Incheierea Liturghiei

Incheierea Liturghiei

RUGACIUNILE APOLISULUI LITURGHIEI (Formula de incheiere a Liturghiei)

 

Desi se poate spune ca Liturghia a luat sfarsit odata cu ectenia de multumire dupa impartasire, totusi incheierea formala a oficiului se face cu un ceremonial special numit apolis.

Asa precum se poate intelege din insusi sensul acestui termen din limba greaca, apolisul  reprezinta in randuielile slujbelor bisericesti un mic complex de rugaciuni si actiuni in care se incadreaza permisiunea data credinciosilor de a iesi din biserica, dupa incheierea serviciului divin. Acesta este sensul larg al cuvantului apolis, privit ca termen tehnic mai ales in legatura cu oficiul Liturghiei. In inteles restrans insa, obisnuit in limbajul bisericesc curent, sub termenul de apolis se intelege de regula formula rugaciunii finale cu care se incheie orice oficiu religios. Cuvantul a capatat astfel sensul derivat de "sfarsit", "incheiere" a slujbelor bisericesti.

 

In randuiala Liturghiei, sfarsitul oficiului si deci invoirea pentru plecarea credinciosilor din biserica este anuntata de preot prin formula "in pace sa iesim".

 

Raspunsul credinciosilor : "intru numele Domnului" vine ca un angajament din partea lor, la indemnul preotului, ca si cum ar voi sa spuna: iesim din biserica in numele Domnului si  supusi poruncilor Lui.

 

Dintre toate rugaciunile Liturghiei credinciosilor, rugaciunea amvonului este singura care se rosteste in auzul credinciosilor, celelalte toate fiind spuse in taina de liturghisitori.

 

Preotul se roaga : "Cel ce binecuvintezi..., Doamne, si sfintesti pe cei ce nadajduiesc intru Tine, mantuieste poporul Tau si binecuvanteaza mostenirea Ta. Biserica Ta pastreaz-o intreaga, sfinteste pe cei ce iubesc podoaba casei Tale, Tu pe acestia ii preamareste cu dumnezeiasca Ta putere si nu ne lasa pe noi cei ce nadajduim intru Tine. Pace lumii Tale daruieste... Ca toata darea cea buna si tot darul desavarsit de sus este, pogorand de la Tine, Parintele luminilor...".

 

Apoi preotul intra in altar, prin sfintele usi, iar diaconul prin usa laterala dinspre miazanoapte, mergand amandoi la proscomidiar, unde se afla depus ceea ce a mai ramas in Potir din Sfintele Taine, dupa impartasirea credinciosilor. Preotul citeste aci in taina rugaciunea la potrivirea - consumarea Sfintelor Daruri: "Plinirea Legii si a proorocilor Tu insuti fiind, Hristoase, Dumnezeul nostru, Cel ce ai implinit toata randuiala parinteasca, umple de bucurie si de veselie inimile noastre...".

 

Indata dupa rugaciunea rostita la proscomidiar pentru potrivirea Sfintelor, ii binecuvinteaza pe credinciosi cu mana dreapta, in timp ce rosteste formula : "Binecuvantarea Domnului peste voi cu al Sau har si cu a Sa iubire de oameni, totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor".

 

Preotul rosteste ultima rugaciune din randuiala apolisului adresata lui "Hristos, adevaratul Dumnezeul nostru", Caruia se roaga "sa ne miluiasca si sa ne mantuiasca, ca un bun si iubitor de oameni, pentru rugaciunile tuturor sfintilor", dintre care Sfanta Sa maica, sfantul al carui hram il poarta locasul bisericii, sfantul autor al formularului Liturghiei care s-a savarsit si sfantul ori sfintii din ziua respectiva care sunt pomeniti anume.

 

"Potrivirea" (consumarea) Sfintelor Taine

Daca la savarsirea Liturghiei a luat parte si diaconul, acesta ramane la proscomidiar dupa ce preotul a citit aci rugaciunea "Plinirea Legii si a proorocilor..." ori corespondenta ei din celelalte Liturghii, pentru "potrivirea Sfintelor Taine" ce se mai gasesc in potir dupa impartasirea clericilor la Sfanta Masa si, eventual, a credinciosilor in fata sfintelor usi.

 

Cand Liturghia s-a savarsit fara diacon, de un sobor de preoti, aceasta obligatie este implinita de unul dintre preotii coliturghisitori, de regula de cel care a proscomidit sau a fost de rand. In cazul cand Liturghia a fost oficiata de un singur preot, el insusi face potrivirea, insa nu acum, ci, pentru motive elementare de ordin practic, dupa apolisul cel mare si impartirea anaforei.

Pe aceeaşi temă

20 Iunie 2012

Vizualizari: 8940

Voteaza:

Incheierea Liturghiei 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact