Grija de cei morti

Grija de cei morti

Exista cateva lucruri despre om si eternitate pe care le inveti inca inainte sa fi aflat ca exista Dumnezeu: nasterea, casatoria si moartea. Vii pe lume, ii cunosti pe ai tai, iti faci prieteni, iubesti, te casatoresti, dai nastere altei vieti, mor ai tai, iti mor prieteni, iti duci viata mai departe, imbatranesti, te pregatesti de drum si apoi mori. Inevitabil. Mori, insa, ... de tot? Cum adica, de tot?! Adica dispari cu totul, sau exista un suflet care traieste si dupa moartea trupului?

Noi, credinciosii, credem ca sufletul este vesnic si ca, dupa moartea trupului, acest suflet se infatiseaza la o prima judecata a lui Dumnezeu, numita si judecata particulara, in care pacatele personale vor determina locul in care va ajunge sufletul pana la a doua venire a Mantuitorului. Abia atunci va avea loc judecata definitiva, dupa ce atat cei vii, cat si cei morti din toate veacurile, care vor invia, se vor prezenta in fata Domnului, la judecata de obste. Abia atunci sufletul va fi mantuit pentru eternitate sau osandit vesnic, spune Biblia. Desigur, multi nu sunt de acord cu cele spuse mai sus si exista chiar si pretinsi crestini care cred ca moartea omului inseamna in egala masura disparitia sa trupeasca si cea sufleteasca, dar nu despre acest lucru vorbim acum. Noi admitem ca sufletul trece de judecata particulara si ca, in rai sau iad, el isi asteapta judecata de obste. Mai mult, stim ca Biserica a randuit rugaciuni pentru cei raposati, dar mai stim si ca exista confesiuni si culte crestine care se opun acestor rugaciuni, pe motiv ca cei vii nu au cum sa intervina pentru cei morti si ca ele nu sunt argumentate biblic.

Iata, asadar, intrebarile care apar in aceasta chestiune. Pot cei vii sa se roage pentru cei morti, sau acest lucru este o inventie lumeasca fara baza in Sfanta Scriptura? Pot rugaciunile schimba ceva din starea sufletului dupa moarte? Au ritualurile pentru raposati justificare sau in ele s-au amestecat si parti absurde, straine de invatatura Bisericii?

Conform Bibliei, cei vii pot si trebuie sa se roage pentru cei morti. Iata ce citim in Vechiul Testament, la II Macabei 12, 43-46: Si, facand adunare de bani dupa numarul barbatilor care erau cu el, doua mii de drahme de argint a trimis la Ierusalim, sa aduca jertfa pentru pacat. Foarte bun si cuvios lucru pentru socotinta invierii mortilor! Ca de n-ar fi avut nadejde ca vor invia cei care mai inainte au cazut, desert si de ras lucru ar fi a se ruga pentru cei morti. Si a vazut ca celor ce cu buna cucernicie au adormit, foarte bun dar le este pus. Drept aceea, sfant si cucernic gand a fost ca a facut curatenie pentru cei morti, ca sa se slobozeasca de pacat. La acest text se adauga toata invatatura Mantuitorului despre invierea mortilor si viata vesnica din Noul Testament, precum si faptul ca toata aceasta invatatura este bazata pe iubire, care nu dispare o data cu moartea cuiva. Cele doua alaturate arata limpede ca daca cei vii se roaga pentru cei morti, a caror judecata nu este inca definitiva, pacatele acestora pot fi „slobozite“.

Totusi, sa observam ca cei care respecta porunca biblica o fac deseori cu prea multa osardie, adaugand ritualurilor bisericesti elemente straine, care vin din traditia populara si pe care - de multe ori - le aplica aproape fanatic. Astfel, pe langa slujba de inmormantare si parastasurile randuite de Biserica, multi credinciosi fac tot felul de bizarerii, cum ar fi udarea din belsug a mormantului, pentru ca raposatul sa nu sufere de sete! Iar daca nu reusesc, traiesc cu un imens sentiment de vinovatie, de ca si cum cel plecat ar avea nevoie de apa din aceasta lume. Asemenea credinte primitive n-au nimic in comun cu ceea ce i se intampla sufletului dupa moarte si sunt mostenite din folclorul pagan, in care se crede ca sufletul „neimpacat“ prin diverse practici va reveni pentru a se razbuna pe cei care nu-l cinstesc cum se cuvine.

Ar fi mult mai bine sa invete crestinii ceea ce spune Biserica, nu babele speriate de cine stie ce demoni din preistoria pagana, si sa se roage pentru linistea si iertarea celor morti ai lor, nu pentru prostiile spuse printre ulucii gardului. Caci, dupa cum se spune in Scriptura, cu adevarat desertaciune este tot omul ce traieste (Psalmi 37, 7). Abate ochii mei de la desertaciuni si ma invioreaza in caile Tale! (Psalmi 68, 37). Cel ce umbla dupa desertaciune este om lipsit de minte. (Pilde 12, 11).


Cristian TABARA
Lumea credintei, anul II, nr 2(7)

Pe aceeaşi temă

09 Februarie 2018

Vizualizari: 22322

Voteaza:

Grija de cei morti 0 / 5 din 0 voturi. 2 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

pomenirea mortilor

Comentarii (2)

  • Georgeta CadaruPostat la 2011-03-06 14:59

    nici un pacat nu este, pomeniti-o de cate ori puteti, dati-i de pomana oriunde si oricand puteti, ca nu stim in ce stare se afla sufletele plecate, d-zeu sa va ajute

  • GEORGE-LIVIU IONESCUPostat la 2011-02-26 12:49

    Mi-a murit sotiasi recent i-am facut un parastas, la implinirea a2 ani de la tristul eveniment. Astazi,(Mosii de iarna), am dat un acatist pe care am trecut-o pe sotia mea,si pe cei dezgropati atunci cand am inmormantat-o pe ea. am dat si ceva de mancare la sarmani. O persoana apropiata, s-a scandalizat si a protestat vehement, spunand ca pana la 7 ani nu se fac pomeni decat din an in an, in preajma zilei de deces. Este un pacat ca in afara parastasului anual sa trec, eventual chiar in fiecare duminica, pe persoana disparuta de 2ANI pe acelasi acatist cu mortii mai vechi?

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact