Intampinarea Domnului

Intampinarea Domnului

Intampinarea Domnului este praznuita la 40 de zile de la nasterea lui Hristos, pe 2 februarie. Mantuitorul este dus la Templu din Ierusalim de Fecioara Maria si dreptul Iosif, pentru implinirea Legii care prevedea ca orice intai nascut de parte barbateasca sa fie inchinat lui Dumnezeu in a 40 a zi de la nastere, in amintirea pruncilor israeliti salvati de la moarte, prin sangele mielului pascal (Iesirea 11 si 13).

In acest moment se facea si curatirea mamei, prin aducere de jertfa a unui miel ca ardere-de-tot si a unui porumbel ca jertfa pentru pacat, in cazul familiilor bogate sau a doi porumbei - unul pentru ardere-de-tot si altul jertfa pentru pacat, in cazul celor saraci. Amintim ca timp de 40 de zile dupa nastere, femeia era considerata a fi necurata. Numai dupa sase saptamani de la nastere, ea putea intra in templu cu noul nascut. Desi Fecioara Maria se invrednicise sa-L nasca pe Fiul lui Dumnezeu intrupat, ea nu avea nevoie de purificarea rituala. Dar din smerenie, se supune acestor randuieli, dupa cum o va face si Hristos.

In Templu au fost intampinati de batranul Simeon si de prorocita Ana.

De ce Simeon si Ana? Pentru ca dupa traditia bisericeasca, Simeon facea parte din cele 70 de persoane care au tradus Pentateuhul din limba ebraica in greaca, pentru biblioteca regelui Ptolemeu al II-lea al Egiptului. Ajuns la textul "Iata Fecioara va lua in pantece si va naste fiu" (Isaia VII, 14), traduce cuvantul "Fecioara" prin "femeie", caci era de neinteles ca o fecioara sa nasca. Pentru aceasta neintelegere, Dumnezeu i-a fagaduit ca nu va muri pana nu-L va vedea pe Cel nascut din Fecioara Maria. Este prezenta si prorocita Ana, pentru ca ea era o prorocita cultica, avea menirea sa adreseze mesajul din partea lui Dumnezeu celor care veneau la templu.

Dreptul Simeon Il ia in brate pe Mantuitorul, rostind rugaciunea: "Acum, slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau, in pace, ca vazura ochii mei mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetii tuturor popoarelor; lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau, Israel" (Luca 2, 29-32). Aceasta rugaciune este citita de fiecare data la slujba Vecerniei.

Tinand seama ca in Biserica Ortodoxa accentul acestei sarbatori cade pe Hristos sarbatoarea este numita Intampinarea Domnului, in vreme ce la catolici pe primul plan sta Fecioara Maria, iar sarbatoarea poarta denumirea de Curatirea Sfintei Marii.

Intampinarea Domnului a avut loc la 40 de zile de la nasterea lui Hristos?


Din Scriptura aflam ca dupa Inchinarea Magilor, Dumnezeu i se descopera lui Iosif si ii cere sa ii ia pe Fecioara Maria si pe Prunc si sa fuga in Egipt  (Matei 2, 13-15). Daca Inchinarea Magilor a avut loc indata dupa Nasterea Domnului, reiese ca Pruncul nu a mai fost dus la Templu la 40 de zile. Insa, potrivit Sfintilor Parinti, ducerea la Templu a Pruncului a avut loc la 40 de zile de la nasterea Sa. Sosirea magilor nu a avut loc indata dupa Nastere, ci dupa reintoarcerea Sfintei Familii de la Ierusalim, la Betleem. Deci, magii au sosit dupa ce Pruncul a fost dus la Templu.

Intampinarea Domnului - date istorice

Primele mentiuni documentare despre Intampinarea Domnului le avem din jurnalul pelerinei Egeria. Aceasta marturiseste ca a luat parte intre anii 382-384 la sarbatorirea acestui praznic in Ierusalim. Facem mentiunea ca in timpul calatoriei sale, Nasterea Domnului se sarbatorea pe 6 ianuarie, odata cu Botezul Domnului. Astfel, Intampinarea Domnului in vremea pelerinajului facut de Egeria, era sarbatorita pe 14 februarie.

Potrivit istoricilor, sarbatoarea Intampinarii Domnului s-ar fi generalizat in Rasarit incepand cu anul 534, cand imparatul Justinian a schimbat data sarbatorii de la 14 februarie la 2 februarie.

