![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
........:)
Eeei, termenii ăștia, ce bogății mai poartă sub cămașa lor!...:) Dacă îmi dai voie, Cristian, să pun un strop la înțelesul termenilor, iar asta nu doar de dragul vocabularului psihologic (în psihologie operăm frecvent cu "subiect", "subiectiv", "obiectiv" etc.) cât și pentru că întrezăresc/presupun ce a vrut de fapt să spună Cătălin cu însușirea harului de a fi obiectiv. Într-un anumit sens cred că putem afirma că harul e obiectiv, deși exprimarea poate naște mari confuzii. Folosim uneori termenul de "obiectiv" cu sensul că e ceva care nu depinde de voința unei persoane, care atârnă de un factor din afară, care există independent că vrem sau nu, că ne place sau nu etc. Astfel, spunem că psihicul este o re-producere subiectivă a realității obiective, arătînd prin aceasta (în cheia filosofiei materialiste, fie vorba-ntre noi, dar asta e altă poveste) că realitatea, lumea, existența, toată Zidirea există ca atare indiferent că vrem sau nu vrem, că ne place sau nu, iar noi putem reflecta/cunoaște/reproduce în informații și trăiri această realitate/lume/Zidire. Lumea e un dat ontologic. Luăm act de acesta, în mod personal, subiectiv, de îndată ce primim suflarea de viață de la Dumnezeu. (Evident, nu știm prea mult despre cunoașterea intrauterină a realității dar știm mai multe despre cea care începe după naștere.) Dacă ne referim la existența lui Dumnezeu, de pildă, putem zice fără teamă de greșeală, cred eu, că aceasta este obiectivă, înțelegînd astfel că ea nu depinde de voința, dorința sau puterea noastră. Există independent de vreo contribuție de-a noastră. E în afara voinței noastre de a decide. Nu eu hotărăsc dacă Dumnezeu există sau nu (ci dimpotrivă, spunem noi creștinii, Dumnezeu hotărăște cine și cum și cât există...). Similar putem spune și despre har: vrem, nu vrem, îl primim sau nu, ne place ori ba, harul există și nu vine din noi, nu atârnă ca existență și manifestare în lume de noi, de voința și hotărârea noastră, ci doar de Bunul Dumnezeu. Harul e un dat ontologic, nu o manifestare a persoanei noastre. Că uneori noi ne străduim să conlucrăm cu harul, în relația teandrică, de la persoană la Persoane, asta e deja altă chestiune. Cred, deci, că harul poate fi considerat și obiectiv, ca dat ontologic, ca dar al Dumnezeirii, ca manifestare a Domnului în toată Zidirea, câtă vreme prin aceasta vrem să spunem că nu ni-l atribuim nouă înșine ci îl luăm așa cum este: manifestare a Dumnezeirii în Creație, indiferent că vrem ori ba. Acum, cât privește relația noastră cu harul, aceasta da, cred că relația e o realitate cu totul subiectivă, între persoane. Last edited by cezar_ioan; 10.08.2013 at 01:46:30. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Or, harul este necreat și prin aceasta obiectiv, nesupunîndu-se voinței creaturii, fiind în afara voinței ei. În acest sens al termenului de obiectiv, de independent ca existență de voința creaturii, harul se înțelege încă și mai bine ca fiind energie necreată. Ca lucrare în om, însă, ca participare rodnică la viața noastră întru mântuire, harul depinde în mod semnificativ de participarea subiectivă a omului, de disponibilitatea noastră pentru conlucrare (care ține de alegere, de liberul arbitru, mai întâi). Aceasta o afirmăm și o practicăm în Biserică. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Nu știu dacă e adevărat...:)
Cunosc doar că avem, în sfârșit, o concepție comună asupra unui lucru. Care s-ar putea, totuși, să fie o concepție falsă, dacă o raportăm la cunoașterea duhovnicească veritabilă. Aștept replica lui N.Priceputu, care trimitea la anumite materiale despre această chestiune. Materialul lui Cristian, împreună cu cel propus de dl. Nastya, cred că ne vor ajuta mult să avansăm în înțelegere. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Textul de care am spus are câteva cuvinte foarte bune și cu privire la felul în care înțelegem dogma, despre apofatic și catafatic. Repostez linkul: http://www.crestinortodox.ro/sarbato...iri-68900.html |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vezi, de asta spuneam ca exista o mare diferenta de intelegere, tu si cei enumerati priviti totul prin prisma acestui relativism modernist, practic e ca si cum am vorbi doua limbi diferite. Nu sunt doar cateva nelamuriri, totul e o intelegere diferita si ma refer acum si la ce a scris Cezar. Asadar e imposibil sa avem o conceptie comuna, atata timp cat eu cred ca aceea e gresita. Singura cale e sa va dati seama ca aceea e gresita si apoi ne vom intelege in tot ce scriem. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|