://www.crestinortodox.ro/sarbato...iri-68900.html |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|