Adrian Cocosila
 

Citeste si:  Imnul Intampinarii Domnului - Nu pricep, Curata
                    Obiceiuri la Intampinarea Domnului - Ziua ursului

 

Pe aceeaşi temă

02 Februarie 2021

Vizualizari: 51288

Voteaza:

5.00 / 5 din 12 voturi.

Comentarii (5)

  • Radu AlexandruPostat la 2017-02-01 10:33

    "Dreptul Simeon s-a arătat cu veselie lui Adam, care trăia cu mâhnire în iad şi a vestit bucuria Evei, care se afla în chinuri, zicând: «Vine mântuirea; Vine Izbăvitorul; Vine iertarea; Vine Slobozitorul; Nu mai plânge fire omenească! Vine ajutorul nostru; Vine şi nu întârzie!" Sfantul Atanasie cel Mare

  • costel popescu Postat la 2015-02-02 14:40

    În luna februarie, întreaga lume creşti­nă, prăznuieşte Întâmpinarea Domnu­lui. Este momentul în care omenirea, simbolizată de dreptul Simeon şi de proorociţa Ana, iese din ascunziș şi din întunericul necunoştinţei, în întâmpinarea Domnului. De data aceasta omul, mânat de Duhul Sfânt, nu se mai ascunde de Dumnezeu, ca odini­oară Adam, ci iese în întâmpinare Creato­rului, fiind atras de iubirea pe care Dumne­zeu o are pentru om. Dreptul Simeon devine tron al lui Dumnezeu după cum frumos spu­ne Sfântul Andrei Criteanul „cel ce este pur­tat pe heruvimi şi este lăudat de serafimi astăzi... şade ca pe un tron în braţele bătrâ­nului” şi „în braţele trupeşti primindu-L a propovăduit că Dumnezeu cu oamenii s-a unit” (Andrei Pirul). Acum s-a împlinit ceea ce a văzut proorocul Isaia care zice: „Văzut-am pe Domnul şezândpe scaun înalt şi preaînalt şi a trimis la mine pe unul din serafimi şi mâna lui avea cărbune arzător, pe care îl luase de pe altar cu cleştele. Şi l-a atins de gura mea, şi a zis: iată s-a atins acesta de buzele tale şi va şterge fărădelegi­le tale şi păcatele tale le va curăţi”. Domnul s-a sălăşluit între noi şi a ve­nit pentru a ne slobozi din robia păcatului şi al morţii întru care eram ţinuţi. El s-a sălăşluit între noi dar voinţa Lui este de a se sălăşlui întru noi şi de a se uni cu noi. El doreşte ca fiecare dintre noi să-I deve­nim tron după modelul dreptului Simeon. Domnul este cărbunele arzător din cleşte care, odată ce se atinge de buzele noastre,şterge fărădelegile noastre, când este primit cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dra­goste. Doar atunci vom putea la rândul nostru să spunem împreună cu dreptul Simeon: „Acum slobozeştepe robul Tău, Stăpâne ... că văzură ochii mei mântuirea Ta”. + Timotei al Spaniei şi Portugaliei

  • Andrei PanaitPostat la 2015-02-01 23:10

    "Există şi unele teorii liturgice apusene care susţin că această sărbătoare a Întâmpinării Domnului nu face altceva decât să înlocuiască, într-o variantă creştină, vechea sărbătoare păgână a Lupercaliilor, sau Sărbătoarea lupilor, care era prăznuită la începutul lunii februarie în fiecare an; tot atunci fiind prăznuită şi Sărbătoarea fecundităţii sau a lui Februus, un nume roman dat zeului Saturn, zeu al fecundităţii. „Şi pentru că aceste două sărbători, Lupercariile şi Praznicul fecundităţii, erau serbate la începutul lunii februarie, sărbătoarea Întâmpinării Mântuitorului vine ca o replică, ca o perspectivă creştină menită să înlocuiască vechile solemnităţi păgâne, dedicate acestor sărbători. În vechime, acest praznic păstra solemnitatea luminilor. Oficiul sărbătorii creştine conţinea în sărbătorirea propriu-zisă făcliile tradiţionale din ritualul păgân. Astfel, se aprindeau la acest praznic făclii sau lumini, care de fapt erau împrumutate din festivităţile ritului păgân de sărbătorire a Lupercaliilor şi a fecundităţii" pr. Lucian Farcaşiu.

  • Ionut ArseniePostat la 2013-02-02 23:44

    In Ortodoxie nu se vorbeste nicaieri de Sfanta Familie, cum de altfel nu regasim nici in Sf. Scriptura aceasta expresie, si nici in iconografie. Asa ca atentie, ea contine o sumedenie de implicatii de natura teologica. Evangheliile vorbesc de „Prunc si mama Lui”, la fel scrierile patristice si iconografia...Poate ca n-ar strica colegilor dvs. de redactie sa afiseze texte tot atat de scurte ca si dvs. pentru ca nu avem timp (unii dintre noi) sa parcurgem comentarii ample de genul celor publicate de Pr. Alin Preotu...

  • costel popescu Postat la 2012-02-02 15:06

    Potrivit traditiei bisericesti, Dreptul Simeon avea 77 de ani cand i s-a descoperit ca nu va muri pana ce nu-L va lua in brate pe Hristos. A trait 360 de ani pana la implinirea acestei descoperiri.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor
Creierul inselator. Experimente literare in epoca neurostiintelor Pornind de la operele unor autori care explorează psihicul așa-numiților „neurodivergenți“ sau fac ei înșiși parte din această categorie, Jason Tougaw pune în scenă un dialog mai puțin obișnuit, cel dintre neuroștiințe și literatură. 58.00 Lei
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri)
Noul Razboi Mondial al vechilor orgolii (in care vom cadea cu totii prizonieri) Singura dorință pe care am avut-o pentru coperta acestui volum a fost aceea de a găsi o imagine care să lege, subtil, trecutul de viitor – și a rezultat acel cadru în care se văd, iată, un militar și un băiețel. Pentru că textul dintre coperte vorbește de 62.00 Lei
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata
Dumnezeu sa pazeasca iubirea. Taine care schimba familia si viata Tradiţia noastră bisericească îl vede pe om în perspectiva relaţiei cu Dumnezeu mai înainte de toate ca Tată. Aceeaşi nevoie de filiaţie o are fiecare dintre noi şi în relaţiile lui cu aproapele şi desigur cu cei dragi lui. Unii dintre noi suntem chemaţi 10.00 Lei
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos
Asteptand pe Mirele Hristos. Sfinte femei care au mucenicit pentru Hristos Aici vei întâlni fete care au avut o viaţă diferită, care ardeau de dragoste dumnezeiască şi îşi doreau cu râvnă să plece la mănăstire şi cineva nu le lăsa să facă asta. Oamenii răi chinuiesc, lovesc sau constrâng. Aici vei sta cu basmaua băgată între 16.00 Lei
Dumnezeu si singuratatea
Dumnezeu si singuratatea Singurătatea are multe fețe și, negreșit, fiecare dintre noi se va regăsi în portretele și scenele de viață pe care părintele Haralambos Papadopoulos le reunește în acest volum, în care se întrețes tainic și gingaș tensiunea înfruntării și secretul 18.00 Lei
Mai presus decat armele
Mai presus decat armele O poveste despre dragoste și război, despre întâlnirea omului cu Dumnezeu „Scopul principal al cărților mele este de a trezi în inimile cititorilor mei capacitatea de a iubi, fără de care întâlnirea cu Dumnezeu va conduce nu la unirea cu El, ci la 32.00 Lei
Credinta ortodoxa si viata in Hristos
Credinta ortodoxa si viata in Hristos “Această sfântă carte e plină de mare înţelepciune. Ea este o tainică vistierie de înţelegere ascunsă a înţelepciunii lui Dumnezeu. Nu oriunde, nu oricine o poate pricepe. Totuşi, pe măsura fiecăruia dintre cei ce caută să o înţeleagă, conţine toate cele 18.00 Lei
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata
Vinovatia - cea inchipuita si cea adevarata Cartea de faţă ne învaţă să vedem distincția – atât de delicată şi importantă – dintre vinovăţia nevrotică, autodevoratoare, distructivă, şi cea sănătoasă, care duce la însănătoşirea sufletească, la pocăinţă, la regăsirea de sine şi la apropierea de 25.00 Lei
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului
Canonul de chilie al unui patriarh isihast - Sfantul Filotei Kokkinos al Constantinopolului Preasfântul patriarh kyr Filotei Kokkinos către unul din frații sârguincioși care l-a întrebat cum să-și ducă viața în chilia sa; Scrisoarea bătrânului Teoctist către un frate care l-a întrebat stăruitor cum să-și țină canonul/regula de rugăciune, fiind 13.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact