Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Botezul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 10.08.2013, 00:57:46
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

........:)
Eeei, termenii ăștia, ce bogății mai poartă sub cămașa lor!...:)
Dacă îmi dai voie, Cristian, să pun un strop la înțelesul termenilor, iar asta nu doar de dragul vocabularului psihologic (în psihologie operăm frecvent cu "subiect", "subiectiv", "obiectiv" etc.) cât și pentru că întrezăresc/presupun ce a vrut de fapt să spună Cătălin cu însușirea harului de a fi obiectiv.
Într-un anumit sens cred că putem afirma că harul e obiectiv, deși exprimarea poate naște mari confuzii.
Folosim uneori termenul de "obiectiv" cu sensul că e ceva care nu depinde de voința unei persoane, care atârnă de un factor din afară, care există independent că vrem sau nu, că ne place sau nu etc.
Astfel, spunem că psihicul este o re-producere subiectivă a realității obiective, arătînd prin aceasta (în cheia filosofiei materialiste, fie vorba-ntre noi, dar asta e altă poveste) că realitatea, lumea, existența, toată Zidirea există ca atare indiferent că vrem sau nu vrem, că ne place sau nu, iar noi putem reflecta/cunoaște/reproduce în informații și trăiri această realitate/lume/Zidire.
Lumea e un dat ontologic. Luăm act de acesta, în mod personal, subiectiv, de îndată ce primim suflarea de viață de la Dumnezeu. (Evident, nu știm prea mult despre cunoașterea intrauterină a realității dar știm mai multe despre cea care începe după naștere.)

Dacă ne referim la existența lui Dumnezeu, de pildă, putem zice fără teamă de greșeală, cred eu, că aceasta este obiectivă, înțelegînd astfel că ea nu depinde de voința, dorința sau puterea noastră. Există independent de vreo contribuție de-a noastră. E în afara voinței noastre de a decide. Nu eu hotărăsc dacă Dumnezeu există sau nu (ci dimpotrivă, spunem noi creștinii, Dumnezeu hotărăște cine și cum și cât există...).

Similar putem spune și despre har: vrem, nu vrem, îl primim sau nu, ne place ori ba, harul există și nu vine din noi, nu atârnă ca existență și manifestare în lume de noi, de voința și hotărârea noastră, ci doar de Bunul Dumnezeu.
Harul e un dat ontologic, nu o manifestare a persoanei noastre.
Că uneori noi ne străduim să conlucrăm cu harul, în relația teandrică, de la persoană la Persoane, asta e deja altă chestiune.

Cred, deci, că harul poate fi considerat și obiectiv, ca dat ontologic, ca dar al Dumnezeirii, ca manifestare a Domnului în toată Zidirea, câtă vreme prin aceasta vrem să spunem că nu ni-l atribuim nouă înșine ci îl luăm așa cum este: manifestare a Dumnezeirii în Creație, indiferent că vrem ori ba.
Acum, cât privește relația noastră cu harul, aceasta da, cred că relația e o realitate cu totul subiectivă, între persoane.

Last edited by cezar_ioan; 10.08.2013 at 01:46:30.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 10.08.2013, 02:35:05
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
........:)
Eeei, termenii ăștia, ce bogății mai poartă sub cămașa lor!...:)
Dacă îmi dai voie, Cristian, să pun un strop la înțelesul termenilor, iar asta nu doar de dragul vocabularului psihologic (în psihologie operăm frecvent cu "subiect", "subiectiv", "obiectiv" etc.) cât și pentru că întrezăresc/presupun ce a vrut de fapt să spună Cătălin cu însușirea harului de a fi obiectiv.
Într-un anumit sens cred că putem afirma că harul e obiectiv, deși exprimarea poate naște mari confuzii.
Folosim uneori termenul de "obiectiv" cu sensul că e ceva care nu depinde de voința unei persoane, care atârnă de un factor din afară, care există independent că vrem sau nu, că ne place sau nu etc.
Astfel, spunem că psihicul este o re-producere subiectivă a realității obiective, arătînd prin aceasta (în cheia filosofiei materialiste, fie vorba-ntre noi, dar asta e altă poveste) că realitatea, lumea, existența, toată Zidirea există ca atare indiferent că vrem sau nu vrem, că ne place sau nu, iar noi putem reflecta/cunoaște/reproduce în informații și trăiri această realitate/lume/Zidire.
Lumea e un dat ontologic. Luăm act de acesta, în mod personal, subiectiv, de îndată ce primim suflarea de viață de la Dumnezeu. (Evident, nu știm prea mult despre cunoașterea intrauterină a realității dar știm mai multe despre cea care începe după naștere.)

Dacă ne referim la existența lui Dumnezeu, de pildă, putem zice fără teamă de greșeală, cred eu, că aceasta este obiectivă, înțelegînd astfel că ea nu depinde de voința, dorința sau puterea noastră. Există independent de vreo contribuție de-a noastră. E în afara voinței noastre de a decide. Nu eu hotărăsc dacă Dumnezeu există sau nu (ci dimpotrivă, spunem noi creștinii, Dumnezeu hotărăște cine și cum și cât există...).

Similar putem spune și despre har: vrem, nu vrem, îl primim sau nu, ne place ori ba, harul există și nu vine din noi, nu atârnă ca existență și manifestare în lume de noi, de voința și hotărârea noastră, ci doar de Bunul Dumnezeu.
Harul e un dat ontologic, nu o manifestare a persoanei noastre.
Că uneori noi ne străduim să conlucrăm cu harul, în relația teandrică, de la persoană la Persoane, asta e deja altă chestiune.

Cred, deci, că harul poate fi considerat și obiectiv, ca dat ontologic, ca dar al Dumnezeirii, ca manifestare a Domnului în toată Zidirea, câtă vreme prin aceasta vrem să spunem că nu ni-l atribuim nouă înșine ci îl luăm așa cum este: manifestare a Dumnezeirii în Creație, indiferent că vrem ori ba.
Acum, cât privește relația noastră cu harul, aceasta da, cred că relația e o realitate cu totul subiectivă, între persoane.
Distincția asta, între obiectiv și subiectiv cu privire la har, mai are și o altă implicație, cred, foarte importantă: dacă nu acceptăm să considerăm harul ca fiind obiectiv față de voința unui om, ar însemna că nu mai facem distincția între creat și Necreat, între Zidire și Ziditor. Le-am confunda naturile - eroare gravă, fundamentală.

Or, harul este necreat și prin aceasta obiectiv, nesupunîndu-se voinței creaturii, fiind în afara voinței ei.
În acest sens al termenului de obiectiv, de independent ca existență de voința creaturii, harul se înțelege încă și mai bine ca fiind energie necreată.

Ca lucrare în om, însă, ca participare rodnică la viața noastră întru mântuire, harul depinde în mod semnificativ de participarea subiectivă a omului, de disponibilitatea noastră pentru conlucrare (care ține de alegere, de liberul arbitru, mai întâi).
Aceasta o afirmăm și o practicăm în Biserică.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 10.08.2013, 02:37:43
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Distincția asta, între obiectiv și subiectiv cu privire la har, mai are și o altă implicație, cred, foarte importantă: dacă nu acceptăm să considerăm harul ca fiind obiectiv față de voința unui om, ar însemna că nu mai facem distincția între creat și Necreat, între Zidire și Ziditor. Le-am confunda naturile - eroare gravă, fundamentală.

Or, harul este necreat și prin aceasta obiectiv, nesupunîndu-se voinței creaturii, fiind în afara voinței ei.
În acest sens al termenului de obiectiv, de independent ca existență de voința creaturii, harul se înțelege încă și mai bine ca fiind energie necreată.

Ca lucrare în om, însă, ca participare rodnică la viața noastră întru mântuire, harul depinde în mod semnificativ de participarea subiectivă a omului, de disponibilitatea noastră pentru conlucrare (care ține de alegere, de liberul arbitru, mai întâi).
Aceasta o afirmăm și o practicăm în Biserică.
Aici e adevarat, asta am precizat si eu.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 10.08.2013, 02:49:12
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Aici e adevarat, asta am precizat si eu.
Nu știu dacă e adevărat...:)
Cunosc doar că avem, în sfârșit, o concepție comună asupra unui lucru.
Care s-ar putea, totuși, să fie o concepție falsă, dacă o raportăm la cunoașterea duhovnicească veritabilă.
Aștept replica lui N.Priceputu, care trimitea la anumite materiale despre această chestiune.

Materialul lui Cristian, împreună cu cel propus de dl. Nastya, cred că ne vor ajuta mult să avansăm în înțelegere.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 10.08.2013, 06:07:03
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Aștept replica lui N.Priceputu, care trimitea la anumite materiale despre această chestiune.

Materialul lui Cristian, împreună cu cel propus de d-na Nastya, cred că ne vor ajuta mult să avansăm în înțelegere.
Materialul pe care l-am recomandat vorbește despre Dumnezeu ca Subiect pur, și mi s-a părut că ne-ar ajuta să înțelegem câte ceva și cu privire la har din relația Persoanelor Sfintei Treimi, dar și a lui Dumnezeu cu omul. Că totul este relație și este viu, că energiile dumnezeiești ni se comunică mai degrabă cum se comunică dragostea, iar nu cum se comunică, să zicem, curentul electric. Că este vorba tot de energie, dar să nu o depersonalizăm, cumva.
Textul de care am spus are câteva cuvinte foarte bune și cu privire la felul în care înțelegem dogma, despre apofatic și catafatic.
Repostez linkul:

http://www.crestinortodox.ro/sarbato...iri-68900.html
Reply With Quote
  #6  
Vechi 10.08.2013, 22:37:09
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Textul de care am spus are câteva cuvinte foarte bune și cu privire la felul în care înțelegem dogma, despre apofatic și catafatic.
Repostez linkul:

http://www.crestinortodox.ro/sarbato...iri-68900.html
O mică mostră, care poate justifică oarecum și imprecizia formulărilor noastre de pe acest topic:
Citat:
Dar noi ne dam seama in acelasi timp ca gandurile si cuvintele noastre despre El nu-L cuprind deplin, asa cum e in sine. Ele sunt pentru noi crestinii flori crescute din adancimile misterului Lui negrait. Gandurile si cuvintele noastre despre Dumnezeu sunt in acelasi timp catafatice (spun ceva) si apofatice (sugereaza negraitul). Daca ramanem inchisi in formulele noastre, ele ne devin idoli; daca refuzam orice formule, ne inecam in haosul indefinit al oceanului. Ele sunt finitul deschis spre infinit, stravezii pentru infinit. Prin aceasta pot intretine in noi o viata spirituala. (Părintele Dumitru Stăniloae)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 11.08.2013, 17:52:46
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
O mică mostră, care poate justifică oarecum și imprecizia formulărilor noastre de pe acest topic:
Citat:
Dar noi ne dam seama in acelasi timp ca gandurile si cuvintele noastre despre El nu-L cuprind deplin, asa cum e in sine. Ele sunt pentru noi crestinii flori crescute din adancimile misterului Lui negrait. Gandurile si cuvintele noastre despre Dumnezeu sunt in acelasi timp catafatice (spun ceva) si apofatice (sugereaza negraitul). Daca ramanem inchisi in formulele noastre, ele ne devin idoli; daca refuzam orice formule, ne inecam in haosul indefinit al oceanului. Ele sunt finitul deschis spre infinit, stravezii pentru infinit. Prin aceasta pot intretine in noi o viata spirituala. (Părintele Dumitru Stăniloae)
Cristian, Parintele Staniloae nu se referea la relativizarea invataturii de credinta, cum probabil crezi ca o face, altfel nici nu ar mai fi scris carti de teologie, ci despre filozofie. Aici se refera la cunoasterea lui Dumnezeu, care bineinteles ca nu se rezuma doar la cea ce s-a revelat. Nu inseamna ca neaga ce s-a revelat sau ca relativizeaza acea invatatura.
Vezi, de asta spuneam ca exista o mare diferenta de intelegere, tu si cei enumerati priviti totul prin prisma acestui relativism modernist, practic e ca si cum am vorbi doua limbi diferite. Nu sunt doar cateva nelamuriri, totul e o intelegere diferita si ma refer acum si la ce a scris Cezar. Asadar e imposibil sa avem o conceptie comuna, atata timp cat eu cred ca aceea e gresita. Singura cale e sa va dati seama ca aceea e gresita si apoi ne vom intelege in tot ce scriem.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 10.08.2013, 05:58:27
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Distincția asta, între obiectiv și subiectiv cu privire la har, mai are și o altă implicație, cred, foarte importantă: dacă nu acceptăm să considerăm harul ca fiind obiectiv față de voința unui om, ar însemna că nu mai facem distincția între creat și Necreat, între Zidire și Ziditor. Le-am confunda naturile - eroare gravă, fundamentală.

Or, harul este necreat și prin aceasta obiectiv, nesupunîndu-se voinței creaturii, fiind în afara voinței ei.
În acest sens al termenului de obiectiv, de independent ca existență de voința creaturii, harul se înțelege încă și mai bine ca fiind energie necreată.

Ca lucrare în om, însă, ca participare rodnică la viața noastră întru mântuire, harul depinde în mod semnificativ de participarea subiectivă a omului, de disponibilitatea noastră pentru conlucrare (care ține de alegere, de liberul arbitru, mai întâi).
Aceasta o afirmăm și o practicăm în Biserică.
Mulțumesc pentru precizări. Se pare că nu stăpânesc prea bine termenii. Poate ar fi trebuit să spun „personal” în loc de „subiectiv”? Aveam în vedere nu subiectivitatea noastră, ci Subiectul Dumnezeu, Persoanele Sale, harul ca manifestare a prezenței Sale vii și personale.
Reply With Quote
Răspunde