'Sfintele sfintilor' - analiza liturgica, istorica si lingvistica

'Sfintele sfintilor' - analiza liturgica, istorica si lingvistica

Sfânta Liturghie ca şi Taină a Tainelor ne cheamă la întâlnirea cu Hristos, defapt la întâlnirea cu întreaga Sfânta Treime, ne cheamă să pregustăm Înpărăţia cerurilor, mai întâi prin cuvânt, apoi prin cântare, prin slujire şi în cele din urmă prin împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Mântuitorului. Liturghia înaintează prin rugăciunile şi cântările ei spre împărtăşirea cu Hristos şi spre intrarea în Înpărăţie. În ce priveşte împărţirea Liturghiei putem spune că un există o împărţire în sensul de separaţie a părţilor slujbei, ci cel mult o delimitare a unor momente, astfel putem spune că Liturghia are 3 părţi mari: Proscomidia (prothesis), Liturghia Catehumenilor (sau a Cuvântului), Liturghia Credincioşilor. În cadrul Liturghiei Credincioşilor, după epicleză, am ales spre analiză dialogul dintre diacon, preot şi popor: Să luăm aminte! Sfintele Sfinţilor, iar poporul răspunde: Unul Sfânt, Unul Domn Iisus Hristos întru mărirea lui Dumnezeu-Tatăl. Amin.



După ce preotul spune ecfonisul Cu harul şi cu îndurările…Amin diaconul rosteşte: Să luăm aminte! Această expresie rostită de diacon cere comunităţii care participă să-şi încordeze atenţia acum spre ceea ce se întâmplă : preotul luând agneţul în mână şi însemnând cruciş spune: Sfintele sfinţilor! A lua aminte este îndemnul de a sta atent şi concentraţi pe ceea ce urmează a se întâmpla şi anume împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Mântuitorului. Momentul acesta comportă câteva explicaţii: deşi o formulă atât de lapidară Sfintele sfinţilor trebuie să o înţelegem într-un sens mult mai teologic decât lasă să se vadă la prima vedere. Prin expresia Sfintele sfinţilor trebuie să se înţeleagă Sfintele ce vi se vor da vouă sfinţilor . Prin Sfintele înţelegem Sfintele Daruri care s-au sfinţit la epicleză. În ce priveşte termenul sfinţi acesta îi vizează pe credincioşi. În prímele secole creştinii erau numiţi sfinţi: ”Tuturor ce sunteţi în Roma, iubiţi de Dumnezeu, chemaţi sfinţi, har vouă şi pace…” (Rom. 1, 7), sau: ”Sfinţii toţi vă îmbrăţişează…” (II Cor. 13, 12).

Cu timpul însă, după ce se va extinde noţiunea de “creştin” (Fapte 11, 26), această noţiune se va restrânge, ea fiind folosită numai pentru a desemna anumite persoane. Astfel în época primară vedem că toţi credincioşii sunt numiţi sfinţi, tocmai în baza chemării de a se sfinţi. Înţelesul expresie Sfintele sfinţilor este următorul: Sfintele daruri se dau (se pregătesc pentru împărtăşire) pentru voi credincioşilor chemaţi la sfinţenie. Mitropolitul Bartolomeu aduce câteva explicaţii acestei expresii ”cât despre sfinţi, ei sunt destinatorii Tainelor, credincioşii care se vor împărtăşi din ele” în limbajul liturgic creştinii sunt numiţi în continuare sfinţi deoarece ”e vorba de sfinţire prin împărtăşirea credincioşilor cu Sfintele Taine” . Sfântul Nicolae Cabasila aduce o lămurire foarte importantă acestei numiri a credincioşilor: ”prin sfinţi înţelegem aici nu numai pe cei desăvârşiţi în virtute, ci şi pe toţi câţi se străduiesc spre desăvârşire, chiar dacă un au ajuns încă la ea; nimic nu-i împiedică pe aceştia să se sfinţească şi ei prin împărtăşirea cu Sfintele Taine şi să devină sfinţi, aşa cum Biserica se numeşte sfântă” .

Chemarea lor la sfinţenie se împlineşte prin împărtăşirea cu Sfintele Daruri şi tot prin ele se menţin în această stare atâta vreme cât rămân în comuniune cu Dumnezeu . Sfintele urmează a fi pregătite pentru împărtăşirea credincioşilor, astfel jertfa prin care se sfinţesc darurile introduce taina, prin care credincioşii se sfinţensc prin împărtăşire, dar li se împărtăşesc şi efectele jertfei , deoarece împărtăşirea derivă din jertfă cu care este în relaţie nemijlocită, de aceea este necesar să se aducă prima dată jertfa pentru ca se fie ce să se dea spre împărtăşire în taină prin care credincioşii se sfinţesc , fapt ce arată că împărtăşirea este scopul Liturghiei; iar împărtăşirea un trebuie să se rezume numai la slujitor ci să-i cuprindă şi pe credincioşi pentru ca într-adevăr cele Sfinte să fie date sfinţilor (credincioşilor).

Pr Vasile Pop

 

.

Despre autor

Vasile Pop Pr. Vasile Pop

Colaborator
7 articole postate
Publica din 10 Iunie 2011

Pe aceeaşi temă

16 Iulie 2015

Vizualizari: 3855

Voteaza:

'Sfintele sfintilor' - analiza liturgica, istorica si lingvistica 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Ortodoxie si Catolicitate
Ortodoxie si Catolicitate John Meyendorff (1926-1992) s-a născut la Neuilly, din părinți ruși cu rădăcini germano-bal­ti­ce, emigrați în Franța. Din pricina originii și sta­tu­tu­lui său de emigrant, a resimțit pe propria piele carențele și deșertăciunea naționalismelor în 30.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Această carte cuprinde sfaturi despre problemele familiei ale unor importante personalităţi ale Greciei ortodoxe, cum ar fi arhim. Filothei Faros, arhim. Makarios Griniezakis (­specia­list în ­bioetică şi predicatorul oficial al arhidiocezei Cretei) 25.00 Lei
Sfintii Insulelor Britanice
Sfintii Insulelor Britanice In veacurile de inceput ale crestinismului apusean, pamanturile Britaniei și ale Irlandei au rodit o multime de sfinti, care au aprins cu ravna lor lumina Evangheliei in intreg Apusul Europei. Vietuitori ai pustiei si intemeietori de manastiri, dascali si 48.00 Lei
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala
Ghimpele din trup. Aspecte practice ale invataturii crestine despre boala De‑a lungul vieții pământești, oricine s‑a ciocnit de problema bolii, resimțind impactul negativ pe care ea îl are de obicei în viața noastră și a celor apropiați nouă. Medicul, psihologul și teologul Konstantin Zorin, binecunoscut deja cititorilor români 29.60 Lei
Povestiri de sarbatori
Povestiri de sarbatori În lumea noastră adeseori insuportabil de cenuşie, ne izbăveşte lumea de Sus, întrupându‑se în lumină şi frumuseţe. În odăjdii de poveste, tărâmul minunii îşi întinde braţele către cei mai mici cititori, plin de tâlc şi învăţăminte, cu ochii limpezi şi 26.43 Lei
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii
Despre facerea lumii. Cateheze la Cartea Facerii Comentariul arhimandritului Athanasie Mytilineos la Hexaemeron (cartea Facerii) are deosebita calitate de a te face martor al felului minunat în care Dumnezeu a creat lumea, iar aceasta nu scolastic, ci făcându-te să simți adierile creatoare ale Duhului 31.71 Lei
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea
Mica Filocalie athonita contemporana a Rugaciunii lui Iisus. Rugaciunea lui Iisus potrivit invataturii marilor duhovnici athoniti ai secolului al XX‑lea Muntele Athos este şi azi „sipetul Rugăciunii lui Iisus”, şi marii duhovnici ale căror învăţături şi mărturii sunt prezentate în acest volum se află printre cei mai desăvârşiţi moştenitori ai tradiţiei care a transmis-o de-a lungul vremii, dar şi printre 31.71 Lei
Neptice. Scara in cer
Neptice. Scara in cer Calea poetului Șerban Moescu e calea firescului, a inocenței, a emoției și autenticității trăirilor spirituale, iar cititorul e prins în lectură de un autor profund, capabil să îndrume, chiar (sau, tocmai) cu simplitatea aceea pe care nu ai cum să nu o 26.43 Lei
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti
Luminile Marilor Sarbatori ale Bisericii. Predici la Praznicele Imparatesti Marile Sărbători ale Bisericii sau Praznicele Împărăteşti sunt timp binecuvântat de Dumnezeu, sfinţit şi sfinţitor, pentru omul credincios, în care lumina vieţii veşnice din Împărăţia cerurilor străpunge cotidianul obișnuit. Din punct de vedere teologic, 52.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact