Buna Vestire, icoana din catacombe

Buna Vestire, icoana din catacombe

Buna Vestire in arta crestina timpurie

Scena iconografica a Bunei Vestiri, asa cum o cunoastem in prezent, cu variatiile sale, nu a fost aceeasi dintru inceput. Forma sa actuala s-a definitivat in descurs de secole. Radacinile sale pot fi gasite insa in arta crestina a catacombelor, unde arta funerara era o adevarata rugaciune, o marturisire a credintei in Inviere si viata de apoi. De aceea, mesajul principal al artei din catacombe era acela al biruintei lui Hristos asupra mortii. Iar Buna Vestire este practic insasi inceputul acestui mesaj.

Cea mai veche reprezentare a Bunei Vestiri se gaseste in Catacombele Priscilei, aflate pe Via Salaria, in nordul Romei. Fresca dateaza din prima jumatate a secolului al III-lea.

Desi este o imagine extrem de simpla din punct de vedere al compozitiei, poarta in sine intelesuri profunde. Inca de la inceput ne uimeste faptul ca Arhanghelul Gavriil este reprezentat fara aripi, asemenea unui om.

Fecioara Maria este pictata purtand tunica si palium potrivit traditiei romane. Este asezata pe un scaun cu spatar inalt si asculta un om aflat inaintea ei, in partea dreapta care, la randul sau, poarta o tunica. Acesta are mana ridicata, trimitand la semnul "loquendi", semnul vorbirii.

Buna Vestire, icoana din catacombe

In aceasta fresca, Fecioara Maria este reprezentata fara val (omofor). Introducereca omoforului in reprezentarile sale este de o data mai tarzie si acesta fiind specific portului rasaritean.

Gestul de orator al Arhanghelului este inlocuit in reprezentari ulterioare, prin ridicarea unui deget, care arata spre cer, indicand totodata provenienta mesajului sau.

Fresca din Catacombele Priscilei urmeaza artei picturale a vremii in ceea ce priveste reprezentarea unui mesager in prezenta unei persoane insemnate: prin faptul ca Maica Domnului ramane asezata in timp ce primeste mesagerul se doreste sublinierea inaltei demnitati (“mai cinstita decat Heruvimii si mai slavita decat Serafimii”).

Sfantul Arhanghel Gavriil a fost reprezentat fara aripi in iconografia crestina timpurie probabil ca o incercare de a distinge ingerii crestini de reprezentarile zeitei Nike (Victoria) infatisata intotdeauna cu aripi.

In secolul al V-lea, in mozaicul de pe arcul triumfal al Bisericii Santa Maria Maggiore, apare pentru prima data in reprezentarea Bunei Vestiri un porumbel, simbolizandu-L pe Duhul Sfant. In Sfanta Scriptura, manifestarea Sfantului Duh sub chip de porumbel poate fi intalnita numai in marturia despre Botezul lui Hristos. Dupa primul Sinod Ecumenic, porumbelul apare pictat aproape in toate imaginile Bunei Vestiri si, ulterior in unele scene ale Pogorarii Duhului Sfant, in imaginile ce infatiseaza creatia lumii sau pe Sfanta Treime

Buna Vestire, icoana din catacombe

In secolul al VI-lea descoperim si schimbarea pozitiilor Arhanghelului Gavriil si Fecioarei Mariei in cadrul scenei. Fecioara Maria va fi reprezentata de acum in partea dreapta. Personajul principal este practic mutat, urmand directia in care limbile greaca si latina sunt scrise si citite (de la stanga la dreapta), astfel incat ochii sa se opreasca pe imaginea Fecioarei.

Arhanghelul Gavriil este infatisat de obicei singur, inaintea Fecioarei, tinand in maini un sceptru, simbol al puterii si mandatului pe care Dumnezeu, Imparatul Ceresc, le-a incredintat mesagerului Sau. Exista insa si exceptii. Sunt reprezentari in care apar mai multi ingeri. De exemplu, in mozaicul de la Santa Maria Maggiore, alti patru ingeri o inconjoara pe Fecioara Maria.

In acest mosaic roman, ca si in cadrul frescei din Catacombele Priscilei, Fecioara Maria este reprezentata sezand si tinandu-si picioarele pe un podium. Insa in aceasta epoca, simplul scaun este reprezentat sub forma unui tron imparateasc.

Frecvent in scenele Bunei Vestiri apare si un “aedicul”, trimitand la faptul ca Fecioara devine “templu” al Celui Preainalt si chip al Bisericii.

Pe langa traditia bizantina ce o infatiseaza pe Fecioara Maria asezata, intalnim si iconografie diferita. In secolul al VI-lea, Fecioara Maria incepe a fi pictata in picioare, vorbind. Aceasta imagine este influentata de traditia regala elenistica-bizantina, ce vrea sa sublinieze nu numai inalta demnitate, ci si participarea Fecioarei, smerenia si nobletea ei, ca una ce recunoaste imediat adevarata natura a vizitatorului sau, se ridica si se arata deschisa dialogului.

Aceste elemente se regasesc acum in traditia iconografica a Bisericii.

Buna Vestire, icoana din catacombe

Buna Vestire este momentul in care “se face inceput mantuirii noastre”, prin zamislirea/intruparea mai presus de fire a lui Hristos. Din acest motiv, reprezentarea iconografica a Bunei Vestiri nu poate lipsi dintr-o biserica ortodoxa. In fiecare lacas de cult, pictat potrivit erminiei, o intalnim infatisata pe Usile Imparatesti, intr-una din trompele de colt de sub cupola centrala (in nord-est) sau, in bisericile in care cupola centrala se sprijina pe coloane, pe suprafata peretelui de deasupra coloanelor dinspre rasarit: Sfantul Arhanghel Gavriil deasupra coloanei din nord-est si Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu deasupra coloanei din sud-est. In locasurile de cult fara cupola, Buna Vestire este zugravita in acelasi mod insa pe peretele vertical de deasupra iconostasului.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

25 Martie 2012

Vizualizari: 15499

Voteaza:

Buna Vestire, icoana din catacombe 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli
Plante tamaduitoare. Remedii naturale pentru cele mai intalnite boli După 30 de ani petrecuți în comuniune cu natura, Nicolae Onu și Mihaela Onu îți arată care sunt plantele tămăduitoare ce alină durerile trupului și suferințele sufletului. De la roinița care liniștește creierul și sufletul, la ciupercile care se luptă cu 73.89 Lei
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet
Icoana Sfintei Treimi a cuviosului Andrei Rubliov sau Celalalt Paraclet În acest volum, părintele schimarhimandrit Gabriel Bunge ne oferă tulburătoarea poveste a celei mai faimoase icoane a Ortodoxiei: Troița Cuviosului iconar Andrei Rubliov. Uitat sau deformat în interpretările moderne, secretul teologic și duhovnicesc al 37.00 Lei
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul
Cuvioasa Parascheva. Viata, minunile, acatistul Troparul Cuvioasei Întru tine, Maică, cu osârdie s-a mântuit cel după chip, că luând CRucea ai urmat lui Hristos și lucrând ai învățat să nu se uite la trup căci este trecător, ci să poarte grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor. Pentru acesta și cu în 16.91 Lei
Mangaiere pentru bolnavi
Mangaiere pentru bolnavi În Condacul al 8-lea din Acatistul Slavă lui Dumnezeu pentru toate putem citi: Cât de apropiat ești de noi în ziua bolii! Tu Însuți îi cercetezei pe cei bolnavi, Tu Însuți Te apleci spre patul celui suferind. Și inima lui stă de vorbă cu Tine. Tu luminezi 31.71 Lei
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina
Viata Maicii Domnului in traditia bizantina Relativa puținătate a episoadelor evanghelice care o au în centru pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea hristologică a Evangheliei Bisericii, cât și discreția și smerenia exemplară care au caracterizat întreaga existență pământească a Fecioarei 37.00 Lei
Despre Maica Domnului si sfinti
Despre Maica Domnului si sfinti Cuvintele Sfântului Nectarie sunt ­descoperire a învățăturii celei adevărate și ­drept‑slăvitoare și, totodată, izvod de rugăciune necontenită, înăl­țân­du‑ne inimile și cugetele la Dumnezeu spre a primi vindecare, luminare și întărire.  15.86 Lei
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos
File de Pateric din imparatia monahilor, Sfantul Munte Athos Sfântul Munte se aseamănă unui stup. Așa cum în acesta există cuiburi de albine, tot astfel şi în Athos – multe chilii monahale. Şi, precum în stup fără încetare zumzăie albinele, tot la fel şi în Athos monahii, ziua şi noaptea, rostesc psalmi şi imnuri 47.57 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact