Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 13.11.2012, 13:58:47
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Citind cartea sfatului Vasile, imi dau seama cat de usor se poate scoate din context ceea ce scrie. De ex. cateodata reda teoriile din timpul sau, ca un invatat ce se afla - toate geocentriste - dar la sfarsit spune in general: ce conteaza cum exact stau lucrurile, filozofii se cearta intre ei, sa-i lasam sa se certe, noi sa ne tinem de cuvantul: Dumnezeu a facut cerul si pamantul.
Ce este important este ca Dumnezeu a facut. Cum anume, si cum anume este facuta lumea, nu e asa important pentru el.
As mai intreba, dar mi-e teama sa nu inceapa si aici discutia asta: daca sf. Vasile reda fara sa nege teoriile geocentrice, cu cerul vizibil corespunzand celului subtil (adica lumea ingerilor), inseamna ca noi ca crestini si acolo trebuie sa-l urmam? Ar trebui sa negam stiinta si in acest domeniu, care nu este pura filozofie, ci bazat totusi pe observatie directa si experienta, adica stiinta cinstita?

Raspuns la PS:
Motive pentru care nu cred ca trebuie luate ca zile de 24 de ore cele 6 zile:
1) Mi se pare o interpretare simplista, nedemna de duhul ortorox si patristic.
2) Nu toti parintii le interpreteaza asa; am citit in cartea lui Bouteneff care este f. exhaustiva ca sf. Grigore de Nyssa de ex. le vede mai degraba ca 'randuieli', deci ierarhic.
3) A se reciti ce am scris la inceputul acestei discutii cu cateva pagini in urma despre felul cum gandeau anticii.
4) Parintii care chiar au luat ad literam unele lucruri au facut-o sub influenta stiintei din zilele lor si aici nu suntem obligati sa ii urmam; de altfel nici ei nu luau prea in absolut stiinta aceea (cel putin asa am citit, si am vazut si la sfantul Vasile eu insami). Eu una nu cred in pamantul plat...
Fani, urmareste te rog si mesajele mele de pe topicul cu pamantul plat, la majoritatea intrebarilor am raspuns si acolo. Dar si aici ti-am dat link catre un mesaj de acolo in care citam ce spune Sf. Vasile despre filozofia din timpul lui: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=778
Asta si spuneam, sf. Vasile mentioneaza ca e stiinta filozofilor din timpul lui si concluzioneaza: "Dacă am încerca acum să vorbim de toate câte spun acești învățați, am cădea și noi în aceeași pălăvrăgeală ca ei. Noi însă să-i lăsăm pe acești învăța să se lupte între ei."
Mai sus spune tot ceva legat de stiinta din timpul lui, dar precizeaza ca aceasta n-o spune Moise, adica nu scrie in Facerea.
Una e talcuirea si alta e ce credeau sfintii in timpul lor. Asa si un arian (martor) ar putea spune ca sfintii de la Sf. Sinod aveau cunostinta din timpul lor, acum oamenii cunosc mai multe.
Tot la acel topic o sa vezi ca sfintii nu credeau ca pamantul e plat, nici geocentristii nu cred asta. Ultimul meu mesaj raspunde la cateva intrebari din mesajul tau: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=944
Referitor la punctul 2, toti sfintii ceredeau asta, si chiar si azi majoritatea clerului crede asta (la credinciosi nu stiu, eu am ramas foarte surprins ca am gasit pe acest forum ortodocsi care cred in evolutionism, in zilele ere, de cand am devenit credincios nici macar catolici nu am intalnit, in afara de o persoana).
Ti-am mai scris, unii evolutionisti teisti dau citate scoase din context si interpretari gresite ca sa spuna ca si sfintii ar fi crezut asa ceva. Tu din pacate dai crezare acestora, nu intelegerii ortodoxe, de aceea ti-am si spus ca e o discutie doar de principiu, pentru ca tu nu vei dori sa crezi altceva, vei cauta doar ce confirma ceea ce crezi, chiar daca ar fi o singura persoana prin Australia si toti ar spune altceva.
In legatura cu timpul, nu exista timp diferit inainte si dupa cadere, tu ai citit ceva in sensul asta dar nu ai interpretat corect. E vorba doar ca pentru Adam s-a schimbat, pentru ca inainte de cadere nu era muritor, iar dupa cadere a devenit muritor. Dar tot aceleasi zile erau si ani si anotimuri, uita-te la ziua a patra, ca scrie si de anotimpuri si ani.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 13.11.2012, 14:08:03
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Da, am vazut ca interpretezi mai nuantat atitudinea parintilor fata de stiinta din discutia pe celalalt fir.

Eu nu cred doar ce spun altii, ci ma bazez pe texte. Voi citi atunci in intregime si scrierea sfantului Grigore de Nissa despre hexaimeron si il voi cita aici. El, din cate stiu eu, nu era pentru interpretarea ad literam a zilelor.

Ai citit pasajele unde sf. Vasile vorbeste despre 'ziua intai'? Merita. Vad ca tu citezi mereu aceleasi pasaje, dar nu sunt convinsa ca le citesti si pe celelalte.
Nu am spus ca timpul nu exista inainte de cadere, ci ca era probabil altfel.

Daca tu nu cunosti preoti care sa creada ca si evolutionismul poate avea un continut adevarat, nu inseamna ca nu exista. Eu cunosc mai multi. Chestiunea este in discutie, totusi. Eu personal nu cred ca evolutionismul este corect, dar pe de alta parte nu mi se pare atat de daunator pentru credinta a accepta la nivelul ei, pana a un punct, aceasta teorie, tot asa cum sfantul Vasile accepta la nivelul lor teoriile naturaliste din vremea lui (fara sa le dea prea mare importanta), care s-au dovedit false. Nu spune despre toate ca ar fi discuti ale filozofilor si nascociri. Repet, citeste scrierea in intregime.
Daca un crestin ortodox alege sa dea creezare teoriei evolutiei, dpdv pur material, nu mi se pare ca este neaparat gresit ceea ce face. Si incercarile de a tine seama de aceasta teorie in interpretarea scripturiin nu nsunt neaparat gresite. Sunt la nivelul teologumenelor.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)

Last edited by Fani71; 13.11.2012 at 14:17:14.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 13.11.2012, 18:15:09
Postelnicu Postelnicu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 33
Implicit Durata zilelor Facerii

Nu este neapărat pentru Fani, căci ea pare a refuza hotărât și fără concesii ideea că zilele facerii lumii aveau exact aceeași durată ca cele de azi, adică cele 24 de ore. Și aceasta oricâte argumente scripturistice și patristice i-ar putea oferi cineva, fie el și Sf. Ioan Gură de Aur a cărui cinstită pomenire am săvârșit-o astăzi. Dar nu e numai ea, așa că, poate spre folosul și întărirea mărturisirii:

„Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.
Cu alte cuvinte, Dumnezeu a făcut să nu se amestece lumina cu întunericul, ci să stea separate una de alta. Le-a despărțit și le-a separat foarte mult una de alta…
Acum, după ce a fost făcut soarele, este zi când văzduhul este luminat de soare și când soarele strălucește în emisfera de deasupra pământului; este noapte când soarele ascunzându-se face umbră pământului. Atunci, la început, ziua și noaptea nu se datorau mișcării soarelui, ci se făcea zi și urma noapte când se revărsa lumina aceea care a fost făcută la început și când iarăși se retrăgea, potrivit măsurii rânduite ei de Dumnezeu.” (Sfântul Vasile, Hexaimeron)

La fel spune și Sfântul Ioan Damaschin.

Astfel se cade în extrema introducerii în teologie a duhului științei veacului acesta. Căci în privința cuvântului „zi” pus între ghilimele se consideră a fi o exprimare metaforică ce ar corespunde cu „erele geologice”, o nouă rătăcire contra Scripturii și Sfinților Părinți ce nici n-au auzit de așa ceva:
„Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunerecul l-a numit noapte. Iar dela începutul zilei până la ziua cealaltă, este o zi și o noapte. Scriptura a spus: Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, ziua întâia.” (Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica )

„Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, adică durata unei zile și a unei nopți…
Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, zi una
A spus una,
- sau pentru că voia să determine măsura zilei și a nopții, unind timpul zilei și al nopții, ca să plinească durata celor douăzeci și patru de ore ale unei zile, care cuprinde negreșit și ziua și noaptea, încât chiar dacă din pricina schimbărilor mersului soarelui se întâmplă ca o zi să aibă mai multe ore ca cealaltă, totuși durata celor două, a zilei și a nopții, să se înscrie în timpul destinat lor, ca și cum Moise ar fi spus: zi una este durata unei zile, măsura celor douăzeci și patru de ore;
- sau pentru că învârtirea cerului de la un semn până la același semn se face într-o singură zi, încât ori de câte ori este seară și dimineață în lume, potrivit învârtirii soarelui, această învârtire nu se face în mai mult timp, ci atât cât se împlinește durata unei zile…” (Sfântul Vasile cel Mare Hexaimeron)
„Deși atât lumina cât și întunericul au fost zidite într-o clipită, totuși, atât ziua cât și noaptea zilei întâi au ținut câte douăsprezece ceasuri fiecare.” (Sfântul Efrem Sirul)

„Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric; și a numit Dumnezeu lumina zi și întunericul l-a numit noapte. A împărțit fiecăruia locul său propriu fixându-le de la început unele hotare, pe care să le păzească mereu neîmpiedicat. Și orice om cu judecată poate vedea că de atunci și până acum nici lumina n-a depășit propriile ei hotare și nici întunericul n-a călcat rânduiala sa, făcând amestec și tulburare. E îndestulător numai acest lucru ca să-i facă pe cei ce vor să se îndărătnicească să asculte și să se supună cuvintelor dumnezeieștii Scripturi, să imite și ei rânduiala acestor stihii, a luminii și a întunericului, care păzesc neîmpiedicat drumul lor și nu depășesc măsurile proprii, ci își cunosc propria lor natură.
A numit o zi sfârșitul zilei și sfârșitul nopții, ca să fie o ordine și un șir în cele văzute, și ca să nu fie nici un amestec…
Dumnezeu a numit sfârșitul luminii seară, iar sfârșitul nopții, dimineață; și pe amândouă le-a numit zi, ca să nu ne înșelăm, nici să socotim că seara este sfârșitul zilei, ci să știm bine că lungimea amândurora face o zi.” (Sfântul Ioan Gură de Aur Omilii)

Zilele au avut în mod de necombătut seară, dimineață, zi (lumină), noapte (întuneric). Iar ziua și noaptea au avut negreșit 12 ore (ceasuri) fiecare, de la bun început, chiar din prima zi a creației. Nu numai că au fost 24 de ore, ci și că aceste ore erau identice cu ale noastre de acum!
De unde știm aceasta? Tot de la Părinții ce ne predau o statornicie a mișcărilor cerești, constante în ciuda căderii în păcat a primilor oameni, care a adus, e adevărat, moartea în creație, dar nu a modificat și cursul timpului, constant de atunci și până la sfârșitul veacurilor!

Vezi în acest sens și Sfântul Ioan Damaschin:
Ele își urmează fără încetare calea pe care le-a orânduit-o Ziditorul și așa cum le-a întemeiat, după cum spune dumnezeescul David: Luna și stelele pe care tu le-ai întemeiat. Prin cuvintele le-ai întemeiat a arătat statornicia orânduielii și așezării date lor de Dumnezeu. Căci le-a orânduit la timpuri, la semne, la zile și la ani.

Last edited by Postelnicu; 13.11.2012 at 18:41:17.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 14.11.2012, 12:43:24
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Un pasaj interesant care arata legatura caderii omului cu schimbarrea si a universului:

"Inainte de cadere, cosmosul era, asa cum am vazut, unit prin relatie cu omul. Prin om miscarea materiei isi urma in mod natural directia spre Scopul ei. Era si ea spirituala prin om. Dar calcarea poruncii de catre Adam a facut ca miscarea materiei sa deraieze. Din momentul in care relatia materiei cu trupul omului si prin el spre suflet si spre Dumnezeu s-a rasturnat, materia s-a inchis in sinea ei, miscarea ei a devenit oarba si ratata. Materialitatea e acea stare in care materia e caracterizata in exclusivitate numai de elementele ei, in care e lipsita de atractia sau miscarea ei spre spirit. In caderea omului exist o cadere a materiei insesi." (Panaiotis Nellas, Omul, animal indumnezeit)

Autorul se bazeaza aici mai ales pe scrierile sfintilor Grigorie Palama si Maxim Marturisitorul.

Nu stiu totusi daca se poate spune a materiei, sau a lumii materiale. Nu e acelasi lucru, mai ales ca notiunea de materie nu era aceeasi pentru cei din vechime ca pentru fizica clasica. De altfel inteleg ca fizica moderna are o notiune a materiei care se apropie mai mult de conceptia simbolica antica decat de cea clasica.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)

Last edited by Fani71; 14.11.2012 at 12:47:20.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 14.11.2012, 14:09:34
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
"Inainte de cadere, cosmosul era, asa cum am vazut, unit prin relatie cu omul. Prin om miscarea materiei isi urma in mod natural directia spre Scopul ei. Era si ea spirituala prin om. Dar calcarea poruncii de catre Adam a facut ca miscarea materiei sa deraieze. Din momentul in care relatia materiei cu trupul omului si prin el spre suflet si spre Dumnezeu s-a rasturnat, materia s-a inchis in sinea ei, miscarea ei a devenit oarba si ratata. Materialitatea e acea stare in care materia e caracterizata in exclusivitate numai de elementele ei, in care e lipsita de atractia sau miscarea ei spre spirit. In caderea omului exist o cadere a materiei insesi." (Panaiotis Nellas, Omul, animal indumnezeit).
Cartea aceea nu e despre Facerea, Eugen o dadea pentru ca interpreta din titlu ca omul se trage din animale (animal indumnezeit). Or cartea nu are nicio legatura cu asta, descrie caderea si indumnezeirea omului. In acel pasaj e vorba de schimbarea de dupa cadere, spune ca omul a capatat "haine de piele", nu maia vea un trup pneumatizat. A intrat boala si moartea in lume, deci si in materie, in fiintele vii. Cred ca despre asta scrie acolo, degradarea creatiei.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 14.11.2012, 14:29:56
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Cartea aceea nu e despre Facerea, Eugen o dadea pentru ca interpreta din titlu ca omul se trage din animale (animal indumnezeit). Or cartea nu are nicio legatura cu asta, descrie caderea si indumnezeirea omului. In acel pasaj e vorba de schimbarea de dupa cadere, spune ca omul a capatat "haine de piele", nu maia vea un trup pneumatizat. A intrat boala si moartea in lume, deci si in materie, in fiintele vii. Cred ca despre asta scrie acolo, degradarea creatiei.
Stiu toate astea. Am postat citatul in sprijinul ideii mele ca lumea era altfel inainte de cadere, nu numai omul.
Asta mi se pare ca are doua consecinte:
1) Ceea ce s-a petrecut inainte de cadere nu este accesibim stiintei
2) Ceea ce s-a petrecut inainte de cadere nu este accesibil intelectului uman decat printr-un limbaj de tip iconic. Asa este limbajul Facerii. Cuvintele zi, cer, apa etc nu inseamna elementele material temporale cu acelasi nume, desi ceea ce desemneaza are o legatura intrinseca (simbolica, iconica) cu ele.
La parinti lucrul acesta nu este exprimat clar din cauza ca in univversul lor cultural nu se facea atata caz despre diferenta dintre realitatea fizica si valoarea ei simbolica. Nu ii prea interesa daca urcand catre cerul fizic urcam spre alt nivel de existenta (psihic si apoi spiritual) sau acel cer este un simbol pt acele nivele superioare. Pe noi modernii ne intereseaza
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 14.11.2012, 17:19:43
Postelnicu Postelnicu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 33
Lightbulb Păreri? Idei?

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Stiu toate astea. Am postat citatul in sprijinul ideii mele ca lumea era altfel inainte de cadere, nu numai omul.
Asta mi se pare ca are doua consecinte:
1) Ceea ce s-a petrecut inainte de cadere nu este accesibim stiintei
2) Ceea ce s-a petrecut inainte de cadere nu este accesibil intelectului uman decat printr-un limbaj de tip iconic. Asa este limbajul Facerii. Cuvintele zi, cer, apa etc nu inseamna elementele material temporale cu acelasi nume, desi ceea ce desemneaza are o legatura intrinseca (simbolica, iconica) cu ele.
La parinti lucrul acesta nu este exprimat clar din cauza ca in universul lor cultural nu se facea atata caz despre diferenta dintre realitatea fizica si valoarea ei simbolica. Nu ii prea interesa daca urcand catre cerul fizic urcam spre alt nivel de existenta (psihic si apoi spiritual) sau acel cer este un simbol pt acele nivele superioare. Pe noi modernii ne intereseaza
Dragă Fani! (și ceilalți frați și surori, bineînțeles!)

Ai spus că ești profesoară de religie în Belgia? Și încă ortodoxă?

Acum, dincolo de "bunătate" sau "politețe", - care sună foarte secularizat și occidental, umanist, le pot avea oricând și ateii, ereticii, necreștinii, etc. - o profesoară de religie care se "joacă slobod" (sper că doar aici pe forum!) cu "idei" și "păreri proprii" acolo unde e vorba de taine înfricoșate mai presus de fire, de revelații și tâlcuiri insuflate de către Duhul Sfânt vaselor Sale alese, proorocii și Părinții, dă foarte serios de gândit!

Să nu ne amăgim că făcând astfel ne menținem în domeniul teologumenelor sau opiniilor personale, ci, să ne temem că putem fi înghițiți cu ușurință în mlaștina ereziilor!

Mântuitor este a cunoaște, crede și mărturisi ce au spus Scriptura și Părinții, și pentru aceștia din urmă, întocmai, în ciuda minții noastre și a lumii înconjurătoare cu înțelepciunea ei căzută și mincinoasă!

Ai primit destule și de multe ori citate patristice de tâlcuire a Facerii, și cum vedeau Părinții, și continui să te pricești, sucind și învârtind ce nu ți se pare că au zis bine, căutând contradicții și interpretări umaniste la tot pasul. (Din păcate, nu ești nici pe departe singura de pe acest forum în situația asta, dar nu știu dacă chiar este o consolare!)

Mai multă "frică" și smerenie nu strică, dacă nu putem să pătrundem duhovnicește acestea, măcar să le propovăduim întocmai cum le-au zis Părinții ("literal!") și să tăiem mintea împrejur, ca nu cumva să uităm și de Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel 14, 34-35.


Nădăjduim că nu am vătămat cu aceste rânduri prea mult nici "bunătatea" nici "politețea"...

Domnul să ajute!

Last edited by Postelnicu; 14.11.2012 at 18:01:38.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 15.11.2012, 08:48:50
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul
Un pasaj interesant care arata legatura caderii omului cu schimbarrea si a universului:

"Inainte de cadere, cosmosul era, asa cum am vazut, unit prin relatie cu omul. Prin om miscarea materiei isi urma in mod natural directia spre Scopul ei. Era si ea spirituala prin om. Dar calcarea poruncii de catre Adam a facut ca miscarea materiei sa deraieze. Din momentul in care relatia materiei cu trupul omului si prin el spre suflet si spre Dumnezeu s-a rasturnat, materia s-a inchis in sinea ei, miscarea ei a devenit oarba si ratata. Materialitatea e acea stare in care materia e caracterizata in exclusivitate numai de elementele ei, in care e lipsita de atractia sau miscarea ei spre spirit. In caderea omului exist o cadere a materiei insesi." (Panaiotis Nellas, Omul, animal indumnezeit)

Autorul se bazeaza aici mai ales pe scrierile sfintilor Grigorie Palama si Maxim Marturisitorul.

Nu stiu totusi daca se poate spune a materiei, sau a lumii materiale. Nu e acelasi lucru, mai ales ca notiunea de materie nu era aceeasi pentru cei din vechime ca pentru fizica clasica. De altfel inteleg ca fizica moderna are o notiune a materiei care se apropie mai mult de conceptia simbolica antica decat de cea clasica.
Mutumesc pentru citatul elocvent.

Cosinder ca sunt necesare urmatoarele precizari. Una este structura materiei (in sine) ca obiecte fizice si alte este modul (modalitatile) de existenta al acestor elemente fizice (relationarile lor).
In acest sens consider ca invierea Mantuitorului in trup pnevmatizat este de referinta, intrucat desi a inviat in trup (sarx, soma) modul de existena psihosomatic (sarx, soma, psiche, nous, pneuma) este pmevmatizat... adica acelasi elemente fizice materiale (materie, atomi) au un alt mod de existenta si nicidecum ca se schimba structura elementelor fizice in sine (materie, atomi)... caci Hristos Iisus a mancat peste si miere chiar si dupa inviere insa doar pentru a arata ca a inviat in trup si nu pentru ca ar mai avea nevoie de nutritie trupul pnevmatizat (mai exact trupul material care acum are un alt mod de existenta pnevmatizat).

Este intocmai ce se intampla si la Taina Sfintei Euharistii: painea si vinul "devin" adevarat trupul si sangele Domnului din punct de vedere al modului existential tainic duhovnicesc de relationare cu persoana Domnului Iisus Hristos, ceea ce nu implica ca structura (atomi) a cantitatii de materie (cuprinsa in painea si vinul oferite) se schimmba (atomii tot atomi raman) insa modul de existenta al materiei se schimba radical prin taina legautrii duhovnicesti (prin harul Duhului Sfant) cu Hristos Iisus.
Acesta realitate este evidenta prin roadele ei, certificata de hristificarea omului ce doreste si iubeste pe Hristos Iisus in Sfanta Sa Biserica.
Toate acestea sunt tainice nu in sensul ca nu le cunoastem, ca nu le constientizam... ci in sensul ca nu le putem explica (exprima) in limbajul specific omenesc, caci ele se "lamuresc duhovniceste oamenilor duhovnicesti" in limbaj exclusiv tainic duhovnicesc (acest limbaj fiind "theoria"=vederea lui Dumnezeu, apofatismul de grade superioare).

Deci noi credem nu in sens peiorativ fatezist, ci "noi am crezut si am cunoscut ca TU esti Hristosul Fiul lui Dumnezeu cel viu" (Ioan) si "noi ceea ce stim vorbim si ceea ce am vazut marturisim" (Ioan) caci "demult auzisem vorbindu-se despre TINE insa acum te-a vazut ochiul meu, de aceea ma smeresc pocaindu-ma in sac si cenusa"(Iov)

Doamne ajuta.
Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hrisotos pentru a face voia LUI si nu pe a noastra.

P.S. Prezint scuze intrucat nu voi mai scrie pe forum o perioada datorita progarmului incarcat din aceasta perioada. Asta nu inseamna nicidecum ca "abandonez" aceste teme discutate.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";

Last edited by Eugen7; 15.11.2012 at 09:13:18.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 15.11.2012, 07:35:06
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Postelnicu Vezi mesajul
Nu este neapărat pentru Fani, căci ea pare a refuza hotărât și fără concesii ideea că zilele facerii lumii aveau exact aceeași durată ca cele de azi, adică cele 24 de ore. Și aceasta oricâte argumente scripturistice și patristice i-ar putea oferi cineva, fie el și Sf. Ioan Gură de Aur a cărui cinstită pomenire am săvârșit-o astăzi. Dar nu e numai ea, așa că, poate spre folosul și întărirea mărturisirii:

„Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric.
Cu alte cuvinte, Dumnezeu a făcut să nu se amestece lumina cu întunericul, ci să stea separate una de alta. Le-a despărțit și le-a separat foarte mult una de alta…
Acum, după ce a fost făcut soarele, este zi când văzduhul este luminat de soare și când soarele strălucește în emisfera de deasupra pământului; este noapte când soarele ascunzându-se face umbră pământului. Atunci, la început, ziua și noaptea nu se datorau mișcării soarelui, ci se făcea zi și urma noapte când se revărsa lumina aceea care a fost făcută la început și când iarăși se retrăgea, potrivit măsurii rânduite ei de Dumnezeu.” (Sfântul Vasile, Hexaimeron)

La fel spune și Sfântul Ioan Damaschin.

Astfel se cade în extrema introducerii în teologie a duhului științei veacului acesta. Căci în privința cuvântului „zi” pus între ghilimele se consideră a fi o exprimare metaforică ce ar corespunde cu „erele geologice”, o nouă rătăcire contra Scripturii și Sfinților Părinți ce nici n-au auzit de așa ceva:
„Dumnezeu a numit lumina zi, iar întunerecul l-a numit noapte. Iar dela începutul zilei până la ziua cealaltă, este o zi și o noapte. Scriptura a spus: Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, ziua întâia.” (Sfântul Ioan Damaschin Dogmatica )

„Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, adică durata unei zile și a unei nopți…
Și s-a făcut seară și s-a făcut dimineață, zi una
A spus una,
- sau pentru că voia să determine măsura zilei și a nopții, unind timpul zilei și al nopții, ca să plinească durata celor douăzeci și patru de ore ale unei zile, care cuprinde negreșit și ziua și noaptea, încât chiar dacă din pricina schimbărilor mersului soarelui se întâmplă ca o zi să aibă mai multe ore ca cealaltă, totuși durata celor două, a zilei și a nopții, să se înscrie în timpul destinat lor, ca și cum Moise ar fi spus: zi una este durata unei zile, măsura celor douăzeci și patru de ore;
- sau pentru că învârtirea cerului de la un semn până la același semn se face într-o singură zi, încât ori de câte ori este seară și dimineață în lume, potrivit învârtirii soarelui, această învârtire nu se face în mai mult timp, ci atât cât se împlinește durata unei zile…” (Sfântul Vasile cel Mare Hexaimeron)
„Deși atât lumina cât și întunericul au fost zidite într-o clipită, totuși, atât ziua cât și noaptea zilei întâi au ținut câte douăsprezece ceasuri fiecare.” (Sfântul Efrem Sirul)

„Și a despărțit Dumnezeu lumina de întuneric; și a numit Dumnezeu lumina zi și întunericul l-a numit noapte. A împărțit fiecăruia locul său propriu fixându-le de la început unele hotare, pe care să le păzească mereu neîmpiedicat. Și orice om cu judecată poate vedea că de atunci și până acum nici lumina n-a depășit propriile ei hotare și nici întunericul n-a călcat rânduiala sa, făcând amestec și tulburare. E îndestulător numai acest lucru ca să-i facă pe cei ce vor să se îndărătnicească să asculte și să se supună cuvintelor dumnezeieștii Scripturi, să imite și ei rânduiala acestor stihii, a luminii și a întunericului, care păzesc neîmpiedicat drumul lor și nu depășesc măsurile proprii, ci își cunosc propria lor natură.
A numit o zi sfârșitul zilei și sfârșitul nopții, ca să fie o ordine și un șir în cele văzute, și ca să nu fie nici un amestec…
Dumnezeu a numit sfârșitul luminii seară, iar sfârșitul nopții, dimineață; și pe amândouă le-a numit zi, ca să nu ne înșelăm, nici să socotim că seara este sfârșitul zilei, ci să știm bine că lungimea amândurora face o zi.” (Sfântul Ioan Gură de Aur Omilii)

Zilele au avut în mod de necombătut seară, dimineață, zi (lumină), noapte (întuneric). Iar ziua și noaptea au avut negreșit 12 ore (ceasuri) fiecare, de la bun început, chiar din prima zi a creației. Nu numai că au fost 24 de ore, ci și că aceste ore erau identice cu ale noastre de acum!
De unde știm aceasta? Tot de la Părinții ce ne predau o statornicie a mișcărilor cerești, constante în ciuda căderii în păcat a primilor oameni, care a adus, e adevărat, moartea în creație, dar nu a modificat și cursul timpului, constant de atunci și până la sfârșitul veacurilor!

Vezi în acest sens și Sfântul Ioan Damaschin:
Ele își urmează fără încetare calea pe care le-a orânduit-o Ziditorul și așa cum le-a întemeiat, după cum spune dumnezeescul David: Luna și stelele pe care tu le-ai întemeiat. Prin cuvintele le-ai întemeiat a arătat statornicia orânduielii și așezării date lor de Dumnezeu. Căci le-a orânduit la timpuri, la semne, la zile și la ani.
Sunt in asentimentul lui Fani.
Asertiunea de mai sus este elucubranta, plina de sofisme, specifica doctrinei creationiste (pseudo)stiintifice.

Sfintii Parinti nu se interpreteaza dupa bunul plac al fiecaruia in genul Sola Scriptura. Trebuie sa intelegem ce au spus Sfiintii nu doar sa reproducem ce au spus ei (ca niste copiatoare neisufletite).

Sfantul Ioan Damaschin afrima inechivoc in Dogmatica:
a) zilele creatiei nu aveau 24 ore pt ca "intainte de facerea Soarelui nu era un veac(durata temporala) care sa se poata masura".
b) universul nu are centru spatio-temporal caci "doar Dumnzeu este nemiscat, miscand toate prin lucrarea Sa"
c) universul este in expansiune uniforma fata de orice punct din univers, si luand ca referinta Planeta Pamant: "toti cei care afirma ca universul este sferic spun ca se departeaza in chip egal de la Pamant si in sus si laturi si in jos"
d) universul este inchis (nu se poate iesi din el) "este ca o sfera".
etc.

Asadar sa luam aminte.
Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #10  
Vechi 15.11.2012, 10:56:51
Postelnicu Postelnicu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.08.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 33
Thumbs down minciuna repetată obsesiv devine adevăr

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Sunt in asentimentul lui Fani.
Asertiunea de mai sus este elucubranta, plina de sofisme, specifica doctrinei creationiste (pseudo)stiintifice.

Sfintii Parinti nu se interpreteaza dupa bunul plac al fiecaruia in genul Sola Scriptura. Trebuie sa intelegem ce au spus Sfiintii nu doar sa reproducem ce au spus ei (ca niste copiatoare neisufletite).

Sfantul Ioan Damaschin afrima inechivoc in Dogmatica:
a) zilele creatiei nu aveau 24 ore pt ca "intainte de facerea Soarelui nu era un veac(durata temporala) care sa se poata masura".
b) universul nu are centru spatio-temporal caci "doar Dumnzeu este nemiscat, miscand toate prin lucrarea Sa"
c) universul este in expansiune uniforma fata de orice punct din univers, si luand ca referinta Planeta Pamant: "toti cei care afirma ca universul este sferic spun ca se departeaza in chip egal de la Pamant si in sus si laturi si in jos"
d) universul este inchis (nu se poate iesi din el) "este ca o sfera".
etc.

Asadar sa luam aminte.
Doamne ajuta.
"Minciuna repetată obsesiv devine adevăr" este un principiu aplicat cu succes de propagandiștii din toate timpurile. De la sine înțeles că este inspirat de cel rău, tatăl minciunii.

Inițial ne gândeam să ignorăm aceste inepte "propovăduiri" evoluționist teiste, ca pe bâzâitul unui țânțar deranjant.

Dar iată, se pare că țânțarul e unul anofel, purtător de malarie, și atunci nu e chiar atât de inofensiv, trebuie din când în când plesnit cu apărătoarea, și poate și cu ceva insecticid ("virtuale", cucută, nu? acestea sunt desigur metafore, alegorii, simboluri, nu trebuie chiar luate "ad literam", asta așa, pentru a nu fi "echivoci")

Dar nu vom răspunde unui propagandist maniac chiar la fiecare postare ci, așa, din când în când.
Este suficient din când în când, patologia lui a fost depistată și aici pe forum de ex. http://www.crestinortodox.ro/forum/s...t=12974&page=7, și acolo unde "propoveduia", de ex. http://www.scientia.ro/forum/index.p...73.0.htmlAcolo, unde "apostolul" evoluționismului teist, a fost făcut pilaf de către scientiștii atei (mai mult sau mai puțin), care i-au vădit minciunile și incoerența pato-logică a "interpretării" Sfântului Ioan Damaschin, făcând de rușine și "teologia ortodoxă" în numele căruia propovăduia.

"Sfintii Parinti nu se interpreteaza dupa bunul plac al fiecaruia in genul Sola Scriptura. Trebuie sa intelegem ce au spus Sfiintii nu doar sa reproducem ce au spus ei (ca niste copiatoare neisufletite)."

Sfintii Parinti nu se interpreteaza dupa bunul plac al fiecaruia în nici un gen!
Asta cu interpretarea este deja o gândire talmudică:
- Sfinții interpretează Scriptura ("în duh și adevăr" și nicidecum ad literam, ferească Dumnezeu! Nu e în nici un caz cum scrie acolo și cum citim...)
- (Unii ca) Eugen interpretează Sfinții ("în duh și adevăr" și nicidecum ad literam, ferească Dumnezeu! Nu e în nici un caz cum scrie acolo și cum citim...),
- unii îl interpretează pe Eugen și cei ca el ("în duh și adevăr" și nicidecum ad literam, ferească Dumnezeu! Nu e în nici un caz cum scrie acolo și cum citim...),
- alții desigur trebuie să interpreteze ce au spus aceștia (desigur "în duh și adevăr" și nicidecum ad literam, ferească Dumnezeu! Nu e în nici un caz cum scrie acolo și cum citim...), și tot așa ad infinitum.

Un adevărat "telefon fără fir" cum jucam când eram mici, uitați exemplul "inechivoc": ce a pornit din revelația scripturistică și ce zice un alde "teolog" că spune Sf. Ioan Damaschin despre cosmos.

Aceasta este soarta struțo-cămilei, acestui nefiresc hibrid teologico-științific: va fi alungat și lepădat și de către credincioșii ortodocși și de către științificii atei.

Și pentru că vedem că se poartă postări și propoveduiri fluviu din partea aceluia, haideți să o luăm și pe această cale, pentru a demonta minciunile și ereziile legate de Sf. Ioan Damaschin, deci...

Last edited by Postelnicu; 15.11.2012 at 11:14:34.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psihoterapie ortodoxa semilia Resurse ortodoxe on-line 62 15.06.2015 09:38:39
Dragostea creștină, cea mai mare virtute teologică NECTARIE Generalitati 13 25.01.2011 18:01:59
Lumea 100% ortodoxa coralina Generalitati 103 10.10.2010 20:42:28
Fratia Ortodoxa mihailt Biserica Ortodoxa Romana 10 04.08.2008 22:19:41